دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا کوچک بودن کلیه شانه بیماری است؟
17
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کلیه‌ها از اعضای حیاتی بدن هستند، چراكه تقریبا 20 درصد خروجی خون قلب در هر ضربان به كلیه‌ها می‌رود و این عضو وظیفه تصفیه خون و مواد سمی را به عهده دارد.

کوچک شدن کلیه نشانه چیست؟

كلیه‌ها از اعضای حیاتی بدن هستند، چراكه تقریبا 20 درصد خروجی خون قلب در هر ضربان به كلیه‌ها می‌رود و این عضو وظیفه تصفیه خون و مواد سمی را به عهده دارد. در این مطلب به کوچک شدن کلیه ها و روش های درمانی آن می پردازیم.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علائم و علت کوچک شدن کلیه آشنا شوید.

 کوچک شدن و کم کاری کلیه درمان می شود؟

وقتي كليه‌ها كوچك مي‌شود

كليه‌ها از اعضاي حياتي بدن هستند، چراكه تقريبا 20 درصد خروجي خون قلب در هر ضربان به كليه‌ها مي‌رود و اين عضو وظيفه تصفيه خون و مواد سمي را به عهده دارد. از سوي ديگر اين عضو نجيب بدن كه هر نوع اختلال در خود را بسيار ديرهنگام در قالب درد يا نشانه‌هاي ديگر بروز مي‌دهد، در سيستم خون‌سازي، تعادل سيستم استخواني، متابوليسم كلسيم در بدن و نيز تنظيم فشارخون نقش دارد.

پس بدانيد كه كليه‌هاي شما به توجه و مراقبت ويژه‌اي نياز دارند، چراكه وظايف سنگيني طي فرآيند سوخت و ساز بدن به عهده آنها گذاشته شده است حتي بسياري از داروها و هورمون‌ها در كليه‌ها متابوليزه و دفع مي‌شوند و اگر كليه‌هايتان به درستي كار نكنند، تعادل محيط داخلي بدنتان از حيث تعادل اسيد و بازي كه طي فرآيند سوخت و ساز و تجزيه مواد غذايي توليد مي‌شوند، به هم مي‌ريزد.

بي‌شك اطلاع از وظايف كليه‌ها، شما را به ضرورت كنترل بيماري‌هاي زمينه‌اي مثل ديابت و فشار خون به عنوان عوامل تاثيرگذار در بروز اختلالات كليوي و نيز مراقبت از اين عضو بيشتر متوجه مي‌كند، با اين حال اگر تحت شرايطي در معرض عفونت بيماري‌هاي انسدادي كليه مثل سنگ كليه يا بيماري‌هاي زمينه‌اي ذكر شده قرار گرفتيد، تعجب نكنيد كه بافت كليه‌تان پس از مدتي چروك‌خورده و كوچك شود كه در آن صورت بايد براي حفظ احتمالي اين عضو حياتي در قالب روش‌هاي درماني تخصصي، تلاش زيادي بكنيد.

 وقتي كليه‌ها كوچك مي‌شود

بافت‌های کلیه از بین می‌روند

کوچک شدن کلیه نشانه چیست؟

در اهمیت حفظ عملکرد طبیعی کلیه‌ها همین قدر بدانید که اگرچه تعادل اسید و باز ناشی از سوخت و ساز بدن توسط سیستم تنفسی و کلیوی صورت می‌گیرد، اما قدرت کلیه‌ها در مقایسه با سیستم تنفسی برای انجام این وظیفه در بدن بی‌نهایت است، به همین دلیل هم سلول‌های اصلی کلیه، توده‌ای را می‌سازند که همان عضو لوبیایی شکل بدن را تشکیل می‌دهد.

با این حال وقتی این عضو، تحت تاثیر بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرد، بافت آن آسیب دیده و دچار آسیب می‌شود که در آن صورت تشخیص کوچک شدن کلیه داده ‌می‌شود.به بیان دیگر، بیماری‌هایی مثل عفونت‌های ادراری، عفونت‌های کلیوی، بیماری‌های انسدادی که معمولا ناشی از سنگ‌های کلیوی یا انسدادهای مادرزادی هستند و نیز عواملی چون دیابت و فشار خون می‌توانند عروق ریز کلیه را درگیر و منجر به کوچک شدن بافت آن شوند.

 وقتي كليه‌ها كوچك مي‌شود

کلیه‌های کوچکی که بیمار نیستند

برخی کلیه‌ها اصطلاحا مینیاتوری هستند، یعنی کلیه‌های سالمی هستند که نسبت بین بافت قشر و مرکزشان طبیعی است، ولی کوچک‌تر از حد معمولی هستند.با این حال بیماری‌های ژنتیک در کلیه‌ها معمولا در سه ماهه اول بارداری منجر به سقط جنین می‌شود، اما یک سری بیماری‌های ژنتیک وجود دارد که مجموعه‌ای از بیماری‌های مختلف و در واقع نوعی سندرم خاص هستند که از نشانه‌های آن، نارسایی کلیه است. در چنین شرایطی فرد با درجاتی از اختلال کلیه روبه‌رو خواهد شد و در جریان سیر بیماری، کلیه‌هایش را کاملا از دست می‌دهد.در برخی بیماری‌های ژنتیک هم، کلیه کودک یا نوزاد به طور غیرعادی ایجاد سنگ می‌کند و این روند نیز به تخریب بافت کلیه و از دست رفتن آن منجر می‌شود.

 وقتي كليه‌ها كوچك مي‌شود

مبتلایان به فشار خون، بیشتر آسیب می‌بینند

دكتر ایجادی با اشاره به این‌كه فشار خون و كلیه اثر متقابلی روی هم دارند، می‌افزاید: فشار خون به خودی خود می‌تواند از طریق آسیب به عروق داخلی كلیه منجر به آسیب به این عضو شود. در عین حال اختلال عملكرد كلیه نیز روی فشار خون تاثیر می‌گذارد، كما اینكه تومور‌های كلیه، عفونت‌های كلیوی و ریفلاكس‌های كلیوی می‌توانند منجر به تغییرات فشار خون در افراد شوند.

 وقتي كليه‌ها كوچك مي‌شود

درمان همیشه غیرممكن نیست

این درست كه متخصصان، كوچك شدن كلیه را در واقع مرحله خاتمه یافتن فعالیت كلیه تلقی می‌كنند، ولی با اعمال سریع و بموقع روش‌های درمانی كه می‌توانند معطوف به كنترل دیابت یا فشار خون باشند یا بهره‌گیری از روش‌های جراحی آندوسكوپیك برای از بین بردن سنگ كلیه یا از بین بردن منشاء عفونی یا تومور كلیه، می‌توان در شرایطی به حفظ كلیه امیدوار بود.در واقع درمان احتمالی كلیه در چنین مرحله‌ای، به دو مساله بستگی دارد، یكی درمان بیماری‌های زمینه‌ای اولیه و دیگری درمان عوارضی كه بر اثر این بیماری‌ها به وجود آمده‌اند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب کوچک شدن کلیه نشانه چیست؟

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:تابناک

 وقتي كليه‌ها كوچك مي‌شود

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رها | ۴ سال پیش
سلام کلیه های مادرم یک درصد کوچک شده دیابت نوع دو هم دارن ایا میشه با ورزش وکنترل دیابت درانش کرد
1
6
زهرا | ۴ سال پیش
کلیه چپ ۶۲*۱۲۵م م و ضخامت پازرانیشم ۱۷م م هیپرتروفیک بوده ،کلیه راست ۲۵*۹۰م م و ضخامت پارانشیم ۱۰م م اختلاف اندازه با کلیه چپ دارد و کوچک میباشد ینی چی ؟ آیا خطرناکه ؟
0
16

hits