دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل وجود خون در ادرار چیست؟!
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
دلایل وجود خون در ادرار چیست؟!:خون در ادرار نشانه چیست؟وجود خون در ادرار از علت تا درمان با دلگرم همره باشید .

خون در ادرار نشانه چیست؟

وجود خون در ادرار از علت تا درمان با دلگرم همره باشید .

علت وجود خون در ادرار چیست؟

دیدن خون در ادرار

باعث نگرانی شخص می شود. ادرار خونی که هماچوری (hematuria) نام دارد، همیشه مشکل جدی نیست، به عنوان مثال انجام ورزش شدید باعث ادرار خونی می شود. همچنین مصرف برخی داروها مثل آسپیرین باعث مشاهده خون در ادرار می شود. اما برخی اوقات هم نشان دهنده یک مشکل جدی در بدن است.

ادرار خونی

گاهی وجود خون در ادرار قابل مشاهده توسط خود فرد است، ولی برخی اوقات فقط زیر میکروسکوپ قابل دیدن است و بعد از آزمایش ادرار توسط پزشک کشف می شود.در هر صورت تعیین علت پیدایش خون در ادرار مهم است.ادرار خونی در اثر ورزش معمولا بعد از یک یا دو روز برطرف می شود، ولی برخی علل ادرار خونی نیاز به درمان پزشکی دارند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

وجود خون در ادرار (هماچوری)


دو نوع خون در ادرار می تواند وجود داشته باشد، یک نوع آنرا خود بیمار می تواند در ادرار مشاهده کند که به آن خون آشکار می گویند و نوع دیگر که خیلی شایع تر است، خود بیمار نمی تواند در ادرار مشاهده کند، بلکه آزمایشگاه گزارش می کند که به آن خون مخفی می گویند.وجود خون در ادرار به هر میزان هم در زن و هم در مرد دارای اهمیت خیلی زیادی است و گاها نشان از وجود بیماری خطیر مثل سرطان مثانه می باشد.

دو نوع خون در ادرار می تواند وجود داشته باشد، یک نوع آنرا خود بیمار می تواند در ادرار مشاهده کند که به آن خون آشکار می گویند و نوع دیگر که خیلی شایع تر است، این است که خود بیمار نمی تواند در ادرار خون مشاهده کند، بلکه آزمایشگاه گزارش می کند که خون در ادرار وجود دارد که به آن خون مخفی می گویند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

علائم وجود خون در ادرار کدامها هستند؟


بسیاری از مردم که دارای خون مخفی در ادرار هستند، فاقد هرگونه علامتی می باشند. ولی در صورت وجود خون آشکار، ادرار به رنگ قرمز، صورتی و یا به رنگ کوکا کولا خواهد بود. علت این تغییر رنگ وجود گلبول قرمز در ادرار است.

حتی وجود مقدار اندک خون در ادرار سبب تغییر رنگ ادرار می شود. در اکثر موارد که بیمار دارای خون آشکار در ادرار می باشد، فاقد علائم است. ولی اگر خون در ادرار لخته شود، ممکن است منجر به درد بیمار شود.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

علل وجود خون در ادرار

یکی از مواردی که همیشه باعث استرس و اضطراب و نگرانی بیمار می شود مشاهده خون در ادرار می باشد. از نظر علائم بالینی وجود خون در ادرار به دو صورت می تواند تشخیص داده شود:


۱- خونریزی میکروسکوپی:

به عنوان مثال فردی برای چکاب خود به دکتر مراجعه و درخواست آزمایش کامل خون و ادرار می کند و در بررسی آزمایش ادرار وجود خون در ادرار تشخیص داده می شود.


۲- به صورت ماکروسکوپی:

یا مشاهده خون در ادرار با چشم. در این موقع بیمار در هنگام تخلیه مثانه خود متوجه تغییر رنگ ادرار و وجود خون در ادرار می شود. این خون ممکن است کاملاً خون شفاف یا دفع لخته های متعدد خون باشد که فرد را شدیداً نگران می کند.

چه عواملی باعث خونریزی در ادرار می شود:

موارد زیر باعث خونریزی ادراری می شوند که به شرح آنها می پردازیم:


۱- عفونت ادراری:

هر گونه التهاب و تورم چه با منشأ ویروسی و چه با منشأ باکتری می تواند باعث خونیریزی در ادرار شود و نکته مهم این است که وقتی خونریزی ادراری به علت التهاب و تورم مجرا و مثانه و کلیه باشد علائم دیگر از قبیل سوزش شدید ادرار، درد، تکرر ادرار و گهگاهی تب نیز به همراه دفع خون دیده می شود.

وقتی فرد آزمایش ادرار می دهد علاوه بر سلول های خونی سلولهای التهابی و باکتری نیز در ادرار وجود دارد این بیماری با مصرف آنتی بیوتیک و مصرف مایعات فراوان سریعاً بهبودی پیدا می کند. از نمونه عفونت ویروسی که باعث التهاب شدید و خونریزی شدید از مثانه می شود می توان به آدنوویروس اشاره کرد که فرد ناگهانی دچار خونریزی شدید از مثانه می شود و علیرغم خونریزی شدید بیماری خودبخود کنترل می گردد.


۲- وجود خون به علت تومور یا سرطان:

یکی از شایعترین علت خونریزی ادراری، سرطان های دستگاه ادراری مخصوصاً سرطان مثانه است ولی در سرطان لوله حالب و کلیه ها نیز خون در ادرار دیده می شود. شایعترین منشأ خون در ادرار در زمینه سرطان، مثانه می باشد. کسانی که سیگار، قلیان و انواع دودها را استفاده می کنند چندین برابر سرطان مثانه در اینها بالاست.

هر فرد سیگاری و آشنا با دخانیات که با خونریزی ادراری مراجعه می کند باید حتماً از نظر سرطان مثانه بررسی شود. سابقه شیمی درمانی مخصوصاً با سیکلوفسفامید و رادیوتراپی لگن نیز از عوامل مستعد کننده سرطان مثانه و خونریزی می باشند. وجود سوند مثانه دراز مدت و عفونت های مزمن تحریک کننده و سنگ مثانه درمان نشده می توانند از علل ایجاد کننده سرطان مثانه و خونریزی باشند.


۳- وجود خون به علت سنگ کلیه، حالب و مثانه

یکی از علل شایع خونریزی ادراری وجود سنگ در سیستم ادراری اعم از کلیه ها، مثانه و حالب می باشد. حرکت سنگ و تحریک موضعی آن باعث التهاب مخاط مثانه و مجرا و کلیه شده و باعث ایجاد خونریزی در ادرار می شود که با درمان سنگ خونریزی نیز از بین خواهد رفت.


۴- خونریزی به علت الهتاب مزمن

از قبیل ورم مزمن مجرای پروستات و ورم مزمن مثانه و یا ابتلا به بیماری های گرانولوماتوز از قبیل سل و سیستوزومیازیش می توانند باعث خونریزی ادرار شوند.


۵- وجود انسداد در مسیر اداری

به علت بزرگی پروستات و تنگی مجرا که باعث زور زدن هنگام تخلیه ادرار می شوند از علل خون در ادرار هستند.


۶- ناهنجاریهای مادرزادی:

از قبیل تنگی محل اتصال حالب به لگنچه یا UPJO، دیورتیکول های مثانه و مجرا از علل خونریزی در مثانه هستند.


۷- مصرف بیش از حد داروهای رقیق کننده خون:

رقیق شدن بیش از حد خون باعث خونریزی در همه جای بدن از جمله خونریزی ادراری می شوند از این داروها می توان به آسپرین، پلاویکس، وارفارین، دپیریدامول اشاره کرد که با تنظیم دوز دارو خونریزی قطع خواد شد.


۸- خونریزی از ادرار با علت ناشناخته:

در مواقع بسیاری بیمارانی را می بینیم که علیرغم خون در ادرار در بررسی های انجام شده هیچکدام از عوامل ذکر شده را پیدا نمی کنیم. به این نوع خونریزی اسانسیل یا خونریزی بدون علت خاص ذکر می شود که به بیمار توصیه می کنیم که نگران خونریزی نباشد و با مصرف مایعات زیاد و دوری از انجام فعالیت های سنگین ورزشی به زندگی سالم خود ادامه دهد.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

چه موقع نزد پزشک برویم؟

دلایل وجود خون در ادرار چیست؟!

  • اگرچه بسیاری از علل ادرار خونی خطرناک نیستند، ولی به محض مشاهده خون در ادرار خود باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را کشف کند.
  • به یاد داشته باشید مصرف برخی داروها مثل ملین ها (داروهای ضد یبوست) و برخی مواد غذایی مثل چغندر، توت های قرمز رنگ و ریواس باعث قرمز رنگ شدن ادرار می شوند.
  • تغییر رنگ ادرار در اثر داروها خوراکی ها و ورزش معمولا طی چند روز برطرف می شود.
  • ولی شما خودتان نمی توانید به طور دقیق بگویید علت قرمز رنگ شدن ادرار چیست، لذا باید به پزشک مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

درمان وجود خون در ادرار چگونه است؟


باید علت اصلی مشخص و درمان شود. برای تشخیص علت معمولا نیاز به اقدامات اضافی مثل روشهای تصویر برداری، سیستوسکوپی (که در آن با آندوسکوپ مجرای ادرار، پروستات و مثانه بررسی می شوند) و گاها نمونه برداری از کلیه است. اگر وجود خون در ادرار دلیل جدی نداشته باشد نیازی به درمان نیست.


اثرات رژیم غذائی و تغذیه


رژیم غذائی و تغذیه در ایجاد یا پیشگیری از خونریزی از طریق ادرار موثر نیست. ولی باید به خاطر داشت که مصرف بعضی مواد سبب مثبت کاذب شدن نتیجه آزمایش (آزمایش از نظر وجود خون در ادر مثبت است ولی در حقیقت خونی در ادرار وجود ندارد) و یا منفی کاذب شدن نتیجه آزمایش (آزمایش از نظر وجود خون در ادرار منفی است ولی در حقیقت خون در ادرار وجود دارد) می شود.

----------------------------------------------------------------------------------------------------


موارد زیر سبب مثبت کاذب شدن نتیجه آزمایش می شوند:


• آلوده شدن نمونه ادرار با ترشحات واژن
• آلوده شدن نمونه ادرار با بتادین
• کم آبی شدید
• ورزش
• له شدن عضلات مثلا بعلت تصادف
موارد زیر سبب منفی کاذب شدن نتیجه آزمایش می شوند:
• مصرف ویتامین ث
• مصرف کاپتوپریل
• وجود پروتئین در ادرار
• کاهش PH ادرار به کمتر از ۵ (خوردن مواد اسیدی)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

حرف آخر؟


به رنگ ادرار خود توجه کنید و هرگونه تغییر رنگ را جدی بگیرید و برای بررسی وجود تومور یا سنگ به پزشک مراجعه کنید. وجود خون در ادرار، درد حین ادرار، تکرر ادرار یا احساس نیاز بی‌مورد به ادرار از نشانه‌های رایج سرطان مثانه هستند که باید به آنها توجه کرد. هرچند وجود این نشانه‌ها، صددرصد به معنای وجود سرطان مثانه نیست و عفونت‌ها، سنگ‌های مثانه و تومورهای خوش‌خیم نیز می‌توانند باعث بروز این علایم شوند.

پزشکان باید توجه کنند گاهی مصرف برخی مواد و آلوده شدن نمونه ادرار با ترشحات واژن یا بتادین و بروز کم‌آبی شدید در بدن یا حتی انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین و... باعث می‌شود نتیجه آزمایش به صورت کاذب مثبت نشان داده شود یعنی با آنکه نتیجه آزمایش وجود خون در ادرار را تایید می‌کند، در حقیقت خونی در ادرار وجود ندارد.

از سوی دیگر، مصرف موادغذایی حاوی ویتامین C،‌ مصرف دارویی مانند کاپتوپریل یا وجود پروتئین در ادرار و کاهش pH ادرار به کمتر از ۵ (خوردن مواداسیدی) نیز باعث می‌شود نتیجه آزمایش از نظر وجود خون در ادرار به‌صورت کاذب منفی نشان داده شود، درحالی که در حقیقت خون در ادرار وجود دارد.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهسیما | ۷ سال پیش
سلام و خسته نباشید من دچار بند امدن ادرار شدم تغییر رنگ پیدا میکنه
و میترسم ب مثانم فشار بیاد ک ناگهان موجب خونریزى مثانه شوم
و اینکه از راه مدفوعم باید فشار بیارم یک طرف مثانم باد کرده لطفا جواب دهید
0
0
حسین | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشید.دوستم دوسال که مبتلا به سرطان خون هستن.الان این ۳ روز میگه در ادرارش خون دیده میشه. میشه بدونم دلیل چیه؟ممنون از دلگرم
0
0
کوثر | ۷ سال پیش
سلام با عرض خسته نباشید یه سوال داشتم ممنون میشم اگه رانماییم کنید.از ادرار من لخته خون میاد بهمراه سوزش و تکرر ادرار امکانش هس که سرطان باشه؟
0
0

hits