دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان تاول پا
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
درمان تاول پا:آشنایی با راه‌های درمان تاول پا/چطور تاول پا توسط کفش را بهبود دهیم؟با دلگرم همراه باشید.

آشنایی با راه‌های درمان تاول پا

چطور تاول پا توسط کفش را بهبود دهیم؟با دلگرم همراه باشید.

ره های مناسب برای درمان تاول پا

آیا روی پایتان تاول زده است؟

تاول پوستی در بهترین حالت درد دارد و در بدترین حالت باعث ناتوانی در راه رفتن می شود. اگر دچار تاول پا شده اید، به مراحل درمانی زیر عمل کنید.مهمترین علت تاول، اصطکاک و سایش نامناسب بین پوست پا و کفش یا هر چیزی است که با پا در تماس است. این تماس و سایش مکرر موجب میشود لایه رویی پوست از لایه زیرین جدا شود. با جدا شدن این دو لایه از یکدیگر بین آنها مایع میان بافتی جمع شده و تاول بوجود میاید. تاول بیشتر در مواقعی دیده میشود که فرد از کفش جدیدی استفاده میکند که کاملا فیت پایش نیست.

در کسانی که مسافت های زیادی را راه میروند و یا میدوند تاول پا بیشتر دیده میشود بخصوص اگر برای راه رفتن یا دویدن از زمین های شیب دار استفاده شود. در هوای گرم و مرطوب احتمال تاول زدن پوست پا بیشتر میشود همچنین وقتی بعد از مدتی دوری از ورزش شروع به ورزش شدید میکنیم ممکن است پاهایمان تاول بزنند.اقداماتی برای جلوگیری از تحریک بیشتر ناحیه مبتلا انجام دهید.تاول‌های بزرگ را می‌توان با دقت بوسیله یک سوزن استریل خالی کرد، و سپس ناحیه را با پماد آنتی‌بیوتیکی و بانداژ پانسمان کرد.

درمان تاول پا

چگونه از تاول زدن پای خود جلوگیری کنیم

مطمئن شوید کفشی که میپوشید فیت و اندازه پای شماست.بر روی پوست جاهایی که احساس میکنید ممکن است تاول بزند چسب بزنید. چسب به عنوان یک پوست دوم پوست اصلی شما را حفاظت میکند. برای اینکار میتوانید از چسب زینک اکسید پارچه ای استفاده کنید. مراقب باشید که چسب در حین چسبیدن به پوست چروک بر ندارد و یا دو نوار چسب کنار هم روی یکدیگر نیفتند چون برجستگی های بوجود آمده خود میتواند موجب تاول شود.

داخل کفش یا پوتین خود دست بکشید و مطمئن شوید سطح داخلی آن صاف و بدون برجستگی استپوتین خیس خود را در کنار هیتر یا رادیاتور خشک نکنید. این کار موجب چروکیده شدن و تغییر شکل چرم آن میشود.پای خود را خشک نگه دارید. پای مرطوب زودتر تاول میزندکفش یا جوراب خیس را نپوشیدمرتبا جوراب های خود را عوض کنید و در صورت نیاز از پودر برای خشک نگه داشتن پا استفاده کنیداگر پایتان زیاد تاول میزند سعی کنید دو جوراب روی هم بپوشید.

اولین نشانه شروع تاول زدن پا، قرمز شدن پوست است. با دیدن این علامت روی پوست آزرده را چسب بیندازید تا از سایش بیشتر کفش به پوست جلوگیری کنید. جوراب ها را عوض کرده و پای خود را خشک نگه داری کنید.برای محافظت بیشتر می‌تواند بالشتک‌های مخصوص (moleskin) را از داروخانه بخرید.حفره‌ای بزرگتر از اندازه تاول را در آن ایجاد کنید و آن را روی منطقه تاول‌زده پوست بچسبانید.
در صورتی که تاول پای‌تان پس از مدت معقولی بهبود نیافت یا به نظر می‌رسید عفونت پیدا کرده است، به دکتر مراجعه کنید.

درمان تاول پا

درمان تاول پا

  • تاول ها را بشناسید.

معمولا وقتی پوست پا در معرض ساییدگی، گرما، آلودگی و رطوبت قرار می گیرد، تاول می زند. این عوامل در ورزش هایی مثل هاکی، فوتبال و اسکیت وجود دارند، خصوصاً اگر، کفش و جوراب نامناسبی هم پوشیده باشید.

با پوشیدن کفش نو برای مدت زمان طولانی و بدون اینکه آن را برای مدتی از پایتان در آورید، تاول پوست پا به طور مکرر بروز می کند، زیرا کفش نو سفت و سخت است و با پوست نرم و نازک شما مطابقتی ندارد.

این کارها را برای پیشگیری از تاول ها انجام دهید:

  • کفشی را که با آن نمی توانید راحت راه بروید، نپوشید، زیرا باعث تاول می شود مثل کفش تنگ یا خشک.
  • اگر می توانید بعد از پوشیدن کفش نو، مدتی آن را از پایتان در آورید، زیرا مدتی وقت می برد که کفش های نو با شکل پای شما جور شوند، یعنی کفش نو را مدت طولانی و پشت سر هم نپوشید.
  • پایتان را از کفش و جوراب در آورید و اجازه دهید خنک و خشک شود.
  • اگر می خواهید با کفش تان راه بروید، روی قسمتی را که در معرض زدن تاول است، با نوار چسب مخصوص پوست و یا بانداژ بپوشانید تا گرما و سایش آن قسمت کم شود.
  • اطراف و روی محل تاول را با آب گرم و صابون بشویید. سپس پماد آنتی بیوتیک بمالید.
  • تاول را بترکانید یا نه؟ اگر می خواهید تاول خودش خوب شود نباید به آن دست بزنید، ولی اگر می خواهید مایع داخل آن خارج شود، می توان آن را بترکانید.

پوست روی تاول را جدا نکنید، زیرا این پوست از تاول محافظت می کند

اگر موقع راه رفتن دردی نداشتید، می توانید اجازه دهید تاول خودش بهبود پیدا کند. اما اگر خودبخود خوب نشد، با یک سوزن ضدعفونی شده با الکل یا آبجوش و یا سوزن استریل مخصوص سرنگ، آن را بترکانید.

  • برای ترکاندن تاول، سوزن ضدعفونی شده یا استریل را در کنار تاول وارد کنید تا مایع داخل آن بیرون بیاید.
  • ولی پوست روی تاول را جدا نکنید، زیرا این کار باعث باز شدن روی تاول و عفونت آن می شود.محل تاول را ضدعفونی کنید.با یک محلول ضدعفونی کننده مثل بتادین، محل تاول را پاک کنید. این کار کمی سوزش دارد، به خصوص اگر آن را اسپری کنید، اما از عفونی شدن تاول باز جلوگیری می کند.
  • روی محل تاول را بپوشانید. روی تاول ترکانده شده را با گاز استریل و یا چسب زخم بپوشانید.
  • سعی کنید چیزی که روی زخم تاول می گذارید، چسبنده نباشد تا موقع برداشتن از روی آن، پوست تاول را جدا نکرده و بهبودی آن را مختل نکند.
  • اجازه دهید تا تاول خوب شود. هر چند مدت یک بار چسب و یا بانداژ روی تاول را بردارید تا هوا بخورد و زودتر خوب شود.
  • زخم تاول را بدتر نکنید.اگر می خواهید مجددا ورزشی را که باعث بروز تاول در همان محل قبلی روی پا (مثل پشت پا) می شود را انجام دهید، ابتدا کمی بتادین روی آن بمالید، یک گاز استریل غیر چسبنده روی آن بگذارید و با نوار چسب محکم مثل اکسید روی آن را محکم کنید.
  • این کار از عفونت تاول جلوگیری می کند، بانداژ آن راحت برداشته می شود و از سایش بیشتر محل تاول پیشگیری می کند.

درمان تاول پا

دیگر مراقبتها

هرگز از نوار چسب شیشه ای و یا مخصوص اجسام استفاده نکنید. این چسب ها برای پوست بدن مناسب نیستند و باعث آسیب بیشتر تاول می شوند، بلکه باید از نوار چسب های مخصوص پوست استفاده کنید.محل تاول را تمیز نگه دارید. هر روز محل تاول را بررسی کنید و آن را با آب و صابون بشویید و بتادین بزنید تا تمیز و ضدعفونی شود.

درمان تاول پا

درمان تاول پا

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

– اگر اخیرا شروع به خوردن داروی تازه‌ای کرده‌اید (حتی اگر قبلا این دارو را بدون ناراحتی مصرف کرده‌اید) و تاول زده اید.

– اگر سنتان بالاست، یا دیابت دارید و ناگهان تاول‌هایی بر روی پا و قوزک تان پیدا شده‌‌اند.

– تاول‌ها بعد از یکی دو روز بهبود نمی یابند، یا چرکی، قرمز، داغ یا دردناک می‌شوند.

– تاول‌هایی با قطر بزرگ‌تر از پنج‌ سانتی‌متر پیدا شده‌اند.

– تاول‌های دردناکی به دور دهان ظاهر شده‌اند.

– علت پیدایش تاول‌ها را نمی‌‌دانید.

درمان تاول پا

توصیه ها

1- استفاده از گیاه آلوئه ورا نیز راه موثری برای درمان تاول است. کمی آلوئه ورا روی محل تاول بمالید.

2- روغن درخت چای نیز برای درمان سریع تاول پا مفید است.

3- از وسایل و مواد آلوده برای بهبودی تاول استفاده نکنید، زیرا باعث عفونت آن می شوند.

4- پوست روی تاول را جدا نکنید، زیرا این پوست از تاول محافظت می کند. اگر هم باید این پوست را بردارید، با یک قیچی استریل آن را جدا کنید و هرگز آن را با دستتان نکنید. این کار، وضعیت تاول را بدتر می کند.
هرگز از شعله آتش برای ضدعفونی کردن سوزنی که می خواهید با آن تاول را بترکانید، استفاده نکنید

5- سعی کنید وقتی پایتان تاول زده، با کفش راه نروید و ورزش نکنید. وقتی تاول پایتان کاملا خوب شد، مجددا ورزش را شروع کنید.

درمان تاول پا

هشدارها

1- هرگز از شعله آتش برای ضدعفونی کردن سوزنی که می خواهید با آن تاول را بترکانید، استفاده نکنید. آتش، فلز سوزن (یا قیچی) را اکسید می کند و ذرات سیاه و دوده روی آن بر جای می گذارد که باعث عفونت تاول می شوند.

2- زخم تاول را مرتبا بشویید تا عفونت نکند.

3- اگر مقدار زیادی چرک از تاول بیرون آمد که بوی بدی می داد، احتمالا نشان می دهد که عفونت کرده است. پس نزد پزشک بروید.

4- اگر تاول پا خونی بود، نشان می دهد آسیب جدی است و برخی مویرگ های خونی پا را پاره کرده است. توجه داشته باشید که ترکاندن این نوع تاول، اغلب باعث عفونت آن می شود.

درمان تاول پا

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

احمد | ۷ سال پیش
سلام من پاشنه پام روز اول پیاده روی با کفش نو تاول زده چکار کنم زود خوب شه؟ممنون از دلگرم
0
0
مینا | ۷ سال پیش
امروز مسابقه داشتیم پامم تاول زده خیلی اذیتم کرد مخصوصا بعد بازی لطفا ی راه حل خوب بدید
0
0
مهلا | ۷ سال پیش
سلام گوشه ی انگشت کوچیکه ی پام هی تاول میزد منم میترکوندمش الان مثله سنگ شده خوبم نمیشه چیکار کنم؟؟
0
0
یوسفی | ۷ سال پیش
سلام روی پای مامان بزرگم یه تاول خیلی بزرگ تیره رنگ زده لطفا یه راه حل بدید
0
0

hits