دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان اسهال شدید در خانه
61
زمان مطالعه: 8 دقیقه
معمولا دل‌پیچه و اسهال بر اثر عملکرد دستگاه گوارش به وجود می‌آیند که با روش‌های خانگی و سنتی می‌توان به راحتی دل درد و اسهال را درمان کرد. در ادامه با درمان فوری اسهال آشنا شوید.

درمان اسهال طولانی

بر اساس تحقیقات دلگرم اسهال به خودی خود یک بیماری نیست و بیشتر نشانه ای از مسائل دیگر محسوب می شود.ارزیابی برای رد پاتولوزی زمینه‌ای جدی در اسهالی که بیش از ۴ هفته طول بکشد، ضروری است. برخلاف اسهال حاد، بیشتر علل اسهال مزمن غیر عفونی هستند.طبقه‌بندی اسهال مزمن براساس مکانیسم فیزیولوژیک، موجب تسهیل رویکرد منطقی در درمان این بیماران می‌شود، اگرچه بسیاری از بیماری‌های مسبب اسهال از طریق مکانیسم‌هایی بیش از یک مورد می‌کنند.علل ترشحی. اختلال در انتقال مایع و الکترولیت از طریق مخاط کولون و روده باریک موجب بروز اسهال‌های ترشحی می‌شود.این نوع اسهال از نظر بالینی با دفع حجم بسیار زیادی از مدفوع آبکی مشخص می‌شود که به ویژه بدون درد است و با نخوردن غذا نیز ادامه می‌یابد. به دلیل اینکه در جذب املاح اختلالی وجود ندارد، الکترولیت‌های طبیعی درون‌زاد، اسمولالیته مدفوع را توجیه می‌کنند و شکاف اسموتیک (osmotic gap) در مدفوع وجود ندارد.

علائم و نشانه های اسهال مزمن

اسهال مزمن ممکن است به علت بیماری سل روده ای باشند که علایم آن عبارتند از :

درد شکم ، لاغری ، تب و اسهال که با آزمایش مربوط وجود آن تایید می گردد. گاهی نیز میکروب سل در پرده صفاق متمرکز گردیده که با شکم درد و اسهال خودنمایی می کند و این بیماری روده ها را به هم میچسباند و در نتیجه آن ناحیه از شکم در زیر دست حالت خمیری به خود میگیرد . اما اینگونه اسهال ها ندرتا مشاهده می گردد . همه انواع اسهال مزمن را نمی توان میکروبی دانست . چون بسیاری از انواع اسهال مزمن هستند که علل و اسباب دیگری دارند . مثلا گاهی در اثر عوامل فیزیولوزیکی مانند کم شدن آنزیم های گوارشی ، اسهال مزمن به شخص دست می دهد که مداوای آن قطع دارو و تقویت بنیه بیمار می باشد .گاهی هم اسهال مزمن در اثر وجود انگل در دستگاه گوارش است .که این نیز پس از تایید با دفع انگل از بدن مداوا خواهد شد ، اگر اسهال مزمن در اثر تجمع میکروب سال در دستگاه گوارش باشد لازم است زیر نظر پزشک متخصص نسبت به مداوای آن اقدام گردد . گاهی که اسهال مزمن شدید هم می باشد اطباء سنتی جهت قطع اسهال مزمن از حب هایی استفاده می کرده اند که در ترکیب آنها مقداری تریاک بکار رفته است مانند حب نشاط و حب زعفرانی و غیره که همراه داروهای اصلی تجویز می شده اند .

درمان خانگی اسهال

انواع اسهال

پزشکان اسهال را در سه شاخه، اسمزی، ترشحی و اگزوداتیو دسته بندی می‌کنند، که در ادامه به توضیح هر سه شاخه می‌پردازیم:

  1. اسهال اسمزی (Osmotic diarrhea). این نوع اسهال نشان میدهد که چیزی در روده، آب بدن را بداخل روده می‌کشاند و باعث ابتلا به اسهال می‌شود.
  2. اسهال ترشحی (Secretory diarrhea). این نوع اسهال زمانی رخ می‌دهد که بدن زمانیکه روده نیازی ندارد، آب درون روده ترشح می‌کند. انواع عفونت، داروها و سایر موارد می‌تواند باعث ابتلا به ایهال ترشحی شود.
  3. اسهال اگزوداتیو (Exudative diarrhea). این نوع اسهال نوعی از اسهال است که در آن خون و یا چرک وجود داشته باشد. این نوع اسهال همراه با بیماری های التهابی روده، از قبیل بیماری کرون ، کولیت اولسراتیو و یا بعضی از عفونت ها رخ می‌دهد.

حتماً بخوانید:
لیست غذاهای مناسب برای درمان اسهال و استفراغ در بزرگسالان

لیست غذاهای مناسب برای درمان اسهال و استفراغ در بزرگسالان

تغذیه برای درمان اسهال: در مواقعی که اسهال دارید، باید از خوردن بعضی از خوراکی‌ها خودداری کنید. در عین حال مصرف بعضی از مواد غذایی یا دمنوش‌ها باعث…

پیشگیری از ابتلا به اسهال

دستهای خودرا پی در پی بشورید تا بتوانید از پخش اسهال ویروسی جلوگیری نمایید. برای اطمینان از اینکه شما و فرزندانتان به درستی دستهایتان را شسته‌اید موارد زیر را رعایت کنید:

پی در پی دستها را بشویید. دستهای خود را قبل و بعد از آماده کردن غذا بشویید. همچنین دستهای خود را بعد از دست زدن به گوشت خام، رفتن به دستشویی، تعویض پوشک، عطسه، سرفه و پاک کردن بینی بشویید.
شستن دستها با کف و صابون طوریکه حداقل 20 ثانیه صابون برروی دست های شما مالیده شود.
هنگامی‌که قادر به شستن دست‌ها نیستید، از ضدعفونی کنندهای دست استفاده نمایید.

پیشگیری از اسهال توسط خوارکی‌ها

برای پیشگیری از اسهال توسط خوارکیهای آلوده بموارد زیر توجه نمایید:

غذا را بعد از پختن و یا گرم کردن مصرف کرده و یا داخل فریز یا یخچال نگه‌داری نمایید.
موقع آماده کردن غذا، خوراکی و وسایل پخت آن را تمیز بشویید.
برای آب کردن یخ غذاهای فریز شده از یخچال یا یک کاسه آب خنک استفاده کنید و آن را همینطوری برای آب شدن یخش در هوای گرم نگذارید.

پیشگیری از اسهال در مسافرت

معمولا افرادیکه از یک شهر و یا کشور به شهر و کشور دیگری مسافرت می‌کنند، دچار اسهال می‌شوند، برای کاهش خطر اسهال در مسافرت به موارد زیر توجه نمایید:

غذاهای گرم و خوب پخته شده مصرف نمایید و از مصرف سبزیجات و میوه‌های خام خودداری کنید، مگر اینکه بتوانید خودتان پوستش را بکنید.
آب، نوشابه و دوغ را بصورت دربسته و کارخانه‌ای مصرف نمایید. البته آب جوش، قهوه و یا چای مشکلی نداشته و می‌توانید مصرف نمایید.

درمان اسهال در بزرگسالان

راه های مناسب برای درمان اسهال

درمانهای اسهال معمولا شامل عامل جذبکننده ای مانند داروی اسهال (kaolin)وعامل تودهای مانند متیل سلولز است .بعضی از انها شامل داروهایی است که فعالیت عضلانی شکم را کاهش می دهند مانند diphenoxylate؛ این داروها ممکن است،درصورتی که اسهال مربوط به عفونت باشد،وضعیت را مخاطره آمیزترکننده؛زیراآنهابرای حذف اجسام ناخواسته مداخله می کنند .بعضی پزشکان ممکن است آنتی بیوتیک را تجویز کنند اما این کار پیش از ازمایش مدفوع بی مورد است زیرا ممکن است اسهال به وسیله باکتریهایی که نسبت به آنتی بیوتیک حساس هستند، به وجود امده باشد .وقتی اسهال از راه ویروس عفونی ایجاد می شود مصرف آنتی بیوتیک بی مورد است . زیرا آنها وضعیت گیاهی امعاء و احشاء را به هم می زنند و می توانند مشکلات طولانی تر و جدی تر را به وجود آورند . در اکثر موارد اسهال چند روز بعد از ابتلا به آن از خودبخود درمان می‌شود. بعضی از انواع درمانی که پزشک در صورت ابتلا به اسهال شدید و یا درمان نشده استفاده می‌کند، شامل:آنتی بیوتیک. اسهالی که دلیل آن باکتری یا انگل باشد را درمان می‌کند، اما تاثیری بر اسهالی که در نتیجه ویروس است، ندارد. درمان برای جایگزین کردن مایعات بدن.دکتر شما برای جبران آب و نمکی که در حین اسهال ازدست‌داده‌اید، تجویز می‌کند. در اکثر افراد این کار با نوشیدن مایعات و آب انجام می‌شود، هرچند که در بعضی از موارد بخصوص زمان استفراغ شما می‌بایست از سرم استفاده نمایید.درمان بیماریهای اصلی.اگر اسهال شما درنتیجه بیماری دیگری از جمله بیماری التهابی روده یا سایر بیماری‌ها می‌باشد، شما برای درمان اسهال، می‌بایست بیماری اصلی را درمان نمایید.تغییر داروهای مصرفی. اگر پزشک شما به این نتیجه برسد که اسهال شما در نتیجه استفاده از داروهای خاصی همچون آنتی بیوتیک و ... می‌باشد، ممکن است، میزان مصرف دارو را کاهش داده و یا دارویی دیگر برای شما تجویز نماید.

حتماً بخوانید:
چه میوه ای برای درمان اسهال مفید است؟

چه میوه ای برای درمان اسهال مفید است؟

برای درمان اسهال چه بخوریم : در این بخش از دلگرم شما را با انواع میوه برای درمان اسهال آشنا می کنیم که علاوه بر تامین آب بدنتان به درمان خانگی و…

آیا اسهال خطرناک است؟

بله، اسهال مداوم می‌تواند باعث از دست دادن مقادیر زیادی آب و مواد مغذی از بدن شود. اگر درروز بیش از سه بار مدفوع اسهالی دفع می‌کنید و مایعتا کافی دریافت نمی‌نمایید، ممکن از بدنتان کم آب و یا بی‌آب شده و شما را دچار خطرات جدی کند. به موارد زیر که نشان‌دهنده بی‌آبی بدن هستند، توجه نمایید:

  • ادرار تیره
  • ادرار کم
  • تپش قلب شدید
  • سردرد
  • پوست خشک
  • کج خلقی
  • گیجی

نشانه‌های کم آبی در کودکان شامل:

  • خشک شدن زبان و دهان
  • فرورفتگی گونه و چشم‌ها
  • بدون اشک و یا کم اشکی
  • کاهش تعداد پوشک‌های خیس
  • کج‌خلقی یا بی میلی
  • پوستی که بعد از نیشگون گرفتن و جمع کردن دوباره باز نمی‌شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (61 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۹ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

اکبرزاده | ۲ ماه پیش
ممنون ار راهنماببتون
0
0
ی عادم | ۲ سال پیش
عایی دارم میمیرم کمک/: امروز تولدم بود نمد چم شد
1
1
یلدا | ۳ سال پیش
وای خیلی درد دارم هر ۱۰ دقیقه به ده دقیقه تو دستشویی هستم
0
8
Ddddddddgkkkjjjjdick | ۴ سال پیش
وای اسهال یجوری می‌کنه آدم انگار حس نداره
0
9
Maryam | ۵ سال پیش
ممنون از راهنمایی تون ..استفاده خوبی بود
3
4
نازیلا | ۷ سال پیش
ممنون خیلی راهکار های خوبی بود.
2
4
محسن | ۷ سال پیش
ممنون از مجله ی خوب دلگرم.
0
5
چمین | ۷ سال پیش
خدا نصیب هیچکسی نکنهوووووای بده ااااااااخ
0
8
لاله | ۷ سال پیش
ووووووووووووای خیلی بده
0
8

hits