دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت معده درد در نیمه شب چیست؟
73
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بیدار شدن با درد و ناراحتی مسلماً چیزی است که هیچ کس دوست ندارد آن را تجربه کند . درد معده در شب یک مشکل فوق العاده رایج است و به دلایل مختلفی ممکن است بروز کند.

علائم و نشانه های زخم معده را بشناسید

عامل درد معده کدام است ؟ با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت درد شبانه معده آشنا شوید.

زخم های گوارشی (Peptic ulcers) زخم هایی هستند، که بر روی مخاط و زیرمخاط مری، معده و بخش های بالایی روده کوچک در نتیجه فرسایش این بافت ها توسط اسید معده رخ می دهند. زخم های گوارشی از جمله زخم معده جزء بیماری های شایع بوده و تخمین زده می شود حدود ۲۰ میلیون آمریکایی در طول عمر خود به این بیماری مبتلا می شوند. در مورد این زخم ها باید اشاره کرد که امروزه ثابت شده استرس و ادویه جات تاثیری بر این بیماری نداشته و نوعی عفونت باکتریایی و بعضی از انواع داروها عامل این بیماری می باشند.

انواع زخم های گوارشی, دلایل و علایم زخم معده

  • زخم معده (gastric ulcers)، این نوع زخم های گوارشی زخم هایی هستند که درون معده ایجاد می شوند.
  • زخم مری (esophageal ulcers)، این نوع زخم های گوارشی زخم هایی هستند که درون مری (لوله ای که غذا را از دهان به معده منتقل می کند) ایجاد می شوند.
  • زخم دوازده یا اثنی عشر (Duodenal ulcers)، این نوع زخم های گوارشی زخم هایی هستند که در قسمت بالایی روده کوچک (دوازدهه، اثنی عشر و یا duodenum) ایجاد می شوند.

معده درد

علایم و نشانه های زخم های گوارشی و زخم معده

شایع ترین علامت زخم دستگاه گوارشی سوزش در نواحی بین بالای ناف تا زیر قفسه سینه و در شدت های متفاوت می باشد، در بعضی از موارد درد و سوزش زخم های گوارشی می تواند باعث بیدار کردن شما در شب شود. در بعضی از موارد زخم های کوچک گوارشی نشانه ای ندارند. سایر علایم درد ناشی از زخم های گوارشی شامل:

  • درد شدید بخصوص هنگام خالی بودن معده
  • درد در شب و خواب
  • دردیکه قطع شده و دوباره بعد از چند روز بر می گردد
  • دردیکه با خوردن بعضی از خوراکی های خاص آرام می شود
  • درد در نواحی بالای ناف تا زیر قفسه سینه
  • سوزش معده

همچنین سایر علایم زخم های گوارشی و زخم معده که البته کم تر رخ می دهند شامل:

  • بالا آوردن خون (بعضی از اوقات خون استفراغ شده سیاه است)
  • خون تیره در مدفوع و یا مدفوع سیاه و قیری رنگ
  • تهوع و یا استفراغ
  • تغییرات در اشتهای فرد
  • کاهش وزن غیرقابل توجیه

حتماً بخوانید:
۲۰ درمان خانگی سریع برای درد معده

۲۰ درمان خانگی سریع برای درد معده

درمان درد معده به روش های خانگی می تواند در مرحله اولیه شروع درد مفید باشد و با تسکین و درمان درد معده می تواند تا حدودی شما را آرام کند. اما اگر…

دلایل زخم های گوارشی و زخم معده

زخم های گوارشی زمانی رخ می دهند که مخاط روی معده، مری و دوازده توسط اسید معده از بین می رود. عوامل مختلف می تواند باعث بوجود آمدن این مشکل در مخاط معده، مری و اثنی عشر شود. این موارد شامل:

هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) – این باکتری می تواند باعث عفونت و التهاب معده گردد.

داروهای خاص – مصرف مداوم داروهای آرام بخش همچون آسپرین، بروفن، ناپروکسن، کتوپروفن و سایر داروهای آرامبخش می تواند باعث تحریک و یا التهاب دستگاه گوارشی شود. زخم های گوارشی در افراد مسن که این داروها را دریافت می کنند و همچنین در افراد مبتلا به آرتروز که بطور مداوم از این داروها استفاده می کنند، معمول تر می باشد. همچنین داروهایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شوند، نیز می توانند باعث ابتلا به زخم معده شوند.

بعلاوه استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و کورتیکواستروئیدها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

عواملی دیگر – سیگار کشیدن، مصرف الکل، رادیوتراپی و سرطان معده نیز از سایر عوامل ابتلا به این مشکل می باشند.افراد سیگاری در خطر بیشتری برای ابتلا به زخم معده در افراد آلوده به هلیکوباکتر پیلوری می باشد. همچنین الکل بدلیل ملتهب کردن و خوردن مخاط دستگاه گوارش خطر ابتلا به زخم های گوارشی را افزایش می دهد. بعلاوه استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و کورتیکواستروئیدها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

درد معده در شب

چه عواملی می تواند منجر به معده درد در شب شود؟

درد معده علائم شایعی دارد که بین بسیاری از مشکلات گوارشی مشترک است. اگر می خواهید بدانید که چه چیزی باعث معده درد در شب می شود و چگونه باید آن را درمان کنید، نیاز دارید که ابتدا علائمی که تجربه می کنید را شناسایی کنید. مهمترین علل معده درد در شب به قرار زیر می باشد:

  • گاز

اکثر ما علائم وجود گاز در معده را می شناسیم. این عارضه درد تیز و سوزنده ای در قسمت فوقانی شکم و درست زیر قفسه سینه ایجاد می کند.

تجربه هر فرد مبتلا به IBS از دیگری بسیار متفاوت است. اما تجربه درد معده و گاه به گاه درد شکم در بسیاری از مبتلایان شایع است. اگر به این بیماری مبتلا باشید، علاوه بر درد معده، ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشید:

دیگر علل معده درد

آپاندیسیت: از عوارض این بیماری درد ناگهانی است که طی چند دقیقه بروز می کند به طوری که ایستادن یا حرکت کردن سخت می شود. درد از قسمت فوقانی شکم شروع می شود و به قسمت راست شکم حرکت می کند.در این حالت باید آپاندیس را قبل از ترکیدن خارج کرد.

سنگ صفرا: این سنگ در صفرا به وجود می آید، اگرچه خارج کردن این سنگ نیاز به جراحی دارد اما مشکل خطرناکی به حساب نمی آید اما می تواند در قسمت فوقانی شکم درد حاد ایجاد کند. درد به تدریج شروع می شود و به مرور زمان سنگ ها در مجرای روده انسداد ایجاد می کند. اغلب بیماران، پس از صرف غذای سالم از درد شکایت می کنند.گاهی نیز احساس فشار در پهلو و پشت ایجاد می شود.

پانکراس: به علت عفونت یا عملکرد نامناسب پانکراس دچار عفونت می شود. بیمار دچار درد شدید است که از شکم شروع می شود و به پشت امتداد می یابد. در موارد حاد بیمار اشتهای خود را از دست می دهد، هنگام غذا خوردن دچار حالت تهوع می شود. این حالت بیشتر در بیماران دیابتی و افراد الکلی مشاهده می شود.

عدم تحمل لاکتوز: از جمله علایم قابل تشخیص این مشکل این است که فرد پس از مصرف شیر، پنیر یا نان دچار شکم درد، احساس نفخ و سنگینی می شود.

زخم معده: درد زخم در معده و روده کوچک در قسمت میانه شکم ایجاد می شود. در اغلب موارد درد شب، هنگام خواب و استراحت بروز می کند. اگرچه این ناراحتی با مصرف دارو قابل رفع است اما گاهی بیمار نیاز به جراحی پیدا می کند.

رفلکس گوارشی: در این حالت درد در قسمت بالای معده و قسمت پایین سینه حس می شود. این درد سوزش سردل توصیف می شود و ناراحتی قلبی به حساب نمی آید؛ این حالت موقعی ایجاد می شود که دریچه ای که معده را از مری جدا می کند، به علت بیماری ضعیف می شود و اسید معده به سمت بالا حرکت می کند. برای رفع این ناراحتی داروی ضداسید تجویز می شود.

درد شدید و ناگهانی که مبتلایان چند ساعت پس از هضم غذا دچار آن می شوند، باعث می شود از غذا خوردن بترسند و در نتیجه اشتهای خود را از دست می دهند.در این بیماران احساس گرسنگی، چند ساعت پس از صرف یک غذای کامل امری طبیعی است.با کم شدن اشتها، کاهش وزن امری طبیعی است. بالا آوردن مکرر پس از صرف غذا نیز می تواند علت دیگر کاهش وزن باشد. رنگ مدفوع ممکن است ظاهری تیره یا کم رنگ با اثری از خون داشته باشد.به علت افزایش میزان مایعات در روده و معده استفراغ امری طبیعی است. در صورت ظاهر شدن خون در استفراغ ممکن است زخم پیشرفته باشد. در این موارد فرد به درمان فوری نیاز پیدا می کند.

درمان زخم معده و ناراحتی های گوارشی

درمان خانگی زخم معده و زخم های گوارشی

رعایت موارد زیر می تواند، درد زخم معده و زخم های گوارشی را کاهش داده و یا آرام کند، این موارد شامل:

انتخاب یک رژیم غذایی سالم – رژیم غذایی پر از میوه، سبزیجات و غلات کامل و خوردن غذاهای پر از ویتامین.

استرس خود را کنترل نمایید – هرچند استرس از عامل زخم معده و زخم های دستگاه گوارشی نیست، اما ممکن است، شدت آن را بیشتر کند. با تحمل و مدارا با استرس می توانید به بهبود خود کمک نمایید.

حتماً بخوانید:
۹ درمان خانگی فوق العاده برای دل درد کودکان

۹ درمان خانگی فوق العاده برای دل درد کودکان

تسکین دل درد برای کودکان : دل‌درد ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد و یا در ابتدا بسیار خفیف باشد و به تدریج شدت بگیرد. کودکان معمولا به جز دل‌درد علائم…

ترک سیگار و الکل – سیگار کشیدن برروی لایه محافظتی معده تاثیر می گذارد و همچنین باعث میزان اسید معده می شود. همچنین الکل می تواند باعث التهاب معده و همچنین از بین بردن مخاط معده و دستگاه گوارش گردد و باعث التهاب و خونریزی شود. پیشگیری از زخم های دستگاه گوارش شما می توانید خطر زخم معده و سایر زخم ها را با رعایت موارد زیر کاهش دهید.

حفظ نظافت – شستن تمیز دستها و خوب پختن غذاها باعث میشود خطر ورود هلیکوباکتر پیلوری به بدن شما کاهش پیدا کند.

احتیاط در مصرف دارو – داروهای مسکن را با احتیاط و دستور پزشک مصرف کرده و همچنین این داروها را هنگام خوردن غذا و با معده پر استفاده نمایید.

علائم خطرناک

استفراغ خونی: بالا آوردن خون، که با رنگ قرمز یا سیاه مشخص می شود. به یاد داشته باشید که ممکن است قسمتی از خون مترشحه در زخمها از سیستم گوارشی عبور کند و به صورت قهوه ای خارج شود.مدفوع سیاه:که نمایانگر خون ریزی از زخم است.دردهای شدید و ناگهانی شکم که در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (73 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ابوالفتح عالی نژاد | ۵ سال پیش
آبکی شدن دهان وآروغ زدن وبی حال شدن وحتی یک بار بادل درد ازخواب بیدارشدم بدون استفراغ،ومشاهده نشدن خون درمدفوع .آزمایش خون موردی مشاهده نشد.
0
1
بریار | ۵ سال پیش
بسیار بسیار تشکر از شما. من الان مشکلم رو دقیقا فهمیدم. می توانید من را راهنمایی کنید؟
دقیقا مشکلم زخم گوارشی هست. درد از بالای شکم تا قفَه سینه، درد معده مخصوصا وقتی خالی باشه
شبها از خواب بیدار میشم از درد، بعضی وقتا با خوردن یه چیزی بهتر میشم. اگه ممکن باشه لطف کنید بگویید از چه خوردن چه نوع غذا هایی دوری کنم.
با تشکر از شما
6
10
صبا | ۷ سال پیش
خیلی خوب مناسب ومفید بودجای تشکر دارد از سایت خوب دلگرم ممنون
2
0
نساء | ۷ سال پیش
با سلام
مطالب خوب و آموزنده ای بود.
اگر کسی در سن زیر ۴۰ سال دچار زخم معده شود درمانی برای آن هست ؟
اگر امکان دارد جوابش را هر چه سریع تر بدهید . با تشکر فراوان
1
6

hits