دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض قرص ویاگرا
6
زمان مطالعه: 11 دقیقه
ویاگرا (سیلدنافیل) یکی از بحث برانگیزترین داروهای است که طی 30 سال گذشته بازار فروش موفقی داشته و معمولاً برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود.

ویاگرا (سیلدنافیل) یکی از بحث برانگیزترین داروهای است که طی 30 سال گذشته بازار فروش موفقی داشته و معمولاً برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود. ویاگرا برای اولین بار توسط شرکت دارویی فایزر ساخته و برای درمان آنژین صدری (بیماری قلبی) مورد استفاده قرار گرفت. اما در آزمایش های بعدی مشاهده شد این دارو می‌تواند همان اكسیری باشد كه مردان پا به سن گذاشته قرن‌ها به دنبالش بودند چرا که ویاگرا سبب افزایش جریان خون در اندام جنسی شده و به عمل نعوظ كمک می‌كند . از آن به بعد، از 27 مارس 1998، ویاگرا به عنوان اولین داروی درمان ناتوانی های جنسی، در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. امروزه این داور با اسامی عامیانه ای مثل آقای آبی(Mr. Blue)، سکستازی (Sextasy) (ترکیب وایاگرا و اکستازی) و ویتامین V , از سوی بسیاری از افراد به صورت تفریحی مصرف می شود، این در حالی است که این داروها اصولاً برای مصارف تفریحی طراحی نشده‌اند. با این مقاله از دلگرم در شرح کامل قرص ویاگرا با ما همراه باشید .

ویاگرا (سیلدنافیل) چیست ؟

وياگرا قرص كوچكي است كه هر زمان از روز مي تواند مصرف شود نام تجاری دیگر این دارو به جز سیلدنافیل، Revatio است که برای درمان فشار خون شریان ریوی و بهبود ظرفیت ورزشی در زنان و مردان استفاده می شود. بعضي ها فكر مي كنند اين قرص باعث تحريك آن‌ها مي شود ولي این‌گونه نيست و ویاگرا فقط براي نعوظ به شما كمك مي كند. اگر مشكلات عصبي داريد كه در روابط زناشويي شما ايجاد تداخل كرده است وياگرا درمان مشكل شما نيست و فقط یک درمان موقت است.

دلیل اختلالات نعوظ در مردها

عوامل متعددی می توانند باعث ناتوانی جنسی (اختلال نعوظ) شوند. سبک زندگی، مانند مصرف مشروب به مقدار زیاد، سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و همچنین چاقی و استرس، می تواند بر روی نعوظ تأثیر بگذارد. اختلال نعوظ همچنین می تواند نشانه ای از بیماری‌هایی مانند آترواسکلروز، بیماری قلبی و دیابت باشد.

عملکرد ویاگرا (سیلدنافیل) چیست؟

ویاگرا (سیلدنافیل) باعث شل شدن عضلات موجود در دیواره رگ های خونی شده و جریان خون به مناطق خاصی از بدن را افزایش می دهد. ویاگرا (سیلدنافیل) آنزیمی را مهار می کند که جریان خون در آلت تناسلی را تنظیم می کند. ماده فعال در ویاگرا سیلدنافیل سیترات است که به عنوان یک مهارکننده PDE5 ( فسفودی استراز 5 ) شناخته شده است. مهارکننده های PDE5 روند طبیعی انزال را افزایش می دهند و جریان خون را به آلت تناسلی در شرایط تحریک جنسی افزایش می دهد. اگرچه ویاگرا برای رسیدن به نعوظ کمک می کند، اما به تحریک طبیعی متکی است. ویاگرا و دیگر مهارکننده های PDE5 ، در هنگامی که نعوظ اتفاق نمی افتد از روابط جنسی پشتیبانی می کند. رقبای اصلی ویاگرا در بازار Cialis (tadalafil) و Levitra (vardenafil) هستند.

مکانیسم عمل ویاگرا

رابطه ویاگرا با طول آلت تناسلی

در خیلی از تبلیغات این‌طور مطرح می‌شود كه ویاگرا اندازه آلت تناسلی را افزایش می‌دهد. این ادعا مورد توجه مردانی قرار می‌گیرد كه فكر می‌كنند آلت تناسلی كوچكی دارند غافل از اینكه نه ویاگرا و نه هیچ دارویی نمی‌تواند این كار را بكند. البته این اتفاق شاید تا حدودی درست باشد چون با مصرف ویاگرا به دلیل افزایش جریان خون در آلت ممكن است آلت تناسلی در حد چند میلی‌متر افزایش طول داشته باشد اما نه بیشتر اما اینكه تصور كنیم ویاگرا ، قرصی است كه به‌طور كلی برای افزایش طول آلت تناسلی به كار می‌آید، تصوری نادرست است.

شرايط استفاده از ویاگرا

اگر در سلامت كامل به سر مي بريد و هيچ دارويي مصرف نمي كنيد در اين صورت 50 ميلي گرم ویاگرا براي بيشتر مردان كافي است مي تواند مشكل شما را كاملاً حل كند. اگر يك قرص 50 ميلي گرمي استفاده كرديد و مشكل شما حل نشد آنگاه مي توانيد از دوز 100 ميلي گرم استفاده كنيد البته براي نوبت بعد.
شما مي توانيد وياگرا را با بعضي داروها مصرف كنيد اما بايد ميزان مصرف خود را پايين تر بياوريد. اگر در حال حاضر از داروهاي Erythromycin, Ketoconzole, Itraconazole, Ritonavr يا Saquinavir استفاده مي كنيد بهتر است از دوز پايين وياگرا مثلاً 25 ميلي گرم مصرف كنيد.

اطلاعاتی در مورد دوز مصرفی ویاگرا

ویاگرا را هر زمان از روز می‌توان مصرف كرد. ویاگرا به‌طور معمول به صورت 25 یا 50 میلی‌گرمی یک ساعت قبل از فعالیت جنسی به صورت خوراكی مصرف می‌شود اما ممكن است از یک ساعت‌و‌نیم تا چهار ساعت قبل از نزدیكی هم مورد استفاده قرار گیرد. دوز مصرف معمولاً بر اساس توصیه پزشک تنظیم می‌شود اما نباید بیشتر از 100 میلی‌گرم در هر دوز باشد و فقط یک‌بار در روز مصرف ‌شود.
دوزهای مصرفی ویاگرا
ویاگرا : 25 میلی‌گرم
زمانی که دوز شروع 50 میلی‌گرم بسیار مؤثر باشد، کاهش دوز به 25 میلی‌گرم توصیه می شود.
ویاگرا: 50 میلی‌گرم
شروع قرص برای اکثر مردانی که برای اولین بار ویاگرا مصرف می کنند با این دوز توصیه می شود.
ویاگرا 100 میلی‌گرم
دوز بالا برای زمانی که 50 میلی‌گرم کافی نیست، یا تأثیر آن کمتر از 4 ساعت طول می کشد.

مقدار و نحوه مصرف قرص های ویاگرا

دوز معمول ویاگرا برای بزرگسالان جهت درمان ناتوانی جنسی مردان:
دوز اولیه: ۵۰ میلی گرم خوراکی به صورت مصرف یک بار در روز، در صورت نیاز، ۱ ساعت قبل از فعالیت جنسی
دوز نگهدارنده: ۲۵ تا ۱۰۰ میلی گرم خوراکی به صورت یک بار در روز، در صورت نیاز، ۱ ساعت قبل از فعالیت جنسی
نکته: این دارو ممکن است در هر زمانی از ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت قبل از فعالیت جنسی مصرف شود.
مورد استفاده برای : درمان اختلال نعوظ
دوز معمول ویاگرای مورد استفاده افراد سالمند برای درمان ناتوانی جنسی مردان:
دوز اولیه: ۲۵ میلی گرم خوراکی به صورت یک بار در روز ۱ ساعت قبل از فعالیت جنسی
مورد استفاده برای : درمان اختلال نعوظ

ویاگرا

موارد تأثیرگذار بر عملکرد ویاگرا

سن:
مردان بالای 65 سال متوجه خواهند شد که قرص در بدن آن‌ها به مدت طولانی تری باقی می ماند زیرا سیستم متابولیک بدن با کاهش سن آهسته می شود. اساساً این به این معنی است که اثرات ویاگرا با افزایش سن طولانی‌تر خواهد شد.
رژیم غذایی:
یک وعده غذایی با مقدار زیاد چربی قبل از مصرف قرص ویاگرا باعث به تأخیر افتادن اثربخشی آن می شود زیرا بدن شما بر روی هضم غذا کار خواهد کرد. مصرف آن با معده خالی، باعث تأثیر سریع تر قرص می شود.
الکل:
نوشیدن جریان خون را به آلت تناسلی کاهش می دهد و باعث دشوار شدن نعوظ می شود. یک لیوان شراب یا آبجو خوب است، اما بیش از 2 واحد الکل خطر عوارض جانبی منفی را افزایش می دهد و باعث می شود تا نعوظ بسیار دشوار شود.
دوز دارو:
ویاگرا در دوزهای بین 25 تا 100 میلی‌گرم موجود است. به عنوان یک قاعده کلی: هر چقدر دوز بالاتر باشد، اثرات مؤثرتر و طولانی مدت خواهد بود، اما پزشک دوز مناسب وضعیت شما را تجویز می کند.
سلامتی:
اگر مشکلات کبدی یا کلیوی دارید، اثرات ویاگرا بیشتر طول می کشد. زیرا قرص به زمان بیشتری برای تجزیه شدن نیاز دارد. بنابراین اگر بیماری خاصی دارید باید به پزشک بگویید.
تعاملات دارویی:
بعضی از داروها می توانند بر مدت زمان تأثیرگذاری ویاگرا تأثیر بگذارند. این داروها نظیر آنتی بیوتیک ریفامپیسین (برای درمان سل) می باشند.

عوارض ناشی از ویاگرا

وایاگرا داروی نسبتاً پرعارضه ای است . طبیعتاً همه این عوارض اهمیت یکسانی ندارند و بر اساس نوعشان حتی می توانند با خطر مرگ همراه شوند. برخی از عوارض جانبی و شایع وایاگرا شامل سردرد، ایجاد قرمزی و احساس گرما در صورت و قسمت فوقانی بدن، ناراحتی معده، ترس از نور، احساس نبض، آبریزش بینی، احتقان بینی، عطسه های مکرر، تغییرات بینایی، آبی رنگ به نظر رسیدن اجسام و اسهال می باشد.
از جمله واکنش های حساسیتی نسبت به این دارو، احساس بسته شدن حنجره، تورم لب ها، زبان و صورت، پیدایش کهیر، درد قفسه سینه و ضربان نامنظم قلب، گزگز و سنگینی در سینه، بازو، گردن و فک تحتانی، تورم پاها، کوتاهی نفس و احساس منگی طولانی مدت یا شدید می باشد. نعوظ بیش از حد دردناک و طولانی مدت (بیش از 4 ساعت) هم از دیگر عوارض این دارو است.
سکته قلبی ناشی از مصرف سیلدنافیل، به ندرت در بیماران فاقد سابقه ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی و بدون مصرف هم زمان با داروهای مستعد کننده مشکلات قلبی- عروقی گزارش شده است.افت فشار خون، آسیب عضلات قلب و ایجاد لخته در عروق نیز در صورت مصرف سیلدنافیل، گزارش شده است.

عوارض ویاگرا

تداخل دارویی ویاگرا

مصرف همزمان برخی از داروها با ویاگرا باعث تغییر در اثربخشی و ایجاد عوارض برای این دارو می شوند، داروهای قلبی حاوی نیترات، سایر داروهای مورد استفاده برای اختلال نعوظ، برخی داروهای ضد ایدز، سایمتیدین، فنوباربیتال، کاربامازپین و ریفامپین، با سیلدنافیل تداخل اثر دارند و مصرف هم زمان آن‌ها باید با احتیاط صورت گیرد. نیتروگلیسیرین یا داروهای نیتراتی مانند ایزوسورباید، مونونیترات، دینیترات، قرص ها و اسپری های زیرزبانی نیتروگلیسیرین، نوارها و برچسب تراپوستی (نوعی دارورسانی که در آن دارو ازطریق پوست به جریان خون وارد می‌شود) نیز با ویاگرا منع مصرف هم زمان دارند.


روش مصرف ویاگرا در صورت استفاده از داروهای نیترات دار

در افرادی که مایل به استفاده از ویاگرا هستند، توصیه می شود که به مدت ۲۴ ساعت مصرف داروهای نیترات مانند: نیتروکاردین یا ایزوردیل را قطع کنند. سپس از داروی ویاگرا استفاده کرده و ۲۴ ساعت پس از آن، مجدداً داروی قلبی خود را مصرف کنند.
مهمترین عارضه ای که با مصرف همزمان داروی ویاگرا و خانواده نیترات ها ایجاد می شود، کاهش شدید فشار خون است. اگر به هر دلیلی بیمار دچار افت فشار خون شود، از نوشیدنی هایی که میزان نمک متعادلی دارد، برای بالا بردن فشار خون استفاده کنید.

توصیه مهم درباره وایاگرا!

1- استفاده از این دارو در افراد مسن، خصوصاً کسانی که از داروهای خاصی مثل نیترات ها برای بیماریهای قلبی استفاده می کنند باید با نظر مستقیم پزشک مربوطه و تجویز او صورت گیرد در غیر این صورت می تواند مخاطره آمیز باشد.
2- در صورتی که نعوظ بیشتر از چهار ساعت به طول انجامد، به دلیل احتمال آسیب به آلت تناسلی، مراجعه به پزشک ضروری است.
3- مصرف سیلدنافیل در بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی یا زخم معده بایستی با احتیاط صورت گیرد.
4- در صورتی که در خلال نزدیکی، علائمی چون منگی، گیجی، تهوع یا دردهای قلبی (درد سینه، احساس سفتی و فشار در سینه، رختی، گزگز و درد قفسه سینه یا شانه و فک تحتانی) در مصرف کننده پدید آمد، از ادامه فعالیت جنسی باید خودداری کرد و سریعاً به پزشک مراجعه کرد.
5- مصرف بیشتر از یک قرص سیلدنافیل در روز توصیه نمی‌شود.
6- در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقادیر توصیه شده، بیمار را باید سریعاً به بیمارستان منتقل کرد.
7- دارو را باید دور از نور و رطوبت در دمای زیر 30 درجه سانتی‌گراد، درون جعبه دربسته، نگهداری کرد.

با توجه به احتمال بروز عوارض قلبی شدید ناشی از مصرف ویاگرا توصیه می شود که هیچ‌گاه از سر کنجکاوی این دارو را مصرف نکنید.

مصرف ویاگرا

در هنگام مصرف ویاگرا باید از چه مواردی اجتناب کرد؟

مصرف الکل با این دارو می تواند عوارض جانبی در فرد ایجاد کند. همچنین گریپ فروت و آب گریپ فروت ممکن است با سیلدنافیل تداخل داشته باشند و منجر به عوارض جانبی ناخواسته ای در شما شوند. از مصرف محصولات گریپ فروت در حین مصرف این دارو، اجتناب کنید.
اجتناب از استفاده از هر دارویی برای درمان ناتوانی جنسی، مانند alprostadil یا یوهمبین، بدون اولین بار به دکتر خود مشورت کنید.

چه داروهایی مصرف این دارو را تحت تأثیر قرار می دهند؟

با دکتر خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده‌اید، به ویژه موارد زیر مشورت کنید:

  • داروهای آنتی بیوتیک مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین، یا تلیترومایسین.
  • داروهای ضد قارچ مانند کتوکونازول یا ایتراکونازول
  • داروهای مورد استفاده برای درمان HIV / ایدز، مانند atazanavir، indinavir و ریتوناویر، یا ساکوییناویر
  • داروهای مصرفی برای درمان فشار خون بالا و یا اختلالات پروستات
  • ویاگرا را همراه با داروهای مشابه مانند ( avanafil) Stendra,تادالافیل (Cialis) و یا واردنافیل (لویترا) مصرف نکنید.

موارد منع مصرف قرص ویاگرا

  • فشار خون پایین یا بالا( مروری کامل بر فشار خون)
  • آلرژی یا واکنش به درمان ( Erectile dysfunction) ED
  • حمله قلبی (در عرض 6 هفته گذشته) یا رنج بردن از آنژین (درد قلب) و یا هر نوع بیماری قلبی
  • سابقه سکته مغزی یا مینی سکته مغزی (حمله ایسکمیک گذرا)
  • سابقه مشکلات بینایی ناشی از مشکلات گردش خون
  • سابقه بیماری های عدم تکامل چشم در خانواده
  • بیماری کلیوی یا کبدی
  • بیماریPeyronie – ناهنجاری آلت تناسلی
  • لوسمی، مولتیپل میلوما یا بیماری سلول داسی شکل
  • اختلالات خونریزی (مانند هموفیلی)
  • زخم معده فعال
  • اگر به شما گفته شده به دلایل بهداشتی شما باید از مقاربت جنسی پرهیز کنید.

هشدار!

مصرف ویاگرا برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی شود .

divider

ترجمه و گرآوری بخش سلامت مجله دلگرم

طیبه بیگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits