دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اعتیاد به اینترنت به همراه عوارض خطرناک آن
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اعتیاد به اینترنت به همراه عوارض خطرناک آن:اعتیاد به اینترنت تبدیل به یکی از مشکلات بزرگ عصر دیجیتال در میان جوانان شده است ،امروزه همه از اینترنت برای گشت و گذار در شبکه های اجتماعی استفاده میکند.

عوارض اعتیاد به اینترنت را جدی بگیرید

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علائم اعتیاد به اینترنت آشنا شوید.

اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت تبدیل به یکی از مشکلات بزرگ عصر دیجیتال در میان جوانان شده است ،امروزه همه از اینترنت برای گشت و گذار در شبکه های اجتماعی استفاده میکند.اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر تبدیل به یکی از بزرگترین مشکلات و معضلات عصر دیجیتال در میان جوانان و نوجوانان شده است.

در صورتی که استفاده از اینترنت باعث شده تا سایر تفریحات و مسائل پیرامون شما برایتان جالب و جذاب نباشند، احتمال اینکه به درجاتی از اعتیاد به اینترنت مبتلا شده باشید وجود دارد! خوشبختانه، روشهای مؤثری برای ترک این اعتیاد وجود دارند که در این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد.


اعتیاد به اینترنت چه تعریفی دارد؟

اعتیاد به اینترنت یک اختلال کنترل انگیزه محسوب میشود که با اعتیاد دارویی بسیار متفاوت است و در ردیف اعتیاد به بازیهای رایانه ای و همچنین قمار، دسته بندی میشود. برخی از کاربران اینترنت ممکن است درجاتی از دلبستگی را به دوستان برخط (آنلاین) خود و فعالیتهایی که انجام میدهند احساس کنند.

کاربران اینترنت ممکن است از جنبه های مختلفی همچون قرار ملاقاتها، جنبه های اجتماعی و تبادل اطلاعات و نظرات در اتاقهای گفتگو (چت روم)، شبکه های اجتماعی و اجتماعات مجازی لذت ببرند و برخی از کاربران نیز ساعات متمادی را برای جستجوی مطالب جالب و یا وبلاگ نویسی صرف میکنند.

تمام این موارد در صورتی که اختلالی در روند یک زندگی طبیعی ایجاد کنند و یا باعث شوند شما نسبت به سایر مسایل پیرامون خود توجه کمتری نشان دهید، نشان دهنده ی ایجاد اعتیاد به اینترنت در شما است.

اعتیاد اینترنتی نوعی وابستگی جسمانی و روانی در فرد ایجاد می‌کند و وی نمی‌تواند برای ساعات طولانی از فضای مجازی دور باشد و اگر هم چنین موقعیتی پیش آید، از لحاظ روانی احساس کمبود می‌کند و آستانه تحمل‌اش پایین می‌آید.

افرادی که دچار اعتیاد اینترنتی هستند سبک زندگی متفاوتی پیدا می‌کنند. فعالیت بدنی آنها کاهش پیدا می‌کند و نسبت به سلامت فردی خود بی توجه می‌شوند و بشدت معاشرت آنها در زندگی روزمره تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ساعت خواب نامنظم شده و زیاد بیدار می‌مانند و تحمل دسترسی نداشتن به فضاهای مجازی را ندارند.

اگر سه یا چهار نشانه از علائم زیر بیش از ۹ ماه در فرد وجود داشته باشد او به اینترنت اعتیاد دارد:

  • از اینترنت، اغلب در دوره‌های زمانی طولانی‌تر از گذشته، استفاده می‌شود.
  • به‌دلیل استفاده از اینترنت، از فعالیت‌های مهم اجتماعی، شغلی یا تفریحی دست کشیده یا از آن کاسته می‌شود.
  • فرد به‌دلیل استفاده مفرط از اینترنت، خطر فقدان روابط مهم، شغل و فرصت‌های آموزشی و شغلی را می‌پذیرد.
  • افزایش تدریجی استفاده از اینترنت به منظور رسیدن به رضایت که در این شرایط با وجود صرف همان میزان وقت، میزان رضایت‌مندی فرد در مقایسه با روزهای قبل کمتر است و نیاز به زمان بیشتری دارد تا به همان درجه از رضایت قبلی برسد.
  • از اینترنت به منظور مخفی کردن بروز علائم روانشناختی ناشی از اعتیاد یا اجتناب از ظهور علائم گوشه‌گیری استفاده می‌شود.
  • حجم قابل توجهی از وقت، صرف فعالیت‌های مربوط به کاربری اینترنتی (برای مثال، کتاب‌های اینترنتی، جستجوی به‌روز رسانی‌های جدید وب، جستجوی فروشندگان اینترنتی و...) می‌شود.
  • برای این‌که نوجوان یا جوان را بخواهیم از این فضا دور کرده و درمان کنیم لازم است تا از روش‌های تغییر نگرش نیز بهره بگیریم و در سبک او تغییر ایجاد کنیم، باید فهرستی از فعالیت‌های جایگزین و لذت‌بخش و تفریحی برای فرد داشته باشیم زیرا فقط منع کردن از استفاده نمی‌تواند کمکی برای درمان باشد.
  • مهم‌ترین نکته درمانی این است که فرد متوجه گذر زمان نمی‌شود و برای مقابله با این موضوع در گام اول لازم است تا میزان استفاده از اینترنت به صورت ذکر میزان ساعت و زمان استفاده مشخص شود. همچنین باید از فرد مبتلا بخواهیم که هدف خود را از استفاده و حضور در فضای مجازی روی برگه‌ای ثبت کند.
  • آگاهانه ساعت استفاده از اینترنت را محدود کنید. از فرد بخواهید پس از هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استفاده از فضای مجازی بلند شده و کمی راه برود و در برگه خود ثبت کنید که چند دقیقه مشغول فضای مجازی بوده است.

اعتیاد به اینترنت

نشانه های هشدار دهنده اعتیاد به اینترنت چیستند؟

دلبستگی ذهنی به اینترنت (فکر کردن به فعالیتهای اخیرتان در اینترنت یا برنامه ریزی و پیش بینی فعالیت در روزهای بعدی)
استفاده از اینترنت به صورت فزاینده به منظور ارضای حس دلبستگی.
تلاش تکراری و ناموفق برای کاهش و یا ترک استفاده ی بیش از حد از کامپیوتر و اینترنت.
احساس خستگی، بی قراری، افسردگی و عصبانیت در زمانهایی که برای کاهش استفاده از اینترنت تلاش میکنید.
استفاده از شبکه ی اینترنت برای مدتی بیشتر از آنچه انتظار داشته اید و یا برنامه ریزی کرده اید.
از دست دادن روابط مهم شغلی، تحصیلی و یا سایر فرصتهای مهم زندگی.
دروغ به اعضای خانواده و یا فرد درمانگر برای پنهان سازی میزان واقعی استفاده از اینترنت.

اعتیاد به اینترنت

تأثیرات منفی اعتیاد به اینترنت در زندگی روزمره چیستند؟

همانطور که اعتیاد به داروها و مواد مخدر تاثیرات منفی و مخربی در زندگی فرد دارند، اعتیاد به اینترنت نیز بعضا عواقب سنگینی خواهد داشت و ممکن است در زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و مالی و ... اثرگذار باشد. ارتباط فرد با محیط واقعی بیرون کاسته شده و به سمت دنیای مجازی سوق پیدا میکند و ممکن است بسیاری از دوستان خود را در دنیای واقعی از دست بدهد.

عوارض روحی نظیر عصبانیت و عدم کنترل اعصاب، خستگی زودرس، بی حالی، پرخاشگری، ترس، ناراحتی و احساس تنهایی از دیگر مضرات مهم اعتیاد به اینترنت می باشند.

اعتیاد به اینترنت


چه راه هایی برای ترک اعتیاد به اینترنت مناسب هستند؟

خوشبختانه راه های کاربردی برای ترک اعتیاد و کاهش دلبستگی به اینترنت وجود دارد که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

1 یافتن تفریحاتی که در آنها از وسایل دیجیتال نظیر کامپیوتر، بازیهای رایانه ای، گوشی تلفن همراه و... استفاده نمیشود:

عضویت در باشگاه های ورزشی، کلاسهای موسیقی، نقاشی و ... . پیاده روی، کوهنوردی و یا دوچرخه سواری با یک دوست و همچنین به موقع خوابیدن در هنگام شب و داشتن خواب خوب و کافی از جمله اقداماتی است که باید آنها را در نظر داشته باشید.

اعتیاد به اینترنت

تأثیرات منفی اعتیاد به اینترنت در زندگی

1.به اطراف خود توجه کنید و از وقایع پیرامون خود استفاده کنید. برای مثال از تاریخ برگزاری یک کنسرت موسیقی، یک مسابقه ی ورزشی و یا هر چیزی که ارتباطی با اینترنت نداشته باشد خبر بگیرید و در آن حضور پیدا کنید.

2 به اعضای خانواده تان کمک کنید: کمک کردن به اعضای خانواده علاوه بر افزایش صمیمت متقابل شما با آنها، باعث میشود لحظاتی از اینترنت دور بمانید.

در تهیه ناهار و یا شام، در چیدن سفره و یا میز غذا و یا حتی در شستن ظروف کمک کنید. شام یک شب را در هفته شما برای سایر اعضای خانواده تهیه کنید. حتی اگر توانایی پخت و پز ندارید میتوانید از مادر و یا خواهر خود راهنمایی بگیرید. هرکاری که شما را از کامپیوتر دور کند باعث میشود تا اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند.

3 با دوستان خود به تفریح بروید: با یک و یا چند نفر از دوستانتان به پارک، کوه و سایر مکانهای موجود در طبیعت بروید و یا حتی به مکانهای مورد علاقه سفر کنید. از مکانهایی که اینترنت رایگان ارائه میدهند (نظیر برخی از کافی شاپها) دوری کنید.

4 برای استفاده از کامپیوتر محدودیت ایجاد کنید: برای استفاده از کامپیوتر در طول روز و یا هفته محدودیت اعمال کنید و فقط در زمانهای مشخص از آن استفاده کنید. اگر لپ تاپ دارید میتوانید آنرا در مکانی که کمتر در معرض دید شما است قرار دهید. در صورتی که از آن استفاده نمیکنید، درب صفحه نمایش را ببندید؛ هنگامی که روی صفحه نمایش به سمت شما نیست، شما کمتر نسبت به استفاده از آن رغبت نشان خواهید داد.

اگر از رایانه ی رومیزی استفاده میکنید سعی کنید روی آن را با یک پوشش و یا پارچه بپوشانید تا کمتر دیده شود.

5 از ساعت هشدار دهنده استفاده کنید: قبل از اینکه از کامپیوتر استفاده کنید، زمان مورد نیاز خود را تعیین کنید. برای مثال محدودیت ۳۰ دقیقه ای اعمال کنید. یک ساعت هشدار دهنده تنظیم کنید تا هنگامی که زمان شما به پایان رسید زنگ بزند و به شما اطلاع دهد.

باید خود را موظف کنید که بعد از اتمام زمان، رایانه ی خود را خاموش کنید. همچنین میتوانید از ابزارها و اپلیکیشنهایی که برای ویندوز طراحی شده اند استفاده کنید. با استفاده از برخی از این ابزارها میتوانید رایانه را پس از مدت زمان تعیین شده به صورت خودکار خاموش کنید.ممکن است شما برای انجام تکالیف مدرسه و یا کارهای دانشگاه نیاز به استفاده از کامپیوتر داشته باشید، در این موارد، اشکالی برای استفاده وجود ندارد ولی باید توجه داشته باشید که افراط نکنید.

حتما بعد از هر ۱۵ دقیقه که پشت میز کامپیوتر می نشینید، بلند شوید و چند حرکت کششی ساده انجام دهید، اینکار علاوه بر اینکه به استراحت ماهیچه ها و ستون فقرات شما کمک میکند، باعث میشود ماهیچه های چشمی و خود چشم نیز رفع خستگی کنند.همچنین قرار گرفتن دستها بر روی صفحه کلید و موشواره (ماوس) برای مدت طولانی میتواند اختلالاتی را در اندامهای بدن ایجاد کند.

اعتیاد به اینترنت

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

عماد | ۷ سال پیش
اینجوری که نوشتید من خودم، جوانها و نوجوانها رو معتاد به نت شناختم. ولی درست می گویید یک جایگزین خوب میخواد ک اونم پول میخواد. چند وقته دارم سعی می کنم لا اقل واسه پول زیادی که واسه نت میگیرن، یک ذره صرفه جویی کنم و به یک درد دیگه بزنم. اینجوری که فکر کنیم میتونیم اعتیادمون رو هم کنترل کنیم. چ کنیم دیگه؟!
0
0
یاسر | ۷ سال پیش
ممنون از سایت خوب دلگرم/ خیلی کمکم کرد
0
0

hits