دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان خانگی سیاه سرفه
11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
درمان خانگی سیاه سرفه:علائم و درمان سیاه سرفه را مرور میکنیم/در بخش از دلگرم با علت و درمان طبیعی سیاه سرفه در طب سنتی آشنا میشویم.

علائم و درمان سیاه سرفه را مرور میکنیم

در بخش از دلگرم با علت و درمان طبیعی سیاه سرفه در طب سنتی آشنا میشویم.

درمان سیاه سرفه در منزل

مقدمه ای در مورد سیاه سرفه

سیاه‌سُرفه بیماری باکتریال است که به علّت حملات شدید سرفه می‌تواند منجر به کبودی گردد.پیش از رواج واکسیناسیون بیش از ۹۳ درصد موارد بیماری در کودکان زیر ده سال اتفاق می‌افتاد. انتقال بیماری از طریق ذرات تنفسی است. این بیماری می‌تواند منجر به مرگ بیمار گردد.

درمان بیماری سیاه سرفه

علائم سیاه سرفه

سرفه می تواند به اندازه ای شدید باشد که تنفس به سختی ممکن میشود. سرفه بی تردید علامت اولیه است .درمان در مراحل اولیه سیاه سرفه با داروهای آنتی بیوتیک از قبیل اریترومایسین و یا تری متوپریم و سولفامتوکسازول است. با این حال؛ عفونت باعث می شود که بینی، گلو، برونشها، و برونشیول ها مایع تراوش کنند و راه های هوایی را مسدود کند.

سیاه سرفه یک بیماری تنفسی باکتریال است که مولد آن باسیل بوردتلا پرتوسیس است و سرایت آن بوسیله قطرات ترشح بینی و حلق می‌باشد.بسیار مسري و خطرناك می باشد واكسيناسيون در سراسر جهان به مقدار زيادي بروز سياه سرفه را كاهش داده است

سیاه سرفه


سیاه سرفه یک بیماری تنفسی باکتریال است که مولد آن باسیل بوردتلا پرتوسیس است و سرایت آن بوسیله قطرات ترشح بینی و حلق می‌باشد.بسیار مسري و خطرناك می باشد واكسيناسيون در سراسر جهان به مقدار زيادي بروز سياه سرفه را كاهش داده است . تمامي سنين را مبتلا مي كند ولي در كودكان شايع تر است .
مدت نهفتگی بیماری ۱۴ – ۸ روز است. بیماری سیاه سرفه از دو هفته قبل از شروع حملات سرفه تا حدود ۲ ماه واگیر دارد. شرط بروز حملات سرفه داشتن قدرت بدنی است. بچه شیر خوار چون فاقد آن قدرت است به جای حملات سرفه نفسش قطع می‌شود که ممکن است خفه شود.

درمان بیماری سیاه سرفه


علائم شایع سیاه سرفه


در مراحل اوليه علائم شامل آب ريزش بيني و سرفه خشك می باشد كه به سرفه با خلط غليظ تبديل مي شودو با تب مختصرهمراه است. کودک خسته و بی‌اشتها می‌شود. پس از یکی دو هفته حمله‌های شدید سرفه‌های متوالی ظاهر می‌شود. هنگام حمله سرفه فرو بردن نفس به سختی و با سروصدا است. حتی لحظه‌ای تنفس بند آمده و کودک کبود می‌شود و زبانش را بیرون می‌آورد. زیرا تارهای صوتی و نایچه‌ها منقبض شده و تشنج پیدا می‌کنند.

در آخر حمله ناگهان تشنج عضلات تارهای صوتی و نایچه‌ها قطع شده و کودک نفس عمیق می‌کشد. سپس مقداری بلغم با فشار خارج می‌شود و یا استفراغ دست می‌دهد. بیماری سیاه سرفه ۱۲ – ۶ هفته طول می‌کشد و مصونیت برای تمام عمر باقی می‌گذارد. عوارض سیاه سرفه سینه پهلو و انسفالیت است.

این بیماری عفونی به سبب یک باکتری ایجاد می شود. سیاه سرفه به سرعت با ذرات آلوده هوا از کودکی به کودک دیگر انتشار می یابد. این حالت به ویژه در مرحله نزله زودرس بیماری دیده می شود ولی وقتی حمله های مشخص اسپاسمودیک بیماری آغاز شد، میزان آلوده کنندگی سیاه سرفه قابل اغماض می شود. این بیماری دارای سیرطولانی 8تا 10 هفته ای است.

سیاه سرفه دارای یک مرحله نزله ای و یک مرحله اسپاسمودیک است. در هفته اول، سرفه، شبیه نزله معمولی دستگاه فوقانی تنفس است. در پایان هفته سرفه به صورت اسپاسمودیک بروز می کند و حمله ای می شود. این حمله ها در آغاز غالباً در طول شب پدید می آید ولی بعدها روزها هم دیده می شود.
کودک شروع به سرفه کردن می کند صورت اش سرخ و خفه می شود زبان برجسته شده و از چشمان اشک ریزش آغاز می شود در پایان حمله، کودک یک نفس عمیق می کشد و یک صدای خس خس طولانی ایجاد می گردد و این صدا را خس خس سرفه می نامند.

این صدا به علت وارد شدن هوا از گلوت نیمه بسته که راه ورود به حنجره است ایجاد می شود. در این حالت و از بینی و دهان کودک ترشحی چسبنده بیرون می آید و در غالب موارد استفراغ می کند. در پایان حمله سرفه ،کودک خسته و وامانده در بستر می افتد . به تدریج ظرف 3تا4 هفته آینده حمله های سرفه کمتر و مدت آن کوتاهتر شده و حدود 8 تا 10 هفته پس از شروع بیماری از بین می رود. در کودکانی که واکسن زده اند سیاه سرفه خفیف و غیر مشخص است.

به علت وخامت حملات سرفه ممکن است در چشم ها ، بینی، ریه و در موارد نادر در مغز خونریزی ایجاد شود. خونریزی در مغز سبب تشنج می شود. در بسیاری از کودکان خردسال به علت چسبندگی و غلیظ بودن ترشحات و مسدود شدن راه عبور بخشی از ریه عوارض ریوی مانند کولاپس بخشی از ریه دیده می شود. در صورت بروز عفونت ثانوی، پنومونی یا ذات الریه ایجاد می شود. ممکن است کودک دچار تشنج شود و در موارد نادر التهاب مغز بروز نماید. سیاه سرفه توسط دو ریز اندامه Bordetella Pertussis و Bordetella Parapertussis ایجاد می شود. از میان این دو اولین موجود به بروز عفونت های شدیدتر منتهی می شود. در کنار میکرب سیاه سرفه آدنو ویروس های مختلف، ویروس های پاراآنفلوآنزا و تنفسی نیز وجود دارند.

در طب طبیعی اعتقاد بر این است که علت واقعی سیاه سرفه تغذیه غلط کودکان با خوراکی های تصفیه شده و فاقد مواد معدنی و عدم استفاده از مقدار کافی میوه های تازه و سبزی های سالادی است. این امر به علت انباشته شدن مقدار زیادی نزله و ترشح مخاطی(بلغم) در دستگاه های کودک می باشد. بیماری، تلاشی است از جانب طبیعت برای بیرون کردن این نزله و ترشحات مخاطی . استفاده از دارو برای درمان سایر بیماری ها نیز ممکن است به بروز سیاه سرفه منتهی شود.

سیاه سرفه توسط دو ریز اندامه Bordetella Pertussis و Bordetella Parapertussis ایجاد می شود. از میان این دو اولین موجود به بروز عفونت های شدیدتر منتهی می شود. در کنار میکرب سیاه سرفه آدنو ویروس های مختلف، ویروس های پاراآنفلوآنزا و تنفسی نیز وجود دارند.
در طب طبیعی اعتقاد بر این است که علت واقعی سیاه سرفه تغذیه غلط کودکان با خوراکی های تصفیه شده و

فاقد مواد معدنی و عدم استفاده از مقدار کافی میوه های تازه و سبزی های سالادی است. این امر به علت انباشته شدن مقدار زیادی نزله و ترشح مخاطی(بلغم) در دستگاه های کودک می باشد. بیماری، تلاشی است از جانب طبیعت برای بیرون کردن این نزله و ترشحات مخاطی . استفاده از دارو برای درمان سایر بیماری ها نیز ممکن است به بروز سیاه سرفه منتهی شود.

در آغاز درمان کودک را باید ناشتا نگه داشت و چند روزی به وی فقط آب پرتقال و آب داد. در این دوره آب پرتقال را به نسبت مساوی با آب گرم مخلوط کرده و به وی می دهند. به کودک نباید شیر یا چیز دیگری داد. در این دوره برای پاک شدن روده روزانه باید تنقیه آب گرم انجام شود. در حالت یبوست باید از یک ملین خفیف که بهتر است روغن کرچک باشد استفاده کرد. این کار به دفع درد عضلات شکم نیز کمک می کند زیرا این عضلات معمولاً در دوره حملات سرفه تحت فشار قرار می گیرند. در صورت لزوم باید از قرار دادن کیسه یخ روی گلو وبخش بالای سینه استفاده کرد. در این دوره استفاده از حمام نمک اپسوم سودمند است.

بعد از آنکه نشانه های شدید تر از بین رفت بیمار باید به مدت چند روز انحصاراً از جیره میوه تازه استفاده کند. در این جیره باید از میوه های آبدار مانند سیب، پرتقال، آناناس و پاپایا استفاده شود. بعد از پیشرفت بهبودی بر حسب سن کودک باید از یک جیره منظم غذایی کاملاٌ متعادل استفاده نمود. در این حالت باید تاکید بر مصرف میوه های تازه ،آب میوه و سبزی و شیر باشد. در دوران نقاهت کودک باید تشویق شود تا بخش اعظم زمان را در محیط بیرون سر کند.

درمان بیماری سیاه سرفه

داروهای خانگی سیاه سرفه

درمان بیماری سیاه سرفه


بعضی داروهای خانگی در درمان سیاه سرفه سودمند اند. موتر ترین این داروها استفاده از سیر است. شربت سیر را باید به مقدار 5 قطره تا1 قاشق چای خوری به مقدار 2تا3 بار در روز در درمان این حالت به کار گرفت. در صورتی که حمله های سرفه بیشتر و شدیدتر باشد باید از این شربت به مقدار بیشتر استفاده کرد.
زنجبیل داروی موثر دیگری برای سیاه سرفه است.

1 قاشق چای خوری آب زنجبیل تازه مخلوط در یک فنجان جوشانده شنبلیله یکی از داروهای معرق عالی است به شرطی که برای طعم دادن به آن از عسل استفاده شود. این مخلوط در این بیماری خلط آور است. از مخلوط کردن 1 قاشق چای خوری ترب تازه با مقدار مساوی عسل و کمی سنگ نمک شربتی تهیه می شود که در درمان سیاه سرفه سودمند است.

این شربت باید 3 بار در روز استفاده شود.از جوشانده دانه شنبلیله نیز برای تسکین سرفه و دفع خلط استفاده می شود.در سیاه سرفه استفاده از روغن بادام نیز با ارزش است به این منظور از مخلوط 10 قطره آب پیاز تازه و آب زنجبیل روزی 3 بار هر 2 هفته یکبار استفاده می شود که سبب تسکین می گردد.

درمان بیماری سیاه سرفه

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

شیرین | ۷ سال پیش
ممنون بابت اطلاع رساتنی مفیدتون .هپخیلی عالی بود.
0
0
احمد | ۷ سال پیش
ممنون از سایت خوب دلگرم/خیلی زحمت کشیدین موفق باشید.
0
0
لیلا | ۷ سال پیش
سلام من الان حدود یک ماهه که سرقه خشک دارم و سرفه هام طولانی هست وهنگام سرفه صورتم قرمز می شود احتمال این که سیا ه سرفه داشته باشم وجود داره
0
0

hits