دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان تنگی نفس با گیاهان دارویی در طب سنتی
15
زمان مطالعه: 9 دقیقه
شرایط بد آب و هوایی، آلودگی هوا، استرس و بسیاری موضوعات دیگر می توانند عامل تنگی نفس برای شما باشند.

درمان گیاهی تنگی نفس و حس خفگی

شرایط بد آب و هوایی، آلودگی هوا، استرس و بسیاری موضوعات دیگر می توانند عامل تنگی نفس

برای شما باشند. با دلگرم همراه باشید تا با درمان خانگی تنگی نفس یا نفس تنگی که بسیار موثر هستند

را به شما معرفی کنیم.

درمان گیاهی تنگی نفس و حس خفگی

درمان گیاهی تنگی نفس

درمان گیاهی تنگی نفس با آب پیاز خام انجام می شود. بیماری تنگی نفس یکی از بیماری های مهمی است که بسیاری از افراد به ان مبتلا هستند. برخی از افراد داروهای شیمیایی استفاده نمیکنند. در این مقاله به درمان گیاهی تنگی نفس با داروهای گیاهی اشاره میکنیم. یکی از داروهای گیاهی مهم برای تنگی نفس گل گاو زبان است که خاصیت ارام بخشی دارد و علایم سرماخوردگی را نیز درمان میکند. به طور میانگین میتوانید چهار گرم در روز مصرف کنید.

برای درمان گیاهی تنگی نفس از اسطوخودوس استفاده کنید. همچنین بخور و استشمام آب جوشانده بادرنجوبویه برای درمان گیاهی تنگی نفس بسیار موثر است. گل های مینا را دم کنید و بخورید. متوانید حدود 35 گرم دانه اسفند را با 140 گرم آب جوشانده و بعد از صاف کردن 100 گرم عسل و 70 گرم روغن کنجد به ان اضافه کنید. این ترکیب را تا یک ماه بخورید.برای درمان گیاهی تنگی نفس گل پیچک امین دوله را قبل از اینکه بشکفد چیده و در سایه خشک کنید. سپس دم کنید (هشت در هزار). روزی دو فنجان میل کنید.

برای درمان گیاهی تنگی نفس جوشانده گل گاو زبان میل کنید. از دیگر مواردی که برای درمان گیاهی تنگی استفاده می شود میتوان به دم کزده زنبق ، مخلوط برگ بو و عسل مانند معجون ، سندروس ، دم کرده گلهای حلبوب ، پرسیاوشان ،تخم کاسنی ، سس ، ترکیب تره در آش جو ، آب زرشک و آب سیب و نصف هرکدام آب لیمو ، گرد ریشه ریواس و ... اشاره کرد.
بادام تلخ و روغن آن برای درمان ورم شش ها و تنگی نفس بسیار مفید است. مقدار مصرف پودر بادام تلخ تا ۲۰ گرم و روغن آن تا ۵ گرم است.

برگ گیاه بلاون یا شابیزک را پودر کرده و مصرف نمایید دقت کنید این گیاه سمی است حتما در مورد میزان و نحوه مصرف با پزشک مشورت کنید.افراد مبتلا به تنگی نفس می توانند به میزان یک به دو از پیاز عنصل و عسل طبیعی را مخلوط کرده و در چند نوبت بخورند. این درمان به جز کسانی که به دلیل بیماری های قلبی دچار تنگی نفس شده اند، بقیه انواع تنگی نفس را درمان می کند. مقدار مصرف پیاز عنصل به صورت پخته یک و نیم مثقال به صورت ناشتا است. این گیاه را نباید به صورت خام مصرف کنید.

گل پونه برای نفس تنگی های رطوبتی بسیار مناسب است. اگر می خواهید گل پونه را تنها استفاده کنید حد مجاز مصرف ۱۰ گرم و اگر به صورت دم کرده مورد استفاده قرار می دهید تا ۲۰ گرم نیز مجاز است.
افرادی که تنگی نفس را به همراه درد سینه دارند تره و ماءالشعیر را به هم استفاده کنند. این ترکیب بسیار مفید است.
عرق پوست، برگ و یا میوه چنار برای تنگی نفس گرم مزاج مناسب است. برای تهیه عرق چنار عضوی از گیاه را که می خواهید عرق بگیرید ۴۸ ساعت در آب بخیسانید سپس عرقش را بگیرید. عرق حاصل را در جای خنک نگهداری کنید. همراه این عرق غذاهای ترش، دوغ و ماست استفاده نکنید. میزان استفاده مجاز یک فنجان قهوه خوری به صورت ناشتا است.

-------------------------------------------------------------------------------------

درمان نفس تنگی با گیاهان دارویی و طب سنتی

عصاره برگ ریحان به همراه عسل نیز یکی از درمان های گیاهی تنگی نفس است میزان استفاده از این مخلوط نصف استکان در هر نوبت است.تنگی نفسی که مربوط به اختلالات در شش ها است با جوشاندن ۱۰ تا ۲۰ گرم زوفا به همراه ۵ گرم پودر صمغ عربی قابل درمان است.پودر دانه کرفس را به میزان دو مثقال جوشانده و سپس از صافی رد کنید و چند روز از این محلول استفاده کنید.یکی از درمان های گیاهی تنگی نفس جواشاندن برگ گزنه و ترکیب آن با ماءالشعیر است. این درمان راه های تنفسی را باز می کند.

درمان گیاهی تنگی نفس

درمان گیاهی تنگی با ضماد کاسنی و آردجو بر روی قفسه سینه امکانپذیر است . تره فرنگی ، شلغم ، غسل آویشن شیرازی ، سیرترشی هفت ساله ، شیرین بیان و دانه های تاجریزی برای درمان تنگی نفس سفارش شده است .همچنین پیاز مصرف کنید. پیاز دارای مواد گوگردی است که مجاری تنفسی را ضدعفونی خواهد کرد. پس در درمان تنگی نفس نقش مهمی دارد. برای درمان گیاهی تنگی از جوشانده درمنه یا جوشانده فراسیون – انجیر و عسل استفاده کنید. مربای به برای درمان تنگی نفس بسیار مفید است. همچنین میتوانید برای درمان گیاهی تنگی از سیب ، کرفس یا گزنه استفاده کنید.
ریواس معده را تقویت میکند و تنگی نفس را درمان میکند .

البالوی تلخ قوه پنجگانه را تقویت کرده و تنگی نفس را برطرف میکند . عصاره به یا عصاره ریحان و همچنین شیر بادام شیرین برای تنگی نفس سفارش شده است .برای درمان گیاهی تنگی آب پیاز و آب لیمو را ترکیب کرده و میل کنید. همچنین مخلوط آب شلغم – آب کرفس و آب هویج برای درمان تنگی نفس بسیار تاثیر گذار است . مرزه پخته و انجیر استفاده کنید.مویز بدون هسته و گل گاو زبان و خرمای سبز را با هم میل کنید.

-------------------------------------------------------------------------------------

درمان تنگی نفس با گیاهان دارویی در طب سنتی

تمرین تنفسی دیافراگمی

تنفس دیافراگمی یا تنفس شکمی روشی است که در آن باید قفسه‌ی سینه را ثابت نگه دارید – هوا را به داخل ببرید و آن را به کمک عضلات شکم، با فشار خارج کنید – و این‌گونه، دیافراگم‌تان را تقویت کنید تا تنفس‌تان بهبود یابد.

برای انجام این تمرین، باید مراحل زیر را انجام دهید:

بر روی سطحی صاف مثل تشک، به پشت بخوابید؛

  • سرتان کمی بالا باشد و زانوهای‌تان را نیز کمی خم کنید.
  • یک دست را صاف روی سینه بگذارید و دست دیگر را روش شکم و زیر دنده‌ها قرار دهید – این کار باعث می‌شود بتوانید حرکات دیافراگم‌تان را به خوبی احساس کنید.

به آرامی از طریق بینی نفس بکشید

  • با تمرکز و هوشیاری کامل سعی کنید سینه‌تان را بی‌حرکت نگه دارید .
  • با حرکت شکم، هوا را داخل ریه‌های‌تان کنید.

سپس هوا را کاملا طبیعی از ریه خارج کنید

  • (در این مرحله می‌توانید از روش جمع کردن لب‌ها نیز استفاده کنید که در بخش‌های بعد توضیح داده خواهد شد)؛
  • تا حد امکان، سینه‌تان را بی‌حرکت نگه دارید.

روش جمع کردن لب‌ها از دیگر راه‌هایی است که می‌تواند با بهبود فرایند دم و بازدم، و از طریق خارج کردن حباب‌های هوا در ریه باعث تسکین تنگی نفس شود. برای انجام این روش، صاف و راحت روی صندلی بنشینید و ماهیچه‌های گردن و شانه‌تان را آزاد کنید. دهان‌تان را کاملا ببندید، و با دو شماره به آرامی هوا را از طریق بینی وارد ریه کنید – با دو شماره نفس بکشید، یک، دو. سپس لب‌های‌تان را طبق شکل جمع کنید (مانند وقتی که می‌خواهید سوت بکشید)، و با چهار شماره به آرامی هوا را از طریق دهان خارج کنید – با چهار شماره عمل بازدم را انجام دهید، یک، دو، سه، چهار.

بخور دادن

این درمان خانگی تنگی نفس بسیار عالی است. اگر تنگی نفس‌تان به دلیل سرماخوردگی، گرفتگی بینی، یا حتی انسداد مزمن ریوی باشد، بخور دادن برای‌تان بسیار موثر خواهد بود. استنشاق بخار باعث رقیق شدن مخاط مي‌شود و می‌توانید با فین کردن یا عطسه به راحتی آن‌ها را از مجاری تنفسی خارج کنید. دستگاه‌های مخصوص بخور را می‌توانید از داروخانه‌های تهیه کنید – استفاده از این دستگاه برای بخور دادن بسیار بی‌خطر است زیرا با استفاده از آن نیاز به تماس مستقیم با آب جوش وجود ندارد.

اگر از این دستگاه‌ها در اختیار ندارید، می‌توانید به آسانی مقداری آب جوش در کاسه‌ای گود بریزید، و مقداری روغن نعنا یا اوکالیپتوس به آن اضافه کنید. صورت‌تان را روی کاسه قرار دهید؛ حوله‌ای روی سرتان بکشید تا از هدر رفتن بخار جلوگیری کنید؛ سپس چند بار نفس عمیق بکشید. در این حالت کاملا مراقب باشید تا آب جوش یا بخار داغ صورت‌تان را نسوزاند. این کار را روزی یک یا دو بار انجام دهید.

قهوه‌ی سیاه بنوشید

قهوه هم یک محرک روانی است و هم محرک ماهیچه‌ای. به همین خاطر، پس از نوشیدن یک فنجان قهوه‌ی سیاه و غلیظ احساس شادابی و انرژی می‌کنید. کافئین به کاهش خستگی ماهیچه‌های تنفسی کمک می‌کند و هم‌چنین تا حدودی مجاری تنفسی را نیز پاک می‌نماید. با وجود این، مصرف بیش از اندازه‌ی قهوه باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و تاثیر منفی دارد – برای تسکین تنگی نفس یا نفس تنگی یک فنجان اسپرسو یا قهوه کافی است.

طبق روش آیورودا از رازیانه استفاده کنید

بر اساس آموزه‌های آیورودا، رازیانه نوعی ماده‌ی خلط‌آور (اکسپکتورانت) است که کمک‌تان می‌کند با کمک سرفه، مخاط را سریعا از دستگاه تنفسی‌تان خارج کنید؛ و از این طریق باعث باز شدن مجاری تنفسی و پاک شدن ریه‌های‌تان می‌شود، و می‌توانید از ظرفیت کامل‌ ریه‌های‌تان برای تنفس استفاده کنید. هم‌چنین رازیانه دارای آهن است؛ بنابراین مصرف رازیانه به مبتلایان به کم‌خونی کمک می‌کند سطح آهن خون‌شان را بهبود بخشند – و البته درمان خانگی تنگی نفس یا نفس تنگی نیز هست.

می‌توانید دانه‌های رازیانه را در ماهیتابه کمی خشک کنید و پس از سرد شدن، به قاشق غذاخوری از آن را بجوید – این کار طعمی شیرین و دلپذیر در دهان‌تان به جای می‌گذارد. به علاوه، می‌توانید یک قاشق غذاخوری از رازیانه را در آب داغ بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه خیس بخورد. آب را از صافی بگذرانید و روزی یک لیوان از آن را بنوشید – در صورت تمایل می‌توان آن را با عسل شیرین کنید.

به یاد داشته باشید، از آن‌جا که ممکن است در حال حاضر برای درمان بیماری‌تان دارو مصرف کنید، پیش از انجام هر یک از این توصیه‌ها با پزشک مشورت نمایید – و از انجام هر کاری که ممکن است به آن حساسیت داشته باشید، اجتناب کنید؛ زیرا بروز حساسیت ممکن است شرایط‌تان را بدتر و تنگی نفس‌تان را وخیم‌تر کند.

کاربر گرامي لطفا نظرات خود را در مورد مطالب دلگرم بيان نماييد.

منبع:آسان طب

-------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits