دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان کابوس های شبانه در خواب
2
زمان مطالعه: 14 دقیقه
کابوس رویای ترسناکی است که در مرحله خاصی از خواب اتفاق می‌افتد؛ دو نوع خواب REN (حرکات سریع چشم) و NONREN در فرد وجود دارد که این کابوس‌ها در مرحله REN اتفاق می‌افتد معمولا REN نیمه دوم خواب است که نزدیک صبح اتفاق می‌افتد.

توصیه‌ های اسلام برای کابوس های شبانه

کابوس رویای ترسناکی است که در مرحله خاصی از خواب اتفاق می‌افتد؛ دو نوع خواب REN (حرکات سریع چشم) و NONREN در فرد وجود دارد که این کابوس‌ها در مرحله REN اتفاق می‌افتد معمولا REN نیمه دوم خواب است که نزدیک صبح اتفاق می‌افتد.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با درمان کابوس های شبانه آشنا شوید.

دلایل کابوس‌های شبانه/ راه‌های درمان غیر دارویی کابوس شبانه

مشکلی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند کابوس های شبانه است که در این بخش از دلگرم مورد بررسی قرار می گیرد.کابوس. حتي اگر کابوس کمي ترسناک هم به نظر برسد اما به والدين کمک مي کند،دوره‌های خواب هر یک ساعت و نیم یک بار تکرار می‌شود در مرحله خواب حرکات سریع چشم اعصاب سمپانیک در فرد فعال می‌شود و در این حالت بیدار شدن فرد از خواب را به دنبال دارد البته این موضوع برخلاف موضوع وحشت خواب است که فرد با جیع و فریاد از خواب بیدار می‌شود.

وحشت خواب در مرحله NONREN اتفاق می‌افتد و برانگیختگی ناگهانی است که فرد با جیع و فریاد و دست و پا زدن از خواب بیدار می‌شود:

در این حالت فرد گیج و منگ است و پس از بیدار شدن چیزی را به یاد نمی‌آورد در حالی که در کابوس شبانه فرد خواب را به یاد می‌آورد.ما در عالم رۆیا به سفر می‌رویم، با مردم معامله‌ می‌كنیم، دوستی یا دشمنی برقرار می‌نماییم ، چیزهایی به دست می‌آوریم و یا از دست می دهیم.

کابوس های شبانه

این صحنه‌های گوناگونی كه انسان درخواب می‌بیند چیست؟

برخی از رۆیاهای ما در آینده تعبیر می‌شود و آنچه در عالم خواب دیده‌ایم در متن زندگی ما و در عالم بیداری جامعه عمل می‌پوشد،‌ عجیب است!

چه كسی در عالم خواب اتفاقات آینده را به ما الهام می‌كند و ما را از رویدادهایی كه هرگز تصورش را نمی‌كردیم با خبر می‌سازد؟

وانگهی اگر الهام كننده خداوند باشد یا فرشته‌ای از فرشتگان الهی ، ما كه در عالم خواب به سر می‌بریم وبدن‌ها بر روی زمین افتاده است، به كدام قسمت از وجود ما الهام می‌شود؟!

اینها پرسش‌هایی است كه پاسخ می‌طلبد و پاسخ درست به آن‌، ‌راه شناخت بهتر انسان را نیز هموار می‌كند.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند

پس از توصیه به قرائت این آیه شریفه، می‌فرمایند: در آن هنگام، بگویید «عاذت به ملائکة الله المقربون وانبیائه المرسلون وعباده الصالحون ومن شرما رایت ومن شر‌الشیطان‌ الرجیم: به آنچه فرشتگان مقرب الهی و پیامبران مرسل شایسته خدا پناه برده‌اند، پناه می‌برم از شر خوابی که دیده‌ام و از شر شیطان رجیم»

کابوس های شبانه

حقیقت خواب

حقیقت خواب چیست و چه می‌شود كه انسان به خواب می‌رود؟

در این باره دانشمندان بحث‌های فراوانی دارند.بعضی ، آن را نتیجه انتقال قسمت عمده خون از مغز به دیگر قسمت‌های بدن می‌دانند و به این ترتیب برای آن «عامل فیزیكی» قائلند؛ بعضی دیگر عقیده دارند كه فعالیت‌های زیاد جسمانی، سبب جمع شدن مواد سمی مخصوصی در بدن می‌شود و همین امر بر روی سلسله اعصاب اثر می‌گذراد و حالت خواب به انسان دست می‌دهد، و این حال ادامه دارد تا این سموم تجزیه شود و جذب بدن گردد به این ترتیب « عامل شیمیایی» برای آن قائل شده‌اند.(ناصر مكارم شیرازی (با همكاری جمعی از نویسندگان )، تفسیر نمونه، 19/428)

زیست‌شناسان و روان‌شناسان می‌گویند:

از نظر فیزیولوژیك، خواب حالتی است كه در آن ساختمان زنده به تجدید حیات شیمیایی می‌پردازد، و در حالی كه حركات متوقف شده و درك حسی نیز تقریباً به حالت خاموشی در آمده است، انرژی كافی ذخیره می‌كند.

کابوس های شبانه

از نظر روان‌شناسی در هنگام خواب ، فعالیت اصلی در بیداری ـ كه درك واقعیت و واكنش در برابر آن است به حال تعلیق و وقفه موقت در می‌آید.(امامی، صابر، اساطیر در متون فارسی ، 69.)

جمعی دیگر نوعی « عامل عصبی » برای خواب قائلند و می‌گویند: دستگاه فعال عصبی مخصوصی كه در درون مغز انسان است و مبدأ حركات مستمر اعضاست ،‌ بر اثر خستگی زیاد از كار می‌افتد و خاموش می‌شود.ولی هیچ یك از این نظریات نتوانسته است پاسخ قانع‌كننده‌ای به مسئله خواب بدهد، هرچند تأثیر این عوامل را به طور اجمال نمی‌توان انكار كردبه نظر می‌رسد چیزی كه سبب شده دانشمندان امروز از بیان تفسیر روشنی برای مسئله خواب عاجز بمانند، همان تفكر مادی آنها است. آنها می‌خواهند بدون قبول اصالت و استقلال روح ، این مسئله را تفسیر كنند، درحالی كه خواب قبل از آنكه یك پدیده جسمانی باشد یك پدیده روحانی است كه بدون شناخت صحیح روح، تفسیر و تعریف آن دشوار می‌باشد.

کابوس های شبانه

حقیقت خواب از نظر قرآن

قرآن مجید درآیاتی از سوره زمر دقیق‌ترین تفسیر را برای مسئله خواب بیان كرده ،می‌گوید خواب یك نوع « قبض روح» و جدایی روح از جسم است اما نه جدایی كامل.به این ترتیب هنگامی كه به فرمان خدا پرتو روح از بدن برچیده می‌شود و جز شعاع كمرنگی از آن بر این جسم نمی‌تابد، دستگاه درك و شعور از كار می‌افتد و انسان از حس حركت باز می‌ماند هر چند قسمتی از فعالیت‌هایی كه برای ادامه حیات او ضرورت دارد، مانند ضربان قلب و گردش خون و فعالیت دستگاه تنفس و تغذیه ادامه می‌یابد.(تفسیر نمونه، 19/428.)

در آیه 42 سوره زمر حقیقت و ماهیت خواب این‌گونه بیان می‌شود: « اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا : خداست كه در هنگام خواب جان‌ها را می‌گیرد و آن كسی كه در هنگام خواب مرگش فرا نرسیده نیز روحش را می‌گیرد».و به این ترتیب « خواب » برادر « مرگ » است و شكل ضعیفی از آن، چرا كه روابط روح و جسم به هنگام خواب به حداقل می‌رسد و بسیاری از پیوندهای این دو قطع می‌شود.

در آیه 60 سوره انعام نیز حقیقت خواب اینگونه بیان می‌شود:« او (خداوند) كسی است كه (روح) شما را در شب (به هنگام خواب) می‌گیرد ، و از آنچه در روز انجام داده‌اید‌ (‌از تمام كردار و گفتار شما) باخبر است پس شما را در روز (از خواب) بر می‌انگیزد. ( این نظام خواب و بیداری تكرار می‌شود ، شب می‌خوابید و روز شما را بیدار می‌كند و این وضع همچنان ادامه دارد) تا پایان زندگی شما فرا می‌رسد. سپس بازگشت شما به سوی خداوند است و شما را از آنچه انجام داده‌اید آگاه می‌سازد.»

« وَهُوَ الَّذِی یَتَوَفَّاكُم بِاللَّیْلِ وَیَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ یَبْعَثُكُمْ فِیهِ لِیُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَیْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ یُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ».از آیه، چنین برمی‌آید كه درحال مرگ و خواب ، روح انسان از این عالم به عالم دیگر می‌رود ، نه بدن انسان.

در حال خواب ، بدن انسان روی زمین است و روح انسان در عالم دیگر سیر می‌كند و سپس برمی‌گردد و در حال مردن، بدن روی زمین یا زیرزمین است ولی روح به عالم دیگر می‌رود و برنمی‌گردد.(علامه سید محمدحسین حسینی تهرانی ، معادشناسی ، 1/155.)یكی از شگفت‌انگیزترین خواب‌هایی كه در تاریخ بشر اتفاق افتاده و شباهت بسیار نزدیك به مرگ دارد و مجانست خواب و مرگ را به صورت شفاف می‌فهماند، خواب طولانی و بی‌نظیر اصحاب كهف است. خوابی كه در آن از یك سو قدرت بی‌انتهای خداوند به نمایش گذاشته شده و از سوی دیگر بهترین و روشن‌ترین دلیل بر معاد جسمانی است.

خواب اصحاب كهف آنقدر طولانی شد كه به 309 سال بالغ گردید و به این ترتیب خوابی شبیه به مرگ، و بیداری‌اش همانند رستاخیز و این خواب واقعاً از داستان‌های تكان‌دهنده و عبرت‌آموز قرآن است؛ خوابی كه در واقع برابر با عمر چهار یا پنج نسل از افراد بشر به طول می‌انجامید.قرآن كریم درباره اصحاب كهف می‌فرماید: ( همانگونه كه قادر بودیم آنها را در چنین خواب طولانی فرو بریم، قادر بودیم آنها را به بیداری باز گردانیم ما آنها را از خواب برانگیختیم ) تا از یكدیگر سوال كنند ، یكی از آنها پرسید ( فكر می‌كنید چه مدت خوابیده‌اید؟ )

آنها در جواب گفتند: یك روز یا بخشی از یك روز (ولی سرانجام نتوانستند دقیقاً بدانند خوابشان چقدر بوده لذا) گفتند: پروردگار شما از مدت خوابتان آگاه ‌تر است.» (سوره كهف /19)خواب و بیداری از نیازهای اساسی انسان است که باید به درستی تنظیم شوند زیرا خواب مایه قوت و پایداری جسم و جان است و اختلال در آنها، روند زندگی عادی انسان را برای انجام وظایف خود با مشکل مواجه می‌کند.

آن‌ها واقعی نیستند!

محققین بر این باورند که دلیل بیشتر کابوس‌ها اضطراب هستند و به ندرت پیش می‌آید که آن‌ها تعبیری واقعی از آنچه اذیتمان می‌کند، باشد. پژوهش انجام شده در دانشگاه تافتس خواب‌ها و کابوس‌های افراد پس از حادثه 11 سپتامبر را بررسی کرد.فرض این پژوهشگران این بود که آن حادثه دلخراش سطحی از درگیری ذهنی را برای تمام آمریکایی‌ها ایجاد کرده باشد. بسامد خواب‌های ترسناک در تمام شرکت کنندگان پژوهش (که هیچکدام مستقیما تحت تاثیر این حملات قرار نگرفته بودند) به شکل محسوسی بیشتر شده بود، اما هیچ یک از این افراد در مورد برج‌ها دوقلو، هواپیماها و یا حتی سقوط ساختمان‌های بلند کابوس ندیده بودند. این در حالی بود که تصاویر مربوط به آن حمله تروریستی بارها و بارها از تلویزیون پخش شده بود.

کابوس های شبانه

هیچ کس صدای جیغ‌هایتان را نخواهد شنید

وقتی کابوس می‌بینید متعاقبا اوضاع خوبی نخواهید داشت، زیرا شما نه می‌توانید جیغ بزنید و نه حرکت کنید. سکانس‌های هالیوودی در مورد کابوس را فراموش کنید. در مرحله حرکت سریع چشم در خواب (REM Stage)، تمام ماهیچه‌های ما به جز ماهیچه‌های چشم و ماهیچه‌های تنفسی بی‌حرکت می‌شوند.

آنسا داس، استاد دانشگاه اوهایو، می‌گوید: «وقتی شما می‌نشینید و جیغ می‌زنید، یعنی اینکه از خواب بیدار شده‌اید.» به عقیده وی، یکی از دلایلی که ما کابوس‌ها را بهتر از خواب‌های دیگر به یاد می‌آوریم این است که بلافاصله پس از مشاهده آن از خواب می‌پریم و همه چیز را به یاد می‌سپاریم.

زنان بیشتر از مردان کابوس می‌بینند

دکتر آ.جی. ماردسن، استاد خدمات انسانی و روانشناسی کالج بیکن در لیسبرگ می‌گوید که نتایج چندین پژوهش انجام شده در انگلستان نشان می‌دهد که زنان بیش از مردان کابوس می‌بینند.

خانم ماردسن می‌گوید: «این قضیه احتمالا با اینکه زنان بیشتر دچار اضطراب هستند، در ارتباط باشد. کابوس شبانه نگرانی و اضطراب درونی ما را منعکس می‌کند. علاوه بر آن، زنان بیشتر از مردان درگیر ترس و سرآسیمگی هستند.» البته این نکته را هم باید توجه داشت که زنان بیشتر در مورد کابوس‌هایش صحبت می‌کنند. ممکن است مردان هم به همان اندازه کابوس ببینند اما در مورد آن صحبت نکنند.

کابوس نوعی تمرین کردن محسوب می‌شود

فرضیه‌های زیادی پیرامون خواب دیدن مطرح شده است. ممکن است خواب بازتاب ذهن ناخودآگاه ما باشد و یا روشی باشد تا مغز بتواند هنگام به خواب رفتن بدن خودش را مشغول کند.خانم ماردسن اما می‌گوید یکی از تئوری‌هایی که اخیرا طرفداران زیادی را هم پیدا کرده این است که مغز تلاش می‌کند از طریق خواب دیدن، مشکلات و احساسات شدید ما را پاسخ دهد. مغز تلاش می‌کند از طریق کابوس‌ها ما را برای مواجهه با شرایط خیلی ترسناک آماده کند. برای نمونه، پژوهش انجام شده در سال 2007 در مورد زنان باردار و زنان فارغ شده نشان داد که بیشتر کابوس‌ها آن‌ها در مورد نوزادانشان است.

می‌توانید کابوس‌ها را کنترل کنید

ماردسن می‌گوید: «این کار تمرین خیلی زیادی می‌خواهد.» نام این روش "رویای شفاف" یا "رویای آگاهانه" است که در آن شما خواب می‌بینید اما می‌توانید جهت رویایتان را تعیین کنید.وی در ادامه توضیح می‌دهد که «برخی می‌توانند رویایشان را کنترل کنند اما به محض اینکه متوجه می‌شوند دارند خواب می‌بینند، از خواب بیدار می‌شوند. تمرین کردن کابوس‌ها می‌‎تواند جالب باشد. حتی پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که می‌توان از این روش در رویه درمانی افراد دچار اختلال استرسی پس از ضایعه روانی (PTSD) که زیاد کابوس می‌بینند، استفاده کرد.»

از کابوس ترسناک‌تر...

«هراس شبانه» بیشتر در کودکان دیده می‌شود. کودک ممکن است با چشمان باز جیغ بزند. ماردسن می‌گوید: «هنگام هراس شبانه، والدین معمولا نمی‌توانند فرزندانشان را از خواب بیدار کنند. این در حالی است که هنگام کابوس، والدین قادرند کودک خود را بیدار کنند. کودک به راحتی می‌تواند در مورد جزییات کابوس صبحت کند اما این حقیقت در مورد هراس شبانه صحت ندارد.»مهمترین تفاوت بین هراس شبانه و کابوس در این است که مورد اول می‌تواند در طول چند سیکل خوابی رخ دهد و به همین دلیل است که فرد هنگام خواب می‌تواند فریاد بکشد. اغلب کابوس‌های شبانه در مرحله REM رخ می‌دهد، اما هراس شبانه در مرحله چهارم خواب یعنی خواب عمیق رخ می‌دهد. ماردسن بر این باور است که کودکان احتمالا هنگام انتقال از مرحله خواب عمیق به مرحله REM دچار هراس شبانه می‌شوند.

کابوس های شبانه

توصیه به میانه‌روی در خواب بر اساس روایات


در روایات اهل بیت نیز دستورهای ویژه‌ای درباره رعایت برخی حالت‌ها در انجام دادن کارها و آداب خوابیدن و پرهیز از افراط و تفریط در آن وارد شده است به طوری‌ که رسول خداوند می‌فرمایند: خدا سه چیز را دوست دارد: کم گویی، کم خوابی و کم خوری (تنبیه‌الخواطر و نزهة‌النواظر، ج 2، 121) و نیز می‌فرمایند: یکی از بدترین چیزهایی که درباره امتم از آن هراس دارم ، پرخوابی است.(الجامع‌الصغیر، ج 1، ص49)

توصیه‌های اسلامی پس از دیدن خواب‌های پریشان

پیامبر و امامان معصوم(علیهم السلام) علاوه بر توصیه‌های بسیاری که در مورد بهداشت خواب در روایات و احادیث داشته‌اند به یکی از مشکلاتی که با عنوان خواب پریشان از آن یاد می‌شود نیز پرداخته‌اند به طوری‌که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: هرگاه کسی خوابی پریشان و ناخوشایند دید و از خواب بیدار شد پهلو به پهلو شود و این آیه را بخواند: «إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُۆْمِنُونَ: چنان نجوایى صرفاً از القائات شیطان است تا کسانى را که ایمان آورده‏‌اند دلتنگ گرداند ولى جز به فرمان خدا هیچ آسیبى به آنها نمی‌‏رساند و مۆمنان باید بر خدا اعتماد کنند». ( آیه 10 سوره مجادله)

ایشان پس از توصیه به قرائت این آیه شریفه، می‌فرمایند: در آن هنگام، بگویید «عاذت به ملائکة الله المقربون وانبیائه المرسلون وعباده الصالحون ومن شرما رایت ومن شر‌الشیطان‌ الرجیم: به آنچه فرشتگان مقرب الهی و پیامبران مرسل شایسته خدا پناه برده‌اند، پناه می‌برم از شر خوابی که دیده‌ام و از شر شیطان رجیم».( الکافی، جلد 8، ص 142

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب کابوس های شبانه در خواب

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:سلامت نیوز

کابوس های شبانه

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آترین | ۶ سال پیش
برای جلوگیری از کابوس های شبانه باید چیکار کرد؟
0
1

hits