دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شناخت خال های سرطانی ملانوم(خوش خیم و بدخیم)
12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خال‌های بدخیم سرطانی پوست (ملانوما): علائم و درمان آن؛خال ها ضایعات پوستی مسطح یا برجسته پوست هستند که ناشی از به هم خوردن ترکیب طبیعی بافت های پوست ناشی از افزایش یا عملکرد غیر طبیعی سلولهای رنگدانه ساز پوست هستند.

شناخت خال خوش خیم و بدخیم پوستی و اهمیت کنترل خال های بدن

خال‌های بدخیم سرطانی پوست (ملانوما): علائم و درمان آن؛خال ها ضایعات پوستی مسطح یا برجسته پوست هستند که ناشی از به هم خوردن ترکیب طبیعی بافت های پوست ناشی از افزایش یا عملکرد غیر طبیعی سلولهای رنگدانه ساز پوست هستند. در حقیقت خال یک تنوپلاسم خوش خیم سلولهای رنگدانه ساز است.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خال های پوستی خوش خیم و بد خیم آشنا شوید.

شناخت خال خوش خیم و بدخیم پوستی/اهمیت کنترل خال های بدن

خال سرطانی یا ملانوم

نوعی سرطان پوست است که هر فردی ممکن است به آن مبتلا شود. چنانچه این عارضه سریع تشخیص داده شود و برای درمان آن اقدام گردد، میزان بهبود آن نزدیک به صد در صد خواهد بود. خالهای بدخیم سرطانی پوست به مرور زمان و در صورت درمان نشدن در دیگر بخش‌های بدن نیز، گاهی با سرعت پخش بالا، منتشر می‌شوند. پخش شدن این خال‌های بدخیم می‌تواند مرگبار باشد.

متخصصان پوست بر این باوراند که میزان مرگ و میر ناشی از خال سرطانی در شرایط زیر کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت:

  • در صورت آگاهی افراد از نشانه‌های هشدار دهنده ملانوم
  • در صورت آموزش دادن روش معاینه پوست و بررسی نشانه‌های ابتلا به سرطان پوست
  • وقت گذاشتن برای معاینه پوست

خال‌های چند رنگ و نامنظم خطر سرطانی شدن دارند

متخصص بیماری های پوست، مو و زیبایی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبریه اظهار داشت: خال های متقارن و بدون تغییر رنگ و اندازه جزء خال های خوش خیم هستند و با برداشتن آنها مشکلی پیش نمی آید.خال ها با ظاهری نامنظم و چند رنگ که دارای خارش و یا تغییر رنگ و سایز باشند را خال های بدخیم می نامند که هر تغییر آن علامت هشداردهنده برای سرطانی شدن خال می باشد.خال در افراد سفید پوست بیشتر ایجاد می شود و خطر ایجاد ملانوم بدخیم نیز در این افراد بخاطر پوست حساس به آفتاب زیادتر می باشد.

مصرف ویتامین ها ، مواد آنتی اکسیدان دار و سلنیوم در پیشگیری از بیماری های پوستی بخصوص سرطان پوست موثر اند. پاک سازی پوست از خال های خوش خیم باید تحت نظر متخصص و بصورت عمقی و حتی زیر جلدی انجام گیرد که احتمال عود آن کم شود.خال های خوش خیم با صدمات(زخمی شدن) مکرر و یا زیاد در معرض نور خورشید بودن می توانند به خال بدخیم و سرطانی تبدیل شود پس استفاده از ضد آفتاب و مراقبت از پوست و در صورت هرگونه تغییر مراجعه به متخصص ،در پیشگیری از خطرکارساز خواهد بود.

شناخت خال خوش خیم و بدخیم پوستی/اهمیت کنترل خال های بدن

افراد مستعد ابتلا به ملانوم

همگی ما در معرض ابتلا به این بیماری قرار داریم. رنگ پوست اکثر افرادی که مبتلا به ملانوم می‌شوند، روشن است، البته افراد دارای رنگ پوست قهوه‌ای و سیاه نیز از این سرطان پوستی در امان نیستند.

دلایل ابتلا به ملانوم

اشعه مافوق بنفش (UV) در اکثر موارد عامل اصلی ایجاد شدن این خال‌های سرطانی است. نور خورشید، دستگاه‌های برنزه کننده پوست و لامپ‌های خورشیدی ما را در معرض این اشعه مضر و خطرناک قرار می‌دهند. نقش وراثت را نیز نباید از خاطر برد. یافته‌های پژوهش‌های انجام شده بیانگر این نکته است که ابتلا یکی از بستگان نسبی نزدیک، یعنی والدین، فرزندان، خواهران و برادران خود فرد یا والدین وی، احتمال مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می‌دهد.

تشخیص ملانوم توسط متخصص پوست

متخصص پوست برای تشخیص ملانوم پوست بیمار را با دقت معاینه می‌کند و وضعیت خال‌ها و لکه‌های مشکوک را ارزیابی می‌کند. متخصص برای بهتر دیدن پوست از دستگاهی به نام درموسکوپ استفاده می‌کند که نور را روی پوست می‌تاباند. متخصص به کمک بزرگنمایی حاصل از این دستگاه می‌تواند رنگدانه و ساختارهای پوست را به خوبی مشاهده کند.

