دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تنگی نفس؛درمان تنگی نفس
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علت تنگی نفس؛درمان تنگی نفس:علت و درمان تنگی نفس و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی/با دلگرم همراه باشید تا در مورد علائم تنگی نفس+راه درمان "تنگی نفس"بدانید.

علت و درمان تنگی نفس و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی

با دلگرم همراه باشید تا در مورد علائم تنگی نفس+راه درمان "تنگی نفس"بدانید.

درمان تنگی نفس

مقدمه ای در مورد تنگی نفس

برای یک فرد هیچ احساسی ترسناک‌تر از این نیست که قادر به تنفس هوای کافی نباشد. اگرچه افراد به اشکال متفاوتی تنگی نفس (یا در اصطلاح پزشکی دیسپنه) را تجربه می‌کنند، اما معمولا آن را با احساس تنگ شدن شدید قفسه سینه یا احساس خفگی توصیف می‌کنند. برحسب علت آن، ممکن است شما تنگی نفس را فقط یک بار تجربه کنید، یا اینکه ممکن است نفس تنگی به صورت دوره‌های متناوب باشد و کم کم حالت ثابت و همیشگی به خود بگیرد.

درمان تنگی نفس

علائم تنگی نفس

  • افزایش تعداد دم و بازدم، تنفس عمیق، خمیازه، احساس سنگینی روی سینه و خستگی زودرس.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های دستگاه تنفسی(آسم، عفونت‌های ریوی و...)، دستگاه قلبی عروقی(نارسایی قلبی و بیماری‌های دریچه‌ای) و سل در معرض تنگی نفس هستند.
  • نارسایی کلیه، کم‌خونی، کاهش فشار خون، آمبولی ریه، پنومونی، آلودگی هوا، فشار عصبی و مصرف دخانیات نیز ممکن است به تنگی نفس منجر شود.
  • اگر تنگی نفس با درد قفسه سینه، حالت تهوع، غش و ضعف، ورم و قوزک پا، اشکال در تنفس به هنگام خوابیدن، تب بالا، لرزه و سرفه، کبودی لب‌ها و سر انگشتان دست و خس خس سینه همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.
  • باید توجه داشت که غذاهایی چون؛ ادویه‌جات، آب بسیار سرد و یا داغ، غذاهای نفاغ و پر حجم تحریک‌کننده هستند.
  • کسانیکه از کورتون مصرف نابجا و بی‌رویه دارند، در معرض خطر پوکی استخوان، فشار خون، عفونت و چاقی هستند.
  • تنگی نفس را باید جدی گرفت. چون در صورت ادامه یافتن ممکن است خطراتی را بدنبال داشته باشد و حتی منجر به مرگ شود.
  • برخی افراد سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس را تقریبا هر روز دارند. برخی دیگر در فواصل بین حملات تنگی نفس علامتی ندارند.برخی از ورزشکاران حرفه‌ای مبتلا به آسم هستند و طی ورزش شدید کمی احساس تنگی نفس می‌کنند، در حالی که برخی افراد حین ورزش معمولی دچار حمله شدید آسم شده و نیاز به درمان اورژانسی پیدا می‌کنند. به هر حال همه مبتلایان به آسم در این نکته مشترک هستند که مجاری هوایی در آنها به صورت غیرطبیعی متناوبا تنگ می‌شود.

درمان تنگی نفس

علت و درمان تنگی نفس و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی

1 علت‌ها و دلایل تنگی نفس1.1 مشکلات قلبی1.2 سایر علل تنگی نفس

2 علائم هشدار دهنده در افراد مبتلا به تنگی نفس3 اقدامات "خود مراقبتی"4 راه و روش‌های درمان تنگی نفس.

  • مشکلات قلبی

شما ممکن است دچار یک حمله قلبی "خاموش" شوید، بدون آنکه علائم آشکاری، مانند درد قفسه سینه و اضطراب شدید را تجربه کنید. در این موارد، تنگی نفس شما ممکن است تنها علامت هشدار دهنده بروز حمله قلبی باشد. اگر نظر پزشک عمومی نیز همین باشد، برای شما آسپرین تجویز خواهد شد و فوراً به بیمارستان انتقال خواهید یافت.

نارسایی قلبی نیز می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود. این بیماری مهلک به این معناست که قلب شما برای پمپاژ خون کافی به سراسر بدن با مشکل مواجه است. علت این مشکل معمولاً این است که عضله قلب بیش از حد ضعیف و یا سفت شده و قادر به عملکرد صحیح نیست. نهایتاً تجمع آب در داخل ریه‌ها، باعث دشوارتر شدن تنفس می‌شود.همچنین تنگی نفس می‌تواند با اختلالات سرعت ضربان قلب و یا ریتم آن مربوط باشد، مانند فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب بالا و نامنظم)، تاکی کاردی فوق بطنی (ضربان قلب بالا و منظم).

  • سایر علل تنگی نفس

مشکلات ریوی مانند عفونت ،آسم ، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، سرطان ریه و سایر تومورها و لخته شدن خون درگردش خون ریوی.بیماری‌های سیستمیک مانند کم خونی، بیماری مزمن کلیوی و یا کبدی.مشکلات سیستم عصبی ماننداختلالات عصب و عضله و اختلال اضطراب.از علائم آنژین صدری پایدار احساس دردی به صورت فشار و تنگی در مرکز قفسه سینه توصیف می‌شود. در آنژین پایدار ، درد مانند فشار بر روی قفسه سینه یا قرار دادن وسیله‌ای سنگین روی سینه احساس می‌شود و درد ممکن است از سینه به سمت گردن، دست‌ها و شانه‌ها کشیده شود.

درمان تنگی نفس

درمان تنگی نفس

پزشکان از چند گروه دارویی برای درمان آسم استفاده می‌کنند. گروه اول داروهایی هستند که باعث شل شدن عضلات دیواره راه‌های هوایی می‌شوند. دسته دوم داروها از التهاب مجاری هوایی جلوگیری می‌کنند یا باعث کاهش یافتن التهاب می‌شوند. داروهایی نیز هستند که هر دو کار را با هم انجام می‌دهند.

10 فرمان جدی برای مبتلایان به تنگی نفس

اگر مبتلا به آسم هستید، نکات زیر را جدی بگیرید:

1- اگر با مصرف غذای خاصی احساس می‌کنید که مشکل تشدید می‌گردد، باید آن غذا را از برنامه غذایی خود حذف کنید. انواع فلفل، زعفران، کرفس، انگور و خربزه از غذاهایی هستند که ایجاد حساسیت می‌کنند.

2- دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید؛ زیرا برخی داروها موجب تشدید آسم می‌شوند. پروپروانولول (ایندرال) یکی از این داروهاست. همچنین آسپرین، ایندومتاسین و بعضی از داروهای قلبی می‌توانند باعث ایجاد آسم در فرد مستعد شوند.

3- اگر سینوزیت دارید یا پشت حلق خود ترشحاتی حس می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید تا او نسبت به درمان آن اقدام کند.

4- در درمان‌های غیردارویی حذف مواد حساسیت‌زا به نفع بیمار است و اگر بیماران بتوانند از محل آلوده به یک محل سالم نقل مکان کنند، بسیار خوب است.

5- استرس‌ های روحی یکی از عواملی است که باعث ایجاد حمله آسم می‌شود. پس تا جایی که می‌توانید آرام باشید.

6- بسیاری از بیماران مبتلا به آسم نسبت به حیوانات حساسیت دارند. پس در صورت وجود حیوانات خانگی در منزل، آنها را از محیط زندگی خود دور کنید.

7- مراقب باشید تا وزنتان بیش از اندازه بالا نرود؛ زیرا افزایش وزن سبب تحمل بار بیشتری بر ریه‌ها می‌شود.

8- سعی کنید بالشتان از مواد حساسیت‌زا پر نشده باشد. اگر بالش یا پتوی پر دارید، حتما برای آنها از روکش استفاده کنید.

9- هیچ‌وقت سیگار نکشید و حتی از محلی که در آن سیگار می‌کشند، دوری کنید.

10- داروهای خود را مرتب و به طرز صحیح مصرف کنید. به خاطر داشته باشید با دوری از عوامل حساسیت‌زا و به‌کارگیری درمان مناسب می‌توان آسم را کنترل کرد.یک قاشق مرباخوری تخم شربتی را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید برای تنگی نفس و سرفه های خشک خوب است.

سیاه دانه و روغن آن موثرترین و مفیدترین چیزی است که برای تقریباً هر بیماری، آلرژی یا حساسیت و حتی بیماری های جدی مانند تنگی نفس (asthma)، دیابت،اختلالات در سیستم دفاعی بدن، زردی یا (Hepatit) ، ایدز (AIDS) و حتی سرطان دارو میباشد.شکرتیغال برای درمان آسم و تنگی نفس مفید است.

شاید مدفوع در خون دیده نشود با چشم ولی اگر این علائم را دارید به دکتر مراجعه نمایید- شکم درد-حالت تهوع و استفراغ-سختی و تنگی نفس – اسهال – تپش قلب – غش کردن و کاهش وزن

علایم وجود آنفولانزای مرغی در انسان : تب، سرفه، گلودرد، درد عضلات، احساس کسالت، عفونت چشم و ریه‌ها، تنگی نفس، خلط خونی و اسهال.تنگی نفس می تواند از علائم سرطان خون باشد.

درمان تنگی نفس

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits