دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و عوارض کمبود آب در بدن
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
علائم و عوارض کمبود آب در بدن:خطرات شدید کمبود آب در بدن/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علائم کمبود آب در بدن آشنا شوید.

خطرات شدید کمبود آب در بدن

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علائم کمبود آب در بدن آشنا شوید.

علائم کمبود آب در بدن

از دست آب بدن خطرناک است، خصوصاٌ برای نوزادها و افراد مسن، اما چگونه می‌توان نشانه های کم آب

شدن بدن را تشخیص داد؟

شرایط خطر چیست؟

  • کم شدن آب بدن: اسهال، گرمای شدید و....
  • کم شدن آب به علت از دست دادن آب بدن است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که ما مقدار زیادی مایعات از دست می‌دهیم و به میزان کافی، آن مقدارِ از دست رفته را جبران نمی‌کنیم.
  • از دست دادن آب می‌تواند علت های مختلفی داشته باشد:
  • تعرق شدید (گرمای طاقت فرسا، فعالیت شدید جسمی در گرما و...).
  • اسهال و استفراغ.
  • مصرف داروهای مدرر و ملین.
  • برخی بیماری ها مانند دیابت نیز می‌توانند کم آب شدن بدن را با خود به همراه داشته باشند.
  • در آب و هوای معمولی، از دست دادن مایعات باعث بروز احساس تشنگی می‌شود. فردی که تشنه شده، برای جبران این کم آبی، آب خواهد نوشید و بنابراین کم آبی بدن بسیار گذرا و کوتاه مدت خواهد بود.

 کم آبي بدن

کم شدن آب بدن برای برخی افراد خطرناک است


با این همه چیز برای افراد حساس تر، به این سادگی ها نیست. به طور مثال درمیان برخی افراد سالخورده، احساس تشنگی کمتر بروز پیدا می‌کند و به همین علت میزان دریافت آبشان کافی نخواهد بود.
شیرخواران، به طور طبیعی نمی‌توانند احساس تشنگی خود را به صورت واضح بیان کنند... و این در حالی است که آنها نیز در معرض خطر هستند.
به همین علت است که شناسایی بسیار سریع نشانه های کم آبی بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 کم آبي بدن

علائم کم آبی بدن

پوستتان بیابانی می شود

پوست خشک می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد، اما با این حال میزان آبی که مصرف می کنید نیز در سلامت پوست نقش دارد.همه ما تلاش می کنیم با استفاده از کرم های ضدآفتاب، مضرات اشعه های خورشید را به حداقل برسانیم. اما فراموش نکنید که استفاده از این کرم ها پوست را از خشک شدن محافظت نمی کند. برای مرطوب بودن پوست لازم است که روزانه به میزان کافی آب بنوشید و کرم مرطوب کننده بزنید.با یک تست ساده می توانید تشخیص دهید که پوستتان دهیدراته و خشک شده است.

برای این کار پشت دستتان را نیشگون بگیرید و چند ثانیه صبر کنید. سپس پوست را رها کنید.
اگر به طور ناگهانی به سمت خوردن شکلات و شیرینی کشیده می شوید، احتمال دارد بدن تان کم آب شده باشد.اگر پوست چین خورده به سرعت به وضعیت اول برگردد، مشکلی ندارید. اما اگر پوست با فاصله ی زمانی بیش از پنج ثانیه صاف شود نشان می دهد که داخل بدن تان بیابانی شده است، یعنی اینکه پوست و بدن تان دچار کم آبی شده است.

دهان تان خشک می شود

اگر همیشه تشنه تان است، احتمالا از مشکل «دهان خشک» رنج می برید. این بیماری زمانی بروز می کند که دهان به میزان کافی بزاق تولید نمی کند. مشکل دهان خشک علامتی است که نشان می دهد بدن تان با کمبود آب مواجه شده است.به عقیده ی متخصصان برای پیشگیری از این قبیل مشکلات لازم است که روزانه حدود دو لیتر معادل شش تا هشت لیوان آب بنوشید. در نتیجه بهتر است همیشه یک بطری آب دم دستتان باشد تا جرعه جرعه از آن بنوشید.

نفس تان بد بود می شود

بوی بد دهان عوامل متعددی دارد. از پوسیدگی دندان ها و جرم و عفونت لثه گرفته تا مشکلات گوارشی و عفونت سینوس ها باعث بد بو شدن دهان می شود.علاوه بر این عوامل کمبود بزاق نیز باعث بروز این مشکل می شود. به این ترتیب که با ترشح نشدن بزاق کافی، تولید باکتری ها در دهان بیشتر شده و عاملی برای بوی بدن دهان می شود.
همانطور که گفتیم کمبود آب دهان باعث ترشح کم بزاق می شود.

چشم هایتان خشک می شود

چشم ها از اعضای حساس و آسیب پذیر بدن هستند و هر تغییر مهمی مانند دهیدراته شدن بدن تاثیر مستقیمی روی آنها دارد. اگر به اندازه ی کافی مایعات مصرف نکنید و بدن تان مرطوب نباشد، چشم ها نیز به میزان کافی اشک تولید نمی کنند.در نتیجه اگر چشم هایتان می سوزد و یا هر نوع احساس ناراحتی در چشم می کنید، بهتر است مصرف آب را بیشتر کنید، چون احتمال اینکه بدن تان دچار بی آبی شده باشد، زیاد است.

عرق نمی کنید

بدون شک اگر به میزان کافی آب در بدن تان نباشد، عرق تان در نمی آید. اگر متوجه شده اید که عرق نمی کنید، کمی هوشیار باشید.چون عدم تعریق خبر خوبی نیست و نشان می دهد بدن تان بیابانی شده است.

سرتان درد می گیرد

تابستان که می شود خیلی از افراد از سردرد شکایت می کنند و نور آفتاب را مقصر می دانند. اما این باور اشتباه است. مغز ما توسط یک پوشش مایع محافظت می شود. زمانی که میزان آب بدن کم شده باشد، این پوشش چروک شده و باعث ایجاد سردرد می شود.قبل از اینکه داروی مسکن برای تسکین سردردتان روانه بخورید، از خودتان بپرسید آیا به میزان کافی آب می خورید یا نه؟

سرتان گیج می رود

زمانی که مایعات بدن کم می شوند و فشار خون پایین می آید، سر به دوران می افتد.
در صورت کم آبی های شدید احتمال اینکه تعادل تان به هم بخورد و دچار منگی شوید، افزایش می یابد.

دچار ضعف بدن می شوید

گفتیم که بدن ما از ۶۰ تا ۶۵ درصد آب تشکیل شده است.
اگر به میزان کافی این آب را تامین نکنید، میزان مایعات بدن کاهش پیدا خواهد کرد. این کاهش مایعات نیز عملکرد ارگان های بدن را با اختلال مواجه می کند. در نتیجه احساس ضعف تمام وجودتان را فرا می گیرد.

کمتر دستشویی می روید

این یک قانون کلی است که اگر به میزان کافی آب ننوشید، ادرار کافی نیز دفع نخواهید کرد.توجه داشته باشید که کاهش ادرار یا تیره شدن رنگ آن، علامت دهیدراته شدن بدن است. بهتر است مصرف آب را افزایش دهید. در غیر این صورت به کلیه هایتان نیز آسیب می رسد.

میل زیادی به مصرف قند پیدا می کنید

اگر به طور ناگهانی به سمت خوردن شکلات و شیرینی کشیده می شوید، احتمال دارد بدن تان کم آب شده باشد. زمانی که بدن با کمبود آب مواجه می شود، کبد نمی تواند از ذخیره ی انرژی خود به میزان کافی گیلکوژن آزاد کنند. در نتیجه مغز علائمی نشان می دهد تا بر شرایط مسلط شود.زمانی که دچار چنین وضعیتی می شوید بهتر است میان وعده های سرشار از آب را در برنامه ی روزانه تان بگنجانید.

تب می کنید

کمی عجیب به نظر می رسد، اما زمانی که بدن با کمبود آب شدید مواجه باشد، احتمال تب و لرز بالا می رود.هر نوع تب را جدی بگیرید و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

یبوست می گیرید

آب برای گوارش خوب لازم و ضروری است. اگر به میزان کافی آب ننوشید، روده هایتان نرمی و انعطاف پذیری خود را از دست می دهند.روده های خشک و سفت نیز آب مواد غذایی را جذب می کنند، و مدفوعی سفت و خشک تولید می کنند که به سختی دفع می شود.

چگونه کم آب شدن را تشخیص بدهیم؟

اولین نشانه های کم آبی بدن، در بخش تشنگی بسیار پنهانی است. به طور کلی یک سری نشانه ها از جمله، ناآرامی، گود شدن چشم ها و احساس خشکی لب ها ذکر شده اند.

  • سرگیجه، کسالت و بی حالی.
  • افزایش تپش قلب.
  • ضعف یا بی حسی و یا بر عکس ناآرامی.
  • در بین نوزادان، این علائم نیز مشاهده می ‌شود:
  • نوزاد کم فعالیت تر شده و به سختی از خواب بیدار می‌شود.
  • گودی و کبودی زیر چشم ها.
  • گودی ملاج.
  • کاهش الکترولیت های مربوط به کم آبی بدن، قدرت قلب را برای پمپاژ خون کاهش می دهد.
  • در نتیجه دچار ضربان نامنظم و تپش قلب می شوید.
  • دچار گرفتگی عضلات می شوید.

زمانی که عضلات به سختی کار می کنند و در عین حال بدن به میزان کافی آب ندارد، میزان سدیم و پتاسیم بدن دچار اختلال شده و این مسئله نیز روی عضلات تاثیر منفی می گذارد و منجر به گرفتگی و کرامپ های عضلانی می شود.

 کم آبي بدن

در موارد کم آب شدن بدن، چه باید کرد؟


اگر کم آبی بدن متعادل باشد، فقط باید به شیوۀ طبیعی مایعات از دست رفته را با چندین بار دادن مایعات حاوی املاح معدنی جبران کرد:


بهتر است محلول های مخصوص را که در داروخانه فروخته می‌شوند برای جبران آب از دست رفته، تهیه کنید.
در غیر این صورت می‌توانید از آبی که احتمالاٌ شیرین شده و یا دم کردۀ گیاهان استفاده کنید.
اگر از دست دادن آب با گرما در ارتباط است، به خنک کردن فرد نیز فکر کنید، مثلاٌ می‌توانید او را درون وان آب قرار دهید.با این حال، در صورت مشاهدۀ اولین نشانه های از دست دادن شدید آب، مراجعه به پزشک و یا حتی تماس با اورژانس بسیار مهم است.در واقع، کم آبی بدن می‌تواند خیلی سریع آزار دهنده شود و اختلال ایجاد کند، خصوصاً در میان افراد حساس.

 کم آبي بدن

چه طور می‌توان از کم آبی بدن پیشگیری کرد؟


بنابراین، به طور منظم آب بنوشید. در مورد افراد مسن تر، آنها باید قبل از بروز احساس تشنگی، به طور مرتب از نوشیدنی ها استفاده کنند. در رابطه با نوزادن نیز، تا زمانی که هنوز نوزاد فقط شیر مادرش را می‌خورد، بطری آب را در اختیارش بگذارید یا به او شیر بدهید.
محلول های آب رسانی را، برای واکنش سریع در موارد اسهال و استفراغ در دسترس داشته باشید.
در دوره های زمانی حساس، (بیماری، گرمای شدید، مسمومیت غذایی و...) مراقب افراد در معرض خطر باشید.

 کم آبي بدن

گرد آوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits