دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان کیپ شدگی بینی و خشکی آن
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
درمان کیپ شدگی بینی و خشکی آن:سندرم خشکی بینی چیست؟(علل و درمان های خانگی آن)/راه های مناسب برای درمان کیپ شدن و خشگی بینی ؛ با دلگرم همراه باشید.

سندرم خشکی بینی چیست؟(علل و درمان های خانگی آن)

راه های مناسب برای درمان کیپ شدن و خشگی بینی ؛ با دلگرم همراه باشید.

درمان گرفتگی بینی

خشکی بینی

یکی از رایج ترین علائم ناسازگاری های محیطی است ومی تواند یکی ازعلائم عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها باشد. بینی برای اینکه یک عملکرد طبیعی داشته باشد باید مرطوب باشد وخشکی وگرم شدن محیط می تواندباعث خشکی بینی شود. آب وهوای گرم وخشک با رطوبت کم وشرایط آب وهوایی همه ازعواملی هستند که برروی خشکی بینی تاثیرگذارهستند. خشک شدن بینی یکی از رایجترین تاثیرات مصرف داروهای خاصی مانند آنتی هسیتامین و داروهایی برای رفع گرفتگی بینی است. بسیاری از افراد با استفاده بیش ازحد ازداروهای آنتی هیستامین واسپری برای بینی دچار خشکی بینی می شوند.

سندروم شوگرن (Sjogren) یک بیماری خود ایمن است که باعلائمی مانند خشکی چشم، دهان و درنهایت خشکی بینی همراه است. این بیماری بر روی نواحی مخاطی و مرطوب بدن که دارای غدد مرطوب هستند تاثیرگذاراست بینی یکی از این قسمت ها است که دچارخشکی می شود. آب ریزش بینی به صورت طبیعی خشکی بینی را درپی ندارد اما اگر این آبریزش ها که ناشی ازسندروم شوگرن است، بیش ازحد طبیعی شود باعث خشکی بینی می شود.

خشکی و کیپ شدن بینی

علائم خشکی و کیپ شدن بینی

احساس می کنید با چیزی راه بینی تان را مسدود کرده اند ، به گونه ای که نه تنها نمی توانید بویی احساس کنید ، بلکه حتی تنفس نیز برایتان دشوار شده است . در گرفتگی بینی ، لایه مخاطی بینی متورم است ، احتمالا این وضعیت در اثر سرماخوردگی و یا دیگر عفونت های ویروسی یا باکتریایی و یا حساسیت رخ می دهد ، عفونت مزمن سینوس ها و مصرف برخی از داروها نیز می تواند باعث گرفتگی بینی شود .ممکن است راه بینی توسط چیز دیگری ، از جمله اشیاء خارجی یا عیوب ساختاری نظیر انحراف تیغه بینی ، پولیپ خوش خیم بینی و یا ضایعات رشد یافته دیگر ، مسدود شده باشد .

خشکی و کیپ شدن بینی

دلایل رایج خشکی بینی

هنگامی که به بینی خود فکر می کنیم، تنها به مشکل آبریزش بینی در هنگام ابتلا به سرما خوردگی را در نظر می گیریم. اما مهم است که بدانید خشکی بینی در نتیجه بسیاری شرایط مختلف به شرح زیر ممکن است ایجاد شود:

  • فاکتورهای محیطی

در ابتدا، معمولاً شرایط محیطی می تواند باعث خشکی بینی شود. اگر شما در یک ناحیه خشک و گرم زندگی می کنید، ممکن است با علائم خشکی بینی با تبخیر و از بین رفتن رطوبت بینی خود مواجه شوید.

  • ورم غشای مخاطی بینی

این مشکل در حقیقت عفونت بینی است که می تواند باعث ریزش آب بینی به دلیل تولید بیش از حد مایع مخاطی یا در برخی موارد با احتمال کمتر، در نتیجه خشکی بینی ایجاد شود.

  • استفاده از اسپری های بینی

بسیاری از اسپری های بینی می توانند باعث خشکی مزمن بینی شوند. این مسئله بطور خاص زمانی ایجاد می شود که از این اسپری ها برای بیش از چند روز استفاده شود. در اکثر موارد، مواد این اسپری ها بازگشت داشته و فرد مجبور می شود از آنها برای دوره های طولانی تر استفاده نماید. در صورتی که نیاز به استفاده از اسپری بینی برای بیش از 3 یا 4 روز داشتید، با پزشک معالج خود درباره سایر روش های درمانی قابل استفاده صحبت نمایید.

  • عوارض جانبی مصرف دارو

مصرف داروهای ضد گرفتگی و ضد حساسیت و شربت های خوراکی استفاده شده برای قطع آبریزش بینی می توانند باعث خشکی بینی شوند. به همین خاطر هنگام استفاده از این داروها آگاه باشید که مصرف آنها معمولاً می تواند خشکی بینی را به همراه داشته باشد.

  • سندرم شوگرن

سندرم شوگرن یک بیماری خود ایمنی است که در موارد نادر افراد به آن مبتلا می شوند و می تواند باعث خشک شدن تمام غشای مخاطی بدن شود. در نتیجه خشکی ایجاد شده در این حالت، فرد بیمار با مشکل در ارتباط با بینی، چشم ها، و سایر اعضای بدن که معمولاً مرطوب هستند، مواجه می شود.

  • تغییرات هورمونی

با بالا رفتن سن زنان، هورمون های عادی آنها به خاطر یائسگی تغییر کرده و باعث خشکی تمام غشای مخاطی بدن شامل بینی، چشم ها، دهان، و واژن می شود.

  • فشار خون

اگر شما با یک دوره خون ریزی بینی به همراه خشکی آن مواجه شدید، از مناسب بودن سطح فشار خون خود مطمئن گردید. هر چند خشکی بینی می تواند در نتیجه خون ریزی گاه و بی گاه بینی ایجاد شود، فشار خون نیز می تواند خون ریزی های مکرر بینی را برای شما به همراه داشته باشد.

خشکی و کیپ شدن بینی

درمان کیپ شدن و خشگی بینی

درمان های بدون انجام جراحی یعنی حفظ و نگهداری و بهبود مخاط بینی در سندروم خشکی بینی است. این درمان ها به منظور نگهداری مخاط و جلوگیری ازآسیب دیدگی وعفونت بینی انجام میشود. درمان یعنی تلاش برای بهبود علائم بیماری. پزشک می تواند برای شما بهترین روش جراحی و بدون جراحی درمان سندرم خشکی بینی را برای شما تجویز نماید.

  • درمان بدون جراحی

درمان های غیر جراحی بیشتر در مورد علت خشکی بینی بطور معمول که در بالا آمده می تواند موثر باشد اما در مورد سندرم خشکی بینی نمی تواند یک درمان قطعی محسوب شود. موارد درمان بدون جراحی نمیتواند باعث درمان خشکی بینی شود به دلیل اینکه این درمان ها نمی تواند غضروف های سوراخ بینی از دست رفته را بازگرداند، اما می تواند به کنترل علائم وایجاد تحمل بیشتر در فرد کمک کند که شامل موارد زیراست:

  • شست وشو بوسیله سرم های نمکی به صورت منظم و روزانه، بسیاری ازبیماران ترجیح میدهند به جای سرم های نمکی از محلول رینگرلاکتات استفاده کنند. به دلیل اینکه استفاده از این نوع محلول آسان تر از شست و شو ی روزانه بوسیله سرم های نمکی است مطالعات تجربی روی این روش انجام شده است تامیزان شکایات افراد را کاهش دهند
  • روغن کنجد هم می تواند باعث درمان خشکی بینی شود
  • سوپ ها ونوشیدنی های داغ بنوشید و از مصرف کافئین جلوگیری کنید
  • هنگام خوابیدن ازیک دستگاه بخور در اتاق استفاده کنید
  • ازدستگاه بخور استفاده کنید وفضای خانه را مرطوب کنید
  • درمان طب سوزنی و روش شیاتسو برای بهبود جریان خون در بینی وعملکرد عصب مناسب است
  • پوشیدن لباس های گرم وخواب درمحیط گرم هم موثراست
  • انجام فعالیت های منظم فیزیکی ویک زندگی سالم برای شما بسیار مهم است

  • درمان با جراحی

جراحی هایی که در ادامه گفته می شود برای بازگرداندن ساختارهای داخلی بینی و را های هوایی بینی (بخش های بالایی،میانی وتحتانی) انجام میشود. بافت های غضروف سوراخ بینی بافت های خاصی هستند و هیچ قسمتی در بدن وجود ندارد که بتواند بافت هایی شبیه به آن بسازد.

عملکرد بینی براساس نوع شکل بینی انجام میشود و بازگشت عملکرد طبیعی راههای هوایی بینی در صورتی انجام می شود که شکل طبیعی بینی و اختلال آن درمان شود برای اصلاح غضروف های سوراخ بینی می توان یک ساختار مصنوعی شبیه آن در حفره های بینی قرارداد با انجام این جراحی می توان فشارهوا، رطوبت، فیلتر و جریان هوا را در بینی بهبود بخشید.

پزشکان باقراردادن پروتزها درجای درست خود در بینی افراد، امیدوار هستند که ساختاری شبیه به غضروف های سوراخ بینی طبیعی ایجاد شود. چهارعمل را می توان انجام داد که شامل موارد زیراست:محدودیت درمیزان جریان هوایی که وارد بینی میشود و وارد کردن میزان هوایی که برای رطوبت بینی و تنفس لازم است و بتواند احتایاجات تنفسی بیمار را برطرف کند و باعث ایجاد مقاومت بینی به صورت طبیعی شود
بازگرداندن میزان رطوبت کافی به بینی، این پروتزها رطوبت موجود در هوا را وارد ریه می کنند.


طبیعی کردن راههای هوایی بینی برای عبورهوا بعد از جراحی و اطمینان ازاینکه حجم زیادی ازهوا وارد بینی می شود.افزایش مخاط بینی برای مقابله با هوایی که وارد بینی میشود. افزایش این مخاط باعث بهبود احساس بویایی فرد و بهبود تنفس اوهم می شود.

خشکی و کیپ شدن بینی

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits