دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلیل خراب شدن دندان های شیری
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دلیل خراب شدن دندان های شیری:بعضی والدین هنوز فکر می کنند دندان شیری کودکان به این دلیل که در آینده می افتد و با دندان دائمی جایگزین می شود، از اهمیت زیادی برخوردار نیست.

نکاتی جدی از دندان شیری کودکان

برای دانستن علل پوسیدگی دندان شیری در کودکان و راه های پیشگیری از آن با دلگرم همراه باشید.

پوسیدگی دندان‌های شیری از مهم‌ترین مشکلات دندانی دوران کودکی است

پوسیدگی دندان‌های شیری از مهم‌ترین مشکلات دندانی دوران کودکی است

دندان های شیری کودکان: کشیدن و ترمیم

بعضی والدین هنوز فکر می کنند دندان شیری کودکان به این دلیل که در آینده می افتد و با دندان دائمی جایگزین می شود، از اهمیت زیادی برخوردار نیست. به هر حال، در کنار اهمیت آشکار این دندان ها برای خوردن غذا، ظاهر صورت و وضعیت صحبت کردن، سالم نگه داشتن آن ها برای رشد دندان های دائمی نیز که زیر این دندان ها رشد می کنند، لازم و ضروری است و با نگهداری مناسب از دندان های شیری امکان قرارگیری این دندان ها در محل صحیح وجود خواهد داشت.

دندان های آسیاب شیری معمولاً آخرین دندان های شیری هستند که در دهان می افتند و در حالت عادی با دندان های دائمی تا زمان رسیدن فرد به سن حدود 12 سالگی جایگزین نمی شوند، تعداد دندان شیری 20 عدد می باشد که به تدریج با دندان های دائمی جایگزین می شود.سهل انگاری و بی اهمیت تلقی کردن دندان شیری می تواند باعث ایجاد دندان درد و مشکلات و عوارض متعدد برای فرد و دندان های دائمی وی شود. پوسیدگی دندان در کودکان می تواند به سرعت باعث ایجاد دندان درد در کودکان و عفونت (آبسه) شود و به خاطر سن کم، درمان و ترمیم دندان شیری می تواند دشوار باشد و ممکن است برای این کار نیاز به بی هوشی عمومی کودک وجود داشته باشد که این حالت نیز بدون خطر نیست.

اگر دندان آسیاب شیری یک کودک به خاطر ایجاد پوسیدگی شدید کشیده شود، آنگاه الگوی رشد دندان های دائمی جایگزین آن در کشیدن دندان از بین می رود. در این حالت امکان کاهش فضای مورد نیاز برای رشد دندان های دائمی وجود دارد و به این ترتیب دندان های دائمی دچار ازدحام شده یا در موقعیت نامناسب قرار می گیرند.درد بعد از کشيدن دندان، يکي از بزرگترين نگراني‌هاي بيماراني است که دندان مي‌کشند و در عين حال به عنوان شايع‌ترين عارضه بعد از جراحي کشيدن دندان شناخته مي‌شود.

مراقبت خوب بعد از کشیدن دندان اضافی تا حد زیادی به کشیدن دندان بدون درد کمک می‌کند و غالباً از بروز عفونت در جای دندان کشیده شده نيز جلوگیری می‌کند. کشیدن دندان یا دندان‌های آسیب دیده و آزار دهنده معمولاً باعث برطرف شدن مشکلات ناشی از آسيب ديدگي می‌شود. در عین حال توصیه می‌شود که هر چه زودتر برای کشیدن دندان آسيب ديده اقدام شود تا از مشکلات احتمالي بعدی جلوگیری شود و نیز خطرات مرتبط با این عمل کاهش پیدا کند.

پوسیدگی دندان‌های شیری از مهم‌ترین مشکلات دندانی دوران کودکی است

توصیه هایی درمورد دندان شیری کودکان

تعداد دندان های شیری در هر فک 10 عدد و در تمامی دهان 20 عدد است. متاسفانه بسیاری از پدر ها و مادر ها فکر می کنند که زود خراب شدن دندان های شیری و کشیدن آن ها مهم نیست چرا که دندان های دائمی به جای آن ها خواهند رویید. به این ترتیب با عدم مراقبت کافی باعث پوسیدگی زودرس و از دست رفتن آن ها می شوند که نتیجه آن رویش نابجا یا عدم رویش دندان های دائمی زیرین است. در صورتی که توجه به دندان های شیری مهم است.

دندانهای شیری کودکان معمولا از 6 سالگی شروع به افتادن می کند. افتادن دندان های شیری از 2 دندان جلویی بالا و پایین شروع می شود. گاهی ممکن است دندان های شیری کودکان 6 ماه زود تر بیفتد یا 6 ماه دیر تر، ولی به صورت کلی در 5 و نیم سالگی باید یک عکس از دندان های کودک گرفته شود و با تشخیص دندانپزشک مشخص می شود که این دندان لق می شود یا کج در می آید. در 5 سالگی با مراجعه به دندانپزشک و معاینه او اگر دندان از آن نوع باشد که فرم طبیعی ندارد باید کشیده شود. دندان شیری اگر تا 7 سالگی لق نشود ممکن است از داخل دربیاید.

در نتیجه با به موقع عکس گرفتن از دندان ها توسط دندانپزشک تشخیص داده می شود، در غیر این صورت دندان جای مناسب درنمی آید.از 5 سالگی به بعد دندان ها شروع به افتادن می کنند. در بعضی از کودکان این اتفاق زود تر می افتد و در بعضی دیگر دیر تر. نکته مهم این است که دندان های دائمی سرجای طبیعی خودشان قرار بگیرند. در نتیجه 6 ماه دیر افتادن یا 6 ماه زود افتادن دندان مهم نیست. مهم ترین نکته این است اگر دندان سرجای اصلی خود در نیاید ممکن است به صورت کج در بیاید. دندان های دائمی باید زیر دندان های شیری در بیایند.

اگر به این حالت نباشد دندان های دائمی در سمت داخل دندان های شیری درمی آیند و آن هنگام است که مادر متوجه می شود دندان ها سرجای خودشان در نیامده اند. اگر این حالت به وجود بیاید دندان شیری لق نمی شود و با فشاری که همیشه به سمت بالا وارد می کنند ریشه دندان تحلیل می رود یعنی عملا ریشه ای برای دندان باقی نمی ماند. توصیه می شود حتما به دندانپزشک مراجعه کنند چون با گرفتن عکس بزرگ از دندان مشخص می شود که دندان سر جای اصلی خود قرار گرفته است یا نه؟

اگر دندان سرجای اصلی خود نباشد و آن را به موقع بکشند سرجای خود برمی گردد، ولی اگر رویش دندان های شیری تمام شده باشد دندان سر جای خود برنمی گردد، یعنی عمل بیرون آمدن دندان شیری و رویش دندان سر جای اصلی همزمان با هم انجام نمی شود. وقتی رویش دندان تمام شود با کشیدن دندان آن هرگز سرجای اصلی خود قرار نمی گیرد.

پوسیدگی دندان‌های شیری از مهم‌ترین مشکلات دندانی دوران کودکی است

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits