دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تنگی نفس و سوزش گلو بعد از دوچرخه سواری
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چرا در حین فعالیت دچار تنگی نفس میشویم ؟ با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با دلیل تنگی نفس بعد از دوچرخه سواری و راه های درمان این عارضه آشنا شوید.

چرا در حین فعالیت دچار تنگی نفس میشویم ؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با دلیل تنگی نفس بعد از دوچرخه سواری و راه های درمان این عارضه

آشنا شوید.

چرا در حین فعالیت دچار تنگی نفس میشویم ؟

بیماری تنگی نفس

بطور کلی هوای دمی در بینی گرم و مرطوب می شود حال آنکه در ورزشهای هوازی اغلب فرد از دهان نفس میگیرد و نیز سریعتر هم تنفس می کند که سبب می گردد دمای هوا کاهش و رطوبتش هم کم شود و این دو سبب تحریک مجاری هوایی می شوند.در ورزشهایی که در محیط سرد انجام میگیرند ( اسکی, هاکی روی یخ, اسکیت روی یخ و ورزش در هوای سرد) یا ورزشهایی که در محیط با رطوبت کم هوا انجام می شوند بیشتر احتمال بروز حملات آسم وجود دارد.

آسم بیماری با منشاء آلرژیک است که شیوع آن در حال افزایش است. آسم خود را با حملات دوره ای بدنبال مواجهه با محرکهای مختلف نشان می دهد.همراهی ورزش و آسم خود را بصورت ایجاد تنگی نفس و مشکلات تنفسی در زمینه انجام ورزش های هوازی نشان می دهد.

آسم ناشی از ورزش می تواند علائمی خفیف و ملایم یا در آنسو علائم بسیار شدید و تهدید کننده داشته باشد.بروز علائم آسم در ورزش دو مرحله زودرس و دیررس دارد. در مرحله زودرس که حدود 5/0 تا یک ساعت بعد از شروع ورزش رخ می دهد علائم عبارتند از تنگی تنفس, سرفه, کهیر و خس خس و گاهی افت فشار خون ( سیاهی رفتن چشمها ) .در مرحله دیررس که چند ساعت بعد ایجاد می شود فرد معمولاً دچار سردرد, تهوع و استفراغ می شود.

---------------------------------------------------------------------------

علایم تنگی نفس

  • سختی در نفس کشیدن
  • تنفس تند
  • سختی در حرف زدن
  • درگیر شدن عضلات گردن و سینه

---------------------------------------------------------------------------

علت تنگی نفس فعالیتی چیست؟

تنگی نفس در دوچرخه سواری

شایع ترین علت این مشکل، نارسایی قلبی است. نارسایی قلبی به مفهوم ناتوانی نسبی قلب در پمپ کردن خون به درون سیستم گردش خون است.به این ترتیب این بیماری موجب کمبودخون در اندام و در نتیجه ضعف و بی حالی شده و از طرفی تجمع خون درسیستم وریدی موجب ورم در اندام ها بخصوص پاها می شود.از طرف دیگر خون نمی تواند براحتی از ریه ها به داخل قلب سرازیر شود و به همین دلیل ریه ها پر خون شده، ظرفیت انتقال هوا در آنها کم و فرد دچار تنگی نفس حین فعالیت می شود.

علت دیگر تنگی نفس، بیماری های ریوی است. وقتی راه های هوایی ریه ها به دلیل تماس طولانی با دود سیگار یا آلودگی های معلق در هوای شهرهای بزرگ یا بیماری های عفونی یا آسم دچار آسیب های طولانی مدت و پیشرونده می شود، اندک اندک بخش هایی از ریه ها نمی تواند در کارهای تنفسی شرکت کند و به این ترتیب فرد فقط بخشی از ریه هایش سالم است.

وقتی این بیماران شروع به فعالیت می کنند لازم است همه بخش های ریه برای انجام فعالیت بدنی مشغول به کار شود و چون این افراد بخشی از ریه هایشان ناسالم است، دچار تنگی نفس حین فعالیت می شوند. دلیل سوم تنگی نفس، مشکلات عصبی است. در این گونه بیماری ها عموما بیمار در بیشتر موارد گاهی حین فعالیت و گاهی هنگام استراحت دچار تنگی نفس می شود و با تشدید استرس های روانی، تنگی نفس هم بیشتر می شود.


---------------------------------------------------------------------------

محرک هایی که آسم ایجاد می کنند:

تحریکاتی که حمله های حاد آسم را ایجاد می کنند در هفت گروه عمده شامل : مواد حساسیت زا دارویی،محیطی،شغلی،عفونی،ناشی از ورزش و تنش های روحی قابل دسته بندی هستند.آسم حساسیتی، به ترشح Ig E بستگی دارد.اغلب مواد حساسیت زایی که آسم را تحریک می کنند، در هوا معلقند و برای القای حساسیت باید به میزان زیاد و برای دوره ای چشمگیر، وجود داشته باشند.اما هنگامی که حساسیت رخ می دهد،ممکن است میزان واکنش بیمار به حدی شدید شود که مقادیری مختصر از ماده حساسیت زا، بیماری را به میزان چشمگیری تشدید کند.

آسم حساسیتی در بیشتر موارد، فصلی است و غالبا در کودکان و جوانان بروز می کند.شکل غیر فصلی آن ممکن است از حساسیت به پر، باقیمانده های حیوانی، مایت ها، قارچ ها و .... ناشی شود. تماس با ماده حساسیت زا، ممکن است پاسخی فوری به همراه داشته باشد و طی چند دقیقه، انسداد مجاری هوایی و پس از آن بهبودی را درپی خواهد داشت.

---------------------------------------------------------------------------

درمان تنگی نفس بعد از ورزش و دوچرخه سواری


• ورزشکاری که دچار آسم می باشند باید به دقت بیماریشان کنترل گردد و قبل از پرداختن به ورزش باید با پزشک خود مشورت کنند.
• افرادی که اولین بار در حین ورزش دچار حمله آسم شده اند اولین قدم توقف فعالیت و خارج شدن از محیط ورزش چنانچه سرد یا خشک می باشد. در صورت ادامه علائم و یا افت فشار خون باید به مرکز پزشکی مراجعه شود.
چنانچه در فعالیتهای ورزشی باز هم تکرار حمله داشتیم درمان طبی و کنترل علائم لازم است و باید ورزش مربوطه محدود گردد.

---------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

علیرضا | ۶ سال پیش
سلام وقت بخیر/علت سوزش ماهیچه پا در هنگام دوچرخه سواری چیست؟چطوری این عارضه برامون کمتر اتفاق بافتد؟
0
0

hits