دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برنزه کردن پوست چه عوارضی دارد؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برنزه کردن پوست چه عوارضی دارد؟:در مورد خطرات جبران ناپذیر برنزه کردن پوست چه میدانید؟عوارض برنزه کردن پوست چیست؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با عوارض اینکار آشنا شوید.

در مورد خطرات جبران ناپذیر برنزه کردن پوست چه میدانید؟

عوارض برنزه کردن پوست چیست؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با عوارض اینکار آشنا شوید.

عوارض برنزه کردن پوست چیست؟

مقدمه ای در مورد برنزه کردن پوست بدن

بهتر است با عوارض برنزه کردن پوست و همچنین در مورد جدیدترین مطالعات در دانشگاه ییل آمریکا در مورد مضرات برنزه کردن پوست آشنا شوید.دکتر عباس انتظاری متخصص پیشگیری از بیماری ها و عفونی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو آکادمی زیبایی آمریکا و عضو انجمن لیزر پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:

واژه برنزه کردن TANNING از اروپا نشات می گیرد و بیشتر در زنان جوان اروپایی که رنگ بسیار روشنی داشتند استفاده می شد.وی افزود: طی قرن بیستم با گسترش روند شهر نشیتی و کار در محیط های بسته، روند استفاده از روش هایی برای جبران کمبود دریافت آفتاب طی روز در جوامع شکل گرفت.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

عوارض برنزه کردن پوست

در دستگاه‌های سولاریوم هم كه ادعا می ‌كنند كم‌ خطرتر از تابش مستقیم آفتاب است، از اشعه ی ماورای بنفش استفاده می‌ شود. به خاطر مضر بودن این اشعه و استفاده ی بی‌ رویه ی بعضی افراد از آن، سازمان بهداشت جهانی قوانینی برای كنترل این پدیده تعریف كرده و به چند گروه درباره ی برنزه كردن پوستشان هشدار داده است :

  • یكی افرادی كه دارای پوست شماره ی 1 و 2 هستند، یعنی كسانی كه معمولا موهای بور و چشم‌های روشن دارند و اشعه ی ماورای بنفش، به پوست آنها بیشتر از بقیه آسیب می ‌رساند.
  • دومین گروه، افراد زیر 18سال هستند كه نباید از دستگاه‌های سولاریوم استفاده كنند یا حمام آفتاب بگیرند.
  • همچنین كسانی كه كك و مك و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه ی آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله‌ای از زندگی ‌شان داشته‌اند.
  • در ضمن افرادی كه داروی خاصی مصرف می ‌كنند، باید قبل از برنزه كردن با پزشك معالج‌شان مشورت كنند.
  • سازمان بهداشت جهانی به خانم‌ها هم توصیه كرده كه موقع برنزه كردن از لوازم آرایشی استفاده نكنند، چون ممكن است اشعه ی ماورای بنفش برایشان ایجاد حساسیت كند.
  • با همه ی این احوال، همچنان بر تعداد كسانی كه پوست خود را برنزه می کنند، اضافه می‌ شود.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

برنزه کردن چگونه مد شد؟

در گذشته رنگ پوست افراد، طبقه ی اجتماعی آنها را تعیین می ‌کرد. سفید پوست‌ها متعلق به طبقه ی بالای اجتماع و سیاه‌ پوست‌ها و رنگین‌ پوست‌ها جزء طبقه ی پایین و کارگر بودند. در یونان باستان و روم، زن‌ها برای اینکه سفیدتر و رنگ پریده‌تر به نظر برسند، صورتشان را با سرب رنگ می ‌کردند، تا جایی که حتی به این خاطر مسموم می ‌شدند!

در اواسط قرن دهم میلادی هم از آرسنیک برای سفید کردن صورت استفاده می ‌شد که آن هم نتایج مرگباری به دنبال داشت! در بریتانیا ملکه الیزابت و بانوان اشرافی از خانه خارج نمی‌ شدند تا چهره رنگ پریده ی خود را حفظ کنند! ولی این وضعیت مدتی بعد عوض شد.

سال 1930 مدهای جدید به تدریج جای خود را بین خانم‌ها باز کرد. خانم کوکوکانل (از طراحان مد) در حین سفر از پاریس به کن برای شرکت در یک فستیوال مد، به ‌طور تصادفی زیر آفتاب برنزه شد و به زودی همه جای دنیا، طرفداران مد دنبال این بودند که برنزه شوند.

سال 1970 گروه‌های مختلف از هر رده ی سنی، خودشان را زیر آفتاب کباب می ‌کردند، بدون اینکه بدانند برنزه شدن می ‌تواند زمینه ‌ساز ابتلا به سرطان در 10 تا 20 سال بعدی عمرشان باشد.

سال 2005 میزان سرطان پوست شدیدا در حال افزایش است، ولی طرفداران خورشید همچنان به برنزه کردن خود مشغول‌اند! لایه ی اوزن در سرتاسر کره ی زمین نازک ‌تر شده است و حفره‌های موجود در آن، که تهدیدی برای پوست به شمار می ‌روند، همچنان در حال افزایش هستند.

هر کسی مختار است که با دانستن عواقب هر کاری، آن را انجام دهد، اما افرادی که علاقه ‌مند به برنزه کردن هستند، باید بدانند که در سال‌های آینده، حتی اگر به سرطان پوست دچار نشوند، نسبت به هم‌سن و سال هایشان پوست پیرتر و شکسته ‌تری خواهند داشت.

برنزه نکنید

کسانی که شیفته ی برنزه شدن هستند، مثل سیگاری‌ها، هرچه از مضرات اشعه ی ماورای بنفش بشنوند و بخوانند، باور نمی ‌کنند یا اگر هم باورشان شود، آن روز را دورتر از آن می ‌بینند که بخواهند از ترسش پا روی دلشان بگذارند و قید تیره کردن پوستشان را بزنند.اما پزشکان راجع به عوارض اشعه ی ماورای بنفش خورشید، با اطمینان‌تر از مضرات سیگار کشیدن حرف می ‌زنند.

انتظاری بیان کرد: یکی از این عادات، حمام آفتاب بود که افراد برای مدت ها و بدون استفاده از هر گونه محافظی در جلوی آفتاب به استراحت می پرداختند تا نیاز بدن به ویتامین D را تأمین کند که بعدها این پدیده به یک عادت در بین افراد مرفه تبدیل گردید و این تغییر رنگ در اثر آفتاب سوختگی به یک نماد از قدرت تبدیل شد.وی گفت: در حال حاضر بسیاری از سالن های آرایشی و زیبایی نیز به صورت مصنوعی با استفاده از سولاریوم و نظایر آن اقدام به برنزه کردن پوست می کنند.

این عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: به هر حال چنانچه به صورت طبیعی و به اصطلاح در حمام آفتاب پوست برنزه شود یا با استفاده از روش های مصنوعی، مکانیسم تغییر رنگ پوست یکسان است و در هر دو حالت از اشعه فرابنفش استفاده می شود که باید به این نکته توجه کرد که مهمترین عامل ایجاد سرطان های پوستی نیز اشعه فرابنفش نوع A است.

وی تأکید کرد: افرادی که در معرض اشعه فرابنفش قرار می گیرند بیشتر در معرض تخریب سلولی و پیری پوست، افزایش چین و چروک و تغیی رنگ دایم، ضعف ایمنی در سطح سلول های پوستی و افزاییش عفونت های سطحی پوست می شوند.

انتظاری اعلام کرد: براساس جدیدترین مطالعات علمی توسط فروسی و همکارانش در دانشگاه ییل آمریکا انجام گرفت در شماره دسامبر 2011 مجله JAm Acad Dermatol چاپ شده است افرادی که از دستگاه های برنزه کننده پوست استفاده می کنند در سنین بسیار پائین تری مبتلا به سرطان سلول بازل Bcc می گردند و براساس این مطالعه شانس مطالعه سرطان پوست در زنان استفاده کننده از این روش ها بیشتر بوده است و در نهایت برای سیاستگذاران سلامت آمریکا پیشنهاد کرده است مداخلات مؤثر و کارآمدی را برای اصلاح عادات و آموزش افراد در مورد عوارض برنزه کردن در پیش گیرند.

وی تأکید کرد: بنابراین از نظر پرشکی، برنزه کردن به هیچ عنوان توصیه نمی شود بلکه همواره باید یادآوری کرد تمام افراد برای پیشگیری از پیری پوست و پیشگیری از سرطان های پوستی باید از ضد آفتاب استفاده نمایند و از برنزه کردن و نیز حمام آفتاب گرفتن بدون محافظت ضد آفتاب، پرهیز نمایند.انتظاری در انتها افراد را به مراقبت و نگهداری از پوست و جلوگیری از صدمه رسیدن به آن توصیه کرد و گفت: سلامتی پوست بسیار با اهمیت است و باید به آن توجه داشت.

آیا می ‌توان گفت چند بار استفاده از سولاریوم یا حمام آفتاب، می ‌تواند منجر به این عوارض شود؟

قدر مسلم با یكی دو بار برنزه كردن، عوارض شدیدی ایجاد نمی ‌شود. اما اگر این كار در درازمدت ادامه پیدا كند و دفعات تكرار تماس با UV زیاد شود، اثر تجمع رنگدانه‌ها باعث ایجاد سرطان پوست و قبل از سرطان، باعث از بین رفتن قوام پوست می‌ شود. در نتیجه پوست فرد، لطافت خودش را از دست می ‌دهد.

آیا می ‌شود به افرادی كه قصد برنزه كردن دارند توصیه كرد این كار را انجام ندهند؟

به دفعات محدود ضرر ندارد. اما كسی كه این كار را انجام می ‌دهد، قطعا این رنگ را برای پوستش می ‌‌پسندد و دوست دارد که باز هم تكرارش كند و همین تكرار است كه مشكل ایجاد می‌ كند. هر كسی مختار است با دانستن عواقب هر كاری، آن را انجام دهد، اما افرادی كه علاقه ‌مند به برنزه كردن هستند، باید بدانند كه در سال‌های آینده – حتی اگر به سرطان پوست دچار نشوند – نسبت به هم‌سن و سال هایشان پوست پیرتر و شكسته ‌تری خواهند داشت.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits