دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه سوزش سر دل را کاهش دهیم؟
8
زمان مطالعه: 12 دقیقه
چگونه سوزش سر دل را کاهش دهیم؟:سوزش معده یک درد همراه با سوزش در ناحیه سینه درست پشت قفسه سینه است. این درد اغلب در زمان دراز کشیدن یا خم شدن بیشتر است.

درمان ساده سوزش معده و رفلاکس

سوزش معده یک درد همراه با سوزش در ناحیه سینه درست پشت قفسه سینه است. این درد اغلب در زمان دراز کشیدن یا خم شدن بیشتر است. سوزش معده یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد بدون هیچ خطر مشخص با آن روبرو می شوند.

اکثر افراد می توانند ناراحتی های مربوط به سوزش بالای معده (سوزش سر معده) را با ایجاد تغییرات در سبک زندگی و استفاده از داروهای قابل تهیه از داروخانه ها کنترل کنند. به هر حال در صورتی که این سوزش ادامه داشته باشد یا به صورت یک مسئله عادی روزمره در آید، می تواند نشانه ای از ایجاد مشکلات جدی تر برای فرد باشد که نیازمند مراقبت های پزشکی است.

سوزش سر دل

درمان سوزش معده یا همان رفلاکس معده

بهتر است با استفاده از روش های طبیعی باشد. درمان های طبیعی متفاوتی برای تسکین سوزش معده توصیه می شود که ساده ترین آن نوشیدن یک نوشیدنی سالم است.بالا آمدن ترشحات اسیدی معده باعث سوزش در این اندام می شود که به آن رفلاکس گوارشی اطلاق می گردد. این حالت به دلیل عملکرد نادرست دریچه مری است که در حالت طبیعی مانع از بالا آمدن اسید معده به سمت مری می شود.

سوزش معده در چه اوقاتی بیشتر بروز می کند؟

این ناراحتی در غالب موارد شب ها به وجود می آید اما ممکن است پس از غذا خوردن نیز احساس شود.

در چه صورتی این ناراحتی بیماری تلقی می شود؟

زمانی که فرد بیشتر از دو بار در هفته دچار سوزش معده شود باید آن را بیماری بداند. برخی داروهای این ناراحتی به طور آزاد به فروش می رسند اما در صورت علائم غیر عادی و سوزش های بسیار مکرر یا دردناک باید با پزشک مشورت کرد تا علت بیماری تشخیص داده شود و داروهای مناسب تجویز گردد.

http://www.delgarm.com/

علائم همراه سوزش معده شامل موارد زیر است:

درد به صورت سوزش در سینه که معمولاً همراه سوزش معده بعد از غذا خوردن و در زمان شب احساس می شود
دردی که با دراز کشیدن یا خم شدن بدتر می شود.بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یکی از نشانه های سوزش معده است. در این حالت اسید معده به مری بر می گردد و باعث درد و سوزش معده تا گلو می شود. این درد می تواند به صورت احساس سوزش پشت جناغ سینه یا استخوان سینه به صورت گرفتگی یا درد شدید احساس شود. بسیاری از مواقع درد ناشی از رفلاکس اسیدی ممکن است با درد مربوط به حمله قلبی اشتباه گرفته شود.


درد ناشی از رفلاکس معده (سوزش معده) می تواند در قسمت پایین سینه احساس شود یا در مواقع خاص به سمت پشت گلو توسعه پیدا کرده و همراه با نفخ شکم باشد. در این حالت یک مزه تند در پشت گلو احساس می شود. اگر رفلکس اسیدی نزدیک حنجره در گلو باشد، می تواند باعث ایجاد سرفه یا گرفتگی صدا شود.

رفلکس اسیدی معده با شدت زیاد و در طول دوره های زمانی طولانی می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان ها شده و در نهایت منجر به ایجاد پوسیدگی دندان شود.علائم این بیماری اغلب پس از صرف غذای سنگین، خم شدن به جلو، یا دراز کشیدن بیشتر احساس می شود. به این ترتیب بسیاری از افراد ممکن است سوزش معده را در زمان بیدار شدن از خواب احساس نمایند.

http://www.delgarm.com/

علت سوزش سر دل

سوزش سر معده نشانه ای از بیماری رفلاکس معده به مری (GRED) است که در نتیجه ی برگشت اسید معده به مری ایجاد می شود. عوامل سوزش معده این حالت شامل مواردی هستند که باعث افزایش تولید اسید در معده می شوند و نیز در نتیجه آنها مشکلات ساختاری ایجاد می شود که می تواند امکان برگشت اسید معده به مری را در بدن فراهم کند.

مصرف برخی غذاهای معمول باعث می شود ترشح اسید معده افزایش پیدا کند و این موضوع باعث سوزش معده می شود. مصرف برخی داروهای خاص نیز می تواند باعث سوزش معده شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که برای درمان سوزش سر معده چی بخوریم باید گفت با پرهیز از خوردن و آشامیدن موارد ذکر شده در ادامه مطلب از دلگرم می توانید، علائم سوزش سر معده را کاهش دهید:

  • کافئین
  • آسپرین
  • ایبوپروفن (مورتین، ادویل، نوپرین و موارد مانند آن)
  • ناپروکسین (آلیو)
  • نوشیدنی های حاوی کربونات
  • آب میوه های اسیدی (گریپ فروت، پرتقال، آناناس)
  • غذاهای اسیدی (گوجه فرنگی، گریپ فروت، و پرتقال)
  • شکلات.

سیگار کشیدن و مصرف غذاهای پر چرب می تواند بر عملکرد طبیعی اسفنکتر تحتانی مری (LES) تاثیر داشته باشد و باعث شل شدن آن شود. این موضوع باعث می شود اسید معده به مری برگشت کند.فتق هیاتال که بخشی از بافت معده است در داخل سینه به جای شکم قرار دارد و می تواند بر عملکرد طبیعی اسفنکتر تحتانی مری تاثیر داشته باشد که یکی از عوامل رفکلاس معده است. فتق هیاتال به خودی خود هیچ علائمی ندارد ولی این مشکل فقط در زمانی علت سوزش معده می باشد که در عملکرد عادی اسفنکتر تحتانی مری اختلال ایجاد شود.

بارداری می تواند باعث افزایش فشار به حفره شکمی شود، در این حالت عملکرد اسفنکتر تحتانی مری آسیب دیده و باعث رفلاکس اسیدی معده به مری و سوزش معده در بارداری می شود. چاقی می تواند باعث افزایش فشار وارد شده به ناحیه شکم شود و بنابراین رفلاکس معده ایجاد می شود. برخی بیماری های معمول مری می تواند با سوزش سر معده همراه باشد. این بیماری ها عبارت از اسکلرودرمی و سارکوئیدوز است.

http://www.delgarm.com/

پیشگیری از سوزش معده

یک قاشق جوش شیرین

یک قاشق جوش شیرین می‌تواند سوزش سر دل و بازگشت اسید را کمتر کند. جوش شیرین به عنوان بیکربنات سدیم یک درمان رایج و شناخته شده است و می‌تواند به رفلاکس اسید کمک کند. این ماده PH بیشتر از۷.۰ را دارد و می‌تواند اسید معده را خنثی نماید. خنثی سازی اسید معده به این معنی است که به هنگام بازگشت اسید معده به مری، دچار سوزش سردل نخواهید شد.

به موارد زیر نیاز خواهید داشت

  • یک لیوان آب تازه

طزر تهیه:

یک دوم قاشق چایخوری یا یک قاشق چایخوری از جوش شیرین را با یک لیوان آب ترکیب کنید. آن را خوب هم بزنید و سپس بنوشید. شما می‌توانید در صورت نیاز این کار را تکرار کنید اما به خاطر داشته باشید که نباید از این محلول بیش از حد استفاده کنید. همچنین از به کار بردن این محلول به صورت مداوم جدا خودداری کنید زیرا نمک بالایی دارد و می‌تواند عوارض جانبی همچون تورم و حالت تهوع را به همراه داشته باشد.

معده خود را با آب آلوئه ورا تسکین دهید

همانطور که می‌دانید آلوئه ورا گیاهی است که برای تسکین سوزش مورد استفاده قرار می‌گیرد.بیشتر افراد بر این باورند که این گیاه می‌تواند سوختگی‌های ناشی از آفتاب را بهتر کند اما آلوئه ورا خاصیتی بیشتر از این دارد. این گیاه می‌تواند سوزش سردل را نیز تسکین دهد زیرا از التهاب می‌کاهد. این موضوع بدین معناست که به هنگام تحریک و ملتهب شدن معده، نوشیدن یک لیوان آب آلوئه ورا می‌تواند شرایط را بهبود ببخشد.

به موارد زیر نیاز خواهید داشت

طرز تهیه:

یک دوم پیمانه آب آلوئه ورا را به صورت سرد یا ولرم قبل از وعده غذایی خود بنوشید. به خاطر داشته باشید که آلوئه ورا می‌تواند به عنوان یک ملین عمل کند. بنابراین به دنبال برندی باشید که اجزای ملین آن حذف شده باشد.

جویدن آدامس

مجله Dental Research مطالعه‌ای را در مورد رفلاکس اسید معده انجام داده است. زمانی که افراد مبتلا به این بیماری تکه‌ای آدامس عاری از قند را به مدت ۳۰ دقیقه بعد از غذا جویدند تسکین خوبی را تجربه کردند. این موضوع بدین خاطر است که جویدن ادامس باعث تحریک غدد بزاقی می‌شود و جریان بزاق را افزایش می دهد. هر اسیدی که در سیستم گوارشی تشکیل می‌شود حل شده و شسته می‌شود. پاک شدن اسید باعث بهبود نشانه‌های رفلاکس اسید خواهد شد. می‌توان از این گزینه برای بهبود نشانه‌های سوزش سر دل نیز استفاده کرد.

طرز استفاده :

بعد از هر وعده غذایی، یک عدد آدامس عاری از قند را بردارید و بجوید. اینکار را به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید تا به نتیجه مد نظر خود دست یابید.

چانه خود را بالا نگه دارید

سوزش سر دل معمولا به هنگام خواب بدتر می‌شود زیرا دراز کشیدن به هنگام خواب می‌تواند این شرایط را بدتر و شدید تر کند. در این شرایط قانون جاذبه بر علیه شما کار می‌کند و بدن محتویات هضم شده را راحت تر به سمت مری می فرستد و همین امر باعث ایجاد سوزش سر دل خواهد شد. به همین خاطر بهتر است به هنگام خواب، سر خود را ۶ اینچ بالاتر نگه دارید. شما می‌توانید اینکار را با قرار دادن آجر، کتاب یا بلوک هایی زیر بالشت خود انجام دهید. سه الی چهار ساعت بعد از خوردن غذا دراز نکشید زیرا دراز کشیدن با معده پر باعث می‌شود فشار بیشتری بر آن وارد شود و محتویات بیشتری به سمت مری بازگردد.

چطور، چگونه و کی

به نحوه خوردن غذا توجه داشته باشید: مقدار زیادی غذا نخورید. تکه‌های کوچک غذا را بردارید و آن را به آرامی بخورید. به معده خود زمان هضم غذا را بدهید.

به غذایی که می‌خورید توجه داشته باشید: ممکن است متوجه شده باشید که برخی از غذاهای خاص که اسید بالایی دارند یا ادویه دار هستند می‌تواند رفلاکس شما را بدتر کند. به عنوان مثال خوردن گوجه فرنگی یا مرکبات که اسید بالایی دارند ممکن است این شرایط را بدتر کند. پس از خوردن این مواد خودداری کنید.

به زمانی که غذا می‌خورید توجه داشته باشید: سه الی چهار ساعت قبل از رفتن به رختخواب، غذا نخورید. دراز کشیدن می‌تواند فشاری بر روی سیستم گوارشی ایجاد کند.

اسید بیشتری مصرف کنید:

زمانی که اسید باعث سوزش مری شما می‌شود خوردن اسید بیشتر به نظر مسخره می‌رسد اما باید به خاطر داشته باشید که در برخی از موارد رفلاکس اسید به خاطر نبود اسید کافی در معده ایجاد می‌شود.این خود اسید است که به عضلات مری می‌گوید که بسته شوند. اگر معده شما اسید کافی نداشته باشد، امکان شل شدن این دریچه وجود خواهد داشت. در این شرایط اسید از معده به مری باز می‌گردد و رفلاکس اسید رخ می‌دهد. اگر فکر می‌کنید رفلاکس اسید در شما به همین خاطر است، سعی کنید سرکه سیب خالص بنوشید تا از بروز این مورد جلوگیری کنید.

سه قاشق چایخوری یا یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص


۶ الی ۸ اونس آب تازه

سه قاشق چایخوری یا یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب ترکیب کنید و سپس بنوشید. شما می‌توانید اینکار را قبل از هر وعده غذایی، قبل از رفتن به رختخواب یا دو الی سه بار در طول روز تکرار کنید. اگر احساس کردید رفلاکس اسید بدتر شده است، استفاده از سرکه سیب را متوقف کنید. مصرف بیش از حد سرکه سیب نیز می‌توانددردسرساز باشد.

موز یا سیب بخورید

همانطور که می‌دانید موز حاوی آنتی اسیدهای طبیعی است که می‌تواند در برابر رفلاکس اسید مقابله کند. اگر می‌خواهید ساده ترین درمان خانگی را برای سوزش سردل امتحان کنید بهتر است کمی موز بخورید و نتایج به دست آمده را ارزیابی کنید. گزینه دیگری که پیش روی شما قرار دارد خوردن روزانه یک عدد سیب است. یک عدد سیب را ببرید و چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب آن را میل کنید. اینکار باعث تسکین درد می‌شود.

چای زنجبیل بنوشید

زنجبیل می‌تواند ناراحتی‌های معده همچون حالت تهوع یا رفلاکس اسید را بهبود ببخشد. نوشیدن یک پیمانه چای زنجبیل می‌تواند درد شما را کمتر کند.
همچنین بخوانید: خواص زنجبیل برای بدن


به موارد زیر نیاز خواهید داشت


دو پیمانه آب

ابتدا زنجبیل را برش دهید و آن را در دو پیمانه آب بریزید. درب آن را بگذارید و به مدت سی دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. تکه‌های زنجبیل را خارج کنید یا اگر دوست داشتید اجازه دهید داخل آب باقی بماند. سپس چای آماده شده را در یک ظرف بریزید. بیست دقیقه قبل از وعده غذایی از این چای بنوشید.

محرک‌های خود را شناسایی کنید

شناسایی محرک‌ها ممکن است به زمان و انرژی نیاز داشته باشد اما اگر بدانید چه چیزی باعث بدتر شدن شرایط شما می‌شود، قادر خواهید بود از خوردن آن پرهیز کنید. به جای اینکه به داروهای بدون نسخه اطمینان کنید بهتر است یکبار برای همیشه محرک های خود را بشناسید و از مصرف آن‌ها خودداری کنید. همچنین به فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید توجه کنید.

از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید

پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند سوزش سردل را بدتر کند. اگر شلوار بسیار تنگ دارید، به هنگام نشستن فشاری بر روی معده وارد خواهد شد. برخی از افراد نیز از پیراهن یا کمربند تنگ استفاده می‌کنند و همین امر شرایط را بدتر می‌کند. هر چقدر فشار بیشتری بر روی ناحیه شکم وارد شود احتمال بیرون رفتن محتویات آن به سمت مری بیشتر خواهد شد.

http://www.delgarm.com/

افراد مبتلا به سوزش معده باید چه نکاتی را هنگام خواب رعایت کنند؟

سر باید از سطح بدن بالاتر قرار گیرد. البته منظور استفاده از بالشت خیلی بلند نیست بلکه بالا آمدن حدود 15 سانتی متر کافی است.

چه داروهایی برای این بیماری تجویز می شود؟

داروهای ضد اسید معده به طور آزاد به فروش می رسند که حالت اسیدی محیط معده را خنثی می کنند. البته این داروها بیماری را درمان نمی کنند اما علائم آن را تسکین می دهند. داروهایی دیگری نیز وجود دارند که توسط پزشک با تشخیص دقیق بیماری تجویز می گردد.

چه مدت می توان خود درمانی را ادامه داد؟

خود درمانی برای بهبود سوزش معده نباید بیشتر از 15 روز ادامه یابد. در واقع این داروها برای طولانی مدت توصیه نمی شود. اگر علائم بیماری ادامه یابد باید حتما با پزشک مشورت گردد.

http://www.delgarm.com/

عوارض احتمالی رفلاکس معده چیست؟

در طولانی مدت، بازگشت مکرر اسیدهای معده می تواند التهابات دردناکی در مخاط مری ایجاد کند. به همین دلیل رفلاکس مکرر، دردناک و طولانی مدت حتما نیازمند مراجعه به پزشک است.

http://www.delgarm.com/

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

میلاد | ۷ سال پیش
سلام خدمت شما دوستان.من 3 سالی میشه ورم و ترشی معده دارم که بدجور سوزش و ناراحتی معده دارم..من چند مالی اس امپرازول 20 مصرف کردم الان خیلی بهترم.می خوام دیگه دارو شیمیایی مصرف نکنم ولی تا دارو رو قطع میکنم خیلی بد سوزش و در د معدم شروع میشه.لطفا کسی می تونه کمک کنه از روشی یا گیاهی برای کاهش اسید معده م استفاده کنم؟ با تشکر
0
0
مایسا | ۷ سال پیش
با سلام. لیوان اب عالی چون باعث یونش اسید معده HCL و در نتیجه خنثی شدنش میشه. ولی اگه با معده پر زوزش پیدا کردید خوردن اب باعث کندی روند هضم محتویات میشه.
0
0
مهسیما | ۷ سال پیش
با سلام با تشکر از مطالب سایت شما که به من خیلی کمک کرد من جدیدا از قرص ultop استفاده میکنم و خیلی راضی هستم و هیچگونه عوارضی برروی من نداشته است
0
0

hits