به علاوه متخصص پوست در صورت لزوم گره‌های لنفاوی، یا به بیان عامه غدد لنفاوی، را لمس می‌کند.چنانچه متخصص پوست خال یا لکه دیگری شبیه به ملانوم را پیدا کند، تمام یا بخشی از آن را برمی‌دارد و سپس پوست برداشته شده را به آزمایشگاه می‌فرستد. این کار در اصطلاح بیوپسی یا نمونه‌برداری نامیده می‌شود؛ به خاطر داشته باشید که ملانوم را نمی‌توان بدون نمونه‎برداری تشخیص داد.

انجام نمونه‎برداری توسط متخصص پوست سریع، ایمن و آسان است و بیمار نباید کوچکترین نگرانی و اضطرابی داشته باشد. عوارض و ناراحتی این عمل بسیار ناچیز است.چنانچه سرطانی بودن خال صورت در نتیجه نمونه برداری تایید شود، مرحله ملانوم نیز در این گزارش ذکر می‌شود. پزشک با توجه به مرحله ملانوم می‌تواند میزان ریشه دواندن سرطان در پوست را تعیین کند.

راه های مناسب برای درمان خال گوشتی

مراحل ملانوم عبارت‌اند از:

مرحله صفر (در محل اصلی)

ملانوم به لایه فوقانی پوست (اپیدرم یا روپوست) محدود می‌شود.

  1. مرحله اول: هر چند ملانوم در این مرحله نیز به پوست محدود می‌شود، اما ضخیم‌تر شده است و ضخامت آن گاهی به یک میلی متر نیز می‌رسد. پوست روی ملانوم در مرحله اول الف بی‌عیب و نقص به نظر می‌رسد؛ حال آن که در مرحله اول بوست زخم می‌شود و شکافی روی آن پدید می‌آید.
  2. مرحله دوم: در مرحله دوم ملانوم رشد کرده و ضخیم‌تر شده است و ضخامت آن بین یک تا بیش از چهار میلی متر متغیر است. پوست روی خال سرطانی گاهی زخم است. خال در مرحله دوم علی‌رغم ضخیم بودن هنوز منتشر نشده است.
  3. مرحله سوم: ملانوم به یکی از دو شکل زیر پخش شده است: ۱٫در یک یا چند گره یا غده لنفاوی نزدیک یا ۲٫ در پوست مجاور منتشر می‌شود.
  4. مرحله چهارم: ملانوم در اندام‌های داخلی، گره‌های لنفاوی یا پوست دورتر از محل ملانوم اولیه منتشر می‌شود.

گاهی لازم است تا نمونه‌برداری دیگری انجام شود. انجام نوعی جراحی به نام نمونه‌برداری گره لنفاوی نگهبان (SLNB) برای تعیین مرحله ملانوم پیشنهاد می‌شود. ملانوم در زمان پخش شدن غالباً نخست به نزدیکترین گره لنفاوی راه می‌یابد. پزشک به کمک نمونه برداری SLNB می‌تواند بگوید که آیا ملانوم در غده‌های لنفاوی مجاور منتشر شده است یا خیر. پرتونگاری (اشعه ایکس)، آزمایش خون و سی تی اسکن نیز گاهی انجام می‌شود.

 راه های مناسب برای درمان خال گوشتی

راه های مناسب برای درمان خال گوشتی

خال های پوستی در معرض صدمه سرطانی می شوند

متخصص بیماری های پوست، مو و زیبایی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبریه اظهار داشت: خال ها بطور عادی خوش خیم هستند و به غیر از شکل ظاهر خطری ندارند ولی در مواردی تغییر رنگ یا اندازه می دهند مشکل ساز شده و نیاز به بررسی پیدا می کنند.دکتر فریدون اسفندیاری گفت:سابقه بیماری پوستی یاسرطان در خانواده نیز یکی از دلایل تغییر سایز و رنگ خال می باشد که چراغ خطری برای درمان را روشن می سازد.

وی افزود:خال های مادرزادی اگر در طول زمان دچار تغییر گردند نیاز به بررسی علل تغییر دارد چراکه این خال ها نباید تغییر کنند البته داشتن خال مادرزادی خیلی بزرگ، شانس ابتلا به ملانوم را افزایش می‌دهد.اسفندیاری بیان کرد:گاهی بیماران بخاطر ظاهر ناخوشایند برخی خال ها به عمل جراحی مبادرت می کنند و اصرار بر برداشتن خال دارند و بدون آزمایش چنین کاری انجام می دهند که در مواردی باعث سرطانی شدن جوشگاه خال می گردد.وی در پایان توصیه نمود: اعمال زیباسازی پوست و خصوصا برداشتن خال ها را زیر نظر متخصصین پوست و با بررسی سابقه بیماری ارثی پوست با دقت انجام دهید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب شناخت خال خوش خیم و بدخیم پوستی

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

راه های مناسب برای درمان خال گوشتی

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits