دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای درمان اگزمای پوستی

بهترین راه درمان اگزما در طب سنتی

راه های مناسب برای درمان اگزمای پوستی
65
زمان مطالعه: 12 دقیقه
بهترین راه درمان اگزما در طب سنتی:خارش پوست کلافه کننده است و فرد مبتلا مدام در حال چنگ زدن پوست تن و بدنش است . به سراغ کرم ها و لوسیون های مختلف می رود ولی هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود.

اگزما را خودتان درمان کنید!!

اگزما چیست؟

خارش پوست کلافه کننده است و فرد مبتلا مدام در حال چنگ زدن پوست تن و بدنش است . به سراغ کرم ها و لوسیون های مختلف می رود ولی هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود. بهتر است قبل از انجام هر کاری برای تسکین خارش پوست یا اگزمای پوستی ، ریشه ی مشکل را کشف کنید و با توجه به علت ، به درمان بپردازید.با دلگرم همراه باشید.

درمان اگزما

اگزما بیماری مزمن پوستی است که به آن درماتیت اتوپیک نیز می‌گویند. در این بیماری پوست دچار التهاب و خارش و تحریک می‌شود. به نظر می‌رسد که اغلب روی صورت، دست‌ها و پاها به وجود می‌آید؛ اما می‌تواند روی هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شود. تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۰ درصد مردم امریکا از اگزما رنج می‌برند و شیوع آن در حال افزایش است.

اگزما در کودکان بسیار رایج است و ۲۰ درصد از نوزادان و یا کودکان خردسال به آن مبتلا هستند. درمان اگزما یک چالش بزرگ است، زیرا اغلب بیماری با روش‌های درمانی عود می‌کند و عوارض جانبی شیوه‌های درمان سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت اگزما را تشدید می‌کند.

خارش پوست یکی از واکنش های طبیعی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل محرک محسوب می شود اما گاهی اوقات این خارش تمامی ندارد و به تدریج باعث التهاب، قرمزی و پوسته ریزی می شود. در چنین حالتی حتی کرم های مرطوب کننده نیز چاره ساز نیستند و پوست روزبه روز خشک تر و ملتهب تر می شود تا حدی که ممکن است دچار خونریزی شود.

این مشکل پوستی شایع که بیشتر در نواحی صورت، آرنج، مچ دست و زانو ایجاد می شود، اگزما نام دارد. محققان معتقدند اگزما نوعی پاسخ غیرطبیعی و بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به محرک های محیطی است. البته این بیماری در بعضی موارد جنبه ژنتیک نیز دارد که در این صورت علائم آن از دوران نوزادی ظاهر می شوند و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابند.

اگر شما نیز سابقه چنین حساسیت هایی را دارید صحبت های دکتر شیده یزدانیان، متخصص پوست و مو و فلوشیپ فوق تخصصی زیبایی و لیزر از ایالات متحده را بخوانید تا با راه های درمان و پیشگیری از آنها آشنا شوید.اگزما واژه ای کلی به معنای درماتیت یا التهاب پوستی است. این بیماری نوعی واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن نسبت به محرک ها به شمار می آید.

البته در حالت عادی نیز سیستم ایمنی در مقابل مواد محرک واکنش نشان می دهد اما در افراد مبتلا به اگزما این واکنش بیش از حد است. اگزما انواع مختلفی دارد، بنابراین علل و علائم آن نیز می توانند متفاوت باشند.

درمان اگزما

انواع مختلف اگزما

به طور کلی دو نوع مختلف اگزما تاکنون شناسایی شده است که نوع اتصالی و نوع ATOPIC نام گرفته اند. معمولی ترین نوع اگزما که احتمال شیوع آن هم بیشتر است ATOPIC نام دارد. این نوع عارضه پوستی بیشتر در دوران کودکی و به خصوص زمانی که کودکان در سنین رشد قرار دارند بروز می کند، اما در عین حال ممکن است پس از گذشت چند سال و رسیدن به سنین بزرگسالی باز هم فرد شاهد این بیماری باشد. ممکن است این عارضه در بین اعضای یک خانواده نیز شیوع یابد و آنها را نیز مبتلا کند.

درمان اگزما

نوع دیگری از اگزما که می توان آن را در تمامی سنین شاهد بود بیشتر سراغ بزرگسالان می رود. این بیماری می تواند پس از تماس و اتصال فرد با اشیایی که به آنها حساسیت دارد، بروز کند. موادی نظیر نیکل، پاک کننده های غیر صابونی، صابون ها، خوشبو کننده ه و ... می توانند باعث بروز اگزما شوند. اگرچه اگزما در حالت های دیگری هم شیوع پیدا می کند، اما در عین حال این دو مورد از همه مهمتر بوده و می توان حالت های دیگر را نیز در این دو بخش جای داد.

درمان اگزما

علائم اگزما

برخی از علائم ابتلا به اگزما عبارتند از: خارش و سوزش پوست، قرمزی، تاول و برآمدگی، تورم، برجستگی، پوسته‌پوسته شدن پوست. برخی از انواع اگزما، مانند اگزمای حساسیت ناشی از تماس با یک ماده تحریک کننده، در هنگام تماس باعث قرمزی، خارش و ترشح پوست می‌شوند. اگزمای شوره‌دار، می‌تواند پوست را زرد، روغنی و فلس‌دار کند. این نوع از اگزما می‌تواند در هر قسمتی از بدن به خصوص صورت به وجود بیاید.

اگزما معمولا در کف دست‌ها و یا پاها به وجود می‌آید و بسیار دردناک است و در آن تاول‌های عمیق روی پوست ظاهر می‌گردد که این تاول‌ها عموما می‌خارند و می‌سوزند. در اگزمای nammular پوست، پوسته پوسته شده و دلمه‌های دکمه‌ای شکل روی پوست ایجاد می‌شوند. از آنجا که اگزما انواع مختلفی دارد و به اشکال مختلف بروز می‌کند، بسیار مهم است که یک متخصص پوست بسیار حاذق، بیمار را بررسی کند تا معلوم شود آیا مشکل پوستی، نوعی اگزماست یا وضعیت دیگر پزشکی.

درمان اگزما

علت خارش پوست

اگزمای تماسی یکی از انواع شایع این بیماری به حساب می آید که براثر تماس با مواد محرک یا حساسیت زا ایجاد می شود. این نوع اگزما خود به دو زیر گروه تقسیم می شود:اگزمای تماسی تحریکی و اگزمای تماسی آلرژیک. ا

گزمای تماسی تحریکی از همان تماس اول پوست با ماده محرک بروز پیدا می کند، اما در نوع آلرژیک فرد ممکن است در اولین تماس با ماده محرک دچار علائم نشود و واکنش های حساسیتی در تماس های بعدی ایجاد شوند. به همین خاطر است که وقتی به بیمار می گوییم احتمالا نسبت به ماده ای خاص حساسیت دارد، متعجب می شود و می گوید قبلا هم با این ماده تماس داشته و دچار علائم حساسیت نشده است.

درمان اگزما

عواملی که اگزما را شدیدتر می کنند:

بسیاری از افرادی که به اگزم مبتلا هستند بر این باورند که برخی کارها می تواند این بیماری را در آنها تشدید کند. این عوامل تشدید کننده بیماری که به صورت علمی هم ثابت شده اند شامل موارد زیر می شود:

  • استرس های روحی و جسمی
  • عادت ماهانه برای خانم ها
  • انواع مختلف بیماری
  • برخی از انواع غذاها
  • تغییرات آب و هوایی

پیشگیری از اگزما در افراد بسیار دشوار است، اما در عین حال روش های گوناگونی وجود دارد که افراد با استفاده از آن می توانند خود را در مقابل این عارضه ایمن کنند و به هنگام ابتلا، ظرف مدت زمانی کوتاه درمان شوند.

آخرین بررسی هایی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد، نوعی باکتری که در حالت عادی در پوست همه افراد زندگی می کند و STAPHYLOCOCCUS نام دارد به عنوان عامل اصلی در بروز این بیماری محسوب می شود. خاراندن پوست به هنگام ابتلا به اگزما می تواند لایه بیرونی پوست را از بین ببرد و راه ورود این باکتری ها به بدن را آزاد کند.

درمان اگزما

وراثت چه نقشی دارد؟

اگزمای آتوپیک نوعی دیگر از این بیماری است که زمینه ژنتیک دارد و از دوران کودکی آغاز می شود. درواقع این ضایعات از حدود دو تا سه ماهگی نوزاد به صورت خشکی و قرمزی پوست گونه ظاهر می شوند. بعد از آن هم با بزرگ شدن فرد، مناطق درگیری تغییر می یابند البته اگزمای آتوپیک در بعضی افراد بعد از دو سالگی رفع می شود و دیگر ادامه پیدا نمی کند.

افرادی که در بزرگسالی همچنان ضایعات اگزمایی دارند معمولا خود یا خانواده شان زمینه حساسیت پوستی، تنگی نفس و آسم نیز دارند، بنابراین همیشه باید نکات مورد نظر برای پیشگیری از اگزما را رعایت کنند.

درمان اگزما

درمان‌های خانگی اگزما

درمان اگزما با داروهای خانگی، علاوه بر اینکه ساده و کم‌هزینه است، معمولاً عوارض جانبی کمتری دارد، در اینجا به برخی از این روش‌ها که برای افراد مختلف مفید بوده است. اشاره می‌شود:

استفاده از کمپرس سرد برای تسکین خارش نوشیدن مقدار زیادی آب (این روش بسیار مفید است) حمام با بلغور جوی دو سر التهاب پوست را تسکین می‌دهد و یک مرطوب‌کننده عالی است. حمام با آب ولرم که درون وام یک‌چهارم ‌فنجان جوش شیرین ریخته شده باشد. روغن خالص و تصفیه شده شترمرغ، دارای خواص ضدالتهابی است و اگزما را درمان می‌کند. روغن زیتون را به پوست خود بمالید و پس از چند دقیقه آن را با یک شامپوی ضدآلرژی بشویید.

درمان اگزما

درمان اگزما با تغییر در سبک زندگی


علاوه بر درمان اگزما با داروهای خانگی، برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی می‌تواند تا حدود زیادی به کاهش علائم اگزما کمک کند. کاهش استرس: استراحت کافی داشته باشید، تفریح کنید و به تمدد اعصاب بپردازید و افکار منفی را از خود دور کنید دوش آب گرم در رسیدن به آرامش بسیار مؤثر است. از محصولات بهداشتی و آرایشی ضدحساسیت و ضعیف استفاده کنید. همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارید. مرطوب‌کننده‌ها از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند.

هوای منزل را مرطوب نگه دارید. می‌توانید از دستگاه‌های مرطوب‌کننده نیزاستفاده کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدون هیچ‌گونه کرم و یا محافظی در معرض نور خورشید قرار بگیرید و مطمئن باشید که این مدت کوتاه هیچ آسیبی به پوست شما نمی‌رساند. به این روش uv درمانی می‌گویند. از تغییرات ناگهانی دما جلوگیری کنید؛ اگرچه شاید با وجود الگوهای متغیر آب و هوایی، کمی مشکل باشد. لباس‌های پنبه‌ای بپوشید سعی کنید و ملحفه و روتختی شما از جنس پنبه و یا نخ باشد.

اگر خارش شما شدید بود، با جوراب و دستکش بخوابید. از قرار گرفتن در برابر آلرژن‌های بالقوه، همچون گرد و غبار و گرده گیاهان، خودداری کنید. از مصرف لوسیون‌ها، صابون‌های خشن و شامپو و مواد شیمیائی قوی که حاوی رنگ‌های مصنوعی، اسانس و یا مواد محرک همچون سولفات سدیم لوریل هستند، اجتناب ورزید. از محصولات گیاهی و ضدحساسیت استفاده کنید که معمولاً عاری از هر نوع ماده تحریک‌کننده هستند.

درمان اگزما

درمان اگزما با تغذیه

برخی افراد درمی‌یابند که با تغییر رژیم غذائی می‌توانند اگزمای خود را درمان کنند؛ یکی ازاین افراد دکتر لیم اولین است که کتاب اگزما و اسرار رژیم غذائی را نیز نوشته است. تخم‌مرغ، محصولات لبنی، شکلات، رنگ‌های مصنوعی، طعم‌دهنده‌های و غذاهای فرآوری شده را از زندگی خود حذف کنید. میوه‌ها و سبزیجات خام بخورید و رژیم غذائی سرشار از آبمیوه و میوه داشته باشید.

۶۰ درصد میوه و سبزیجات خام بخورید و ۴۰ درصد آب، میوه و سبزیجات تازه اسیدهای چرب ضروری را که در روغن ماهی، تخم‌کتان، گردو، ساردین و ماهی آزاد وجود شدارند، فراموش نکنید. بهترین نوع اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌توانید مکمل آن را بخورید. فراموش نکنید که مصرف بیش از حد مکمل روی موجب کمبود مس در بدن می‌شود. پروبیوتیک‌هایی همچون اسید و فیلوس و بیفنیو‌باکتر‌ها را فراموش نکنید. این باکتری‌های مفید می‌توانند به درمان اگزما در کودکان کمک کنند.

درمان اگزما

درمان با گیاهان داروئی


مطالعات اخیر نشان می‌دهند که طب‌سوزنی و طب گیاهی چینی می‌تواند اگزما را درمان کند. نوشیدن مخلوطی از گیاهان دارویی چینی و استحمام با آنها و استفاده از کرم‌های گیاهی، اگزما را در اکثر بیماران درمان می‌کند. چای سبز و سیاه و سفید، موجب بهبود اگزما می‌شود. علاوه بر نوشیدن، اسپری آنها بر روی پوست نیز مؤثر خواهد بود، اگرچه توصیه می‌شود دراستفاده از آنها متعادل باشید، زیرا حاوی کافئین هستند. آبلیمو، رزماری و روغن زیتون نیز مؤثرند. روغن درخت چای نیز یکی از دیگر درمان‌های مفید اگزما است.

درمان اگزما

درمان پزشکی اگزما

درمان اگزما

در اگزمای مزمن، روش‌های فوق نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه بیماری عود می‌کند و روش‌های درمانی ذکر شده موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و عود و چرخه التهاب و افزایش استرس می‌شود. از آنجا که پژوهشگران هنوز نمی‌دانند چه چیزی منجر به اگزما می‌شود، رویکرد جامعی برای درمان آن وجود دارد که در واقع شامل تغییرات رژیم غذایی، کاهش استرس و اجتناب از عوامل آلرژی‌زا می‌شود. این موارد به درمان اگزما می‌انجامد. گاهی اوقات بدن آنقدر دچار استرس می‌شود که تمام روش‌های طبیعی رژیم غذایی و گیاهی نیز در درمان اگزما مؤثر نمی‌شود.

کرم هیدروکورتیزون که بدون نسخه نیز فروخته می‌شوند. کرم‌های کورتیکو استروئید که استفاده از آنها عوارض جانبی شدیدی به همراه خواهد داشت و فقط باتجویز پزشک فروخته می‌شوند.
آنتی‌بیوتیک‌ها که می‌توانند باکتری‌های مفید روده رااز بین ببرند و به این ترتیب عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند.آنتی‌هیستامین‌ها فتوتراپی و درمان با نور ماوراء بنفش که خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس را افزایش می‌دهد.

مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند مانع از خشکی پوست شده و یک لایه محافظ روی پوست به وجود آورند که این لایه از پوست در برابر مواد شیمیایی مضر محافظت می‌کند. اگزما در کودکان بسیار شایع است و اکثر آنها تا سن سه ماهگی خود اگزما را تجربه می‌کنند و در برخی از آنها اگزما تا دوران نوجوانی باقی خواهد ماند. یکی از مؤثرترین روش‌های درمان و کنترل اگزما در نوزادان، تغذیه با شیر مادر است. حداقل شش ماه تغذیه با شیر مادر از اگزما پیشگیری کنید. خوشبختانه اگزما مسری نیست، اما در خانواده‌هایی که سابقه اگزما، حساسیت و یا آسم دارند، احتمال ابتلا به اگزما نیز وجود دارد.

درمان اگزما

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (65 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

m.m | ۵ سال پیش
برای آلرژی که داشتم خیلی دکتر رفتم و متاسفانه هیچ کدوم ندونستن درمانی برام پیدا کنن تا اینکه یکی از دوستام طب سوزنی رو بهم معرفی کرد که البته باید بگم اصلا قبولش نداشتم ولی طی مدت زمان خیلی کوتاهی تونستن مشکل من رو کنترل کنند.من کلینیک دکتر عمانیان در ونک رفتم به شما دوستان هم پیشنهاد میکنم در صورت نیاز حتما ازشون کمک بگیرید.کلینیک طب سوزنی 88797607887973
56
0
1

hits