دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چقدر با خواص کنجد آشنایی دارید ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روغن کنجد توانایی بهبود سلامت مو و پوست، کمک به رشد استخوان، کاهش فشار خون، حفظ سلامت قلب، مدیریت در کنترل اضطراب و افسردگی، حفاظت از نوزادان، درمان مشکلات دندانی، جلوگیری از سرطان، بهبود روند گوارش و هضم و التهاب را دارد.

خواص روغن کنجد

روغن کنجد در نتیجه ی فشردن دانه کنجد به وجود می اید، و روغن گیاهی است که کمتر شناخته شده است، اما در واقع یکی از بهترین گزینه ها برای روغن های گیاهی معمولیحساب می شود. دانه های کنجد، که به نام علمی Sesamum indicum شناخته می شوند، دانه های قهوه ای مایل به زرد هستند که ریشه اصلی ان در آفریقا یافت می شوند، و همینطور در شبه قاره هند نیز به مقدار کمتری کشت می شود.

روغن کنجد در سال های اخیر به دلیل استخراج کردن ارزان به مقدار زیادی موجود هست. با این حال، بهترین زمان برای روغن کنجد زمانی است که بذر کاملا رسیده باشد، یعنی پوسته ی بیرونی ان از بین رفته باشد. روغن کنجد می تواند در آشپزی هم استفاده شود و بیشتر در غذاهای آسیایی، مثل غذاهای چینی، ژاپنی و آسیای جنوب شرقی و همچنین غذاهای خاورمیانه استفاده می شود.

روغن کنجد از طریق ماساژ نیز به دلیل تاثیرات مثبت بر بدن و پوست استفاده می شود. این روغن بسیار مطلوب است، حتی اگر در محصولات ارایشی استفاده شود. اما مشکلی که وجود دارد این است که فرایند انسانی که برای دانه کردن ان نیاز است از میزان تقاضاهای موجود بیشتر است.

مقدار قابل توجهی از ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات آلی و سایر مولفه های مفید در روغن کنجد، علت مفید بودن روغن کنجد برای سلامتی است.

خواص روغن کنجد
دانه و روغن کنجد

فواید روغن کنجد چیست ؟

روغن کنجد برای پوست و مو

مراقبت از مو

روغن کنجد از قدیم برای بهبود سلامت مو مورد استفاده قرار می گرفت. این روغن می تواند به حفظ رنگ مو طبیعی و به حداقل رساندن ریزش مو کمک کند. علاوه بر این، اثرات ضد باکتریایی روغن کنجد می تواند به از بین بردن پاتوژن ها یا حشرات بیرونی که می تواند به پوست یا مو شما سیب برسانند کمک می کند.

مراقبت از پوست

روغن کنجد سرشار از زینک است که یکی از مهمترین مواد معدنی برای پوست شماست. این روغن می تواند انعطاف پذیری و صاف بودن پوست شما را افزایش دهد، به کمرنگ شدن لکه های مربوط سن کمک کند و از پیری زودرس جلوگیری می کند و همچنین می تواند به عنوان یک کرم ضد آفتاب استفاده شود زیرا لایه محافظی روی پوست ایجاد می کند. در بعضی از مناطق از روغن کنجد برای درمان بیماری های قارچی پوستی هم استفاده می شود.

محافظت از قلب

روغن زیتون مثل بسیاری از روغن های گیاهی به خاطر داشتن اسید چرب، مفید و خوشمزه است. این شامل طیف بزرگی از اسیدهای چرب سیر نشده مانند sesamol و sesamin است. این اسیدهای چرب باعث تقویت سیستم قلبی عروقی و پایین نگه داشتن LDL می شود. این روغن سطح کلسترول بدن را کاهش می دهد پس از این جهت این روغن می تواند از گرفتگی شریان ها جلوگیری می کند. این یعنی اگر روغن کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، خودتان را از سکته قلبی حفظ کردید.

خواص روغن کنجد
روغن کنجد فرآوری شده

بهبود استخوان ها

مس، روی و کلسیم سه ماده معدنی مورد نیاز برای رشد استخوان در بدن هستند ، یعنی که با حفظ استفاده ی روغن کنجد در رژیم غذایی، می توانید میزان رشد و سرعت استخوان را افزایش دهید. همانطور که شما سنتان بیشتر می شود، روغن کنجد می تواند شما را از پوکی استخوان ومشکلات مختلف استخوان حفظ کند.

اضطراب را کاهش می دهد

تیروزین موجود در روغن کنجد، به طور مستقیم با فعالیت های سروتونین در مغز مرتبط است و می تواند توسط آنزیم ها و هورمون هایی که فرد را خوشحال می کند خلق و خوی فرد را بهبود دهد. به عبارت دیگر، هنگامی که شما از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، روغن کنجد می تواند باعث تقویت خلق و خو و انرژی مثبت شما شود.

بهداشت دهان و دندان

روغن کنجد توسط متخصص دندان پزشکی توصیه می شود و می توان از طریق مالیدن ان بر دهان و سپس شست و شوی ان باعث سفیدی دندان، کاهش پلاک و میکروب در دهان و محافظت از دندان ها در برابر باکتری می شود.

خواص روغن کنجد
روغن کنجد

جلوگیری از سرطان

روغن کنجد یک ترکیب ارگانیک به نام فیتات در خود دارد که به طور مستقیم باعث کاهش رشد سرطان می شود. علاوه بر این، سطح منیزیم روغن کنجد خیلی زیاد است و این ماده معدنی به طور مستقیم احتمال سرطان کولورکتال را کاهش می دهد. محتوای کلسیم ان نیز برای جلوگیری از سرطان کولون بسیار مفید است.

افزایش گردش خون و متابولیسم

محتوای مس و زینک بالا به این معنی است که بدن قادر به عملکرد در سطوح بهینه است، به ویژه مس برای تولید گلبول های قرمز مورد نیاز است. با توجه به درصد قابل توجهی از مس در روغن کنجد، بدن شما مطمئنا مقدار مناسبی مواد لازم را به اندام ها و بافت ها می رساند وزندگی سالمی را برای شما فراهم می کند.

کاهش التهاب

مس یک ماده ضد التهابی طبیعی است و می تواند باعث کاهش التهاب و ناراحتی های مختلفی نظیر نقرس و آرتروز شود. این روغن تورم مفاصل را کاهش می دهد و استخوان ها و رگ های خونی را تقویت می کند و به شما کمک می کند تا سال ها بدون هیچ گونه رنجی از التهاب، قوی و محکم نگه دارید. زندگی کنید.

خواص روغن کنجد
خواص روغن کنجد

نکته:
اگر داروهای ضد انعقادی یا رقیق کننده ی خون را مصرف می کنید، قبل از اضافه کردن روغن کنجد به رژیم غذایی، با پزشک خود صحبت کنید. چون این روغن می تواند فشار خون شما را پایین آورد و خونتان را رقیق کند، بنابراین ترکیب آنها می تواند خطرناک باشد. در غیر این صورت، از آن به هر روشی که دوست دارید استفاده کنید مثل پخت و پز.


امیدوارم پس از خواندن این مطلب با خواص روغن کنجد آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits