دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چاقی و افزایش وزن افراد دیابتی با زدن انسولین
21
زمان مطالعه: 10 دقیقه
چاقی افراد دیابتی با زدن انسولین:با این بخش از دلگرم همراه باشید تا در مورد رابطه چاقی و مقاومت به انسولین بیشتر بدانید.

چاقی افراد دیابتی با زدن انسولین

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا در مورد رابطه چاقی و مقاومت به انسولین بیشتر بدانید.

رابطه انسولين و چاقي

رابطه انسولين بالا و چاقي

وقتي ما غذا مي‌خوريم ممكن است بيشتر از آن كه حجم يا چربي ‌غذا دخالتي در چاقي ما داشته باشد، در نتيجه سطح بالاي انسولين مزمن چاق شويم. با توجه به مشاهدات جديد در موش‌ها، افزايش انسولين باعث چاقي مي‌شود.همانطور كه ميدانيد پس از مصرف غذا قند در خون بالا ميرود ( غذا به صورت گلوكز وارد خون ميشود ) و براي وارد شدن قند به داخل سلولها و ايجاد انرژي ، لازم است انسولين وارد عمل شود. انسولين مانند يك كليد درب سلول را براي قند باز ميكند تا قند وارد سلول شود.

در برخي افراد به علل مختلف( يكي از مهمترين اين علل خود چاقي است ) سلولها نسبت به انسولين مقاومت دارند يعني درب خود را براي كليد ( انسولين ) باز نميكنند.پس قند وارد سلول نميشود و در خون ميماند و باعث ميشود تا از يك طرف شخص كه سلولهايش قند را دريافت نكردهاند، اشتهاي شديد به قند و شيريني و غذا پيدا كند و از طرف ديگر قند موجود در خون منجر به ترشح بيشتر انسولين ميشود كه افت قند ايجاد كرده و منجر به ميل بيشتر به شيريني ميشود. انسولين كه نميتواند قند را وارد سلول نمايد آن را بصورت چربي ( بخصوص در ناحيه شكم ) ذخيره ميكند كه اين منجر به چاقي ميشود و چاقي خود يك عامل مقاومت به انسولين است.

اين نتايج نظريه همه‌گيري كه براساس آن افزايش انسولين را نتيجه ثانويه چاقي و مقاومت به انسولين مي‌داند به چالش كشيده است. اين معضل مانند معماي مرغ اول به‌وجود آمده يا تخم‌مرغ مي‌ماند.
مطالعه جديد به حل اين موضوع كمك زيادي مي‌كند. در اين مطالعه محققان نشان داده‌اند حيواناتي كه سطح انسولين آنها هميشه پايين است حتي در صورت افراط در خوردن غذاهاي پرچرب و پرخوري چاق نشده و همچنان هيكلشان همان تركيب اوليه را دارد.اين يافته‌ها در نتيجه اولين مشاهدات مستقيم در پستانداراني به‌دست آمده كه گردش انسولين در بدن آنها به‌خودي خود باعث چاقي مي‌شود.

جيمز جانسون يكي از متخصصان دانشگاه بريتيش كلمبيا مي‌گويد: نتايج به‌دست آمده با مطالعات كلينيكي هم سازگار بوده و نشان مي‌دهد استفاده طولاني‌مدت انسولين در بيماران مبتلا به ديابت معمولا با افزايش وزن همراه مي‌گردد.محققان بسيار مشتاقند در مورد بد بودن يا مفيد بودن انسولين فكر كنند، اما شايد هيچ‌يك از اين دو تفكر درست نباشد. يافته‌هاي ما به آن معنا نيست كه كسي بايد مصرف انسولين را متوقف كند بلكه نكات ظريف و محدوده‌هايي براي سطح بهينه انسولين وجود دارد كه بايد آن را رعايت كنيم.

جانسون و همكارانش در اين مطالعه از تكنيك تغيير ژنتيكي ناگهاني در موش‌هايي كه داراي دو ژن انسولين بودند بهره بردند: «انسولين 1» كه عمدتا در غده پانكراس نمايان شده و «انسولين 2» كه علاوه بر پانكراس در مغز هم ديده مي‌شود.محققان با حذف كامل «انسولين 2» و تغيير در تعداد نسخه‌هاي مناسب «انسولين 1» موش‌هايي خلق كردند كه فقط در سطح انسولين خون ناشتا با هم تفاوت داشتند.

موش‌هاي تغييريافته در مقايسه با موش‌هايي كه هر دو نوع انسولين در نمونه خوني‌شان وجود داشت در مواجهه با غذاي پرچرب بدون از دست دادن اشتها در برابر خطر چاقي مصون بودند. بعلاوه ميزان التهاب و سطح چربي كبد آنها كمتر از موش‌هاي عادي بود.هم‌اكنون داروهايي كه براي مسدود كردن انسولين توليد و استفاده مي‌شود با برخي عوارض جانبي ناخواسته همراه است اما راه‌هايي وجود دارد كه مي‌توان به كمك آنها و رژيم‌هاي غذايي مناسب سطح انسولين بدن را پايين نگه داشت تا به يك شرايط پايدار در سلامت روزانه رسيد.

رابطه انسولين بالا و چاقي

پس ميبينيم كه اين وقايع مرتب همديگر را تشديد ميكنند و شخصي كه مقاومت به انسولين دارد با افزايش ميل به شيريني و افت مكرر قند و تبديل سريع قند به چربي مرتباً چاقتر خواهد شد.

راه حل اين مشكل چيست؟


1ـ داروهايي كه مقاومت سلولها را به انسولين ميشكنند.
2ـ تحرك: با يك پيادهروي ساده باعث ميشويد كه سلولهاي عضلاني با نياز كمتري به انسولين قند را به داخل كشيده و مصرف كنند و شما در حقيقت اين چرخه معيوب را در محلي ميشكنيد.

مصرف ترشيجات و كاهش چربي خون !

يكي از جالبترين و در عين حال خطرناكترين عقايدي كه در بين برخي افراد جامعه رايج است همانا كاهش چربي خون با ترشيجات (نظير آبغوره و يا آبليمو) است. اين افراد با مصرف زياد چربيها و به دنبال آن مصرف اين نوع ترشيجات به قول معروف وجدان خود را آرام ميكنند.

شايد اين ترشيجات اثري بسيار كم بر روي چربيها داشته باشند( كه هيچ تحقيق مستندي وجود ندارد) ولي اولاً كاملاً موقت است و ثانياً ترشيجات با افزايش اسيدمعده منجر به اشتهاي كاذب در فرد شده و ميل به خوردن را در او افزايش ميدهند كه ممكن است با شدت بيشتري چربي خون را بالا ببرد. پس اگر به دنبال كاهش چربي خون هستيد راه آن در رژيم غذائي اصولي و تحرك مناسب ميباشد.

رابطه انسولين بالا و چاقي

مقاومت به انسولین چطور تشخیص داده می شود؟

تست مقاومت به انسولین پیچیده و کمی سخت است. بنابراین پزشک برای اینکه ببیند آیا دچار این بیماری هستید یا نه، تست های معمول مربوط به پیش دیابت را برای شما انجام می دهد تا مشخص شود که آیا قند خونتان بیش از حد معمول هست یا خیر. با آزمایش خون می توان وضعیت قند خون ناشتا را بررسی کرد و مقایسه قند خون شما در این وضعیت طی چند ماه گذشته نشان می دهد که آیا سلول های بدنتان نسبت به انسولین به عنوان یک هورمون پایین آورنده خون، مقاوم هستند یا خیر.

مقاومت به انسولین بدن را در شرایطی قرار می دهد که برای ساخت مقدار بیشتر هورمون، دچار تلاش مضاعف شود تا سطح قند خون را در حد و اندازه طبیعی نگه دارد. د رنتیجه به مرور سلول های سازنده انسولین در پانکراس از بین می روند و از کار می افتند و این مسئله فرد را به سمت ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع دو سوق می دهد. هرچند اگر مقاومت به انسولین زود تشخیص داده شود با کمی تغییر در سبک زندگی روزانه می توان از وقوع این اتفاق تا حد زیادی پیشگیری کرد.

اهمیت درست غذاخوردن در مبارزه با مقاومت به انسولین

همان طور که اشاره شد مقاومت به انسولین با اضافه وزن و چاقی رابطه مستقیم دارد و به شدت به نوع غعذایی که می خورید، وابسته است. بنابراین اگر به تازگی متوجه شدید که دچار این مشکل هستید، باید مصرف شیرینی، شکلات، قندهای تصفیه شده و چربی های حیوانی را کاهش دهید و در عوض میوه و سبزی و غلات تصفیه نشده و سبوس دار بیشتری مصرف کنید. این کار علاوه بر تنظیم قند خون به شما کمک می کند تا وزن کم کنید یا وزنتان را در محدوده سالم نجه دارید و چاق نشوید. همچنین این سبک غذاخوردن به مرور مقاومت سلولی به انسولین را نیز کم می کند.

یکی از رژیم های غذایی مشهوری که به مبتلایان به مقاومت با انسولین توصیه می شود، رژیم «دش» (DASH) است که معمولا برای مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون توصیه می شود. کاهش دریافت سدیم و افزایش دریافت پتاسیم، منیزیم و کلسیم روزانه، پایه و اساس رژیم دش را تشکیل می دهد. همچنین مطالعات حاکی از تاثیر مستقیم کمبود ویتامین دی (D) بر سلول های بدن و کاهش واکنش های سلولی به انسولین است که به مرور قند خون را بالا می برد.

چاقی و افزایش وزن افراد دیابتی با زدن انسولین

رفع مقاومت سلولی به انسولین با ورزش و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی فقط مقاومت سلول های بدن به انسولین را کاهش نمی دهد بلکه درست مثل رژیم غذایی سالم، روی وزن هم اثر می گذارد. یکی دیگر از فواید ورزش به خصوص روی سلول های ماهیچه ای این است که باعث می شود این سلول ها به شکل بهتر و موثرتری از قند و انسولین استفاده کنند. بنابراین اگر دچار این بیماری هستید باید روزی 30 دقیقه در اغلب روزهای هفته ورزش کنید تا قلبتان سریع تر بزند و نفس کشیدن کمی برایتان سخت شود.

------------------------------------------------------------------------------

درمان مقاومت به انسولین نیاز به دارو دارد؟

چاقی و افزایش وزن افراد دیابتی با زدن انسولین

تغییر سبک زندگی مهم ترین رویکرد درمانی برای رفع مقاومت به انسولین است. با این حال اگر احتمال ابتلا به دیابت برای شما مطرح باشد، لازم است مصرف دارو را نیز برای بهبود استفاده سلول ها از انسولین با نظر پزشک متخصص شروع کنید. در این حالت «متفورمین» (metformin) متداول ترین دارویی است که تجویز می شود تا هم احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهد و هم به کاشه وزن در افراد چاق کمک کند. یکی دیگر از فواید متفورمین نیز این است که ریسک ابتلای خانم هایی را که سابقه دیابت بارداری داشته اند، به نوع دوم این بیماری کاهش می دهد.

مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک

مقاومت به انسولین یکی از عوامل مرتبط به سندرم متابولیک است. مبتلایان به این سندرم با داشتن سه علاماز مجموعه این علائم مشخص می شوند:افزایش اندازه دور کمر، افزایش تری گلیسرید یا چربی خون، کاهش اچ.دی.ال خون، افزایش فشار خون و افزایش قند خون. کسانی که مبتلا به سندرم متابولیک هستند هم بیشتر از سایرین در معرض دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سکته هستند.

------------------------------------------------------------------------------

مقاومت به انسولین با چه بیماری هایی مرتبط است؟

افرادی که سلول های بدنشان نسبت به انسولین مقاوم شده نسبت به سایرین التهابات بیشتری را در بدنشان تجربه می کنند و بیشتر دچار بیماری های عروقی، کلیوی، کبدی، آرتریت روماتویید و سندرم تخمدان پلی کیستیک می شوند.

با غذا مقاومت سلولی به انسولین را بشکنید

1- بلوبری

در سال 2010 محققان نشان دادند که مصرف بلوبری مقاومت به انسولین را در افراد چاقی که دچار این بیماری هستند کاهش می دهد و چون این میوه قند کم و فیبر بالایی دارد ضدچاقی هم محسوب می شود. همچنین استفاده از بلوبری به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های ضدپیری، پوست شما را نیز جوان و درخشان می کند.

2- آووکادو

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است که روند آزاد شدن قند در خون را کند می کند، در نتیجه نیاز بدن به انسولین کم و از مقاومت سلولی به این هورمون کاسته می شود.

3- روغن زیتون

اسیدهای چرب غیراشباعی که در روغن زیتون وجود دارد، ترشح هورمون های ضداشتها از جمله «لپتین» (Leptin) را تحریک می کند و به طور اختصاصی مقاومت سلول های بدن نسبت به هورمون انسولین را از بین می برد.

در سال 2007 مقاله ای منتشر شد که نشان داد داشتن رژیم غذایی سرشار از اسید چرب غیراشباع در مقایسه با رژیم های مملو از کربوهیدرات یا برنامه غذایی که اسید چرب اشباع زیاید دارد، مانع از ایجاد چاقی شکمی شده و مقاومت به انسولین را از بین می برد.

4- دارچین

تنها با مصرف نصف قاشق مرباخوری دارچین در طول روز می توانید میزان انسولین را در بدنتان تنظیم کنید. پژوهش های اخیر حاکی از آن است که دارچین روی سلول های کبدی و ماهیچه ای اثر می گذارد تا به شکل بهتر و موثرتری انسولین استفاده کنند. علاوه بر این مصرف این ادویه با تسریع روند کاهش وزن نیز رابطه دارد؛ بنابراین کافی است به مدت بیست روز، روزانه نصف قاشق مرباخوری دارچین بخورید تا قند خونتان 20 درصد پایین بیاید.

5- گیلاس

اگر چاق هستید و مقاومت به انسولین دارید، گیلاس را در فصل های گرم سال در برنامه غذایی روزانه تان قرار دهید. این میوه که به رغم طعم شبرینش، قند کمی دارد، سرشار از ترکیبات شیمیایی طبیعی به نام «آنتوسیانین» (anthocyanin) است که به پایین آمدن قند خون کمک می کنند.

تحقیقات نشان داده آنتوسیانین های موجود در گیلاس تولید و ترشح انسولین را تا 50 درصد کاهش می دهد و به دلیل اثر آنتی اکسیدانی اش، ضدسرطان و بیماری های قلبی و عروقی نیز محسوب می شود.

------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (21 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits