دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
11 خاصیت حیرت انگیز روغن آفتابگردان برای سلامتی
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
روغن آفتابگردان خواصی بسیاری دارد که برخی از آنها شامل بهبود سلامت قلب ;افزایش انرزی بدن، افزایش ایمنی بدن، بهبود سلامت پوست، جلوگیری از سرطان، کاهش کلسترول و محافظت در برابر میکروب ها است.

روغن آفتابگردان به آسانی از دانه های آفتابگردان به دست می آید.گرچه اکثر افراد دانه های آفتابگردان را میشناسند اما به آن به عنوان یک منبع روغن گیاهی سالم که میتواند جایگزین مناسبی برای روغن های مخصوص پخت و پز و کم ارزش تر باشد نگاه نمیکنند.

این روغن همچنین در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد.یکی از دلایل محبوبیت روغن آفتابگردان ترکیبات اسیدی ان است که شامل اسید پالمتیک; اسید استریک; اسید اولیک و اسید لینولیک است. این اسیدها برای سلامت بدن انسان بسیار مهم هستند.به علاوه این اسیدها عملکردی همانند ویتامین ای (آنتی اکسیدان) دارند.این روغن برای هرکس خواص شگفت انگیزی دارد.

فواید روغن آفتابگردان

1. روغن آفتابگردان کلسترول را کاهش میدهد

میزان اسید های موجود در روغن آفتابگردان از جمله لینولیک اسید بسیار مناسب است.گرچه لینولیک اسید معمولا جزو کلسترول های بد طبقه بندی میشود اما وجود آن برای بدن ضروری است.روغن آفتابگردان عاری از اسیدهای اشبا شده است. لذا میتواند به کاهش سطح کلی کلسترول در بدن کمک نماید.

2. درمان عفونت انگشتان

تحقیقات حاکی از آن است روغن آفتابگردان راهی موثر در درمان عفونت انگشتان پاست.این عفونت در بین انگشتان به وجود می اید و روغن آفتابگردان میتواند به درمان سریع تر آن کمک کند.

3. روغن آفتابگردان و قلب

این روغن انتخاب مناسبی برای کسانی است که میخواهند سلامت قلبشان را بهبود داده و از ابتلا به آترواسکلروز جلوگیری کنند.آترواسکلروز میتواند فشار خون و خطر مواجهه با سکته قلبی را افزایش دهد.

4. افزایش سطح ایمنی بدن

خواص روغن آفتابگردان
روغن و تخمه آفتابگردان

این روغن سرشار از ویتامین ای است که همانند یک آنتی اکسیدان در بدن عمل کرده ;مستقیما از بیماری های قلبی جلوگیری میکند و سطح ایمنی بدن را بالا میبرد.

5. روغن آفتابگردان برای پوست

روغن آفتابگردان سرشار از ویتانینی است که در بازسازی سلول ها و سلامت پوست نقش تعیین کننده ای دارد. درست است : ویتامین ای!! این ویتامین از آسیب رسیدن به سلول ها و ریشه مو جلوگیری میکند.شما با استفاده از این ویتامین شاهد کاهش ایجاد زخم; بهبود سریع تر آن و رشد طبیعی سلول های پوستتنان خواهید بود.این یکی از کاربرد های مهم روغن افتابگردان است که باعث شده از آن در تولید لوازم ارایشی و بهداشتی بهره ببرند.

6. افزایش انرژی با روغن آفتابگردان

اسیدهای موجود در روغن افتابگردان مستقیما با سطح انرزی در بدنتان در ارتباط هستند. اسیدهای غیراشبا شده (که در روغن آفتابگردان فروان است) میتوانند شما را پر انرژی کرده در حالی که اسیدهای اشبا شده به شما حس تنبلی میدهند.

7. روغن آفتابگردان برای سرطان

همان طور که گفته شد روغن آفتابگردان سرشار است از آنتی اکسیدان و موادی که همانند ان عمل میکنند.ویتامین ای که شامل گروهی از ترکیبات به نام (توکوفرول) ها است;منبعی قدرتمند برای جلوگیری از تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی است.جلوگیری از سرطان روده از کاربردهای مهم این روغن میباشد. تحقیقاتی برای اثبات خواص دیگر این روغن در مورد سرطان در حال انجام است.

خواص درمانی روغن آفتابگردان

8. کاهش التهاب

روغن فرآوری شده آفتابگردان
روغن فرآوری شده آفتابگردان

میلیون ها نفر در جهان درگیر بیماری آسما هستند و حتی سطح خفیف این مشکل تنفسی میتواند تهدیدی جدی برای زندگیمان باشد.روغن آفتابگردان به دلیل خاصیت ضد التهابی آن تاثیر مثبتی بر کاهش سطح این بیماری دارد.

9. روغن آفتابگردان و آرتروز

روغن آفتابگردان علاوه بر مقابله با بیماری آسما نقش مثبتی بر جلوگیری از بیماری آرتروز دارد.

10. محافظت از بدن

همچنین این روغن تاثیر قابل توجهی بر افزایش سیستم ایمنی بدن داشته و ان را قادر میسازد تا در مقابل حملات عفونیایی مقاوت کند.روغن آفتابگردان با تقویت دیواره غشایی پوست از ورود باکتری ها و ویروس ها به بدن جلوگیری خواهد کرد.

11. کاهش سطح عفونت

روغن آفتابگردان برای نوزادان به ویزه نوزادانی که به تازگی متولد شده و بسیار حساس اند به شدت توصیه میشود.زیرا این روغن از ایجاد عفونت در نوزادان جلوگیری میکند.این مزیت روغن افتابگردان در بزرگسالان نیز کاربرد دارد. گرچه تاثیر آن به خوبی تاثیرش بر روی نوزادان نیست.


با استفاده کردن از روغن های طبیعی از مزایای بینظیر آن ها برای سلامت خود و خانواده تان بهره مند شوید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits