دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و علت هیدروسل (آب آوردن بیضه) چیست؟
11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تجمع مایع در اطراف بیضه را که توسط یکی از پوشش های بیضه ترشح می شود، هیدروسل نامیده می شود. هیدروسل معمولا بدون درد است. اگر قوام توده سفت باشد باید مشکوک به سرطان بیضه شد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

هیدروسل چیست ؟

هیدروسل (Hydrocele) به معنی تجمع مایع در داخل اسکروتوم است. هیدروسل یک ساختمان ایجاد شده از مایع آب مانند، اطراف یک یا دو بیضه می باشد که باعث می شود اسکروتوم، پوست بیضه یا ناحیه کشاله ران متورم شود.

این بزرگی و تورم، ناراحت کننده و معمولا بدون درد است و بطور کلی خطرناک نیست. اگر چه هیدروسل بیشتر در بچه های زیر یکسال دیده می شود، ولی در هر سنی از زندگی ممکن است اتفاق افتد.

هیدروسل (آب آوردن بیضه)

تشکیل یک کیسه پر از مایع در اطراف بیضه و متورم شدن بیضه است. هیدروسل در نوزادان شایع است و معمولاً در طول سال اول زندگی بدون درمان برطرف می‌شود. این بیماری در پسران بزرگ‌تر و مردان بالغ ممکن است به علت التهاب یا آسیب بیضه ایجاد شود.

اگر شما و یا فرزندتان مبتلا به ورم بیضه هستید، حتماً به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا علت اصلی تورم بیضه یا علل احتمالی دیگری که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد، شناسایی و درمان گردد. هیدروسل ممکن است مربوط به نقصی در دیواره شکم باشد که اجازه می‌دهد بخشی از روده به داخل کیسه بیضه وارد شود (فتق مغبنی).

اگر شما و یا فرزندتان به طور ناگهانی و به ویژه چند ساعت بعد از آسیب به بیضه با درد شدید بیضه یا تورم آن مواجه شوید، بلافاصله برای دریافت کمک‌های پزشکی اقدام کنید. این علائم و نشانه‌ها می‌تواند با عوارضی از جمله انسداد جریان خون ناشی از پیچ‌خوردگی بیضه رخ دهد. برای حفظ بیضه، پیچ‌خوردگی بیضه باید در عرض چند ساعت از شروع علائم آن درمان گردد.

علت بیماری هیدروسل

علت اکثر هیدروسل ها نامشخص است. هیدروسلی که در بچه های زیر یکسال بوجود می آید، به معنای باز بودن ارتباط شکم با اسکروتوم می باشد و قبل از یکسالگی و یا موقع تولد بطور طبیعی این ارتباط بسته می شود و هیدروسل خود به خود محو می گردد.

هیدروسلی که بعدا در طول زندگی بوجود می آید به علت ضایعه، ضربه و جراحی اسکروتوم یا ناحیه کشاله ران می باشد و ممکن است به علت التهاب یا عفونت بیضه یا اپی دیدیم بوجود می آید.

بیماری هیدروسل ممکن است ۱۰ درصد به علت سرطان بیضه یا سرطان کلیه بوجود آید. این فرم از هیدروسل در هر سنی بوجود می آید ولی بیشتر در سنین بالای ۴۰ سالگی بوجود می آید.

هیدروسل در بزرگسالان

هیدروسل می‌تواند در نتیجه وارد شدن آسیب یا التهاب درون بیضه ایجاد شود. التهاب ممکن است ناشی از عفونت در بیضه یا در زائده کوچک و پیچ‌خورده در عقب بیضه‌ باشد.

هیدروسل در نوزادان پسر

آب آوردن بیضه می‌تواند قبل از تولد ایجاد شود. بیضه از حفره شکم جنین به داخل کیسه بیضه فرو می‌رود و اجازه می‌دهد تا کیسه‌ای که هر کدام از بیضه‌ها را احاطه کرده از مایع پر شود.

معمولاً این کیسه بسته شده و مایع جذب می‌شود. با این حال، این مایع می‌تواند پس از بسته شدن کیسه همچنان باقی بماند (هیدروسل غیر ارتباطی). مایع دورن کیسه معمولاً به تدریج در طی سال اول زندگی جذب می‌گردد.

در برخی موارد ممکن است کیسه بیضه همچنان باز (هیدروسل ارتباطی) بماند. اندازه کیسه می‌تواند تغییر کند و یا اگر کیسه بیضه تحت فشار قرار گیرد، مایع درون آن می‌تواند وارد فضای شکم شود. هیدروسل ارتباطی اغلب با فتق همراه است.

علت آب آوردن بیضه در کودکان چیست و چه عوارضی در پی دارد ؟

در اکثر موارد، هیدروسل از هنگام تولد وجود دارد. بین 1 تا 2 درصد از نوزادان دارای هیدروسل هستند. در نوزادانی که زودتر از زمان تولد به دنیا می‌آیند، احتمال وجود هیدروسل بیشتر است. هیدروسل اغلب در مردان بالای 40 سال دیده می‌شود.

عوامل خطر برای بروز هیدروسل در مراحل بعدی زندگی‌ عبارتند از:

  • آسیب به بیضه
  • عفونت، از جمله عفونت‌های مقاربتی

علت هیدروسل

علائم و نشانه‌های هیدروسل

معمولاً تنها علامت هیدروسل، متورم شدن (بدون درد) یک یا هر دو بیضه است. مردان بزرگسال مبتلا به هیدروسل ممکن است مقداری ناراحتی و سنگینی را در کیسه بیضه متورم تجربه کنند.

معمولاً با افزایش التهاب، درد بیمار بیشتر می‌شود. گاهی اوقات، منطقه متورم ممکن است صبح‌ها کوچک‌تر باشد و در طول روز بزرگ‌تر شود.

عوارض هیدروسل

به طور کلی آب آوردن بیضه خطرناک نیست و معمولاً بر باروری تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، ممکن است هیدروسل با یک بیماری زمینه‌ای در بیضه مرتبط باشد و منجر به عوارض جدی شود.

بیماری‌های زمینه‌ای بیضه عبارتند از :

  1. عفونت یا سرطان : در هر دو صورت ممکن است تولید اسپرم و یا عملکرد آن کاهش یابد.
  2. فتق مغبنی : اگر بخشی از روده در دیواره شکم گیر کرده باشد، می‌تواند به عوارض مهلک و کشنده‌ای منجر شود.

آزمایشات تشخیصی برای هیدروسل

پزشک کار خود را با یک معاینه فیزیکی شروع خواهد کرد که به احتمال زیاد شامل:

  • بررسی حساسیت به لمس بودن کیسه بیضه متورم
  • اعمال فشار به شکم و کیسه بیضه برای تشخیص فتق مغبنی
  • تاباندن نور در کیسه بیضه (ترانس ایلومیناسیون)

توصیه های پزشک بعد از تشخیص هیدروسل :

  • آزمایش‌های خون و ادرار برای تشخیص عفونت‌هایی مثل عفونت کیسه اپیدیدیم
  • سونوگرافی برای تشخیص فتق مغبنی، تومور بیضه و یا علل دیگر تورم بیضه

در نوزادان پسر معمولاً آب آوردن بیضه خود به خود در عرض یک سال برطرف می‌شود. اگر هیدروسل پس از یک سال باقی بماند و یا همچنان به رشد خود ادامه دهد، ممکن است نیاز به عمل جراحی و برداشتن کیسه مایع باشد. در مردان بالغ، هیدروسل اغلب خود به خود ظرف شش ماه برطرف خواهد شد.

هیدروسل تنها در صورتی نیاز به درمان دارد که آنقدر بزرگ شده که باعث درد و ناراحتی و یا بدشکلی بیضه شده است. در این صورت ممکن است نیاز به عمل جراحی و برداشتن کیسه مایع باشد.

درمان بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل معمولا"خطرناک نیست و درمان زمانی صورت می گیرد که باعث درد یا اضطراب، خجالت و در صورت کم کردن گردش خون بیضه درمان باید انجام شود.

اگر هیدروسل از نظر اندازه تغییر نکند یا کوچک شود، چون بدن مایع را جذب می کند، درمان ضرورتی ندارد.تخلیه مایع هیدروسل از فرم های درمانی نمی باشد، چون اگر با سوزن مایع کشیده و هیدروسل کاملا"تخلیه شود، مجددا"عود می کند.

چند دهه قبل هر مقدار مایع را تخلیه می کردند به همان مقدار داروی تتراسیکلین وارد ساک بیضه می کردند، مجددا"مقدار دیگری تخلیه می شد و مجددا"تتراسیکلین تزریق می شد، ولی چون اثر درمانی بالائی نداشت و عود می کرد، این روش درمانی ادامه پیدا نکرد.

روش استاندارد و رایج امروزه، باز کردن پوست بیضه و لایه های مختلف روی بیضه و تخلیه مایع و لایه ای که در ان مایع جمع شده انرا به دور بیضه می دوزند و سپس لایه های دیگر و پوست را می دوزند.

دوره استراحت بعد از عمل ۲ روز بوده و عمل به طور سرپایی انجام می شود.بیماری هیدروسل در افراد جوانتر از ۶۵ سال نیازی به درمان ندارد، اما در افراد مسن تر نباید از نظر درمان بی توجه گذشت .

کشیدن مایع هیدروسل فقط در مردانی که از نظر جسمانی ضعیف اند و قادر به عمل جراحی نیستند، باید صورت گیرد. اگر هیدروسل بزرگتر شود و موجب ناراحتی بیمار گردد، عمل جراحی هیدروسلکتومی باید صورت گیرد.

آمادگی قبل از مراجعه به متخصص اورولوژی

اگر شما یا کودکتان دارای تورم بیضه بدون درد هستید، باید به یک متخصص اورولوژی که متخصص دستگاه ادراری و اختلالات جنسی مردان است، مراجعه کنید.

کارهای زیر به شما کمک می‌کند تا قبل از مراجعه به متخصص و دریافت تمام اطلاعات مورد نیاز خود آمادگی لازم را داشته باشید:

تهیه یک لیست از هر گونه علائم و نشانه‌های خود و یا فرزندتان و مدت زمان ابتلا به آنهااطلاعات پزشکی کلیدی، از جمله هر گونه جراحت‌ و آسیب اخیر که ممکن است به کیسه بیضه وارد شده باشد و هر گونه منابع احتمالی عفونت،از جمله بیماریهای مقاربتی یک لیست از تمام داروها، ویتامین‌ها یا مکمل‌هایی که شما یا فرزندتان در حال حاضر مصرف می‌کنید.

تنتیجه گیری در مورد بیماری هیدروسل

  1. هیدروسل در بالغین معمولا یک بیماری خوش خیم است.
  2. در 10 درصد موارد یک عامل زمینه ای مثل عفونت بیضه و سرطان وجود دارد.
  3. اگر در لمس قوام کیسه بیضه سفت باشد (نه شبیه بادکنک) باید مشکوک به سرطان بیضه شد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.
  4. اگر هیدروسل به ناگهان ایجاد شده باشد، باید به وجود سرطان بیضه مشکوک شد.
  5. برخلاف هیدروسل در بچه ها، بهبودی خود به خودی در هیدروسل بالغین وجود ندارد.
  6. بهتر است قبل از این که اندازه هیدروسل بسیار بزرگ شده باشد، آن را عمل جراحی کرد.
  7. عمل جراحی هیدروسل ساده و کم عارضه می باشد.


بیشتر بخوانید :

واریکوسل چیست؟علت واریکوسل در مردان چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نرگس سنایی | ۵ سال پیش
منم مثل آقای قدیمی کمال تشکر و دارم. وبعد اینکه حس میکنم شوهرم هیدروسل داره آیا احتمال داره اگر باردارشم و نوزادم پسر بشه اونم به این عارضه مبتلا یشه‌
0
0
اکبر قدیمی | ۵ سال پیش
ممنون از توضیحات خوبتون و ممنون از سایت دلگرم. من ۱۹ سالمه و همچین علایمی داشتم دکتر هم گفته جراحی باید بشم. باز سپاس از اطلاع رسانیتون..
0
0

hits