دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلیل ایجاد تبخال لب
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
دلیل ایجاد تبخال لب:تبخال و دلیل زدن تبخال کنار لب/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان تبخال لب آشنا شوید.

تبخال و دلیل زدن تبخال کنار لب

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان تبخال لب آشنا شوید.

دلیل تبخال زدن چیست؟ +راه درمان

چرا تبخال مي زنيم؟

حتماً ديده ايد كه بعضي افراد تا دچار استرس و اضطراب مي شوند يا تب مي كنند فوراً گوشه لب شان زخمي ظاهر مي شود كه به آن تبخال مي گويند. در واقع تبخال يا زخم سرد يكي از رايج ترين زخم هايي است كه افراد بسياري به طور روزمره با آن سدت به گريبان هستند. مشكلي كه به صورت زخمي اغلب كوچك، دردناك و پر از مايع در گوشه دهان و روي لب خود را نشان داده و تا زماني كه دوره اش طي شود معمولاً براي فرد آزاردهنده است و مشكلاتي در زندگي روزمره او ايجاد مي كند.

چرا تبخال مي زنيم؟

اگر مي خواهيد بيشتر درباره اين زخم شايع بدانيد پيشنهاد مي كنيم اين مقاله را از دست ندهيد.شايد بسياري از مردم ندانند كه تبخال يا به طور دقيق تر تبخال لب در اصل يك عفونت عود كننده ويروسي است بدين معنا كه ويروسي در ابتدا وارد بدن شده و بعد هر چند وقت يك بار بيماري عود كرده و علائم آن بروز مي كند. يكي از بهترين نمونه هاي بيماري هاي عفوني عود كننده همين تبخال لب است. بيماري تبخال به وسيله يكي از اعضاي خانواده ويروسي هرپس ايجاد مي شود. ويروس تبخال لب ۱HSV نام دارد و نوع ديگر اين ويروس يعني ۲HSV عامل ايجاد تبخال دستگاه تناسلي است كه شباهت زيادي به همين زخم تبخال دهاني دارد. البته هر كدام از اين ويروس ها مي توانند به جاي يكديگر نيز باعث بروز تبخال شوند.

بيماري تبخال يك بيماري مسري است و ويروس آن مثل ويروس سرماخوردگي يا آنفلوآنزا بايد از شخص ديگري وارد بدن شود. در مورد تبخال هر گونه تماس با فردي كه زخم تبخال روي صورتش وجود دارد (مثلاً روبوسي) مي تواند باعث انتقال ويروس و ابتلا به اين بيماري شود. يكي ديگر از راه هاي شايع انتقال تبخال استفاده از لوازم غذاخوري، تيغ يا حوله ديگران است. نكته اينجاست كه حتي در زماني كه تبخال از آن حالت پر آب خارج شده و اصطلاحاً دلمه بسته باز هم به شدت مسري است و مي تواند باعث انتقال بيماري شود.

تبخال چه علائمی دارد؟

تبخال لب معمولا همیشه در نقطه خاصی از لب و دهان ایجاد می شود. فرد یکی دو روز قبل در آن نقطه یا در به طور گسترده در اطراف دهان احساس خارش، سوزش یا گزگز می کند. سپس یک برجستگی کوچک پر از مایع شبیه یک جوش کوچک در لبه بیرونی لب روی پوست ظاهر می شود. البته ممکن است این برجستگی در اطراف بینی یا چانه یا گونه هم ایجاد شود.مایع درون این برجستگی به شدت عفونی و مملو از ویروس تبخال است.

در صورت پاره شدن و رسیدن آن به بخشهای دیگر پوست براحتی ممکن است آن نواحی را نیز آلوده کرده و باعث ایجاد تبخال در آن مناطق نیز بشود. بعد از چند روز برجستگی سوراخ شده و ترشح می کند.این حالت معمولا در روز چهارم یا پنجم اتفاق می افتد و بیشترین احتمال آلودگی در سایر مناطق بدن یا سرایت به سایر افراد مربوط به همین مرحله است. در این مرحله گاهی بیمار دچار تب و برجستگی غدد لنفاوی زیر فک نیز می شود. سپس به مرور روی زخم اصطلاحا دلمه می بندد و پوست جدید از زیر دلمه تشکیل می شود. بعد از گذشت چند روز این دلمه کنده شده و زخم بدون برجای گذاشتن اثری (بدون اسکار) ناپدید می شود.

آیا تبخال خطرناک است

تبخال گرچه بیماری آزاردهنده ای است اما اصولا خطرناک نیست و بدون برجای گذاشتن اثری حداکثر تا دو هفته بهبود می یابد. اما اگر تبخال بعد از گذشت دو هفته هنوز خوب نشده است بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.کسانی که به هر دلیلی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند (مثل مبتلایان به ایدز، بیماریهای خونی، بیمارانی که داروهای شیمی درمانی مصرف می کنند، مصرف کنندگان داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی، کسانی که مدت طولانی است کورتون دریافت می کنند) بهتر است هنگام ابتلا به تبخال به پزشک

مراجعه کنند چون این احتمال وجود دارد که ویروس ارگانهای حیاتی بدن از قبیل ریه، کبد و مغز را درگیر کند . عفونت این اعضای بدن با ویروس تبخال می تواند مرگبار باشد.از سوی دیگر اگر بیماری تبخال بخشهای دیگری از بدن را درگیر کرده و ترشحات آن به خصوص به چشم یا نوک انگشتان دست رسیده و در این نواحی احساس سوزش دارد به پزشک مراجعه کرده و اگر ویروس وارد چشم شده و در این ناحیه زخمی ایجاد شود به نابینایی منجر خواهد شد.

چرا تبخال مي زنيم؟

درمان تبخال

برای درمان خانگی و سریع تبخال می توانید یکی از روشهای زیر را انتخاب نمایید :

1 - گل همیشه بهار

گل همیشه بهار از دیگر داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به ویژه تبخال دهانی است. شست و شوی تبخال با کمک عصاره همیشه بهار علاوه بر آن که به کنترل و از بین رفتن ویروس ها کمک می کند موجب تسریع روند درمان در بیمار نیز می شود. این مرهم علاوه بر خاصیت ضدویروسی موجب کاهش درد و سوزش تبخال نیز می شود. برای تهیه این عصاره کافی است 3 قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در 2 لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند، سپس محل تبخال را با کمک پنبه و عصاره این گیاه شست و شو دهید.

2 - روغن چای

استفاده از روغن چای تأثیر زیادی در پیشگیری از انتقال تبخال به سایر قسمت های عضو درگیر از قبیل لب و داخل دهان دارد.
روزی دو بار پنبه ای تمیز را به روغن چای آغشته کنید و روی تب خال قرار دهید.
این روغن به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش توان آن برای مقابله با ویروس تبخال، تأثیر زیادی روی از بین رفتن تبخال دارد.

تاثیر شگفت انگیز سیر بر درمان تبخال

3 - سیر رنده شده

یک حبه سیر بردارید و آن را به دو نیم کنید. آن را به مدت 10 دقیقه روی تبخال تان بگذارید. این کار را روز چند مرتبه تکرار کنید.
سیر روند گسترش تبخال را به سرعت کاهش می دهد و به اصطلاح آن را خشک می کند. بعد از دو الی سه روز تأثیر فوق العاده این ماده غذایی بد بود اما پرخاصیت را به چشم خواهید دید.

تاثیر مثیت روغن اسطوخودوس بر درمان تب خال

4 - روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود.

5 - مصرف لبنیات

برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

6 - درمان های دیگر تبخال

کمپرس یخ می تواند به کاهش التهاب و ورم تب خال کمک کند، اما قرار گرفتن در معرض باد و آفتاب بهبودی تب خال را به تأخیر می اندازد.

استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده از گوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت دوره تب خال را کوتاه نمی کند، اما ریزش ویروس را از روی زخم افزایش می دهد، بنابراین در بهبود آن مؤثر است.مراقبت نکردن و دست کاری کردن زخم ممکن است منجر به ایجاد عفونت ثانویه شود. وی همچنین به ارائه راهکارهای درمانی این ضایعه پرداخت و اظهار کرد:پماد آسیکلویر و در مواردی استفاده از برخی کمپرس ها که روی تب خال قرار می گیرد، می تواند موجب تسریع در روند بهبودی شود.

*******************************************************

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits