دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و پیشگیری از فشار خون بالا در جوانی
7
زمان مطالعه: 16 دقیقه
علت فشار خون بالا در جوانی/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت فشار خون بالا آشنا شوید.

علت فشار خون بالا در جوانی

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت فشار خون بالا آشنا شوید.

علت فشار خون بالا در جوانان

علت فشار خون بالا در جوانان

بسیاری از مردم چنین می پندارند که افزایش فشارخون، تنها گریبان بزرگسالان و سالخوردگان را می گیرد، ولی بنا بر یافته های جدید، ممکن است جوانان، نوجوانان، بچه ها و حتی کودکان بسیار خردسال نیز به این بیماری گرفتار شوند. از آنجایی که دگرگونی های جسمی آدمی در دوران نوجوانی روی می دهد، بهتر است دست کم سالی یک بار از پزشک تان بخواهید که میزان فشارخون تان را اندازه گیری کند. در این صورت پزشک مربوطه مشخص می سازد که آیا تغییرات حاصل در فشارخون شما با سن تان متناسب اند، یا اختلال بالقوه ای را در بدن تان نمایان می سازند.

ممکن است تشخیص و درمان بموقع، همزمان با افزایش تدریجی سن، از پرفشاری و عوارض ناشی از آن در عهد کهنسالی جلوگیری کند.میزان شیوع فشار خون بالا در جوانان بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شود در حال حاضر تقریبا یک پنجم جوانانی به آن دچار هستند.فشار خون طبيعي براي افراد بالغ كمتر از 90/ 140 ميليمتر جيوه است. يعني هم فشار ماكزيمم بايد كمتر از 140 ميلي متر جيوه باشدو هم فشار مي نيمم بايد كمتر از 90 ميلي متر جيوه باشد. اگر فشار خون ماكزيمم 140 ميلي متر جيوه و بيشترويا فشارخون مي نيمم 90 ميليمتر جيوه و بيشتر باشد، بعنوان فشار خون بالا محسوب مي شود .

در مواردي كه فشارخون ماكزيمم در يك گروه و فشارخون مي نيمم در گروه ديگر قرار مي گيرد،فشارخون را در گروه بالاتر دسته بندي مي كنيم.به عنوان مثال اگر فشارخون ماكزيمم 145 ميلي متر جيوه و مي نيمم 86 ميلي متر جيوه باشد، فشارخون رادر گروه فشارخون بالا قرار مي دهيم.البته فشار خون بايد در چند نوبت و در چند موقعيت اندازه گيري شود و سپس بر اساس ميانگين اعداد بدست آمده قضاوت گردد .

--------------------------------------------------------------------------------------------

دو نوع فشار خون بالا وجود دارد:

1- فشار خون اصلی یا اولیه

2- فشار خون ثانویه

فشار خون اولیه علت مشخصی ندارد و 95 درصد افراد مبتلا دچار این نوع فشار خون هستند.فشار خون ثانویه در اثر علت مشخص مثل بیماری کلیوی، تومور و قرص های ضدبارداری رخ می دهد.فشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی می شود.

--------------------------------------------------------------------------------------------

علل بروز فشار خون بالا

1- کشیدن سیگار

2- چاقی و اضافه وزن

3- بیماری دیابت

4- کم تحرکی بدن مثل نشستن طولانی پشت میز کار

5- ورزش نکردن

6- مصرف زیاد نمک و غذاهای شور

7- مصرف کم کلسیم، پتاسیم و منیزیم در غذاها

8- کمبود ویتامین D در بدن

9- مصرف الکل

10- استرس

11- افزایش سن

12- برخی داروها مثل قرص های ضدبارداری

13- زمینه ارثی و ژنتیکی

14- سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا

15- بیماری مزمن کلیوی

16- بیماری ها و یا تومور غدد فوق کلیه

17- بیماری ها و یا تومور غده تیروئید

18- نواقص مادرزادی موجود در رگ های خونی

6 بیماری ناشی از فشار خون بالا

--------------------------------------------------------------------------------------------

کنترل نکردن فشار خون بالا باعث بروز عوارض زیر در بدن می شود :

علت و پیشگیری از فشار خون بالا در جوانی

1- حمله یا سکته قلبی

فشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی می شود.

2- آنوریسم

آنوریسم‌ عبارت است از اتساع (باد کردن) یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ‌.

پمپ کردن خون در رگ ها علی رغم داشتن فشار خون بالا، باعث ضخیم شدن عضله قلب می شود. در نتیجه قلب به سختی خون را پمپ می کند و دچار نارسایی می شود.

3- تنگ و ضعیف شدن رگ های خونی در کلیه ها

در این حالت کلیه ها نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند.

4- ضخیم شدن، تنگی و یا پارگی رگ های خونی در چشم ها

در این حالت بینایی فرد کم می شود.

5- سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یکی از اختلالات مربوط به متابولیسم بدن است که شامل افزایش اندازه دور کمر، تری گلسیرید خون بالا، کاهش کلسترول خوب یا HDL ، فشار خون بالا و افزایش هورمون انسولین است.

اگر فشار خون فرد بالا باشد، احتمال ابتلا به سایر اجزای این سندرم زیاداست. هر چقدر اجزای بیشتری از این سندرم را داشته باشید، بیشتر دچار دیابت، بیماری قلبی و سکته می شوید.

6- مشکل حافظه و یادگیری

فشار خون بالا روی توانایی فکر کردن، یادآوری و یادگیری فرد تأثیر می گذارد.

--------------------------------------------------------------------------------------------

چه‌ چیز موجب فشارخون بالا می شود؟

بیشتر فشارخون‌ها دلیل خاصی ندارند و فشارخون ضروری یا اولیه نامیده می‌شوند. درمواردی که علت فشارخون بالا شناخته شده باشد (که فشارخون ثانویه نامیده می‌شود)، معمولاً درنتیجه مشکل کلیوی، اختلالات هورمونی، ناهنجاری آئورت (رگ اصلی که خون اکسیژن‌دارشده را در بدن حمل می‌کند) و یا باریک شدن برخی رگ‌ها ایجاد می‌شود. دکترها نوجوانان مبتلا به فشارخون را معاینه می‌کنند تا دلایل ثانویه آن را تشخیص دهند.

برخی نوجوانان ممکن است زمینه ابتلا به فشارخون بالا را از یکی یا هر دو والدینشان ارث برده باشند. بااینکه فشارخون معمولاً ارثی است اما بعضی افراد که سابقه قوی خانوادگی این بیماری را دارند، هیچوقت به آن مبتلا نمی‌شوند.کودکان و نوجوانان چاق بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند. ورزش نکردن چاق شدن را آسان‌تر می‌کند و احتمال ابتلا به فشارخون را هم بالا می‌برد. افرادیکه از نوشیدنی‌های الکلی یا موادمخدر استفاده می‌کنند نیز در معرض ابتلا به این مشکل هستند. در برخی موارد، داروهایی مثل استیروئیدها یا داروهای ضدبارداری هم می‌تواند علت فشارخون بالا باشد.فشارخون بالا ممکن است برای زنان باردار هم اتفاق بیفتد. این نوع فشارخون پره‌اکلامپسی نامیده می‌شود. بااین‌حال این مشکل نادر است: فقط 6 تا 8 درصد از زنان باردار به این وضعیت مبتلا می‌شوند.

--------------------------------------------------------------------------------------------

فشارخون بالا چطور بر بدن اثر می‌گذارد؟

فشارخون بالا حجم کار قلب و رگ‌‌ها را بیشتر می‌کند. قلب باید قوی‌تر پمپاژ کند و رگ‌ها هم باید خونی را که تحت فشار بیشتری حرکت می‌کنند را حمل کنند. اگر فشارخون بالا برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، قلب و رگ‌ها دیگر آنطور که باید فعالیت نمی‌کنند. سایر اندام‌های بدن، مثل کلیه‌ها، چشم‌ها و مغز هم دچار آسیب می‌شوند.افراد می‌توانند با فشارخون بالا به مدتی طولانی زندگی کنند بدون اینکه علائمی مشاهده کند.

به همین دلیل است که فشارخون بالا معمولاً "قاتل خاموش" نامیده می‌شود. اینکه فرد هیچ علائمی ندارد، به این معنی نیست که فشارخون بالا بر بدن او اثر نمی‌گذارد.ابتلا به فشارخون بالا فرد را بیشتر در معرض سکته، حملات قلبی، نارسایی کلیه، از دست رفتن بینایی و تصلب شریان قرار می‌دهد. در موارد نادر، فشارخون شدید می‌توانند ایجاد سردرد، تغییر بینایی، سرگیجه، خونریزی بینی و حالت‌تهوع شود.

--------------------------------------------------------------------------------------------

پزشکان چطور فشارخون بالا را تشخیص می‌‌دهند؟

برای بیشتر نوجوانان تنها راه تشخیص فشارخون بالا این است که فشارخونتان را اندازه ‌بگیرید. این روشی بدون درد و سریع است.اگر یکبار فشارخونتان بالا بودن لزوماً به این معنی نیست که فشارخون دارید، اما می‌تواند نشانه این باشد که باید مراقب فشارخونتان باشید.برای اینکه تشخیص داده شود که فردی فشارخونی است باید چندین مرتبه در روزها مختف فشارخون او اندازه‌گیری شود.

دکترها معمولاً در این مواقع در این زمینه‌ها از بیمار اطلاعات می‌گیرند:

  • سابقه پزشکی کامل، ازجمله سوالاتی درمورد وضعیت کنونی و گذشته سلامتی وی و وضعیت سلامت اعضای خانواده
  • اینکه فرد دارویی مصرف می‌کند یا خیر
  • اینکه فرد سیگار می‌کشد یا از مشروبات الکلی استفاده می‌کند
  • عادت‌های تغذیه و ورزش

دکتر احتمالاً قد و وزن فرد را هم اندازه‌گیری می‌کند و ممکن است آزمایش ادرار و خون نیز از او بگیرد تا وضعیت سلامت او مثل مشکلات کلیوی یا اختلالات تیروئید که گاهی‌اوقات می‌تواند علت بروز فشارخون باشد، را با دقت بیشتری بررسی کند. دکتر ممکن است کلسترول بالا یا مشکلات دیگری که می‌تواند خطر ایجاد بیماری قلبی یا سکته را بالا ببرد را نیز بررسی می‌کند.

--------------------------------------------------------------------------------------------

فشارخون بالا چطور درمان می‌شود؟

فشارخون بالا می‌تواند مشکلی موقتی یا بیماری برای همه عمر باشد. صرفنظر از اینه چه چیز علت فشارخون بالا است، مسئله مهم این است که آن را تحت کنترل قرار دهید. کسانیکه فشارخونشان را با یک برنامه درمانی کنترل می‌کنند، خطر بروز مشکلات جدی را در خود پایین می‌آورند.بااینکه مصرف دارو برای کنترل فشارخون بالا الزامی است اما در بسیاری از موارد فشارخون را می‌توان با ایجاد اصلاحاتی در وضعیت زندگی مثل کاهش وزن و تغییرات غذایی کنترل کرد.

اگر برایتان تشخیص داده شده که فشارخون بالا دارید، شما به همراه دکترتان باید تصمیم بگیرید که بهترین روش درمان برای شما چه روشی است. دکتر احتمالاً توصیه می‌کند که با ایجاد تغییر در سبک زندگی مثل کاهش خوردن چربی‌ها و نمک، خودداری از مصرف الکل و سیگار و ورزش کردن مشکلتان را کنترل کنید.

ورزش یک درمان بسیار مهم برای فشارخون است. فقط افرادیکه فشارخون کنترل‌نشده جدی دارند، که بسیار نادر است، باید درمورد ورزش احتیاط کنند. آکادمی طب اطفال امریکا (AAP) توصیه می‌کند که نوجوانان مبتلا به فشارخون جدی فقط تا زمانیکه فشارخونشان کنترل شود، از انجام برخی ورزش‌ها خودداری کنند. ورزش‌هایی که باید از آن دوری شود شامل بدنسازی و بادی‌بیدینگ، مخصوصاً اگر به صورت حرفه‌ای انجام شود، نیز می‌باشد.

به عبارت دیگر، ورزش‌هایی که روی عضله‌سازی تمرکز دارد اما آن را با ورزش‌های هوازی متعادل نمی‌کند از جمله ورزش‌هایی است که باید از آن اجتناب شود. افرادیکه به فشارخون خفیف‌تر مبتلا هستند یا فشارخونشان تحت کنترل است باید به ورزش به عنوان راهی برای درمان مشکل خود نگاه کنند.

--------------------------------------------------------------------------------------------

آیا فشارخون بالا قابل پیشگیری است؟

سلامت نگاه داشتن شما به طرق دیگر نیز کمک می‌کنند:

  • نسبت به قدتان وزنی نرمال داشته باشید.
  • به طور منظم ورزش کنید. این کمک می‌کند دچار اضافه وزن نشوید یا اضافه ‌وزنتان را از بین ببرید. ورزش همچنین قلب و عروقتان را قوی و سالم نگه می‌دارد.
  • یک رژیم ‌غذایی سالم که شامل دانه‌های کامل، لبنیات کم‌چربی، میوه و سبزیجات می‌شود داشته باشید.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن و فشارخون بالا جزء عوامل اصلی ابتلا به حمله قلبی و سکته هستند.
  • سطح استرستان را تحت کنترل داشته باشید. تکنیک‌های ریلکسیشن مثل تمرینات تنفس عمیق در این زمینه کمک می‌کند.
  • مصرف سدیم (نمک) خود را تحت کنترل داشته باشید. مصرف کمتر نمک به پایین آوردن فشارخون در برخی افراد کمک می‌کند و از بروز فشارخون بالا در برخی افراد جلوگیری به عمل می‌آورد.
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.
  • فشارخونتان را بدانید. به طور منظم آن را چک کنید.

--------------------------------------------------------------------------------------------

برخی از عواملی که در افزایش فشار خون نقش دارند، به شرح زیر است:

*BPA:

ماده شیمیایی «BPA» موجود در برخی قوطی ها و شیشه های پلاستیکی می تواند با راه یافتن به مواد غذایی و نوشیدنی، باعث افزایش فشارخون شود. نتایج بررسی ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی با بیماری قلبی و فشارخون ارتباط دارد. برای کاهش خطر از محصولات عاری از BPA استفاده کنید. مصرف غذاهای کنسروی را کاهش دهید، از ظروف غیرپلاستیکی مانند شیشه، استیل و چینی برای سرو غذاها و نوشیدنی های داغ استفاده کنید. از قرار دادن غذا در ظروف پلاستیکی ساخته شده با BPA برای گرم کردن آن بپرهیزید. زیرا با استفاده مکرر احتمال شکسته شدن و نفوذ این ماده شیمیایی به مواد غذایی بیشتر می شود.

*قند:

به گفته محققان مصرف قند می تواند بیشتر از نمک به قلب آسیب برساند. قندی که به غذاها و نوشیدنی های صنعتی افزوده می شود نقش عمده ای در افزایش فشارخون دارد. به نقل از Webmd ،محققان آمریکایی مصرف روزانه حداکثر ۶ قاشق چای خوری شکر را به زنان و ۹ قاشق چای خوری را به مردان توصیه می کنند و نه بیشتر.

*آپنه (ایست تنفسی) خواب:

این اختلال به خر و پف کردن، بی خوابی و احتمالاً فشارخون بالا منجر می شود. زیرا با ایجاد تداخل در عملکرد سیستم تنفسی، باعث کاهش اکسیژن در بدن می شود. در این شرایط مغز و سیستم اعصاب علایمی ارسال می کند تا روند اکسیژن رسانی به قلب و مغز افزایش پیدا کند و در نتیجه رگ های خونی تنگ می شود. افت مکرر میزان اکسیژن خون همراه با کاهش کیفیت خواب نیز می تواند ترشح هورمون های استرس زا را تحریک کند و ضربان قلب را افزایش دهد و خطر افزایش فشارخون را بیشتر کند. تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش دادن وزن، می تواند به طور موفقیت آمیزی آپنه خواب را درمان کند.

*احساس تنهایی:

احساس تنهایی نه تنها بر اعتماد به نفس و میزان استرس تأثیر می گذارد بلکه باعث بالا رفتن فشارخون نیز می شود. بنابراین، منزوی نشوید و وقت بیشتری را با دوستان و نزدیکان بگذرانید.

*جکوزی و سونا:

رفتن به جکوزی و سونا به ویژه در هوای سرد یا زمانی که عضله و مفصل شما درد می کند، باعث آرامش می شود اما اگر فشارخون شما بالاست از رفتن به این دو مکان بپرهیزید زیرا حرارت ایجاد شده از جکوزی و سونا باعث باز شدن رگ ها می شود. همچنین اگر پزشک، شما را از انجام دادن ورزش های متعادل منع کرده است از استفاده از جکوزی و سونا بپرهیزید. کنترل دمای سونا سخت است اما می توانید دمای جکوزی را تنظیم کنید.

*دارو:

اگرچه دارو برای درمان و کمک به بهبودی فرد در نظر گرفته شده است اما مصرف برخی داروها باعث افزایش فشارخون می شود. محققان می گویند افرادی که به طور روزانه استامینوفن مصرف می کنند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا قرار می گیرند. مصرف برخی مسکن ها و داروهای ضد التهابی مانند پروفن، ادویل، ناپروکسن سدیم و داروهای ضد افسردگی مانند نپرامین و... باعث افزایش فشارخون می شود. برخی مکمل های گیاهی مانند جینسینگ، شیرین بیان و... نیز می توانند باعث افزایش فشارخون شوند.

--------------------------------------------------------------------------------------------

افت فشار خون چيست؟

علت های اصلی فشار خون ریوی چیست؟

فشار خون چیست؟

از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون، از بیماری خود آگاه نیستند، توصیه بر کنترل منظم آن وجود دارد، زیرا این بیماری مانند بالا بودن چربی‌های خون، می ‌تواند برای سال ها بی‌ سر و صدا وجود داشته باشد، بدون آن که هیچ گونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد. از این رو مواردی به شکل توصیه ‌وار در زیر مطرح می ‌گردد و امید است با به کاربندی این موارد، به حل مشکل بالا بودن فشارخون بپردازید:

1 – مصرف آب سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی در روز توصیه می ‌کنم. یک لیوان آب میوه ی رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C ، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می ‌شود.

2 – مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان‌های سبوس‌دار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.

3 – مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مثل نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها را محدود یا حذف کنید.

4 – تحقیقات ثابت کرده است که کودکان پیش دبستانی که هر روز 4 وعده میوه و سبزی و دو وعده لبنیات مصرف می ‌کنند، در نوجوانی فشار خون پایین‌ تری نسبت به سایر افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله ی قلبی، سکته و سایر بیماری های ناتوان ‌کننده در افرادی که زودتر به فشار خون مبتلا می ‌شوند، بیشتر است.

5 – سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتماً غذای خود را در محیطی آرام و به دور از استرس و تشنج میل فرمایید.

6 – با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، اعمال هضمی را بهبود بخشید.

7 – نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.

8 – از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید، استفاده ی چند باره از روغن‌های آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است.

9-از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه‌ها هستند، مثل انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی‌ها و چاشنی‌های کارخانه ‌ای جداً خودداری کنید.

10 – چای، قهوه و شکلات را بسیار محدود کنید و تا 1 ساعت پس از صرف غذا چای ننوشید و به جای آنها از چای‌ها و دم‌کردنی‌های گیاهی (مثل گل گاو زبان) استفاده کنید.

11 – از مصرف نمک و غذاهای پُر نمک و ادویه بپرهیزید. به جای نمک می ‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه‌‌جات مفید (زردچوبه- دارچین و...)، پودر سیر و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید.

12 – موادی مثل کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌ها و روغن‌های جامد را از برنامه ی غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون- روغن‌های گیاهی مایع و روغن‌ ماهی استفاده کنید.

13 – مغز‌ها و دانه‌های گیاهی مثل گردو حاوی موادمغذی بی ‌شماری هستند. می ‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها کمک شایانی می ‌کند.

14 – حداقل 3 بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

15 – از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.

16 – هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید، کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد. حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه ی روز ندارید، برای دقایقی چشم‌ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید.

17 – ورزش‌هایی مثل: پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه?سواری ورزش‌های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می ‌آیند. بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

18 – از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد و... به جای نمک استفاده کنید.

19 – سیگار را به طور کامل از برنامه ی‌ زندگی خود حذف کنید.

امید است با راهکارهای تغذیه ‌ای ارائه شده گامی مؤثر در جهت کاهش فشار خون و از بین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بردارید و جاده ی زندگی را با همواری بیشتری طی کنید.

--------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits