دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان حساسیت و آلرژی های شبانه در فصل پاییز و زمستان
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
درمان بیماری‌های فصل پاییز و زمستان و آلرژی فصلی:کشور ما در منطقه‌ای معتدل قرار دارد. این امر باعث می‌شود، گیاهان در تمام فصل‌های سال گرده‌افشانی کنند.

درمان بیماری‌های فصل پاییز و زمستان و آلرژی فصلی

آلرژی شبانه در پاییز:کشور ما در منطقه‌ای معتدل قرار دارد. این امر باعث می‌شود، گیاهان در تمام فصل‌های سال گرده‌افشانی کنند. این گرده افشانی گیاهان با همه زیبایی‌ها و سبزی‌هایش گاه برای برخی انسان‌ها زیان‌آور و کاهش‌دهنده کیفیت زندگی آنهاست. آلرژی‌های فصلی از مهم‌ترین بیماری‌هاست که در پاییز شدت می‌یابد، زیرا علاوه بر چرخه گرده‌افشانی گیاهان، سرما و آلودگی هوا نیز تشدید می‌یابد. این مساله باعث می‌شود بیمارانی که دچار حساسیت هستند، بیماری‌شان تشدید یابد.با دلگرم همراه باشید تا با علائم و درمان آلرژی فصلی آشنا شوید.

درمان بیماری‌های فصل پاییز و زمستان و آلرژی فصلی

خوراکی های مفید برای پاییز و زمستان

خوراکی هایی با القاب سم زدا وجود دارند که می توانند وضعیت سلامتی را بهبود بخشند. برای مثال چکاندن چندین قطره لیمو ترش در آب و مصرف صبحگاه آن می تواند به سم زدایی بدن پرداخته یا مصرف شب هنگام آب آناناس نیز می تواند همین خاصیت را داشته باشد.

از مصرف غذاهای چرب بپرهیزید

اگر در منطقه سیبری و هوای فوق العاده سرد زندگی می کنید به مصرف غذاهای پر چرب روی ببرید اما در غیر این صورت از مصرف غذاهای خیلی چرب در زمستان بپرهیزید زیرا مصرف غذاهای چرب هیچ تاثیری در گرم شدن بیشتر شما ندارد نه غذاهای چرب و نه غذاهای شیرین. علاوه بر این، مصرف غذاهای چرب می تواند تاثیر منفی بر کبد داشته باشد و به بیماری های کبدی منجر شود.

منیزیم علیه افسردگی و خستگی

اگر احساس خستگی و افسردگی مفرط می کنید به مصرف منیزیم بپردازید زیرا خوراکی های حاوی منیزیم می توانند علیه افسردگی و خستگی بتازند. بهترین مواد غذایی که سرشار از منیزیم هستند عبارتند از سبزی هایی مانند اسفناج، گوجه فرنگی، مغز بادام، فندق، تخمه کدو، موز، انجیر خشک، غلات سبوس دار و البته مکمل های دارویی نیز می توانند مفید باشند.

مصرف پروتئین را افزایش دهید

مصرف پروتئین می تواند شما را از حالت افسردگی و خواب آلودگی در فصل زمستان دور نگه دارد پس در وعده صبحانه خود خوراکی هایی که دارای مقادیر قابل توجهی از پروتئین هستند را بگنجانید. از میان خوراکی های حاوی پروتئین می توان به مواردی مانند آجیل ها، دانه های روغنی، تخم مرغ و پنیر اشاره کرد.

خوراکی های مفید برای پاییز و زمستان

مصرف آب روزانه را افزایش دهید

در زمستان باید آب بیشتری به نسبت تابستان در اختیار بدن قرار بگیرد گرچه کمتر این نیاز را در فصل زمستان احساس می کنیم. نوشیدن حداقل ۱.۵ لیتر آب در زمستان توصیه می شود.

علائم حساسیتی

افراد در مواجهه با مواد حساسیت‌زا علائمی چون عطسه، آبریزش یا خارش بینی و آبریزش چشم از خود بروز می‌دهند که در فصل پاییز این علائم تشدید می‌شود. حدود هشت درصد افراد دچار حساسیت‌های فصلی هستند و علاوه‌ بر علائم ذکرشده، با نوعی اختلالات خواب هم دست و پنجه نرم می‌کنند، زود احساس خستگی کرده، روی کارهای خود تمرکز ندارند و بازدهی آنها در محیط‌های تحصیلی و کاری کاهش می‌یابد.

از خود مراقبت کنید

بهترین شرایط درمانی برای مبتلایان به حساسیت‌های پاییزه به‌گونه‌ای است که افراد باید حدود دو هفته پیش از آغاز علائم، داروهای کاهش‌دهنده حساسیت را مصرف کنند تا علائم تحت کنترل درآیند. حتی پس از پایان فصل حساسیت‌زای پاییز و کاهش علامت‌های بیماری نیز به دلیل احتمال تداوم حساسیت، مصرف داروها را قطع نکنید. از آنجایی که متخصصان معتقدند بهترین درمان، ‌پیشگیری است، دور ماندن از مواد حساسیت‌زا می‌تواند تا حد زیادی احتمال بروز واکنش‌های حساسیت‌زا را کاهش دهد.

خوراکی های مفید برای پاییز و زمستان

وقتی وارد منزل می‌شوید، لباس‌ها و کفش‌های خود را خارج کنید و مانع از انتشار مواد حساسیت‌زایی شوید که به لباس‌هایتان چسبیده‌اند. دوش گرفتن بهترین راه خلاص شدن از موادی است که به همراه پوست و موی شما وارد منزل شده‌اند.بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرده گیاهان و مواد حساسیت‌زا صبح‌ها با شدت بیشتری در محیط پراکنده می‌شوند و به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به واکنش‌های حساسیتی هستند تا حد امکان صبح‌ها از منزل خارج نشوند.

در صورت امکان پنجره‌های منزل و اتومبیل را بسته نگه داشته و از تهویه‌ هوا برای بهبود وضعیت هوا استفاده کنید.
برای اینکه کمتر دچار علائم حساسیتی شوید، بهتر است هر هفته ملحفه‌های رختخواب را با آب داغ بشویید تا از گردوغبار و مواد حساسیت‌زا و مایت‌های نهفته در آن خلاص شوید. برخی از این توصیه‌ها برای تمام فصول مناسب است و همیشه می‌توانید از آنها استفاده کنید.
بعضی میوه‌ها با توجه به پرزهایی که روی پوست دارند عامل حمل مواد حساسیت‌زا به شمار می‌روند، بنابراین باید قبل از مصرف به خوبی آنها را شست.

خوراکی های مفید برای پاییز و زمستان

از سوی دیگر، در ابتدای پاییز برخی برگ‌ها خشک شده و می‌ریزند بنابراین، پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که از حساسیت بالایی برخوردارند در این زمان‌ها از ماسک استفاده کنند. ماسک علاوه‌بر اینکه مانع از ورود ذرات و مواد حساسیت‌زا به درون مجاری تنفسی می‌شود، محیط تنفس را نیز مرطوب نگه می‌دارد. همچنین به دلیل خشک شدن هوا در فصول سرد پاییز و زمستان، توصیه می‌شود افراد در منزل از دستگاه‌های بخور به‌منظور تامین رطوبت محیط استفاده کنند.

از خشک کردن لباس و حوله در خارج از منزل خودداری کنید زیرا چسبیدن ذرات حساسیت‌زا به بافت پارچه ممکن است باعث شروع علائم حساسیت شود. بین ساعات پنج تا 10 صبح میزان مواد حساسیت‌زای محیط در این فصل بسیار بالاست، از این رو متخصصان توصیه می‌کنند افراد مستعد، در صورت امکان در این زمان‌ها از منزل خارج نشوند و فعالیت خود را در خارج از منزل محدود کنند.

قانون "ضد آلرژی"

1 - استفاده از رژیم غذایی محتوی ویتامینهای گروه C، B و K

2- اجتناب از غذاهایی که دارای "رایحه های طبیعی" هستند. در میان موادی که در این گروه جای می گیرند می توان به عسل و گرده گلها اشاره کرد.

3- عدم استفاده از دارو بدون مشورت با پزشک. افرادی که از آلرژی رنج می برند بیش از دیگران به داروهای شیمیایی حساس هستند.

4 عدم استعمال دخانیات و دوری جستن از محیطهای ویژه افراد سیگاری، چرا که مخاطهای بینی و چشم می توانند تحریک شوند.

5 خوابیدن حداقل 8 ساعت در شب

6- تغذیه مناسب

7- استراحت و دور شدن از کار حداقل به مدت یک ربع ساعت در زمانی که فرد احساس خستگی می کند.

8- انجام فعالیتهای فیزیکی هفتگی

9- رسیدگی به کارهای شخصی در اوقات فراغت

10- عدم مبارزه با احساسات شخصی و بروز دادن احساسات در برقراری ارتباط با دیگران. درحقیقت احساسات سرکوب شده، استرسهای روحی و جسمی، زندگی بی نظم و.. فاکتورهایی هستند که سیستم ایمنی را خلع سلاح می کنند و موجب نفوذ بیشتر آلرژی می شوند.

خوراکی های مفید برای پاییز و زمستان

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits