دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 مضرات روغن نباتی
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مضرات روغن نباتی:هرگز از روغن نباتی استفاده نکنید!طبع روغن نباتی های امروزی پاییزی است یعنی این روغن نباتی ها ، روغن سرد هستند و مخصوص آهن آلات و دستگاههای فلزی میباشند نه برای بدن انسان.

مضرات روغن نباتی را میدانید؟

هرگز از روغن نباتی استفاده نکنید!طبع روغن نباتی های امروزی پاییزی است یعنی این روغن نباتی ها ، روغن سرد هستند و مخصوص آهن آلات و دستگاههای فلزی میباشند نه برای بدن انسان. ولی بر عکس روغن محلی (کره حیوانی) ، روغن دنبه ، روغن پیه ، روغن کنجد و روغن زیتون ، از جمله روغن بهاری هستند و این روغن های بهاری است که برای سلامتی مفید است نه روغن پاییزی.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات مصرف روغن نباتی بیشتر آشنا شوید.

 مضرات روغن نباتی و ابتلا به انواع بیماری

از مهمترین مضرات روغن نباتی

میتوان به تنگی عروق قلب ، رسوب کلسترول در دیواره رگ ها ، افزایش فشار خون ، افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون اشاره کرد.بدن انسان سه ماده حیاتی و مهم نیاز دارد : روغن ، آب ، نمک ؛ اما متاسفانه با دسیسه های استعمار پیر ، هر سه ماده مذکور که در دسترس مسلمین قرار گرفته به آلودگی و فساد کشیده شده که نتیجتاً بدن اکثر مردم جامعه ما دچار مرض های عجیب و غریب شده است.

طبیعت این روغن نباتی(جامد و مایع)که امروزه مصرف میگردد پاییزی است یعنی این روغن ؛ روغن سرد و مخصوص آهن آلات و دستگاههای فلزی است نه بدن انسان.در حالی که روغن محلی (کره حیوانی) ، روغن دنبه ، روغن پیه ، روغن کنجد و روغن زیتون ؛ روغن بهاری هستند و آن روغنی که برای بدن انسان نیاز است روغن بهاری است نه روغن سرد ِ مخصوص آهن آلات .

مصرف روغن های نباتی در بدن باعث رسوب کلسترول در دیواره رگ ها ، تنگی عروق قلب ، افزایش فشار خون و افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون می گردد ، اگر امروزه شاهد ظهور و بروز انواع بیماری های جدید هستیم علت عمده اش مصرف روغن های نباتی(جامد و مایع) می باشد و نیز این سستی و بی حالی و ضعف جسمانی که سراغ جوان ها آمده نتیجه مصرف همین روغن هاست جوانهای قدیم که همان سالخوردگان امروز هستند.

بدن هایی قوی و تنومند داشته و دارند که ساعت ها فعالیت می کنند بدون اینکه خسته شوند اما جوانهای امروزی با ده دقیقه فعالیت بدنی دچار سستی و رخوت شده و به نفس نفس می افتند و اگر به مزاح گفته می شود اینها جوان های روغن نباتی هستند این مزاح اما متاسفانه واقعیت است پس به هوش باشیم .

اگر کسی دنبال راهکار اصلاح تغذیه ، ارکان تندرستی و تعدیل مزاج می گردد بداند که اگر در تغذیه خود فقط همین مصرف روغن خوب را مدّ نظر قرار دهد بلاشک از بروز ۵۰ درصد بیماری ها بیمه شده و خود را ایمن نموده و مابقی (یعنی ۵۰ درصد دیگر سلامتی) در موارد ذیل خلاصه می گردد :

مصرف نمک خوب(نمک دریا یا کوه ؛ نه نمک تصفیه شده کارخانه ها) ، آب سالم ، پرهیز از غذاهای ساندویچی ، فست فودی ، فریز شده ، زودپزشده و کلیه خوراکی های کارخانه ای(به علت مواد نگهدارنده) ، استفاده از ظروف مسی و برنجی و سفالی لعابی به جای ظروف آلومنیوم و استیل و انجام حجامت لذا به جای استفاده از روغن های نباتی جامد و مایع ، از روغن های حیوانی ؛ روغن محلی (یا کره حیوانی گاو)، روغن دنبه و روغن پیه یا روغن زیتون و کنجد(روغن ارده از کنجد بهتر است)استفاده شود.

 مضرات روغن نباتی و ابتلا به انواع بیماری

روغن مایع بدتر است یا روغن جامد؟

 مضرات روغن نباتی و ابتلا به انواع بیماری

در گذشته نه چندان دور کسی از مضرات روغن جامد مطلع نبود، اما نسل روغن های پرطرفدار جامد در حال انقراض است و بخش اعظم روغن های مصرفی، روغن مایع گیاهی است.در این بین روغن های مخصوص سرخ کردن نیز با ورودشان به بازار صنایع غذایی، به ما یادآوری کردند که روغن های مایع معمولی هم برای سرخ کردن و حرارت بالا تولید نشده اند. با وجود آنکه هنوز هم خیلی ها اعتقاد دارند روغن نباتی مزه غذا را بهتر می کند، اما دیگر کمتر کسی است که برای سرخ کردن از روغن های معمولی استفاده کند.

