دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید بی نظیر ویتامین k برای بدن
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
فواید بی نظیر ویتامین k برای بدن:عوارض کمبود ویتامین k در بدن چیست؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید ویتامین k بیشتر آشنا شوید.

عوارض کمبود ویتامین k در بدن چیست؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید ویتامین k بیشتر آشنا شوید.

فواید ویتامین K

ویتامین K

یک گروه از ساختار مشابه، محلول در چربی ویتامین‌هایی است که بدن انسان برای اصلاح پروتئین‌های خاصی که برای انعقاد خون است و همچنین در استخوان و دیگر بافت‌ها به آن احتیاج دارد. تعدیل پروتئین‌ها اجازه می‌دهد که آنها را به یون کلسیم اتصال دهیم. ویتامین k شامل ۲ پروتئین طبیعی k1 و k2 است. ویتامین k2 به نوبه خود شامل تعدادی از انواع مواد شیمیایی مرتبط با طول‌های مختلف از زنجیره‌های جانبی کربن که از اتم گروه ایزوپرونید ساخته شده است.

ویتامین k1 همچنین به عنوان فیتومنادین و یا فیلوکین و یا فیتونادین شناخته شده است که توسط گیاهان ساخته می‌شود و بیشترین مقدار آن در سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود زیرا بطور مستقیم در فتوسنتز نقش دارند. این ممکن است که ((فرم گیاه)) با ویتامین K باشد. این ویتامین بعنوان یک ویتامین فعال در حیوانات است و از وظایف کلاسیک ویتامین K شامل فعالیت در فرایند تولید پروتئین در لخته شدن خون است. همچنین ممکن است حیوانات آن را تبدیل کنند به ویتامین k2. ویتامین K2 بعنوان ذخیره ساز اصلی در حیوانات است که دارای چندین زیر گروه در طول زنجیره‌های متفاوت از ایزوپرونید است.

این ویتامین K2 مناکوئنیس نامیده می‌شود و خود را توسط تعدادی از باقی‌مانده‌های ایزوپرونید در زنجیره جانبی مشخص می‌کند. Menaquinones ها بطور مختصر MK-N خوانده می شوندکه در آن M مخفف Menaquinones و K مخفف ویتامین K و N نشان دهنده تعداد باقی‌مانده زنجیره جانبی isoprenoid است. برای مثال Menaquinone – 4 (بطور مختصر MK-4) دارای ۴ باقی‌مانده Isoprene در زنجیره جانبی آن است. Menaquinone-4 (همچنین بعنوان Menatetrenone از چهار باقی‌مانده isoprene آن شناخته شده است) شایع‌ترین نوع ویتامین K2 در محصولات حیوانی از MK-4 است که بطور معمول از ویتامین K1 در بافت‌های خاص حیوانات (دیواره‌های شریانی- پانکراس و بیضه) که با جایگزینی غیر اشباع شامل ۴ واحد isoprene باعث ایجاد Menaquinone -4 می‌شود.

این نظیر ویتامین K2 ممکن است آنزیمی با عملکرد متمایز از ویتامین K1 داشته باشد. باکتری‌ها در روده بزرگ نیز می‌توانند ویتامین K1 را به ویتامین K2 تبدیل کنند. علاوه بر این باکتریها بطور معمول در طول زنجیره جانبی isopreneoid ویتامین K2 به تولید طیف وسیعی از اشکال ویتامین K2 می‌کنند که مهمترین آنها MK-7 به MK-11 که عنصری از ویتامین K2 است. تمام اشکال K2 به جز MK-4 که می‌توان تولید کرد بوسیله باکتری و می‌توان استفاده کرد از این اشکال در تنفس‌های بی هوازی .MK-7 ودیگر باکتری‌های گرفته شده از ویتامین K2 نشان می‌دهد فعالیت ویتامین K را در حیوانات. هنوز نا مشخص است برتری MK-7 بر MK-4 و در حال حاضر این موضوع در حال تحقیق و بررسی است. سه نوع ویتامین K مصنوعی شناخته شده است.

ویتامین K3 و K4 وK5. اگرچه K1 و همه نظایر K2 ثابت شده‌اند که غیر سمی اند. ویتامین مصنوعی K3 نشان داده شده است که سمی است و همچنین ویتامین‌های مصنوعی K4 و K5 نیز غیر سمی هستند. کشف ویتامین K1 ویتامین K1 کشف شد در سال ۱۹۲۹ بوسیله دانشمند دانمارکی هنریک دم زمانی که بررسی می کردنقش کلسترول را بادانه دادن به جوجه‌ها. بعد از چند هفته حیوانات بزرگ شدند و شروع کردند به خونریزی. این نقص نمی‌تواند ترمیم پیدا کند با اضافه کلسترول خالص به رژیم غذایی آنها. این به نظر می‌رسد که باهم بودن با کلسترول یک ترکیب دوم از مواد غذایی استخراج شده بود و این ترکیب ویتامین انعقاد نامیده می‌شود.

ویتامین جدید حرف K را دریافت کرد ریرا اکتشافات اولیه آن در یک مجله آلمانی تحت عنوان ویتامین koagulation گزارش شده است. تبدیل ویتامین K1 به ویتامین K2 در حیوانات MK-4 از ویتامین K2 تولید می‌شود. از طریق تبدیل ویتامین K1 در لوزلمعده و دیواره‌های شریانی و در بیضه‌ها. در حالیکه پرسش‌های بزرگ هنوز هم مسیر بیوشیمیایی برای ویتامین K1 به MK-4 را احاطه کرده. این تبدیل به باکتریهای روده وابسته نیست. در واقع بافت که دارای مقادیر بالایی MK-4 است دارای ظرفیت‌های قابل توجهی برای تبدیل بالای ۹۰ درصد K1 به MK-4 را دارد.

در سال ۱۹۳۵ (میلادی) دانشمندی دانمارکی بنام هنریک دام متوجه وجود ماده‌ای در بدن مرغ شد که باعث انعقاد خون می‌شد. وی این ماده را «ویتامین کا» نام گذاری کرد. تاکنون دو نوع از این ویتامین شناخته شده‌اند که K1 و K2 نام دارند و تفاوت اندکی در ساختار مولکولی با یکدیگر دارند. ویتامین کا مانند ویتامین دی محلول در چربی است و بدن برای جذب آن نیاز به صفرا دارد. این ویتامین در برابر حرارت پایدار است اما در مقابل نور آفتاب و یخ زدگی از بین می‌رود. هر چه هوا گرمتر شود نیاز بدن به این ویتامین بیشتر می‌شود.

مصرف منظم ویتامین K باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود، از رسوب کلسیم در رگ‌ها و کلیه‌ها جلوگیری می‌کند و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، و احتمالاً سرطان پیشگیری به عمل می‌آورد..."نتایج پژوهش جدیدی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ویتامین K با پیری مقابله می‌کند اما متأسفانه کمبود این ویتامین شایع است.

ویتامین K که به انعقاد خون کمک می‌کند، آنتی اکسیدان بسیار قوی‌ محسوب می‌شود که حتی قدرت آنتی‌اکسیدانی آن از ویتامین E نیز بیشتر است.محققان آمریکایی معتقدند که جذب منظم این ویتامین استحکام استخوان‌ها را بالا می‌برد، رگ‌ها و کلیه‌ها را در شرایط مطلوب نگه می‌دارد و از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان پیشگیری به عمل می‌آورد.از این گذشته ویتامین K در مقابله با التهاب‌های مربوط به آرتریت و همچنین بیماری آلزایمر نیز موثر است.این ویتامین کلسیم بدن را تنظیم می‌کند و در جایی که لازم باشد یعنی در استخوان‌ها نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد که کلسیم وارد رگ‌ها شود.ویتامین K که به انعقاد خون کمک می‌کند.

آنتی اکسیدان بسیار قوی‌ای محسوب می‌شود که حتی قدرت آنتی‌اکسیدانی آن از ویتامین E نیز بیشتر است
این ویتامین به میزان زیادی در سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، کلم چینی، کلم برگ و همچنین گل کلم، دانه‌ی سویا و برخی از غلات وجود دارد.محققان توصیه می‌کنند میوه و سبزیجاتی که باعث جذب ویتامین K بیشتری می‌شود را در الویت برنامه‌ی غذایی خود کنید.محققان با مطالعه روی ویتامین‌ها، مواد معدنی و میزان جذب افراد در سی سال اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که به احتمال زیاد نیاز مردم به ویتامین‌ها بیش از میزانی است که در حال حاضر جذب می‌کنند.

منابع غذایی ویتامین K: ویتامین K در بسیاری از مواد غذایی از جمله سبزیجات و صیفیجات که به رنگ سبز می باشند از قبیل اسفناج، کلم بروکلی، خیار، جعفری و غیره، ماهی، کلم پیچ، چغندر، توت، تمشک، زغال اخته، روغن زیتون و کانولا یافت می شود. به عنوان مثال یک فنجان کلم پیچ و یا اسفناج پخته شده همراه با کمی روغن زیتون بیش از 100% نیازروزانه بدن به ویتامین K را تامین می کنند. از آنجا که ویتامین کا یک ویتامین محلول در چربی است برای جذب بهتر می توان منابع غذایی حاوی ویتامین کا را همراه با کمی چربی و یا روغن مصرف نمود. مکمل های غذایی ویتامین K: ویتامین K به وفور در منابع غذایی یافت می شود و اصولا نیازی به استفاده از مکمل های غذایی ویتامین K نمی باشد مگر با تشخیص پزشک و برای افرادی که مشکل در انعقاد خون و یا جذب این ویتامین دارند. عواملی که باعث کمبود ویتامین K می شوند: به ندرت کمبود ویتامین K رخ می دهد زیرا این ویتامین به وفور در سبزیجات و مواد غذایی یافت می شود و همچنین باکتری های مفید در روده ها می توانند ویتامین K تولید کنند و از آنجا که ویتامین K جز ویتامین های محلول در چربی است کبد می تواند آنرا ذخیره کند تا هنگام نیاز از آن استفاده شود. مصرف آنتی بیوتیک ها: مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باعث از بین رفتن باکتری های موجود در رودها شده و سبب کمبود خفیف ویتامین K گردد. بیماری های خاص: بعضی از بیماری ها مانند مشکلات کبدی و کیسه صفرا، بیماری سلیاک، بیماری کرون و غیره می توانند قابلیت بدن برای جذب ویتامین K را کاهش دهند. داروهای رقیق کننده خون: استفاده طولانی مدت از داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپرین، وارفارین، پلاویکس و غیره همگی باعث از بین رفتن ویتامین کا در بدن می شوند. قاعدگی های سنگین و طولانی در خانم ها: از آنجا که ویتامین کا نقش مهمی در انعقاد خون دارد، خون ریزی داخلی در همه افراد و قاعدگی های سنگین در خانم ها باعث تخلیه ذخایر ویتامین k می شوند. علائم و بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین K در بدن: مشکل در انعقاد خون: همان طور که اشاره شد کمبود ویتامین K باعث کاهش سرعت انعقاد خون می شود. به عنوان مثال اگر جز افرادی می باشید که با کوچکترین خراشی در پوست خود دچار خونریزی به مدت طولانی می شوید و یا هنگام مراجعه به دندان پزشک خونریزی لثه ها برای مدت طولانی تر از حد طبیعی ادامه می یابد احتمال کمبود ویتامین K در شما وجود دارد. پوکی استخوان: کمبود مزمن ویتامین K می تواند باعث پوکی استخوان گردد، البته عوامل بسیاری سبب بروز این بیماری می شوند، جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا مقاله پوکی استخوان را مطالعه کنید. تذکر: به هیچ عنوان نباید بدون نظر و مشورت با پزشک از مکمل های ویتامین K استفاده نمود.

منابع غذایی ویتامین K

ویتامین K در بسیاری از مواد غذایی از جمله سبزیجات و صیفیجات که به رنگ سبز می باشند از قبیل اسفناج، کلم بروکلی، خیار، جعفری و غیره، ماهی، کلم پیچ، چغندر، توت، تمشک، زغال اخته، روغن زیتون و کانولا یافت می شود.

به عنوان مثال یک فنجان کلم پیچ و یا اسفناج پخته شده همراه با کمی روغن زیتون بیش از 100% نیازروزانه بدن به ویتامین K را تامین می کنند. از آنجا که ویتامین کا یک ویتامین محلول در چربی است برای جذب بهتر می توان منابع غذایی حاوی ویتامین کا را همراه با کمی چربی و یا روغن مصرف نمود.

مکمل های غذایی ویتامین K

ویتامین K به وفور در منابع غذایی یافت می شود و اصولا نیازی به استفاده از مکمل های غذایی ویتامین K نمی باشد مگر با تشخیص پزشک و برای افرادی که مشکل در انعقاد خون و یا جذب این ویتامین دارند.

عواملی که باعث کمبود ویتامین K می شوند:

به ندرت کمبود ویتامین K رخ می دهد زیرا این ویتامین به وفور در سبزیجات و مواد غذایی یافت می شود و همچنین باکتری های مفید در روده ها می توانند ویتامین K تولید کنند و از آنجا که ویتامین K جز ویتامین های محلول در چربی است کبد می تواند آنرا ذخیره کند تا هنگام نیاز از آن استفاده شود.

  • مصرف آنتی بیوتیک ها: مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باعث از بین رفتن باکتری های موجود در رودها شده و سبب کمبود خفیف ویتامین K گردد.
  • بیماری های خاص: بعضی از بیماری ها مانند مشکلات کبدی و کیسه صفرا، بیماری سلیاک، بیماری کرون و غیره می توانند قابلیت بدن برای جذب ویتامین K را کاهش دهند.
  • داروهای رقیق کننده خون: استفاده طولانی مدت از داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپرین، وارفارین، پلاویکس و غیره همگی باعث از بین رفتن ویتامین کا در بدن می شوند.
  • قاعدگی های سنگین و طولانی در خانم ها: از آنجا که ویتامین کا نقش مهمی در انعقاد خون دارد، خون ریزی داخلی در همه افراد و قاعدگی های سنگین در خانم ها باعث تخلیه ذخایر ویتامین k می شوند.
  • علائم و بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین K در بدن:
  • مشکل در انعقاد خون: همان طور که اشاره شد کمبود ویتامین K باعث کاهش سرعت انعقاد خون می شود. به عنوان مثال اگر جز افرادی می باشید که با کوچکترین خراشی در پوست خود دچار خونریزی به مدت طولانی می شوید و یا هنگام مراجعه به دندان پزشک خونریزی لثه ها برای مدت طولانی تر از حد طبیعی ادامه می یابد احتمال کمبود ویتامین K در شما وجود دارد.
  • پوکی استخوان: کمبود مزمن ویتامین K می تواند باعث پوکی استخوان گردد، البته عوامل بسیاری سبب بروز این بیماری می شوند، جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا مقاله پوکی استخوان را مطالعه کنید.

تذکر: به هیچ عنوان نباید بدون نظر و مشورت با پزشک از مکمل های ویتامین K استفاده نمود.

----------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضوان | ۶ سال پیش
اطلاعات بسیار مفیدی بود خیلی خیلی ممنون
0
0
ترانه | ۶ سال پیش
از کجا بفهممم کمبود کا دارم؟ممنون از دلگرم
0
0
منا | ۶ سال پیش
سلام خوب بود مطلبتون کاش میگفتیداکه چه زمانی میشه از مکملای ویتامین کا استفاده کرد
0
0

hits