دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین درمان برای بی اختیاری ادرار چیست؟
30
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بی اختیاری ادرار یک بیماری درمان پذیر است و در میان خانم های میان سال بیشتر دیده می شود.

با این بخش از دلگرم همراه باشید و با درمان بی اختیاری ادرار آشنا شوید

درمان بی اختیاری ادرار : خداوند متعال خلقت ما را طوری طراحی کرده که بدنمان در حالت تعادل باشد، موادی که مصرف می کنیم، یکسری از آن به عنوان مواد زائد باید از بدن دفع شود. یکی از مواردی که در دفع مواد زائد و ایجاد تعادل در بدن نقش بسزایی دارد، دستگاه ادراری است. کسانی که دچار بی اختیاری ادرار هستند، همیشه نگران این هستند که دچار یک بیماری حاد شده باشند. ما در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم کسانی که دچار بی اختیاری ادرار هستند، دچار یک بیماری حاد نیستند. چنانچه بی اختیاری ادرار ، فعالیت های روزانه شما را دشوار کرده است حتما این مقاله را بخوانید. در این مقاله قصد داریم تا درباره درمان بی اختیاری ادرار صحبت کنیم.


مکانسیم دفع ادرار


این می تواند یک علامت باشد، پس بهترین راه مراجعه به یک پزشک متخصص است که با تجویز دارو به درمان این بیماری بپردازید.


خون به کلیه ها می رسد، تصویه صورت می گیرد و مواد مایع به صورت ادرار، از کلیه می آیند و در داخل مثانه جمع می شوند و دفع می شوند.


بدن انسان ها طوری طراحی شده است که بتوانند مقداری ادرار را در مثانه خود نگه دارند. هر دقیقه یک سی سی ادرار از کلیه وارد مثانه می شود، اگر قرار باشد ما به خاطر هر سی سی به دستشویی برویم، باید هر دقیقه در دستشویی باشیم.


اما انسان می توند چند ساعت ادرار را نگه دارد. مثانه ارگانی است که می تواند ادرار را در خود نگه دارد، زیرا ظرفیتش بالاست، یعنی علاوه بر این که مقداری زیاد ادرار آرام آرام جمع می شود، حجمش بزرگ می شود و فشارش زیاد نمی گردد.

این باعث می شود که ما بتوانیم 300 تا 400 سی سی ادرار را در مثانه نگه داریم و بعد اگر فشار زیاد شد می رویم و تخلیه می کنیم.


وقتی حرف از بی اختیاری ادرار رخ می دهد همیشه باید پرسید که چه بیماری ای در نهان آن نهفته است. آمار حاکی از این است که از هر سه زن در دنیا، یکی بی اختیاری ادرار را تجربه کرده است. این آمار در افراد بالای پنجاه سال بیشتر است.


بی اختیاری ادرار چند نوع است


1. بی اختیاری ادرار دائمی

یعنی ادرار دائما بیرون می ریزد بی آن که چیزی در مثانه بماند، در واقع این مشکل زمانی رخ می دهد که یک آسیبی به دستگاه ادراری وارد شده باشد. مثلا فردی عمل جراحی ای کرده و مسیر دستگاه ادراری به مسیر دستگاه تناسلی باز شده است و ادرار از آن جا خارج می شود.

2. بی اختیاری ادرار استرسی


یکی از انواع بی اختیاری ادرار که در خانم ها خیلی دیده می شود، بی اختیاری استرسی است، یعنی فرد وقتی استرس پیدا می کند، با هر سرفه، عطسه و خنده ای، چند قطره ادرار از او خارج می شود. این مورد در زنانی که چند بار زایمان طبیعی داشته اند و طول زایمان را رعایت نکرده اند رخ می دهد، این طول زایمان می تواند شامل ورزش های قبل و بعد از زایمان و... باشد، این بیماری به آن علت ایجاد می شود که زاویه مجرا به هم می خورد.

3. بی اختیاری اورژانسی ادرار


یک نوع دیگر از بی اختیاری های ادرار، بی اختیاری اورژانسی ادرار است. مثلا فرد در خیابان راه می رود، ناگهان احساس ادرار میکند و تا خود را به دستشویی برساند ادرارش خارج می شود. بیماری های مختلفی می توانند این حالت را به وجود بیاورند، مثلا در خانم ها اختلالات کف لگن، اختلالات یائسگی، اختلالات عصبی و... می تواند علت این بیماری باشد و در مردانی که بزرگی خوشخیم پروستات دارند ف وقتی خیلی این غده بزرگ می شود و مسیر ادرار را می بندد، دیواره مثانه ضخیم می شود و ادرار فرد بی اختیار تخلیه می شود.

4. بی اختیاری ادرار سر ریز شدن


نوع دیگری از بی اختیاری ادرار سر ریز شدن آن است. در این مورد مثانه بدون این که فرد متوجه شود پر شده و سر ریز می شود، پس از سر ریز شدن ادرار فرد نمی تواند اختیار ادرار داشته باشد.


این بیماری ها چطور درمان می شوند؟


دارو درمانی با داروهایی که انقباضات مثانه را کنترل می کنند، جایگزینی هورمونی برای خانم هایی که در سنین یائسگی هستند و در آقایان، درمان بیماری های زمینه ای مانند بزرگی خوشخیم پروستات می تواند بی اختیاری را درمان کند.


نکته مهم این است که بدانیم بی اختیاری ادرار یک بیماری درمان پذیر است و در میان خانم های میان سال بیشتر دیده می شود.


اما اگر به موقع برای درمان بی اختیاری ادرار به پزشک متخصص مراجعه نکنید، بیماری می تواند عوارض جدی بوجود آورد، علاوه بر این، فردی که دچار بی اختیاری ادرار است تمایلی به حضور در اجتماع و بیماری های اجتماعی ندارد و برای سالمندان هم افزایش زمین خوردن را به همراه خواهد داشت.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (30 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مریم | ۷ سال پیش
ممنوناز سایت خوب دلگرم خیلی زحمت کشیدین سپاس فراوان از اطلاع رسانیتون موفق باشید.
0
0
عباس | ۷ سال پیش
من بیمار مننگوسلی هستم.که از ۱۲ روزگی که عمل کردم دچار بی اختیاری ادرار و مدفوع شدم.میخواستم بدونم این مشکل من قابل درمان است یا نه؟
0
0
میثم | ۷ سال پیش
با عرض سلام من ۶۰ سال سن دارم.از ۱۵ سال قبل مشکل نشت ادرار دارم.خودم متوجه نشت نمیشوم ولی از لکه های زرد رنگ روی شورتم و بوی تند و تیز ادرار متوجه نشت میشوم. روزانه در حد چند قطره نشتی دارم.هر روز باید شورتم را عوض کنم و خودم را بشورم که این کار خیلی برایم مشکل هست.دکتر هم که رفتم گفت باید با این بیماری کنار بیایی.میخواستم نظر شما چیست و چکار کنم
0
0

hits