بد اقبالی روغن سرخ کردنی در دنیا

فرهنگ غذایی کشورهای دیگر این است که موادغذایی را فقط کمی تفت می دهند. مسلما چنین فرهنگ غذایی نیازی به استفاده از روغن سرخ کردنی ندارد. این صحبت ها به این معنی نیست که در دیگر کشورها روغن سرخ کردنی وجود ندارد اما مردم عمدتا روغن های خالص مثل روغن کنجد، زیتون، سویا و. . . را انتخاب می کنند.

در کشورهای خارجی برای مصارف خانگی از روغن سرخ کردنی استفاده نمی کنند زیرا اساسا چندان غذاهای سرخ کردنی آن هم با سرخ کردن های طولانی مدت مصرف نمی کنند. درحقیقت فقط برای مصارف صنعتی و برخی رستوران ها مثل مک دونالد روغن سرخ کردنی مصرف می کنند که پایه آن پالم و مشتقات پالم است.

 مضرات روغن نباتی و ابتلا به انواع بیماری

بطور کلی مضرات روغن نباتی چیست ؟

بدن ما به آب ، نمک و روغن نیاز داردی . ولی از نوع سالم . اما متاسفانه امروزه این سه ماده دارای افزودنی هایی شده اند که برای بدن سم هستند.

طبع روغن نباتی های امروزی پاییزی است یعنی این روغن نباتی ها ، روغن سرد هستند و مخصوص آهن آلات و دستگاههای فلزی میباشند نه برای بدن انسان.

ولی بر عکس روغن محلی (کره حیوانی) ، روغن دنبه ، روغن پیه ، روغن کنجد و روغن زیتون ، از جمله روغن بهاری هستند و این روغن های بهاری است که برای سلامتی مفید است نه روغن پاییزی.

از مهمترین مضرات روغن نباتی میتوان به تنگی عروق قلب ، رسوب کلسترول در دیواره رگ ها ، افزایش فشار خون ، افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون اشاره کرد.

علت اصلی بسیاری از بیماری های امروزی همین روغن جامد است و ما خیلی راحت از کنار این مساله می گذریم.

 مضرات روغن نباتی و ابتلا به انواع بیماری

اولین علت مرگ و میر در ایران ، بیماری های قلبی- عروقی است. خب دلیل ان چیست ؟

عمده ترین دلیل ان تغذیه نادرست و مصرف زیاد چربی است.فقط منظور ما روغن نباتی کیلویی نیست که میخریم. همین چیپس و پفک و .... هم از روغن نباتی درست شده اند که برای ما سم هستند.حتی سستی و بی حالی و ضعف جسمانی که سراغ جوان ها می اید از مضرات روغن نباتی ( جامد و مایع ) است. کافیست جوان های قدیم را با جوانهای جدید از نظر سلامت ، طول عمر ، قوت کاری و ضعف مقایسه کنید تا متوجه منظور ما بشوید.

اگر روغن نباتی استفاده نکنید. حدود 50 درصد از بیماریهای شما کاهش یافته و در مقابل ان بیمه می شوید.شاید بپرسید 50 درصد دیگر چه ؟ در باره ان هم باید رعایت اصول زیر را نام برد .مصرف نمک خوب(نمک دریا یا کوه ؛ نه نمک تصفیه شده کارخانه ها)

  • آب سالم
  • پرهیز از غذاهای ساندویچی
  • فست فودی
  • فریز شده زودپزشده
  • کلیه خوراکی های کارخانه ای(به علت مواد نگهدارنده)
  • استفاده از ظروف مسی و برنجی و سفالی لعابی به جای ظروف آلومنیوم و استیل
  • انجام حجامت
  • از مضرات روغن نباتی میتوان به رسوب کلسترول در دیواره رگ ها اشاره کرد که خطر سکته قلبی را هم در بر دارد.
  • تنگی عروق قلب هم جزو مضرات روغن نباتی است.
  • افزایش فشار خون
  • یکی دیگر از مضرات روغن نباتی افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب است.
  • روغن نباتی دارای اسیدهای چرب ترانس است که خطرات خیلی زیادی برای سلامتی ما دارد.
  • از دیگر مضرات روغن نباتی میتوان به ایجاد زخم های گوارشی اشاره کرد که دردناک هم می شود.
  • اختلال در سوخت و ساز گلوکز هم از عوارض این روغن بد است.
  • افزایش التهاب بدن

 مضرات روغن نباتی و ابتلا به انواع بیماری

برای مقابله با مضرات روغن نباتی چه کنیم ؟

خب وقتی میدانیم روغن نباتی این همه ضرر دارد پس چرا از ان استفاده کنیم. ما میتوانیم به جای روغن نباتی از روغن های حیوانی یا کره حیوانی گاو یا روغن زیتون استفاده کنیم. این روغن ها فواید زیادی هم برای روغن کنجد ( روغن ارده بهتر از روغن کنجد است) ، روغن هسته انگور ، روغن ذرت و روغن آفتابگردان طبیعی هم جایگزین مناسبی برای روغن های نباتی هستند.

همچنین روغن دنبه و روغن پیه هم فواید زیادی دارند و میتوانید از ان به جای روغن نباتی استفاده کنید. به خودتان تلقین نکنید که روغن دنبه بد بو است. اولا در لینک زیر طرز تهیه روغن دنبه بی بو را به شما ارائه میدهیم :بیشتر بدانید : طرز تهیه روغن دنبه بی بو با 4 روش جالبدوما مطمین باشید دو هفته که از ان استفاده کنید به طعم و بویش عادت می کنید. در عوض هزار برابر سالم ترین و عمر طولانی خواهید داشت .
در هر غذایی چه روغنی استفاده شود :

  • سرخ کردنی ها : روغن کنجد

 مضرات روغن نباتی و ابتلا به انواع بیماری

  • برنج : روغن حیوانی حاصله از کره حیوانی گاو ، روغن کنجد یا زیتون

 مضرات روغن نباتی و ابتلا به انواع بیماری

  • سالاد فصل و نیز سالاد شیرازی : روغن زیتون
  • غذاهای خورشتی و آبگوشتی : روغن حیوانی گاو ، روغن دنبه و پیه و روغن کنجد

 مضرات روغن نباتی و ابتلا به انواع بیماری

اگر رویه استفاده از روغن نباتی این چنین باشد در اینده ای نزدیک بخش های بستری، ccu ها و اتاق های عمل جراحی قلب صد برابر نسبت به الان شلوغ خواهد شد و سن مرگ و میر سکته قلبی هم به شدت کاهش می یابد. حال انتخاب با خود شماست .

 مضرات روغن نباتی و ابتلا به انواع بیماری

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

arezoo | ۵ سال پیش
سلام به همگی
در مصرف روغن و بیماری های خیلییییی کشنده ای که مردم دچارش میشن و تشخصین بهترین نوع روغن و مواد تغذیه ای خانم تقی پور در این مورد خیلی عالی هستند من واقعا ازشون ممنونم که اطلاعاتشون رو دراختیار ما میگذارند.
0
0
کوثر | ۷ سال پیش
با سلام واحترام
اگر کسی بدون پس از هم بستری متوجه شود زمان قمر در عقرب بوده است په باید بکند از مباحث سایت شما بر میآید که اطلاعات مفیدی دارید خواهشمند راهنمایی بفرماید و از نگرانی و دلشورش نجاتم دهید. با سپاس فراوان
0
0
پریسا | ۷ سال پیش
با سلام.
بنده مدت دوسال است که جوش های زیرپوستی در کنار گونه ها به سمت چانه ام زیاد شده است.و برآمدگیهای صورتم زیاد شده. به متخصص مراجعه کردم که گفتند:به مدت ۱۰ ماه مداوم باید ۳۰۰ تا قرص ایزوترتینوئین مصرف کنم. و هرماه تست کبد بدهم چون عوارض کبدی زیادی هم دارد.نگرانم که دراین ده ماه اسیب جدی به کبدم برسد.
لطفن مرا راهنمایی کنید چطور این جوشها را درمان کنم. نکته ی دیگر که از وقتی الرژیِ غذایی به خوردن گرمیجات پیدا کردم این جوشها در صورتم زیاد شد.و تا ۶ ماه قبل این جوشا در سمت چپ صورتم اصلن نبود و در طیِ این شش ماه زیاد شده است.
خواهش میکنم جواب را برایم ایمیل کنید.سپاس
0
0
پاسخ ها:
مصطفی | ۲ ماه پیش
سلام لطفا شما بگذارید تا راهنماییتون کنم .
لطف داخل برنامه ایتا نام کانال (سیاهدونه)را سرچ کنید و هر مشکل بیماری دارید درمان کنید خواهشی که دارم این کانال را رواج بدید.
0
0
کمیل | ۷ سال پیش
سلام ممنون ازاطلاعاتتون اگرمیشه چند تا غذا که با حبوبات درست میشه برام بفرستیدبا تشکر از دلگرم
0
0
زیبا | ۷ سال پیش
سلام مطالبتون خوب بود اگه میشه در مورد این عذا ها بیشتر بگید
0
0
حسن | ۷ سال پیش
باسلام
بنده چند سالی است معدم اسید زیاد ترشح می کنه، داروی کنترل اسید اگه نمصرف نکنم به مشکل بر میخورم، دستورات سنتی و غذایی بسیار متعددی را امتحان کردم که نتیجه بخش نبوده(لااقل کم اثر بوده) چنانچه حضرتعالی اطلاعات خاصی دارید یا راهکاری مد نظرتون هست بفرمایید.
0
0
مرضی | ۷ سال پیش
با سلام
در مورد اين روغن هاي مايع و جامد يه سوال ذهن انسان رو خيلي درگير مي كنه :
چطوره اين روغن ها نسبت به روغن هاي طبيعي كه عطاري ها دارند اين همه ارزونتر هست؟!
يعني چي داخلش مي كنن كه ارزون در مياد؟!
0
1

hits