دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مناسب ترین راه درمان مثانه عصبی
13
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مناسب ترین راه درمان مثانه عصبی:شايد تصور کنيد، شب ادراري از شايع ترين و آزار دهنده ترين مشکلات دستگاه ادراري و بويژه مثانه است، اما خوب است بدانيد...

چگونه مثانه عصبی را آرام کنیم؟

شايد تصور کنيد، شب ادراري از شايع ترين و آزار دهنده ترين مشکلات دستگاه ادراري و بويژه مثانه است، اما خوب است بدانيد، مثانه عصبي (نوروژنيک) از اختلالات عصبي عضلاني است که نه تنها از شيوع بالايي برخوردار است، بلکه ممکن است تحت تاثير بيماري هايي چون ام اس، ديابت، تومور نخاع، قطع نخاع، ديسک کمر و گردن، دمانس (زوال عقل) و پارکينسون بروز يابد .با دلگرم همراه باشید.

درمان مثانه عصبی

مشکلات ناشي از ابتلابه مثانه عصبي، بسيار وسيع تر از بي اختياري ادرار و ممکن است به عفونت مجاري ادراري، بازگشت ادرار به کليه ها، اختلالات جنسي و يبوست نيز منجر شود.

با اين تفاسير چرا و در چه شرايطي اعصاب مثانه دچار اختلال مي شود؟


دکتر مهري مهراد، جراح و متخصص اورولوژي و فوق تخصص مثانه در پاسخ جام جم با بيان اين که مثانه نوروژنيک يا عصبي، اختلالي است که به صورت مادرزادي يا اکتسابي بروز پيدا مي کند، مي گويد: در برخي افراد، عصبي که از نخاع به مثانه وارد مي شود، به صورت مادرزادي دچار اختلال و در نهايت، فرد دچار اختلال عملکرد مثانه مي شود يعني دچار بي اختياري ادرار و ديگر مشکلات سيستم ادراري مي شود.

ابتلابه مثانه نوروژنيک چه مادرزادي باشد، چه اکتسابي، احتمال عفونت ادراري، عفونت مثانه، کليه و آبسه کليوي وجود دارد . مشکلات ناشی از ابتلا به مثانه عصبی، بسیار وسیع تر از بی اختیاری ادرار و ممکن است به عفونت مجاری ادراری، بازگشت ادرار به کلیه ها، اختلالات جنسی و یبوست نیز منجر شود.

درمان مثانه عصبی

کودکان و نوزاداني با مثانه عصبي


به گفته دکتر مهراد، مثانه نوروژنيک مي تواند مادرزادي باشد، يعني نوزاد با سيستم اختلال مثانه عصبي يا اختلال در تکامل ستون فقرات به دنيا مي آيد. در چنين شرايطي، سيستم ادراري تکامل پيدا نمي کند يا نوزاد با اختلال در توده اسکلتي عضلاني انتهاي نخاع به دنيا مي آيد .


اين متخصص مي گويد: مثانه اين بچه ها هميشه يا تا مدتي، همراه با مشکلات مثانه نوروژنيک است که باعث مي شود مثانه به طور طبيعي تخليه نشود. کودکاني که چنين مشکلي دارند گاهي دچار بي اختياري ادرار مي شوند. بعلاوه مشکل تخليه ادرار در نوزادان و کودکان که تنگي مجرا يا مشکلي در مسير مجراي ادرار دارند، ممکن است حاد شود .

وي به والدين چنين کودکاني هشدار مي دهد: نوزاداني که موقع ادرار جيغ مي زنند و ادرارشان بخوبي دفع نمي شود، بايد تحت معاينه متخصص اورولوژي قرار بگيرند. بزرگسالاني که ادرارشان دير مي آيد يا احساس مي کنند تغييري در دفع ادرار دارند يا ادرارشان سخت مي آيد نيز بايد به متخصص اورولوژي مراجعه کنند.

درمان مثانه عصبی

  • درمان برخي مشکلات را به تعويق نيندازيد


درمان ديسک کمر و گردن و نيز تومور نخاع نبايد به تاخير بيفتد چرا که مي تواند به مثانه نوروژنيک منجر شود .
اين فوق تخصص مثانه با بيان مطالب فوق تاکيد مي کند: انسداد طولاني پروستات در آقايان نيز منجر به بروز اين عارضه مي شود. هر نوع بيماري که روي سيستم اسکلتي و نخاعي و سيستم عصبي مثانه اثر بگذارد، منجر به بروز اين عارضه مي شود . مثانه نوروژنيک ممکن است همراه با مشکلات جنسي و يبوست نيز باشد چرا که به واسطه اين عارضه، عضلات کف لگن دچار اختلال مي شود.

درمان مثانه عصبی

تشخيص مثانه عصبي


مثانه نوروژنيک با توجه به عوارض و از طريق آزمايش خون و ادرار، سيستوسکوپي و اولتراسوند يا سي تي اسکن قابل تشخيص است.دکتر مهراد با بيان اين که مثانه نوروژنيک داراي درمان دارويي و جراحي است، خاطر نشان مي کند: گاهي لازم است مبتلايان براي درمان به خودشان سوند بزنند تا برگشت احتمالي ادرار به کليه ها آسيب نزند ولي معمولاعلائم بيماري با مصرف دارو از بين مي رود.

بتازگي روش نويني براي جراحي مطرح شده که با الکترود، انتهاي نخاع تحريک مي شود تا ادرار بتواند به طور طبيعي دفع شود .به همين علت، درمان مثانه نوروژنيک نياز به همکاري نورولوژيست ها، جراح اعصاب و اورولوژيست ها دارد.

درمان مثانه عصبی

درمان مثانه عصبی

  • برنامه ريزي: بيمار بايد يک برنامه براي توالت رفتن تنظيم کند.
  • نوشيدن مايعات: ننوشيدن مايعات کافي مي تواند مثانه را اذيت کند و باعث انقباض عضلاني و تحريک نشت ادرار شود.
  • پرهيز از محرک ها: برخي غذاها و مواد خوراکي مي تواند مثانه را تحريک کند. بهتر است، شيرين کننده هاي مصنوعي، غذاهاي تند و اسيدي و نوشيدني هاي حاوي کافئين مصرف نشود.
  • بازآموزي مثانه براي پيشگيري از بي اختياري ادرار: بازآموزي مثانه مي تواند از بي اختياري ادرار بکاهد. هدف از آموزش مجدد عضلات مثانه، جلوگيري از نشت ادرار و اسپاسم هاي عضلاني است.
  • استفاده از سوند: براي بيماران مبتلابه مثانه نوروژنيک که احتباس ادراري دارند (ناتواني در تخليه مثانه)، ممکن است استفاده از سوند لازم باشد.
  • دارو: بيماران مبتلابه مثانه نوروژنيک ممکن است از برخي دارو ها براي کاهش فعاليت زياد مثانه استفاده کنند.
  • عمل جراحي: اعمال جراحي براي بيماراني استفاده مي شود که با ديگر روش هاي کنترل بي اختياري ادرار درمان نشده اند.

درمان مثانه عصبی

ديابتي ها در خطر مثانه عصبي


مثانه نوروژنيک يکي از عوارض ديابت است که زنان را بيشتر از مردان گرفتار مي کند.بيماران ديابتي علاوه بر اين که بايد قندخونشان را کنترل کنند، لازم است مراقب عوارض اين بيماري از جمله قطع پا، مشکلات بينايي، حملات قلبي عروقي و نارسايي کليوي باشند. اختلالات کليوي ناشي از اين بيماري ممکن است منجر به ايجاد مثانه نوروژنيک شود.
آنچه ممکن است در بيمار ديابتي اتفاق بيفتد، اين است که اين بيماري بر سيستم عصبي خودکار مثانه و مجاري ادراري اثر مي گذارد و کار آن را مختل مي کند. با ايجاد اين اختلال، حس پر شدن مثانه دچار اشکال مي شود و فرد احساس مي کند ادرار کمتري دارد در حالي که مثانه اش پر است. بنابراين ديرتر براي تخليه ادرار مي رود. با پيشرفت اين اختلال، عضلات مثانه بخوبي منقبض نمي شوند تا ادرار را کامل خالي کنند و در نتيجه مقداري ادرار در مثانه باقي مي ماند.
ضروري است بيماران ديابتي با مشاهده عوارضي چون نشت ادرار، عدم تخليه کامل مثانه، جريان ضعيف ادرار، کاهش دفعات تخليه ادرار و عفونت دستگاه ادراري، پزشک خود را در جريان بگذارند.

درمان مثانه عصبی

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits