دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید روغن و ادویه دارچین چیست؟

18 خاصیت معجزه آسا روغن دارچین

فواید روغن و ادویه دارچین چیست؟
12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روغن دارچین شاید خیلی شناخته نشده باشد اما ویژگی های شگفت انگیزی دارد. دارچین یکی از محبوب ترین ادویه های مورد استفاده در طعم و مزه غذا ها می باشد.

روغن دارچین چه خواصی دارد؟ در حال حاظر تقریباً در تمام مناطق گرمسیر جهان بعمل می آید. دارچین جایگاه والایی در طب سنتی مخصوصاً در آیورودا (سیستم پزشکی سنتی هند) دارد. در بسیاری از کشورها، از دارچین برای درمان انواع بیماری ها همچون اسهال، آرتروز، گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی، رفع قاعدگی شدید، عفونت، سرما خوردگی، آنفولانزا و مشکلات گوارشی استفاده می شده است و در حال حاضر نیز همچنان استفاده می شود.

از مزایای مصرف روغن دارچین می توان به خواص ضد باکتری، ضد قارچ، ضد میکروب و ضد انعقادی بودن آن اشاره کرد. این ادویه حاوی مواد معدنی ضروری از جمله آهن منگنز و کلسیم غنی می باشد و در عین حال حاوی فیبر بالای باشد.

فواید روغن دارچین

خواص روغن دارچین

1- افزایش عملکرد مغز

روغن دارچین فعالیت مغز را تقویت کرده و نیرو بخش می باشد. همچنین باعث از بین رفتن تنش عصبی و افزایش حافظه می شود. تحقیقات دانشگاه (Wheeling Jesuit) در ایالات متحده آمریکا نشان داده است که عطر این ادویه در افزایش فعالیت مغز موثر است.

گروهی از محققان به رهبری دکتر P.Zoladz دریافتند افرادی که به آنها دارچین داده شده بود، نمرات بالایی را در فعالیت های شناختی از جمله توجه، حافظه کاری و سرعت پاسخدهی حرکتی، کسب کرده بودند.

2- روغن دارچین برای تصفیه خون

روغن دارچین همچنین می تواند به حذف ناخالصی ها در خون کمک کند و از بروز جوش، جلوگیری نماید.

3- بهبود گردش خون با روغن دارچین

دارچین به بهبود گردش خون کمک می کند. گردش خون به کاهش درد و توزیع اکسیژن به تمام سلول های بدن کمک می کند که منجر به افزاش فعالیت متابولیک بدن می شود. حتی می توان با مصرف روزانه ی دارچین، از خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی پیشگیری کرد.

4- روغن دارچین مسکن است

خواص روغن دارچین
دارچین و روغن آن

دارچین همچینین دارای خواص ضد التهابی می باشد که برای از بین بردن سختی عضلات و مفاصل یاری دهنده است. همچنین برای آرتروز و درمان سردرد های ناشی از سرما خوردگی، توصیه می شود.

5- روغن دارچین برای لاغری

تحقیقات توصیه می کنند که دارچین می تواند در کاهش چربی و وزن بدن موثر باشد و برای کاهش وزن می توان از آن استفاده کرد.

6- روغن دارچین برای دیابت

روغن دارچین قابلیت تنظیم قند خون را دارد، و برای افراد دیابتی توصیه می شود تا کمتر از انسولین استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهند که برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می تواند خیلی مفید باشد زیرا بیماران دیابتی نوع 2، قادر به تنظیم سطح انسولین خویش نیستند.

7- درمان عفونت ها با روغن دارچین

با توجه به خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروسی که دارچین دارد، برای درمان عفونت های داخلی و خارجی موثر است. مخصوصاً میکروب های کیسه صفرا را بخوبی از بین می برد.

8- روغن دارچین معجزه سلامتی است

خواص روغن دارچین
روغن دارچین فرآوری شده

روغن دارچین از خونریزی جلوگیری کرده و در دستیابی به سلامتی بدن، نقش تسهیل کننده دارد.

9- روغن دارچین برای قلب

اعتقاد براینست که کلسیم و فیبر موجود در دارچین، ما را در مقابل ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی محافظت می کند. تنها کافیست به غذای خود کمی دارچین اضافه کنید.

10- سرطان و روغن دارچین

روغن دارچین می تواند سلامتی روده بزرگ شما را تضمین کرده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

11-خوشبو کننده دهان

دارچین اغلب در آدامس های جویدنی موجود است زیرا خوشبو کننده دهان است و بوی بد دهان را از بین می برد.

12- صنعت عطر سازی

دارچین دارای عطر و طعمی تازه می باشد و بطور گسترده در صنعت عطرسازی استفاده می شود.

13- تسهیل کننده گوارش

خواص روغن دارچین
گیاه دارچین و روغن آن

دارچین در بسیاری از دستور العمل های آشپزی و پزشکی قبایل قدیمی وجود دارد، زیرا دارچین ما را در مقابل بیماری های گوارشی،، تهوع، استفراغ، ناراحتی معده و اسهال محافظت می کند. روغن دارچین گاز های اضافی معده و روده را از بین می برد و همچنین اسیدی شدن معده را تعدیل می کند.

14- درمان مشکلات تنفسی

دارچین به درمان علائم سردرد، آنفولانزا، گلودرد و احتقان کمک می کند.

15- کاهش درد قاعدگی با روغن دارچین

روغن دارچین در کاهش درد و ناراحتی قاعدگی موثر است.

16- کنترل تولد

دارچین در کنترل تولد طبیعی نیز دخیل است. مصرف منظم دارچین پس از بدنیا آوردن بچه، تأخیر قاعدگی را تسریع می کند.

17-افزایش شیر مادر با روغن دارچین

اعتقاد براینست که مصرف دارچین در ترشح شیر بیشتر مادر موثر است.

18- روغن دارچین برای مشکلات جنسی

خواص روغن دارچین
پودر و روغن دارچین

دارچین بعنوان تحریک کننده طبیعی جنسی میان زنان و مردان کاربرد دارد.

فواید روغن دارچین

روغن دارچین از پوست و برگ های درخت دارچین بدست می آید. این روغن در آروماتراپی کاربرد فراوان دارد اما همچون عصاره های کاج، ریحان و اسطوخودوسی، محبوب نیست.

1- عطر و طعم آشپزی

برخی از مردم روغن دارچین را در غذاهای خویش اضافه می کنند. روغن بدست آمده از برگ دارچین دارای ترکیباتی بنام سینامالدئید می باشد که طعم دهنده ای عالیست.

2- خوشبو کننده اتاق

عطر دلپذیر روغن دارچین را می توان داخل محفظه عطردانی یا قوطی اسپری ریخت و برای خوشبوسازی استفاده کرد.

3- قاتل پشته ها

تحقیقات اخیر ثابت کرده است که دارچین در کشتار لارو های پشه بشدت موثرست. پوست چوب دارچین نیز دارای سینامالدئیدی باشد که در عین حال یک عامل موثر برای مبارزه با پشه ها محسوب می شود.
بسیاری از شرکت کننده های تولید روغن دارچین ادعا می کنند که دارچین را می توان بعنوان ماده ای ضد باکتری و ضد قارچی طبیعی استفاده نمود و مخصوصاً در زمینه صنایع مواد غذایی می توان به روغن دارچین اعتماد کرد. همچنین از شاخه درخت دارچین می توان برای کنترل زنبور های عسل استفاده کرد.

احتیاط:

ازمصرف دارچین برای زخم های داخلی باید اجتناب شود. از اضافه نمودن دارچین بر روی زخم باز پوستی بشدت اجتناب کرده و برای مشکلات پوستی همچون خراشیدگی و از بین بردن باکتری و قارچ، می توان ابتدا دارچین را رقیق تر کرده و سپس کمی از روغن را بر روی آن اعمال کنید. مراقب باشید که نسبت به دارچین آلرژی نداشته باشید. از روغن دارچین به هیچ عنوان بر روی صورت و مناطق حساس استفاده نمایید.

نکات مخلوط کردن:

این روغن بخوبی با عصاره های متفاوت ترکیب می شود، بنابراین از آن برای مخلوط کردن بسیار از عناصر با هم استفاده کنند. در صورت اضافه نمودن، سرعت درمان نیز سریع تر می شود. دارچین اغلب با دیگر دارو های گیاهی مخلوط می شود زیرا که طعم آنها را دلپذیر می سازد. روغن دارچین بخوبی با سایر عصاره ها از جمله به لیمو، گل شمعدانی، اسطوخودوس وهل ترکیب می شود.

divider

تمامی خواص و ویژگی هایی که بیان شد، برای روغن دارچین و ادویه دارچین صادق است.


آیا خواص دیگری برای دارچین و روغن آن سراغ دارید؟ به چه شکل های دیگری میتوان از دارچین استفاده کرد؟ شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits