دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تکرار ادرار + درمان
6
زمان مطالعه: 11 دقیقه
علت تکرار ادرار + درمان:علت تکرر ادرار چیست و درمان تکرر ادرار چگونه است؟ با دلگرم همراه باشید تا در مورد راه های درمان تکرر ادرار بیشتر بدانید.

علت تکرر ادرار چیست و درمان تکرر ادرار چگونه است؟

با دلگرم همراه باشید تا در مورد راه های درمان تکرر ادرار بیشتر بدانید.

علت تکرار ادرار چیست؟

هرگاه تعداد دفعات ادرار طی روز از 5 تا 7 بار بیشتر شود فرد اصطلاحا دچار تکرر ادرار شده است که این مساله می تواند نشانه بیماری باشد. چگونه می توان با این یماری مقابله کرده و از آن رهایی یافت.متخصص مجاری ادراری راهنمایی کاملی در مورد این بیماری با شما در میان گذاشته است.
تکرر ادرار و تغییر غیر عادی در دفع ادرار نشانه‌ای از بیماری‌های دستگاه دفع ادرار و دیگر سیستم‌های بدن است.

اگر در شرایطی، میزان مایعات دفع شده بدن بیشتر از مایعات جذب شده باشد باعث ایجاد مشکل در کارکرد کلیه و اعضای دیگر بدن می‌شود، در واقع در اثر کم شدن مایعات بدن، فشار خون نیز کاهش یافته و در پی آن درصد خون دریافت شده در کلیه کم شده و تغذیه خونی بافت کلیوی کاهش پیدا می کند و در نتیجه، اشکال در کارکرد کلیه ها و تکرر ادرار به وجود خواهد آمد. بی‌توجهی به این مسئله، می‌تواند در آینده تاثیر نامطلوب و جبران‌ناپذیری را بر جای گذارد.

مسلما به وجود آمدن تغییر کمی در وضع دفع ادرار می‌تواند نشانه‌ای مهم و جدی باشد؛ نشانه‌­ای که نباید به آن بی­‌توجهی کرد. در بین این مشکلات، افزایش یافتن دفعات دفع ادرار یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین مشکلاتی است که می­‌تواند افراد را درگیر کند.این بیماری برای زن، مرد، کودک و بزرگسال اتفاق می­‌افتد.

شاید شما خودتان این شرایط را تجربه کرده باشید یا بین دوستان و اطرفیان‌تان کسانی را بشناسید که به صورت دائمی باید برای دفع ادرار، خودشان را به دستشویی برسانند و از این مشکل رنج می‌برند، اما این که چنین مشکلی چرا به وجود می‌آید و برای درمان آن چه چاره‌­ای باید اندیشید، مسئله­‌ای است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

علت و درمان تکرار ادرار

تمام مواردی که باید درمورد تکرر ادرار از عوامل تا راه های درمان آن بدانید.

چرا هنوز از توالت فاصله نگرفته، باز هم فکر دستشویی رفتن به سرتان می زند؟

مراجعه مکرر به دستشویی کلافه تان کرده؟

وقتی که قرار است برای چند ساعت از خانه فاصله بگیرید یا سفر بروید، استرس پیدا کردن توالت عمومی رهایتان نمی کند؟

در طول شب مجبورید بارها از خواب برخاسته و مثانه تان را خالی کنید؟

همه اینها نشانه های ابتلای شما به تکرر ادرار است.مشکلی که می تواند جنبه های دیگر زندگی از جمله کار و فعالیت های روزانه، خواب و استراحت، سلامت روان و... را هم تحت تأثیر قرار می دهد.تکرر ادرار با وجود همه آزاردهنده بودنش، بیماری شایعی است.

علت و درمان تکرار ادرار

علت تکرر ادرار چیست؟

علت به وجود آمدن این اختلال موارد مختلفی می‌تواند باشد که در ادامه به طور کامل بررسی می‌شود. تکرر ادرار در واقع یک بیماری نیست بلکه علامت یک یا چند بیماری در بدن است. یکی از علت‌های آن در طول روز می‌تواند بیماری‌ها و درگیری­‌های فکری و عصبی و از سوی دیگر بروز این مشکل در شب­‌ها می‌تواند به دلیل بیماری‌های عفونی دستگاه دفع ادرار باشد.

معمولا بیمار از سوزش ادرار، درد در ناحیه پایین شکم، سوزش و دید کم چشم، بوی تند ادرار، ضعف عمومی بدن، کدر شدن رنگ ادرار، وجود تب و لرز، درد در قسمت پایین کمر و فشارهای عصبی شکایت دارد.از علت‌­های دیگر می‌­توان به وجود عفونت‌ ادراری، عفونت‌های زنانه، بزرگ بودن غده پروستات، تجمع مدفوع، مصرف الکل و برخی از داروها، افسردگی شدید به مدت زیاد، توهم، شل و ضعیف شدن عضلات کف لگن و شکم اشاره کرد.

  • ضعیف شدن عضلات مثانه
  • عفونت و بزرگ شدن پروستات
  • عفونت مثانه، عفونت کلیه و یا واژن
  • داروها و غذا­های مدر (ادرار آور) و مصرف زیاد ویتامین B2 و C و پرنوشی
  • میگرن
  • لوپوس اریتماتوز (لوپوس سیستمیک اریتماتوز یک بیماری خود­ایمنی مزمن است که اندام­های مختلفی مانند پوست، مفاصل، خون و کلیه را درگیر می‌کند )
  • پرکاری غده تیروئید
  • گلومرولونفریت (نوعی بیماری کلیوی است که مشخصه­یآن التهاب گلومرول­‌ها، یا رگ‌های خونی کوچک در کلیه‌ها می‌باشد)
  • کافئین موجود در قهوه یا چای
  • هیپوآلدوسترونیسم (هیپرآلدوسترونیسم‌ یک‌ بیماری‌ غدد درون‌ریز است که‌ در اثر تولید بیش‌ از حد آلدوسترون‌ ایجاد می‌شود)
  • تومور­های دستگاه دفع ادرار
  • سرطان مثانه و اطراف آن
  • اختلال در سیستم گردش خون
  • وجود انسداد در سیستم ادراری
  • تولید کم هورمون ضد ادرار
  • تحریک کلیه به دلیل سرما
  • بیماری ادیسون (بیماری آدیسون، ناشی از شکست نسبی یا کامل لایه بیرونی غده فوق کلیوی است)
  • آسیب به کبد
  • فشار رحم در حال رشد به مثانه در زنان باردار
  • انتقال یافتن عفونت مقعدی به دستگاه دفع ادرار (بیشتر در بانوان)
  • سنگ‌های مثانه و کلیه
  • دیابت

علت و درمان تکرار ادرار

راه حل مناسب برای درمان سوزش ادرار

گاهی با رفتاردرمانی می توان مثانه را بزرگ تر کرد؛ یعنی فرد هربار دقایقی ادرار را تحمل کند تا مقدار بیشتری در مثانه جمع شود. زمانی که مثانه خیلی کوچک باشد با جراحی بخشی از روده را به مثانه اضافه می کنند که این روش آخرین انتخاب برای درمان است.

  • کشش در مثانه

گاهی مثانه به دلایل مختلف ازجمله ضخیم شدن آن نمی تواند کشش و افزایش حجم داشته باشد. در حقیقت مثانه نمی تواند به شکل بادکنکی بزرگ تر شده و ادرار بیشتری را نگه دارد. تا زمانی که شما از پس درمان مشکل اصلی برنیایید، نمی توانید میزان توالت رفتن ها و دفع ادرارتان را کاهش دهید.

راه حل

با تمرین هایی می توان مثانه را بزرگ کرده و حجم آن را افزایش داد. لازم است فرد برای خود تعیین کند که مثلاً هر بار دقایقی در برابر احساس اجبار تخلیه مثانه مقاومت کند، بعد از مدتی زمان مقاومت در برابر تخلیه مثانه را بیشتر کند؛ هرچه فرد زودتر ادرار را تخلیه کند دیرتر درمان خواهد شد. اگر در انجام این تمرین ها جدی باشید، می توانید به هرچه زودتر برطرف شدن مشکلتان امیدوار باشید.

  • مثانه بیش فعال

مثانه برخی افراد لرزش های بیش از حد یا منقبض شدن های خودبه خودی دارد. در این مورد فرد به طور ناگهانی احساس نیاز به دستشویی احساس می کند و اگر سریع مراجعه نکند ممکن است لباس خود را خیس کند.

راه حل

برای درمان این مورد ممکن است دارودرمانی در نظر گرفته شود؛ داروهایی تجویز می شوند که لرزش ها و انقباضات خودبه خودی را مهار کرده و تکرر ادرار را درمان می کنند. درصورتی که داروهای دیگری را مصرف می کنید از پزشکتان در مورد احتمال تداخل داروهای جدید با آنچه پیش از این مصرف می کردید سؤال کنید. اگر تکرر ادرار دارید، نباید خوددرمانی کنید یا سرسری از کنار آن بگذرید؛ اول باید با کمک پزشکتان علت را پیدا کرده و بعد درمان مناسب با آن را انتخاب کنید.

  • مثانه عصبی

بیماری های زمینه ای مثل MS، پارکینسون، سکته یا تومور مغزی، دیسک های درمان نشده، آسیب های نخاعی و... ممکن است سبب شوند مثانه تحت فشار قرار گیرد. درواقع این بیماری ها می تواند تحریک پذیری مثانه را بالا برده و موجب تکرر ادرار شود.

راه حل

با درمان یا کنترل بیماری های زمینه ای می توان فشار مثانه را کم کرد. گاهی ممکن است بر اساس علت بیماری زمینه ای و بررسی نوار مثانه، تجویز دارو یا جراحی نیاز باشد.

  • مثانه های حساس

به طور طبیعی پس از پر شدن مثانه تا حجم 150 سی فرد احساس ادرار را درک می کند؛ در افرادی که به علت مثانه حساس دچار تکرر ادرار هستند احساس ادرار حتی با حجم 20 سی و چند قطره هم درک می شود.

راه حل

همیشه درمان های تهاجمی یا دارویی نیستند که می توانند به حل مشکل شما کمک کنند، گاهی ریش و قیچی دست خودتان است و خود شما هستید که با تمرین و مقاومت می توانید اوضاع را بهتر کنید. به همین دلیل برای درمان این مشکل باز هم رفتاردرمانی درنظر گرفته می شود؛ یعنی فرد به اصطلاح حرف مثانه را گوش نکرده و در مقابل رفتن به دستشویی مقاومت کند. پس خسته نشوید و تلاش کنید هر روز یک قدم به جلو بروید.

  • عفونت ها

عفونت های مثانه یا مجاری ادراری ممکن است سبب تکرر ادرار حاد یا مزمن شوند. اگر عفونت یکباره رخ دهد، تکرر ادرار حاد و اگر عفونت مزمن بوده و ماه ها وجود داشته باشد تکرر ادرار مزمن را ایجاد می کند.

راه حل

مسلماً رعایت مسائل بهداشتی از عفونت ها جلوگیری می کند، به علاوه درمان عفونت هم می تواند تکرر ادرار را درمان کند. نوشیدن آب فراوان هم می تواند در این رابطه مؤثر باشد.

استرس و اضطراب

مسائل روانی می توانند در ایجاد تکرر ادرار نقش داشته باشند. افرادی که مدام تحت استرس هستند نیاز بیشتری به دستشویی احساس می کنند و ممکن است به تکرر ادرار مبتلا شوند.

راه حل

مراجعه برای درمان و کنترل استرس می تواند مؤثر باشد. به علاوه فرد نباید بر ادرار خود تمرکز کرده و به لحاظ روانی، ذهن خود را به خاطر این مساله مغشوش کند. مشغولیت ذهنی نسبت به تکرر ادرار بیشتر این قضیه را تشدید می کند.

  • وسواس ادراری

این علت هم به مسائل روانی برمی گردد و در افرادی که وسواس ادراری دارند، دیده می شود. باید بدانید هرچه به مثانه بیشتر متمرکز و حساس بوده و استرس داشته باشیم، مثانه تحریک پذیرتر خواهد بود. پس در این مورد هم خود شما هستید که به جای استفاده از داروها می توانید برای حل شدن این مشکل قدم بردارید.

راه حل

شخص باید با راهنمایی متخصص، وسواس خود را حل کرده و درک کند حساسیت بیش از حد نسبت به پاکی سبب مشکلاتی نظیر تکرر ادرار خواهد شد.

  • اگر با توالت قهرید حواستان باشد

همیشه اشتباهاتی که در مراقبت از کلیه هایتان انجام می دهید، باعث مقیم شدنتان در توالت نمی شوند. گاهی شما چنین مشکلی که ساختار کلیه ها یا مثانه تان باعث آن شده است را به ارث می برید. اما در هر حال، نگه داشتن ادرار و قهر بودن با توالت هم نمی تواند در بیمار شدن کلیه ها و مثانه شما بی اثر باشد.

  • چندبار دستشویی می روید؟

تکرر ادرار و عکس آن کم ادراری هر دو به لحاظ تشخیص و درمان مهم است و باید نسبت به آنها آگاهی داشت. تکرر ادرار زمانی رخ می دهد که فرد کمتر از حد طبیعی ادرار می کند؛ یعنی در طول شبانه روز کمتر از 7 یا 8 بار و با حجم خیلی کم تخلیه مثانه دارد.

  • چقدر مایعات می نوشید؟

برخی افراد هم هستند که مایعات کمی می نوشند اما حجم ادرار خیلی زیاد است و اصطلاحاً به پرادراری مبتلا هستند. این افراد حتماً باید از لحاظ عملکرد کلیه مورد بررسی قرار گرفته و چکاپ شوند زیرا ممکن است اختلالات عملکردی کلیه ازجمله کم کاری کلیه وجود داشته باشد.

  • کلیه هایتان سالم است؟

نارسایی های کلیوی درباره کم ادراری یا پرادراری نقش اساسی دارند. نارسایی های کلیوی در مراحل اولیه نشانه ای ندارند و فرد تا زمانی که 50 درصد یا بیشتر مورد تخریب یا نارسایی قرار نگرفته باشد علائمی ندارد. حتی گاهی عملکرد یک کلیه کاملاً از بین می رود اما فرد هنوز از آن بی اطلاع است.

  • این نشانه ها را دارید؟

زمانی که بیش از 50 درصد تخریب و نارسایی در کلیه به وجود می آید نشانه هایی مانند درد، زردی پوست، رنگ پریدگی، بی اشتهایی، کاهش وزن، خستگی مزمن و... خود را نشان می دهند که شاید این زمان برای درمان و پیگیری بسیار دیر باشد، بنابراین لازم است نسبت به این موضوع آگاه بود و توجه کافی داشت.

  • تکرر ادرار در کودکان

معمولا در کودکانی که مشکلات آناتومیک دستگاه مجاری ادراری یا مشکلات عصبی مثانه دارند، این مشکل نیز بروز خواهد کرد. همچنین اضطراب‌های کودکانه هم می‌تواند گاهی با تکرر ادرار نمایان شود. سنگ­های مثانه، بیماری‌­های عصبی، ضایعات مادرزادی نخاعی یا مشکلاتی که در سیستم عصبی مرکزی وجود دارد نیز می تواند کارکرد دستگاه ادراری را تحت تاثیر قرار دهد.

علت و درمان تکرار ادرار

چه زمانی باید برای درمان تکرر ادرار به پزشک مراجعه کنید

چنانچه موارد زیر را تجربه کردید به پزشک مراجعه نمایید:

  • مشکل شما باعث ایجاد مشکل در خواب و فعالیت های روزانه‌­تان شده است.
  • مشکلات مربوط به ادرار یا علائم آزاردهنده در دفع ادرار دارید.
  • در صورت وجود خون در ادرار
  • قهوه‌ای تیره و یا قرمز شدن رنگ ادرار
  • دفع ادرار دردناک
  • وجود درد در پهلوها و ناحیه پایین شکم یا کشاله ران
  • سختی در دفع ادرار و تخلیه مثانه
  • اضطرار همیشگی در دفع ادرار
  • عدم توانایی کنترل مثانه
  • تب

علت و درمان تکرار ادرار

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناهید | ۶ سال پیش
وووای از دست تکرر ادرار مخصوصا در زمان بارداری خیلی بده.ممنون از اطلاع رسانی خوب سایتتون
0
0
صادق | ۷ سال پیش
شتباه نکنید تکرر ادرار تعداد زیاد احساس ادرار و رفتن به دستشویی ولی با حجم کم ادرار میباشد که خیلی ناراحت کننده میباشد و علتهای زیادی دارد ولی در مورد دیابت حجم ادرار زیاد میباشد
0
0
فاطیما | ۷ سال پیش
ممنون از راهنمایی خوبتان و استفاده کردم
0
0

hits