دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت شکستن دندان بطور ناگهانی چیست؟
18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
علت شکستن دندان بطور ناگهانی چیست؟:با شکستگی دندان هایمان چه کنیم ؟با دلگرم همراه باشید تا با علت های اصلی شکستن دندان ها وراه های مناسب برای درمان آن آشنا شوید.

دلایل شکستگی دندان ها چیست ؟

با شکستگی دندان هایمان چه کنیم ؟با دلگرم همراه باشید تا با علت های اصلی شکستن دندان ها و

راه های مناسب برای درمان آن آشنا شوید.

علت شکستن دندان ها بطور ناگهانی چیست؟

مقدمه ای در مورد شکستگی دندان

دندان برخی افراد به طور ناگهانی به صورت عمودی می‌شکند. چرا گاهی چنین اتفاقی می‌افتد؟

خوب است بدانید فشار های ناشی از جویدن به صورت متعادل و مناسب به دندان ها وارد می شود و دندان ها نیز این فشار را به فک بالا و پایین منتقل می کنند، اما در صورتی که شخصی به هر دلیل چند دندان خود را از دست بدهد، نیرویی که هنگام جویدن به وسیله عضلات جونده به دندان های باقیمانده وارد می شود، بیشتر از حالت طبیعی خواهد بود و سهم هر دندان از فشار جویدن، بیش از حد طبیعی بالا می رود.در چنین شرایطی شکستن عمودی دندان که معمولا تا ریشه نیز ادامه می یابد انتظار می رود.

این حالت در دندان هایی که به دلیل پوسیدگی وسیع، درمان ریشه شده اند یا دارای پرکردگی وسیع هستند، بیشتر دیده می شود. همچنین ممکن است فشار وارد شده به دندان از حد تحمل آن بالاتر باشد و باعث شود ترک بخورد که با گذشت زمان، این ترک به شکستگی وسیع تبدیل می شود. شکستگی تاج یا لب پریدگی از موارد شایع شکستگی دندان محسوب می شود.

با این تفاسیر چه تفاوتی میان شکستگی عمودی دندان با چنین مواردی وجود دارد؟

چرا دندان ها می شکنند و علت های آن ها چیست ؟

دندان پزشکان می گویند دندان هایی که به خاطر پوسیدگی وسیع و شدید به صورت ریشه ای درمان شده اند و یا به صورت وسیع پر شده اند احتمال شکستن آن ها به صورت عمودی بسیار زیاد می باشد . از طرفی نیز امکان دارد فشاری که به دندان ها وارد می شود بیش از حد باشد این مسئله باعث می شود که دندان ترک بخورد و با گذشت زمان همین ترک باعث شکستگی دندان خواهد شد .اگر دچار حساسیت دندانی شده اید حتما به فکر درمان آن باشید و سهل انکاری نکنید .یکی از مواردی شایع شکستگی دندان ها لب پریدگی یا همان شکستگی تاج می باشد .

به نظر شما چه تفاوتی میان شکستگی عمودی دندان و شکستگی تاج وجود دارد .گاهی اوقات به دلیل حساسیت به دمای هوا ( گرمی و سردی ) و مواد شیرین و ... ترک هایی بر روی مینای دندان به وجود می آید . اگر دندان های تان را روی هم گذاشتید و احساس درد کردید بدانید که ریشه دندان های تان ترک خورده است . نگران نباشید این ترک ها به راحتی قابل درمان هستند اما اگر این ترک ها عمیق باشند دیگر قابل درمان نیستند .به خصوص اگر شکستگی عمودی رخ داده باشد ، به نظر شما این گونه اتفاقاتی که رخ می دهد به جنس دندان افراد و یا مواردی چون عصب کشی ، پر کردن دندان ها و ... بستگی دارد یا خیر ؟

علت شکستگی دندان ها چیست

شکستگی عمودی دندان چه نشانه هایی دارد ؟

معمولاً شکستگی عمودی ریشه از قسمت تاج دندان شروع می شود و تا قسمت ریشه دندان ادامه می یابد و این گونه است که دندان از وسط نصف می شود . این علائم برای دندان هایی که عصب کشی شده اند و یا عفونت دارند متفاوت می باشد .امروزه با پیشرفت مواد ترمیمی، قطعات کوچک به طور کامل با کامپوزیت‌ها قابل بازسازی است و نیازی به آوردن قطعه شکسته نیست.

اگر در اثر ضربه به عصب دندان آسیب وارد شود ابتدا باید ریشه و سپس دندان مورد نظر ترمیم شود در غیر این صورت به مروز زمان دندان تغییر رنگ یافته و درمان سخت‌تر می‌شود، اما اگر عصب دندان آسیب ندیده باشد با ترمیم کاملا قطعه شکسته بازسازی می‌شود در تمام موارد پیگیری چند ماه اول به صورت ماهانه برای بررسی روند حیات دندان الزامی است.نشانه برخی ترک هایی که در مینای دندان ایجاد می شود، حساسیت به سرما و گرما و مواد غذایی شیرین است.

نشانه برخی ترک هایی که در ریشه دندان ایجاد می شوند نیز این است که وقتی دندان هایتان را روی هم فشار می دهید، دندان درد می گیرد. بیشتر موارد می توان ترک های ایجاد شده روی تاج دندان را بخوبی ترمیم کرد، اما اگر ترک در ریشه دندان اتفاق افتاده باشد، در بیشتر موارد قابل درمان نیست. بویژه اگر شکستگی عمودی ریشه اتقاق افتاده باشد، درمان آن در طولانی مدت نیز موفقیت آمیز نخواهد بود اما آیا بروز این اتفاق به جنس دندان، اعمال دندانپزشکی انجام شده روی دندان مثل پر کردگی و عصب کشی بستگی دارد؟

شکستگی عمودی ریشه دندان یک پیشامد ناگوار در درمان کانال ریشه است که اغلب سبب خارج کردن دندان می شود. علائم و نشانه های کلینیکی آن نیز اغلب مشابه درمان های ناموفق کانال ریشه است.

علت شکستگی دندان ها چیست

نشانه های این نوع شکستگی

به گفته دکتر عیوض لو شکستگی عمودی ریشه، از تاج دندان و سطح جونده آغاز می شود و تا ریشه دندان امتداد پیدا می کند و در نهایت باعث دو نیم شدن دندان خواهد شد. البته علائم شکستگی عمودی ریشه در دندان های دارای عصب و دندانی که در اثر التهاب و عفونت شدید یا عصب کشی، عصب ندارد، متفاوت است. به طوری که در دندان های زنده (دندان سالم و بدون عصب کشی) ضمن این که دندان به محرک های سرما و گرما حساس خواهد شد، حساسیت به درد نیز حین جویدن احساس می شود.

علت شکستگی دندان ها چیست

چگونه می توان آن ها را تشخیص داد ؟

شما باید با علائم شکستگی عمودی دندان ها آشنا شوید . اگر دندانی عصب کشی شده است و آبسه کرده است امکان دارد که شکستگی در آن رخ دهد . در این حالت باکتری ها از قسمت شکستگی به قسمت های ریشه دندان می روند و در آن جا عفونت لثه را ایجاد می نمایند .

در این حالت پزشک نمی تواند به راحتی شکستگی را تشخیص دهد . اگر دندان پزشک نتواند شکستگی را تشخیص دهد مجبور می گردد از ابزارهای جدیدتری برای تشخیص استفاده نماید . اگر ترک دندانی به موقع تشخیص داده شود دندان پزشک قادر می باشد که از تبدیل شدن آن به شکستگی و دردهای بیش تر جلوگیری نماید . یادتان باشد پیشگیری بهتر از درمان می باشد .

علت شکستگی دندان ها چیست

حساسیت دندانی را نادیده نگیرید

شکستگی تاج یا لب پریدگی از موارد شایع شکستگی دندان محسوب می‌شود. با این تفاسیر چه تفاوتی میان شکستگی عمودی دندان با چنین مواردی وجود دارد؟

نشانه برخی ترک‌هایی که در مینای دندان ایجاد می‌شود، حساسیت به سرما و گرما و مواد غذایی شیرین است. نشانه برخی ترک‌هایی که در ریشه دندان ایجاد می‌شوند نیز این است که وقتی دندان‌هایتان را روی هم فشار می‌دهید، دندان درد می‌گیرد.بیشتر موارد می‌توان ترک‌های ایجاد شده روی تاج دندان‌ را بخوبی ترمیم کرد، اما اگر ترک در ریشه دندان اتفاق افتاده باشد، در بیشتر موارد قابل درمان نیست.

بویژه اگر شکستگی عمودی ریشه اتقاق افتاده باشد، درمان آن در طولانی‌مدت نیز موفقیت آمیز نخواهد بود اما آیا بروز این اتفاق به جنس دندان، اعمال دندانپزشکی انجام شده روی دندان مثل پر کردگی و عصب‌کشی بستگی دارد؟ شکستگی عمودی ریشه دندان یک پیشامد ناگوار در درمان کانال ریشه است که اغلب سبب خارج کردن دندان می‌شود. علائم و نشانه‌های کلینیکی آن نیز اغلب مشابه درمان‌های ناموفق کانال ریشه است.

علت شکستگی دندان ها چیست

درمان شکستگی دندان

درمان یا ترمیم شکستگی دندان، به نوع مشکل، محل و شدت آسیب وارد شده به دندان بستگی دارد. در هر صورت دندانپزشک متخصص تنها کسی است که می‌تواند نوع شکستگی را تشخیص داده و درمان مناسب را انجام دهد.

علت شکستگی دندان ها چیست

عوارض بی‌توجهی به درمان

بی‌توجهی به درمان هر بیماری، عوارضی را برای شخص به همراه دارد. در حوزه دندانپزشکی نیز به تاخیر افتادن تشخیص و درمان با بروز مشکلات درمانی یا عوارض دیگری برای شخص از جمله شکستگی عمودی دندان همراه است. دکتر عیوض‌لو همچنین تاکید می‌کند: از آنجا که این دندان‌ها اغلب قابل‌ نگهداری نیستند، اصلاح و ترمیم‌شان ممکن نیست و تنها درمان آنها کشیدن و جایگزین کردن‌شان با ایمپلنت یا پروتز دندانی است.

یا ممکن است شکستگی عمودی دندان، بدون علامت اتفاق بیفتد؟

افراد باید علائم این نوع شکستگی ها را بشناسند و آن را نادیده نگیرند . بروز این مشکل در دندان های عصب کشی شده با علائمی چون آبسه دندانی همراه است. به این صورت که باکتری ها از محل شکستگی به بافت های اطراف ریشه دندان نفوذ می کنند و می توانند باعث ایجاد التهاب، عفونت لثه و ایجاد حفره شوند. در چنین شرایطی دندانپزشک ابتدا به بررسی های کلینیکی می پردازد، سپس با بررسی های بیشتر از طریق رادیوگرافی به دنبال کشف علت ناراحتی بیمار خواهد بود. البته تشخیص این نوع شکستگی برای دندانپزشک کار آسانی نیست.

دندانپزشک در مواردی که به علت ماهیت دوبعدی رادیوگرافی، این نوع شکستگی در عکس قابل مشاهده نباشد، می تواند از ابزارهای جدیدتری برای تشخیص استفاده کند. بی شک با تشخیص زودهنگام ترک دندانی، دندانپزشک می تواند از تبدیل آن به شکستگی و ایجاد درد و ناراحتی بیشتر جلوگیری کند.

علت شکستگی دندان ها چیست

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (18 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سمیرا | ۷ سال پیش
سلام مطالب جامع و کامل بود بسیار ممنون از سایت خوبتون.موفق باشید.
1
0
کیمیا | ۷ سال پیش
خسته نباشید دندون عقل بصورت ناگهانی بشکنه و دردی هم نداشته باشه نشانه چیه؟
0
0
سجاد | ۷ سال پیش
ممنون از سایت خوب دلگرم
0
0

hits