دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان رودل کردن در طب سنتی
64
زمان مطالعه: 6 دقیقه
درمان رودل کردن در طب سنتی:چرا رودل می‌کنیم ؟ + روش درمان/با دلگرم همراه باشید تا با راه درمان رودل در منزل آشنا شوید.

چرا رودل می‌کنیم ؟ + روش درمان

با دلگرم همراه باشید تا با راه درمان رودل در منزل آشنا شوید.

درمان رودل کردن

رودل کردن چیست؟

رودل کردن اصطلاح عامیانه ای است که مردم درباره سوءهاضمه های موقت و خفیف به کار می برند و معادل علمی آن دردهای کولیکی یا قولنج گوارشی است. خیلی ها در توصیف این دردها می گویند: دلم درد می گیرد و ول می کند. پرخوری یکی از مهم ترین علل دردهای کولیکی است، اما می تواند علل جدی تری هم داشته باشند.

درمان رودل راههای مختلفی دارد . رودل نوعی بیماری است که با نشانه های سنگینی سر معده ، معده درد یا دل درد شدید همراه است . در واقع به اسپاسم روده ، رودل می گویند . رودل همراه با نفخ معده است و در اثر پرخوری زیاد و نجویدن غذا حاصل می شود . باید بدانید تجزیه مواد غذایی توسط انزیم ها زمان خاص خود را دارد و به سرعت انجام نمی شود. به عنوان مثال تجزیه چربی و پروتئین پنج و سه ساعت طول خواهد کشید .

راه درمان رودل در منزل

علت های مهم برای رو دل کردن

دردهای گوارشی می توانند بی سابقه و ناگهانی باشند یا مزمن، طولانی و تکرارشونده. اگر کودک علایم تب، لاغرشدن در مدتی کوتاه و اسهال خونی ندارد و و دل دردش کم نمی شود، احتمال دارد دچار التهاب معده یا همان گاستریت ناشی از فعالیت باکتری هلیکوباکترپیلوری و زخم های ناشی از آن شده باشد. نشانگان روده تحریک پذیر ناشی از اضطراب و نرفتن به دستشویی خارج از خانه به دلیل وسواس و اکراه هم، می توانند از علل این دردها باشند. والدین باید به فرزندشان آموزش دهند که ادرار و مدفوع خود را زود تخلیه کنند، زیرا نگه داشتن ادرار و مدفوع در بزرگسالی مشکل ساز می شود.

رودل بیشتر در مورد بچه‌ها به کار برده می‌شود.حالا اگر مشکل رودل کودک فقط ناشی از پرخوری باشد، معمولا این حالت بعد از چند ساعت برطرف می‌شود. حتی دادن نبات و مایعات سبک مثل چای کمرنگ به کودک می‌تواند تحریک‌پذیری معده را کم کند. البته کودکی که روده تحریک‌پذیر دارد، نباید انواع غذاها را در یک وعده بخورد چراکه مصرف انواع غذاها در یک وعده باعث کشش خون به سمت معده می‌شود و نه تنها فرد احساس خستگی و کم‌حوصلگی می‌کند بلکه دچار مشکلات گوارشی خواهد شد.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که پس آنزیم‌های گوارشی چه نقشی دارند؟ باید گفت تجزیه هر نوع ماده غذایی در معده و روده زمان مشخصی دارد؛ مثلا تجزیه چربی و پروتئین به ترتیب ۵ و ۳ ساعت زمان می‌برد. پس درست این است که تعداد وعده‌های غذایی افزایش و حجم آنها کاهش یابد تا خطراتی مثل رودل کردن به کمترین حد ممکن برسد.

راه درمان رودل در منزل

علائم گوارشی را جدی بگیرید

آیا برای درمان رودل باید به پزشک مراجعه کرد؟ اصلا این عارضه گوارشی قابل پیشگیری است؟ یادتان باشد اگر درد شکمی بعد از چند ساعت بهبود پیدا نکند یا با علائم دیگر گوارشی مانند تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال همراه باشد باید به متخصص مراجعه کنیم تا مطمئن شویم بیماری جدی‌تری مثل آپاندیسیت، التهاب روده و معده و مسمومیت غذایی سلامت فرد را تهدید نمی‌کند.

نکته بسیار مهم دیگر این که اگر بیمار کودک باشد، در این موارد اصلا نباید به او نبات داغ یا مسکن داد و اولویت مراجعه به مراکز درمانی است. از طرفی برای پیشگیری از رودل کردن علاوه بر این که باید مراقب پرخوری باشیم مصرف کاکائو، قهوه، چای پررنگ، نوشابه، غذاهای کنسروی، غذاهای تند، ترش و چرب بخصوص فست‌فودها را نیز باید کاهش داده و به مرور از برنامه غذایی حذف کنیم.

«تخمه» کار دستتان ندهد

گاهی اوقات دلیل رودل کردن به نوع تغذیه برمی‌گردد. مثلا خیلی‌ها می‌گویند مصرف تخمه با پوست باعث رودل می‌شود. بله همین طور است چون برای طعم‌دادن به تخمه از موادی مثل جوهرلیمو استفاده می‌شود که معده را تحریک می‌کند. از طرفی پوست تخمه در بدن هضم نمی‌شود و اگر خوردن تخمه با پوست تداوم یابد، به مرور پوست‌ها در دستگاه گوارش جمع و باعث انسداد روده خواهد شد.

اگر زیاد رودل می‌کنید

نفخ ناشی از رودل کردن یک عارضه شایع است. کسانی که زمینه نفخ دارند کربوهیدرات‌هایی که شکسته نمی‌شوند مانند نخود، لوبیا، باقلا و ماش و... را باید کمتر مصرف کنند و در صورت نفخ می‌توانند یک قاشق عرق‌نعناع بخورند که ضدنفخ است. وجود زیره‌سیاه داخل کباب یا برنج نیز می‌تواند جلوی نفخ را بگیرد. همچنین نفخ اگر یک یا دو بار باشد، مشکلی نیست ولی در سنین بالا باید بررسی شود.

راه درمان رودل در منزل

راه های مناسب برای درمان رودل

درمان رودل به این صورت است که اگر رودل ناشی از پرخوری باشد زمان این موضوع را حل می کند . باید صبر کرد تا مواد خورده شده یا هضم شوند یا برگردانده شوند . پیشنهاد میکنیم نبات یا مایعات سبک مصرف کنید . چون همین ها تحریک پذیری معده شخص را ترک می کند . لازم به ذکر است که به گزارش آسان طب مصرف انواع غذا در یک وعده خون را به سمت معده می کشاند و نتیجه ان خستگی و بی حوصلگی فرد و همچنین مشکلات گوارشی خواهد بود . گاهی (نه همیشه) رودل منجر به استفراغ می شود که این عمل باعث تخلیه مواد اضافی معده می شود . البته اگر تعداد مراتب استفراغ زیاد شد حتما به پزشک مراجعه کنید .

کسانی که رودل کرده اند باید از مصرف غذاهای کنسروی ، غذای تند و کاکائو پرهیز کنند .برای درمان رودل و رفع سوء هاضمه می توانید رازیانه و تخم رازیانه بخورید . رازیانه را به صورت چای استفاده کنید . بادرنجبویه برای تسهیل در هضم غذا استفاده می شود . زرد چوبه ، زنجبیل و برگ کندر نیز برای این عمل موثر است .بسیاری از افراد در هنگام رودل از نوشابه گاز دار استفاده می کنند . همچنین از خاک شیر سبک شده در اب میتوان برای درمان رودل استفاده کرد . به گونه ای که خاکشیر و اب را جوشانده و با نبات به شخص مورد نظر بخورانید . اما به طور کلی باید بعد از رودل چیزی نخورید تا اینکه کم کم غذا هضم شود . تحرک هم داشته باشید .

راه درمان رودل در منزل

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (64 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فاطیما | ۷ سال پیش
به نظر من خیلی خوبه چون اطلا عاتی که می خواهم از اینترنت به دست می آورم و در صدد درمان آن مشکل بر می آیم
0
3

hits