دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان خارش شدید چشم
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خارش چشم:مالیدن و خارش چشم موجب آزاد شدن مقادیر زیادی هیستامین و سایر واسطه های آلرژی می شود که برای چشم خطرآفرین هستند.

علت‌ ها و راه‌ های درمان خارش چشم را بدانید

مالیدن و خارش چشم موجب آزاد شدن مقادیر زیادی هیستامین و سایر واسطه های آلرژی می شود که برای چشم خطرآفرین هستند.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان خارش چشم آشنا شوید.

Eye pruritus

خارش چشم

یک مشکل معمول است. و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد. اما این مشکل در محیط های آلوده و آلرژی زا شدید نیز می شود.خارش چشم یک احساسی ناخوشاند در چشم و اطراف آن ایست. این شمکل در افرادی که بیشتر با دست چشمان خود را می مالند، شایع تر است. و معمولا در محدوده زمانی معینی اتفاق می افتد.

برای تسکین فوری خارش چشم می توانید از درمان های فوری و طبیعی بسیاری استفاده کنید. چراکه بسیاری از داروهای درمان کننده خارش چشم در آشپزخانه شما هستند.با این حال اگر احساس می کنید خارش چشم شما به علت مشکلی زمینه ای است؛ و همچنین اگر به صورت مکرر وجود دارد. بهتر است با پزشک متخصص چشم مشورت کنید. کارشناسان بهداشت همچنین پیشنهاد می کنند. پیش از درمان خارش چشم و برای درمان درست آن، باید علت خارش چشم را بیابید.

در این مطلب پیام سلامت ۱۰ داروی خانگی برای درمان خارش چشم را به شما معرفی می کنیم.

دلایل خارش چشم

گاهی اوقات مصرف برخی مواد غذایی حساسیت زا مثل تخم مرغ، آجیل، توت فرنگی، گوجه فرنگی، بادمجان، ادویه ها، شیر و ماهی ممکن است باعث بدتر شدن علائم پوستی و چشمی این بیماری شود. در این حالت حذف این مواد از رژیم غذایی به کنترل بیماری کمک می کند. به علاوه مواد حساسیت زای موجود در هوا مثل گردوخاک خانگی، کپک ها، مو و پرز حیوانات نیز می تواند باعث شدیدتر شدن علائم در افراد مبتلا شود. این نوع از حساسیت چشمی معمولاً با آب ریزش از بینی همراه است.

خارش، سوزش و قرمزی چشم ها و تورم پلک و ملتحمه همراه با آب ریزش می تواند از علل این بیماری باشد. معمولاً این علائم وقتی بیمار در معرض آفتاب مستقیم قرار می گیرد با شدت بیشتری همراه است.در بعضی از مواد، این بیماری قرنیه را نیز درگیر می کند که در صورت تداوم و عدم درمان مناسب ممکن است باعث آسیب هایی در این ناحیه شود. در برخی موارد، این بیماری بعد از به سن بلوغ رسیدن بیمار، خودبه خود برطرف و درمان می شود.

جهت پیشگیری از بروز این علائم می توان از قطره های و داروهایی استفاده کرد. معمولاً پیشگیری در این نوع از حساسیت های فصلی مؤثر است و بیمار را دچار عوارض کمتری می کند. برای تشخیص و درمان مناسب و به موقع، توصیه می شود قبل از اوج گرفتن بیماری به پزشک متخصص مراجعه و درمان شوید.یکی از شایع‌ترین شکل حساسیت چشمی ورم ملتحمه است. این بیماری اغلب در اثر حساسیت به گرده گل‌ها و گیاهان ایجاد می‌شود، به همین علت در فصل بهار و تابستان شایع‌تر است.

در این مطلب پیام سلامت ۱۰ داروی خانگی برای درمان خارش چشم را به شما معرفی می کنیم.

در این مطلب پیام سلامت ۱۰ داروی خانگی برای درمان خارش چشم را به شما معرفی می کنیم.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد در اطراف چشم آسیب دیده می تواند موثر باشد. برای این کار راه ساده خیساندن یک پارچه نرم و تمیز در آب سرد و گذاشتم روی چشم هاست. در این حالت بهتر است چشم خود را ببندید. این کار را چند بار در روز تا رسیدن به نتیجه انجام دهید.

از چای بامونه

به صورت کیسه ای نیز می تواند به عنوان کمپرس سرد برای درمان خارش چشم استفاده کنید. برای این کار کیسه چای بابونه را (از چای کیسه ای بابونه نیز می توان استفاده کرد) در یخچال یا فریزر گذاشته تا سرد شد. سپس به مدت حداقل ده دقیقه روی چشم بگذارید. این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید.

خیار

خیار دارای حواص ضد التهاب است که در کاهش التهاب، تورم، پف صورت و سوزش موثر است. زا این رو می تواند درمان خوبی برای خارش چشم نیز باشد.خیار را به خوبی بشویید. سپس آن را با چاقو پرش های نازک بزنید. و پگذارید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در یخچال بماند. سپس آن ها را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه روی چشم خود بگذارید. این کار را ۴ تا ۵ بار در روز تا رسیدن به نتیجه انجام دهید.

شیر سرد

یکی از داروهای خانگی محبوب برای خارش چشم شیر سرد است. برای استفاده از این روش یک گوله پنبه را در شیر سرد زده و اطراف چشم خود بمالید. همچنین می تواند این گوله پنبه را برای اثر گذاری بیشتر مانند روش های قبلی برای دقایقی روی چشم بگذراید بماند. این کار را دو بار در روز، یک برا صبح و یک بار شب انجام دهید.

گلاب

گلاب خالص یکی از داروهای خانگی موثر برای خارش چشم است. گلاب خاصیت خنگ کنندگی و تسکین دهنگی چشم را رد خود نهفته دارد. برای استفاده از گلاب در ردمان خارش چشم روش های متنوعی وجود دارد. ولی ساده ترین آن شستشوی چشم با گلاب است. چشم خود را روزانه دوبار تا رسدین به نتیجه مطلوب با گلاب بشویید. همچنین می توانید از گلاب به عنوان یک تسکین دهنده فوری درمان التهاب و سوزش چشم استفاده کنید. برای انجام این کار ۳ قطره گلاب را در چشم بچکانید.

آب و نمک

یکی از مفیدترین و در دسترس ترین روش های برای درمان این مشکل، شستشوی چشم با آب و نمک است. نمک خاصیت ضد باکتریایی دراد و موجب از بین رفتن آلودگی های ایجاد کننده خارش چشم می شود.

برای انجام این کار یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب حل کنید. سپس آن را بچوشانید تا از حل شدن کامل نمک در آب مطمئن شوید. بعد بگذارید سرد شود. روزانه دوبار چشم خود را با این معلول شستشو داده تا مشکل برطرف شود.

چای سبز

چای سبز دارای خواص درمانی بسیاری از جمله خواص ضد التهابی است. از این رو می تواند رد کاهش التهاب چشم و در نتیجه درمان خارش آن موثر باشد.روزانه دو بار چشم خود را با چای سبز سرد شده شستشو دهید. این کار را تا بهبود مشکل ادامه دهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص تسکین دهنده و مرطوب کننده خوبی دارد. در نتیجه می تواند درمان مثوری برای خشکیف درد و خارش چشم باشد.ژل خارج شده از برگ آلوئه ورا را با یک قاشق چای خوری عسل و نیم فنجان چای شکوفه اقطی (در مناطقی از ایران انگور به آن کولی و خمان کبیر می گویند) به خوبی حل کرده و چشم خود را دو بار در روز تا رسیدن به نتیجه مطلوب شستشو دهید.همچنین در فرمول ساده تر شما می توانید چشم خود را تنها با آب آلوئه ورا به صورت روزانه شستشو دهید.

سیب زمینی خام

سیبزمینی خام به علت خواص قابض خود می تواند به صورت فروی خارش جشم را متوقف کند. و به تسکین قرمزی و التهاب آن منجر شود. سبی زمینی خام را برش های نازک بزنید و برای دقایقی بگذارید در یخچال بماند. سپس آن ها را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی چشم خود بگذارید. این کار را دو یا سه روز قبل از خواب انجام دهید.

شنبلیله

بر اساس طب آیوردا (در زبان سانسکیریت آیوردا به معنی زندگی است) شنبلیله می تواند موجب تسکین خارش چشم شود. برای استفاده از این گیاه، دانه شنبلیله را به مدت هفت الی هشت ساعت در آب خیسانده، سبلس آن را به شکل خمیر درآورید. برای به سدت آوردن نتیجه مطلوب این خمیر را دو بار در روز و هر بار به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی چشم خود بگزارید تا بماند.

آب سبزیجات

آب سبزیجات خام به ویژه آب هویج و اسفناج، می تواند در تسکین خارش چشم موثر باشد. این آب را می توانید به صورت جداگانه و یا ترکیب در هم برای شستشوی چشم استفاده کنید. این کار را دوبار در روز تا رسیدن به نتیجه مطلوب انجام دهید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب خارش چشم

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:افکار نیوز

در این مطلب پیام سلامت ۱۰ داروی خانگی برای درمان خارش چشم را به شما معرفی می کنیم.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits