دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت ایجاد عارضه آرتروگریپور به همراه درمان این بیماری
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
علت ایجاد عارضه آرتروگریپور به همراه درمان این بیماری:مجموعه ای از چند بیماری با علائم بالینی تقریبا مشابه است که نتیجه اصلی آنها تغییر شکل و سفتی غیر پیشرونده مفاصل در زمان تولد است.

آرتروگریپوز (Arthrogryposis multiplex congenital)

مجموعه ای از چند بیماری با علائم بالینی تقریبا مشابه است که نتیجه اصلی آنها تغییر شکل و سفتی غیر پیشرونده مفاصل در زمان تولد است. در این بیماری بافت عضلانی بطور کامل یا نسبی توسط بافت چربی جایگزین شده اند. بیش از 150 دلیل متفاوت میتواند سبب بروز این بیماری شود ولی دلیل اصلی بروز بیماری آکینزی یا کاهش حرکات جنین است.

 آرتروگریپوز چیست

سابقه خانوادگی در بروز بیماری موثر است. این بیماری در نوزادانی که پدر و مادر مسن دارند بیشتر دیده میشود. ممکن است در یکی از والدین بیمار علائم خفیفی از بیماری وجود داشته باشد. ابتلا مادر به بعضی بیماری های ویروسی یا تب مزمن مادر، استفاده از حمام یا وان یا سونای بسیار داغ توسط مادر و یا استفاده مادر از بعضی داروها مانند فنی توئین یا الکل در زمان بارداری میتواند در بروز این بیماری در فرزند نقش داشته باشد، کم بودن مایع آمنیوتیک در دوران بارداری هم میتواند سبب بروز آرتروگریپور شود.

شدت علائم در بیماران متفاوت است. ممکن است یک اندام یا هر چهار اندام بیمار مبتلا شوند. تشخیص این عارضه به هنگام تولد و یا در سونوگرافی قبل از تولد انجام پذیر است.آرتروگریپوز از هر 3000 تولد در یکی دیده میشود. تشخیص بیماری بلافاصله بعد از تولد یا حتی قبل از آن با سونوگرافی داده میشود. این بیماری به بیش از 150 علت مختلف ایجاد میشود ولی علت نهایی مشترک همه اینها که منتج به بیماری میشود آکینزی (آکینِزی) Akinesis یا کاهش حرکات جنین است.

فرد مبتلا به آرتروگریپوز ممکن است فرد دیگری را در خانواده با همین بیماری داشته باشد. این بیماری در فرزندان پدر یا مادر مسن بیشتر دیده میشود. ممکن است در یکی از والدین بیمار فرم خفیفی از بیماری وجود داشته باشد. ابتلا مادر به بعضی بیماری های ویروسی یا تب مزمن مادر، استفاده از حمام یا وان یا سونای بسیار داغ توسط مادر و یا استفاده مادر از بعضی داروها مانند فنی توئین یا الکل در زمان بارداری میتواند در بروز این بیماری در فرزند نقش داشته باشد، کم بودن مایع آمنیوتیک در دوران بارداری هم میتواند با آرتروگریپور نوزاد مرتبط باشد.

 آرتروگریپوز چیست

علائم آرتروگریپوز چیست؟

شدت علائم در بیماران مختلف متفاوت است. ممکن است یک اندام یا هر چهار اندام بیمار مبتلا شده باشد. در این بیماری عضلات اندام لاغر و ضعیف میشوند و چون شدت ضعف عضلات نامتقارن است بعضی از عضلات بطور نسبی قویتر و بعضی ضعیف تر میشوند. همین امر موجب میشود عضلات قویتر مفاصل را در وضعیت های خاصی قرار دهند.

 آرتروگریپوز چیست

با گذشت زمان بتدریج دامنه حرکات مفصل کاهش پیدا میکند. در اندام فوقانی بازو به تنه نزدیک شده و شانه به داخل میچرخد. آرنج در حالت باز (و گاهی خم) باقی میماند. ساعد معمولا به داخل چرخیده و مچ دست و انگشتان در حالت فلکشن یا خم شده قرار میگیرند.در اندام تحتانی مفصل ران معمولا در حالت فلکشن یا خم و چرخش خارجی قرار گرفته و ممکن است دچار دررفتگی شود.

زانو ممکن است در حالت صاف و مستقیم (اکستنشن) و یا در حالت خم (فلکشن) قرار بگیرد. مچ و کف پا ها هم دچار کلاب فوت یا پا چنبری شدید میشوند. ستون فقرات ممکن است انحنای جانبی یا اسکولیوز داشته باشد.در این بیماران اندام ها بسیار لاغر شده و پوست نازک و بدون چروک میشود. تغییر شکل اندام ها معمولا از پرگزیمال به دیستال (از ریشه اندام به طرف انتهای اندام) شدیدتر میشود. مفاصل سفت و با محدودیت حرکتی میشود. حس پوستی این بیماران طبیعی است.

در این بیماران ممکن است پرده های پوستی در طرفین گردن و یا در مفاصل زانو، آرنج، مچ پا و یا انگشتان ایجاد شود. صورت و فک این بیماران ممکن است دچار تغییراتی شود.
فرد مبتلا به آرتروگریپوز ممکن است هرنی یا فتق نافی یا کشاله ران داشته باشد.
قوای عقلانی این بیماران طبیعی است و اکثر بیماران طول عمر طبیعی خواهند داشت.

 آرتروگریپوز چیست

درمان آرتروگریپوز

  • این بیماری قابل درمان نیست و فقط میتوان علائم را کنترل کرد.
  • تمامی مفاصل گرفتار این بیماری را باید بطور روزانه تا آخر عمر خم و راست کرد. حرکات کششی مفاصل سبب میشوند تا مفاصل نرم و قابل انعطاف مانده و تغییر شکل آنها به حداقل برسد.
  • استفاده از آتل و اسپلینت و یا گچ گرفتن میتواند به پیشگیری از تغیر شکل یا درمان تغییر شکل مفاصل کمک کند.

جراحی

در صورتیکه تغییر شکل مفصلی رخ داده باشد ممکن است با انجام اعمال جراحی بصورت تنوتومی (قطع تاندون های کوتاه شده) و کپسولوتومی (شکاف دادن کپسول مفصلی در مفاصلی که دچار خشکی و تغییر شکل شده اند و استئوتومی (شکاندن کنترل شده استخوان ها و تغییر دادن شک آنها) بتوان آنها را در وضعیت آناتومیک مناسب تری قرار داد. قرار گرفتن مفاصل در وضعیت های آناتومیک مناسب به کارآیی بهتر اندام این بیماران کمک میکند. همچنین ممکن است برای بهبود تغییر شکل ستون مهره نیاز به جراحی باشد. جراحی این بیماران باید حتی الامکان در سنین پایین انجام شود تا بیمار بتواند بهتر بایستد یا راه برود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی پس از جراحی و انجام حرکات و تمرینات خاص به حصول نتیجه بهتر کمک میکند.

 آرتروگریپوز چیست

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits