دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم ایجاد گرگرفتگی چیست؟
25
زمان مطالعه: 5 دقیقه
علائم ایجاد گرگرفتگی چیست؟:علت گرگرفتگی بدن چیست؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و چاره گرگرفتگی بدن آشنا شوید.

علت گرگرفتگی بدن چیست؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و چاره گرگرفتگی بدن آشنا شوید.

چاره گرگرفتگی چیست ؟

گرگرفتگی همیشه به دلیل یائسگی نیست ...


علت گرگرفتگی و تعریق شبانه در موارد نادری ممکن است به دلیل عفونت HIV و سل باشد.یشتر زنان با شنیدن کلمه گرگرفتگی و عرق شبانه به یاد یائسگی می افتند؛ اما این علایم می تواند نشانه بیماری دیگری نیز باشد.
احساس گرما به صورت ناگهانی، برافروختگی پوست، تعریق و... از علایم گرگرفتگی است اما علت آن را می دانید؟

گرگرفتگی و تعریق شبانه تنها از علایم یائسگی نیست. گاهی مصرف برخی مواد غذایی، برخی داروها و حتی بیماری سرطان می تواند علت آن باشد. درصورت تشخیص دادن علت، می توان درمان آن را پیدا کرد.در دوران یائسگی به دلیل كاهش ترشح هورمون استروژن، زنان علایمی را تجربه میکنند که برخی از آنها برایشان آزاردهنده است.

به طور کلی تغییراتی که در یائسگی ایجاد میشود به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی است که به دنبال قطع ناگهانی هورمونها رخ میدهد. در 50 درصد افراد بعد از یک سال این علایم بهبود مییابد اما در برخی دیگر ممکن است بعد از 5 سال این علایم برطرف شود.گرگرفتگی که به صورت احساس ناگهانی گرم شدن و تعریق شبانه در سر، گردن و تنه است حتی گاهی باعث بیدارشدن فرد از خواب میشود و وقوع این حالات کیفیت زندگی را به هم ریخته و سبب ناراحتی فرد میشود. در 70 تا 80 درصد موارد، گرگرفتگی اولین علامت یائسگی است.

شدت و حدت آن در افراد متفاوت است و معمولا 4 تا 5 دقیقه طول میکشد و خود به خود برطرف میشود.اما در مواردی که شدید یا بعد از عمل جراحی و بیرون آوردن تخمدان باشد. تحمل آن برای فرد سخت میشود. گرگرفتگی یا برافروختگی و تعریق شبانه یك علامت شایع در دوره یائسگی است و اكثر زنان آن را تجربه میكنند. این حالت مشابه گرما و برافروختگی است كه هنگام عصبانیت در چهره و بدن خود احساس میكنیم.

علائمی نظیر علائم گر گرفتگی هم ممکن است در هر دو جنس زن و مرد رخ دهد که علت آن ممکن است تومور هیپوتالاموس عفونت های جدی و خطرناکی مثل ویروس HIV، اعتیاد به الکل، یا درست کار نکردن غده تیروئید. علائمی که شبیه علائم گر گرفتگی هستند ممکن است در اثر خوردن یک غذا یا مصرف داروئی خاص ایجاد شوند.

علائم ایجاد گرگرفتگی چیست؟

نشانه های بیماری گرگرفتگی

گر گرفتگی از حس گرما در قسمت فوقانی بدن شروع می شود، سپس رنگ پوست قرمز می شود، بدن عرق می کند و در نهایت بدن سرد و خیس می شود. معمولاً این حالت از سر شروع می شود، سپس به گردن و سینه می رسد. این حالت بین ۳۰ ثانیه تا پنج دقیقه ادامه می یابد.

اما میانگین آن چهار دقیقه است. گرما ممکن است با علائم ناخوشایند دیگری مثل تند شدن ضربان قلب، احساس فشار در سر یا سرگیجه، ضعف و غش کردن همراه باشد. اگر گر گرفتگی در شب رخ دهد باعث اختلال در خواب، کم شدن تمرکز، مشکلات حافظه، کج خلقی و خستگی بیش از حد در طول روز می شود.

گرگرفتگی

تشخیص بیماری گرگرفتگی

پس از آگاهی از سن، پزشک در مورد مرتب بودن قاعدگی تان سئوال خواهد کرد. اگر قاعدگی منظم نباشد از آخرین نوبت آن خواهد پرسید. اگر هنوز دچار قاعدگی شدید می شوید، پزشک از طول مدت آن و میزان خونریزی تان می پرسد. پزشک از شما خواهد پرسید که آیا علائم دیگری که نشانه کم شدن میزان استروژن است دارید یا نه، عوارضی مثل بی اختیاری ادرار.

آگاهی پزشک از سوابق پزشکی شما و داروهائی که مصرف می کنید ضروری است. این پرسش ها برای اطمینان از این است که این علائم، علائم گر گرفتگی هستند یا عوارض جانبی داروها و درمان هائی که برای شما تجویز شده است.

گرگرفتگی

درمان گرگرفتگی

مواد غذایی و نوشیدنی

مصرف غذاهای پرادویه و تند می تواند باعث گرگرفتگی و تعریق شود. کافئین و مشروبات الکلی نیز محرک است. برای برخی افراد، حتی خوردن یک وعده غذای حاوی ادویه می تواند گرگرفتگی مشابه گرگرفتگی دوران یائسگی ایجاد کند.

دارو

گرگرفتگی گاه از عوارض مصرف داروست. از جمله داروی لوپرون که گاهی برای درمان فیبروز رحمی تجویز می شود. در اغلب موارد این علایم با شروع مصرف دارو آغاز می شود و با قطع آن از بین می رود. این امر کمک می کند تا بتوانید علایم گرگرفتگی به علت یائسگی را از گرگرفتگی بر اثر مصرف دارو تشخیص دهید.

تومورهای پانکراس و تومورهای دیگر که ترشح کننده هورمون است

سلول های پانکراس، هورمون هایی برای عملکرد درست بدن آزاد می کند اما در صورت ایجاد تومور پانکراس علایم گرگرفتگی یا تعریق ایجاد می شود. تومورهای خوش خیم و بدخیم می تواند هورمون هایی را ترشح کند. این تومورها که نسبتا نادر است، علایمی مانند گرگرفتگی ایجاد می کند.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که هورمون های تیروئید بیش از حد ترشح شود. این امر باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و گرگرفتگی، افزایش دمای بدن و تعریق را در پی دارد. این نوع گرگرفتگی با گرگرفتگی ناشی از یائسگی متفاوت است.

سرطان تیروئید

سرطان تیروئید نیز می تواند باعث ترشح بیش از حد هورمون های تیروئید شود که تعریق و گرگرفتگی را در پی دارد.

افزایش آدرنالین

افزایش آدرنالین می تواند احساس گرمایی مشابه گرگرفتگی ایجاد کند؛ هیجان ناگهانی یا استرس نیز می تواند باعث افزایش آدرنالین شود.

سرطان های دیگر

برخی از انواع سرطان ها به ویژه لنفوما و لوسمی ممکن است همراه با تعریق شبانه و تب باشد که مشابه علایم گرگرفتگی در زمان یائسگی است. اما با علایم دیگر مانند کاهش وزن، کاهش اشتها یا درد ظاهر می شود.

دلایل دیگر

علت گرگرفتگی و تعریق شبانه در موارد نادری ممکن است به دلیل عفونت HIV و سل باشد. اگر گرگرفتگی و تعریق به قدری شدید است که زندگی تان را مختل کرده است حتما به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با ارزیابی میزان هورمون و پیدا کردن علت آن بیماری شما را درمان کند.

گرگرفتگی

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (25 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits