دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل خشکی چشم
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دلایل خشکی چشم:علت و نحوه درمان سندرم "خشکی چشم"با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان خشکی چشم آشنا شوید.

علت و نحوه درمان سندرم "خشکی چشم"

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان خشکی چشم آشنا شوید.

 خشکی چشم

علت خشکی چشم و راه های مناسب برای درمان این عارضه

خشكی چشم ممكن است در همه گروه‌های سنی بروز كند، اما شیوع آن در افراد مسن‌تر بیشتر است. خشکي چشم در بيشتر موارد، يک بيماري مزمن است. علاوه بر سن عوامل ديگري مثل بيماريهاي روماتيسمي، التهاب پلك يا بلفاريت و تيروئيد چشمي در ايجاد خشكي چشم دخالت دارند.برخي داروها، دود سيگار ، نور خورشيد، كاهش رطوبت هوا، كار طولاني با كامپيوتر و موبايل، اختلال در عملكرد پلكها و واكنش آلرژيك از عوامل محرك خشكي چشم هستند.

درمان خشکی چشم

علائم و نشانه های خشکی چشم

درمان خشکی چشم


ترشح طبیعی اشک

وظیفه اصلی اشک چشم مرطوب نگه داشتن و شستشوی مداوم سطح کره چشم و رساندن اکسیژن و مواد غذایی به قرنیه است. اشک چشم از سه لایه تشکیل شده است:

لایه موکوسی عمقی

این لایه روی قرنیه و ملتحمه را می پوشاند و به پخش شدن لایه آبکی اشک در سطح چشم کمک می کند.

لایه آبکی میانی

این لایه قسمت اصلی اشک را تشکیل می دهد. بخش عمده (98%) این لایه از آب بقیه آن از املاح و پروتئین ها تشکیل شده است. قسمت عمده لایه آبکی اشک از غده اشکی ترشح می شود که در قسمت خارج و بالای کره چشم زیر پلک فوقانی قرار گرفته است.

لایه چربی سطحی

این لایه که از غده های موجود در لبه پلک ترشح می شود روی لایه آبکی را می پوشاند و از تبخیر سریع این لایه جلوگیری می کند.با هر نوبت پلک زدن لایه اشکی روی چشم گسترده می شود. اشک اضافی از طریق دو سوراخ کوچک در گوشه داخلی پلک ها به داخل بینی تخلیه می شود. (به همین علت گریه کردن باعث آبریزش از بینی می شود.)

درمان خشکی چشم

شایع ترین نشانه های خشکی چشم

-احساس وجود شن، ریگ یا یک جسم خارجی ریز در چشم
-خارش چشم
-قرمزی چشم
-تاری دید
-دردچشم
-سنگینی پلک
-ناتوانی درگریه کردن
-خستگی چشم
-کاهش تحمل چشم در مطالعه کتاب، تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر

درمان خشکی چشم

علل خشکی چشم

درمان خشکی چشم

به طور کلی هر عاملی که باعث کاهش تولید یا تغییر کیفیت اشک شود می تواند منجر به بروز خشکی چشم شود. مهمترین عوامل ایجاد خشکی چشم عبارتند از:

بالارفتن سن

با بالا رفتن سن مقدار ترشح لایه آبکی اشک کم می شود. به علاوه همانطور که در افراد مسن چربی پوست کمتر و پوست خشک می شود، در چشم نیز میزان ترشح چربی کمتر می شود و در نتیجه مقدار تبخیر لایه آبکی زیاد می شود. کاهش تولید و افزایش تبخیر لایه آبکی اشک باعث ایجاد خشکی چشم در اکثر افراد مسن می شود.

عوامل محیطی

در محیط های گرم و خشک میزان تبخیر لایه آبکی اشک زیاد می شود. همچنین قرار گرفتن در معرض باد شدید و یا هوای سرد و خشک ارتفاعات می تواند باعث بدتر شدن خشکی چشم شود. استفاده از وسایل گرمازا (مثل بخاری و شومینه) و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود (به خصوص دود سیگار) از عواملی است که باعث تشدید خشکی چشم می شود.

کار چشمی طولانی مدت

پلک زدن متناوب برای پخش شدن لایه اشک بر روی چشم ضروری است. در مواردی که فرد برای مدت طولانی به چیزی خیره شود و پلک نزند (مثلاً در موقع کار با کامپیوتر، تماشای تلویزیون یا مطالعه) علائم خشکی چشم بدتر می شود.

درمان خشکی چشم

روش های درمان خشکی چشم

با توجه به علل بروز خشکی چشم، روش های درمانی متفاوتی پیشنهاد می شود. داروهای ضد التهابی، اشک مصنوعی، استفاده از قطره کورتیکواستروئید (البته برای مدت زمان محدود) و درصورت شدت بیماری، جراحی توصیه می شود. استفاده از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز از خشکی چشم جلوگیری می کند.

مراقبت هایی که باید در خانه صورت گیرد

علاوه بر استفاده از داروهای مختلف، می توان با چند راهکار ساده، میزان خشکی چشم را کاهش داد و از افزایش درد جلوگیری کرد. این روش ها عبارتند از:

* استفاده از بخور در تمام فصول سال برای افزایش رطوبت محیط

* استفاده از کمپرس آب گرم و ماساژ چشم

* اجتناب از شستشوی صورت و چشم با صابون های قلیایی. در صورت لزوم از شامپو بچه استفاده شود

* اجتناب از قرار گرفتن در محیط های خشک و پر از گرد و غبار

* استفاده از عینک آفتابی استاندارد

درمان خشکی چشم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits