دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای پیشگیری از عفونت مفاصل
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
راه های مناسب برای پیشگیری از عفونت مفاصل:عفونت اطراف پروتز از چالش برانگیزترین جراحي هاي مفصل زانو است؛با این بخش از دلگرم همراه باشیدتا با راه های پیشگیری از عفونت مفاصل مصنوعی آشنا شوید.

درمان و علائم عفونت مفصل مصنوعی

عفونت اطراف پروتز از چالش برانگیزترین جراحي هاي مفصل زانو است؛با این بخش از دلگرم همراه باشید

تا با راه های پیشگیری از عفونت مفاصل مصنوعی آشنا شوید.

پیشگیری از عفونت مفاصل

عمل جراحی تعویض مفصل ران و تعویض مفصل زانو

از جمله موفق ترین اعمال جراحی است و در غالب بیماران بعد از انجام آن درد از بین رفته و بیمار میتواند بطور فعال به زندگی طبیعی بازگردد. با این حال هیچ عمل جراحی بدون ریسک نیست و در حدود یک درصد بیمارانی که عمل جراحی تعویض مفصل انجام داده اند ممکن است در محل جراحی عفونت ایجاد شود.

این عفونت ممکن است در محل زخم جراحی باشد و یا ممکن است عمیق تر بوده و در اطراف مفصل مصنوعی ایجاد شود. عفونت ممکن است در زمانی که بیمار بعد از جراحی هنوز از بیمارستان مرخص نشده مشخص شود و یا ممکن است بعد از مرخص شدن از بیمارستان و رفتن به منزل پدیدار گردد. عفونت در محل جراحی تعویض مفصل حتی ممکن است سالها بعد از عمل جراحی بوجود آید.

 عفونت مفصل مصنوعی چگونه ایجاد میشود

علائم عفونت مفصل مصنوعی

 عفونت مفصل مصنوعی چگونه ایجاد میشود

  • افزایش درد در محل جراحی و عفونت مفصل مصنوعی
  • تورم در محل جراحی و عفونت مفصل مصنوعی
  • قرمزی و گرمی پوست در محلی که جراحی انجام شده است
  • شروع ترشح از محل زخم جراحی و یا ادامه یافتن ترشح زخم بعد از جراحی به مدت بیش از یک هفته
  • تب و لرز، کاهش وزن و یا احساس خستگی

پزشک معالج برای بررسی اینکه آیا بیمار دچار عفونت مفصل مصنوعی در محل تعویض مفصل شده است یا خیر آزمایش های خونی انجام میدهد که مهمترین آنها CRP و ESR هستند. در صورتی که این آزمایشات مشکلی را نشان دهد شک به عفونت مفصل مصنوعی زیاد شده و در این حال ممکن است پزشک برای قطعی شدن تشخیص تصمیم به نمونه گیری از محل جراحی بگیرد.

 عفونت مفصل مصنوعی چگونه ایجاد میشود

درمان

 عفونت مفصل مصنوعی چگونه ایجاد میشود

درمان شکستگی گردن استخوان ران بسته به سن بیمار متفاوت است. در سنین جوانی و میانسالی درمان شامل جااندازی شکستگی و فیکس کردن آن با پیچ یا پلاک است و در سنین بالا سر استخوان خارج شده و بجای آن یک سر فلزی به نام پروتز گذاشته میشود. علت این رویکرد اینست که در سنین بالا احتمال جوش نخوردن شکستگی زیاد است و بسیاری از بیماران مسن که دچار شکستگی گردن استخوان ران شده و شکستگی آنها جااندازی و فیکس میشود در نهایت به علت جوش نخوردن شکستگی نیاز به تعویض مفصل پیدا میکنند.

به همین علت متخصصین ارتوپدی ترجیح میدهند شکستگی گردن استخوان ران در سنین بالا را از همان ابتدا با روش آرتروپلاستی یعنی استفاده از مفاصل مصنوعی درمان کنند.درمان جوش نخوردن شکستگی گردن استخوان ران در کسی که سن بالا داشته باشد آرتروپلاستی مفصل ران است. این عمل جراحی میتواند بصورت همی آرتروپلاستی ( تعویض فقط سر استخوان ران) و یا توتال هیپ آرتروپلاستی ( تعویض هم سر استخوان ران و هم سطح داخلی حفره استابولوم) انجام شود.

احتمال بروز عارضه در عمل جراحی آرتروپلاستی کم است ولی عواملی موجب میشوند این احتمال بیشتر شود. یکی از این عوامل عمل جراحی قبلی در ناحیه لگن است. عمل تعویض مفصل ران در کسی که قبلا تحت عمل جراحی در آن ناحیه قرار گرفته میتواند با احتمال بیشتری از بروز عفونت همراه باشد.

درمان عفونت در محل تعویض مفصل ران بسته به شدت عفونت و وضعیت بالینی بیمار متفاوت است. در صورت سطحی بودن یا زود هنگام بودن عفونت پزشک جراح فقط نسوج مرده و عفونی را خارج میکند ولی در مواردی که عفونت به اطراف مفصل مصنوعی رسیده باشد ممکن است نیاز باشد کل مفصل مصنوعی از لگن بیمار خارج شود.

پس از خارج کردن مفصل مصنوعی، بیمار بمدت چند ماه تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار میگیرد. 6-3 ماه بعد میتوان یک مفصل مصنوعی دیگر را در لگن جاگذاری کرد.در مواردی که وضعیت بالینی بیمار اجازه عمل جراحی دوم را ندهد ممکن است پزشک جراح فقط به خارج کردن مفصل مصنوعی بسنده کند. در این موارد بیمار چند هفته پس از جراحی میتواند به کمک واکر راه برود.

 عفونت مفصل مصنوعی چگونه ایجاد میشود

عوامل خطر


عواملی همچون سن بالا ، ابتلا به بیماریهایی مانند دیابت، روماتیسم مفصلی، جراحی روی مفصل، عفونت پوست، اعتیاد تزریقی مواد، الکلیسم، پروتز مفصلی احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهند.ناتوانی در تحمل وزن، درد مفصلی در حرکت فعال و غیرفعال، گرما و قرمزی مفصل، تورم و تب از علایم این بیماری است.د ر آزمایش خون این بیماران افزایش عوامل التهابی همچون سی آر پی و ای اس آر مشهود است.

تشخیص این بیماری نیازمند کشیدن آب مفصل و آزمایش آن است که در آزمایش آن افزایش سلولهای سفید خون با نسبت بالای نورتروفیلها، افت قند نسبت به خون، افزایش پروتیین دیده می شود. همچنین باکتری عامل بیماری را می توان در مایع مفصلی شناسایی کرد.درمان با آنتی بیوتیک ترجیحاً داخل وریدی به صورت امپایریک شروع و بعد مشخص شدن نتیجه مایع مفصلی بسته به نوع عامل بیماری تنظیم می شود.

 عفونت مفصل مصنوعی چگونه ایجاد میشود

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits