دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱7 روش درمان حالت تهوع و علت ایجاد آن

علت حالت تهوع در طول روز

۱7 روش درمان حالت تهوع و علت ایجاد آن
77
زمان مطالعه: 9 دقیقه
احساس ناخوشی در اعماق معده و حالت تهوع یکی از بدترین شرایطی است که می تواند برای انسان رخ دهد.

علل و درمان تهوع و استفراغ مداوم در طول روز

تهوع و استفراغ در بسیاری از اختلالات اتفاق می افتد. در اینجا برخی علل شایع و اینکه چطور بر معده شما اثر می گذارند، آورده می شود. با دلگرم همراه باشید.

حالت تهوع و دلایل آن

تهوع حالتی ناراحت کننده است که اغلب نیز به دنبال آن استفراغ پیش می آید. این حالت که با تخلیه محتویات معده همراه است، بسیار آزاردهنده و در صورت ادامه یافتن خطرناک است.

تهوع و استفراغ به خودی خود بیماری نیست، اما می تواند نشانه ای از مشکلاتی دیگر باشد. به عنوان نمونه بیماری حرکت یا دریازدگی، بارداری، درد شدید، استرس عاطفی یاترس، بیماری های کیسه صفرا، مسمومیت غذایی، پرخوری، واکنش به برخی بوهای خاص و حتی برخی مشکلات مغزی می توانند منجر به بروز چنین حالتی شوند.

البته علت استفراغ نیز با توجه به سن فرد متفاوت است. میان کودکان این حالت شاید بیشتر به دلیل عفونت های ویروسی، مسمومیت های غذایی، پرخوری و... ایجاد شود.گاهی نیز زمان تهوع و استفراغ می تواند نشان دهنده علت آن باشد.

مثلاً وقتی کمی بعد از غذا خوردن این حالت شروع می شود، می توان به مسمومیت های غذایی، التهاب معده و... شک کرد.البته حالت تهوع و استفراغ یک تا ۸ساعت پس از صرف غذا هم ممکن است به علت مسمومیت باشد.

علت حالت تهوع

تهوع و استفراغ می توانند به دلایل زیر آغاز شود:

  • عفونت معده و روده

التهاب معده و روده مشخصاً به وسیله عفونت های ویروسی و باکتریایی ناشی از آب یا غذای آلوده ایجاد می شود. علاوه بر تهوع و استفراغ ممکن است اسهال آبکی و گرفتگی های عضلات شکمی هم داشته باشید.

  • سردرد

یک سردرد شدید مانند میگرن می تواند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شود.

  • اختلالات گوش داخلی

اختلالات گوش داخلی مانند بیماری حرکت نیز می تواند تهوع ایجاد کند.درمان با داروهای ضد سرطان و اشعه درمانی غالباً با استفراغ همراه است.

  • سموم

سطح بالای سموم مانند الکل ، نیکوتین و داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها در خون می توانند باعث بروز تهوع و استفراغ شوند.

  • هورمون ها

تغییرات هورمونی اوایل حاملگی می تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ شود، همانگونه که موج هورمونی اغلب در دوره های استرس شدید می تواند چنین کاری را انجام دهد. مشکلات غده تیروئید نیز، چه هورمون زیاده از حد تولید شود و چه کم، می تواند باعث تهوع شود.

  • زخم گوارشی

زخم های گوارشی، زخم های روبازی هستند که در آستر معده، قسمت های ابتدایی روده کوچک یا مری اتفاق می افتند. نشانه معمول زخم، سوزشی ما بین استخوان های قفسه سینه شماست، ولی زخم ها در عین حال می توانند باعث تهوع و استفراغ نیز شوند. بسیاری از زخم های گوارشی ناشی از باکتری ای به نام " اچ پیلوری" هستند.

  • سنگ های کیسه صفرا

سنگ های کیسه صفرا، رسوبات جامدی از کلسترول و نمک های کلسیم هستند که در کیسه صفرا یا نزدیک مجاری صفراوی شکل می گیرند. گاهی سنگ های کیسه صفرا باعث تهوع، استفراغ، سوءهاضمه و درد شکمی می شوند.

  • پانکراتیت

پانکراتیت وضعیتی است که در آن آنزیم های گوارشی به جای تجزیه غذا در روده کوچک به لوزالمعده حمله می کنند. این وضعیت باعث درد شکمی خفیف تا شدید می گردد که اغلب با تهوع، استفراغ و تب همراه است.

۱۶ روش درمان حالت تهوع و علت ایجاد آن

اقدامات مراقبت از خود

اگر شما احساس تهوع می کنید، این پیشنهادات می تواند به شما کمک کند:

  • سخت نگیرید. فعالیت می تواند تهوع را بدتر کند.
  • آب زیاد بنوشید. قطعات یخ یا نوشابه های میوه ای یخی را بمکید. جرعه های کوچک آب، چای کمرنگ نوشابه های غیرالکلی، نوشابه های ورزشی بدون کافئین یا هر دو را بنوشید. نوشیدن مایعات شکردار ممکن است معده شما را نسبت به سایر مایعات آرام تر نماید.
  • از بوهای غذایی پرهیز کنید: غذا نپزید، از رفتن به رستوران ها وسایر مکان هایی که بوی غذا می دهند، پرهیز کنید.
  • غذاهای سهل الهضم بخورید. با غذاهای سهل الهضمی مانند ژلاتین، کلوچه ها و نان برشته شروع کنید. وقتی این غذاها را تحمل کردید، غلات، برنج و میوه ها را امتحان کنید. از غذاهای چرب و چاشنی دار پرهیز نمایید.

تهوع دوران بارداری

تهوع یکی از اختلالات گوارشی است که می تواند برای فرد آزاردهنده باشد، به خصوص وقتی که هر روزه تکرار شود، مثل تهوع دوران بارداری.

در این مقاله 17 ماده مفید را که در رفع حالت تهوع و جلوگیری از آن موثرند، برای شما آورده ایم:

  1. پودر سماق در درمان اختلالات گوارشی و مشکلات روده بزرگ، برطرف کردن حالت تهوع و بی اشتهایی موثر است.
  2. گوجه فرنگی برای برطرف کردن تهوع صبحگاهی در زنان باردار مفید است.
  3. زنجبیل می‌تواند باعث جلوگیری از تهوع ناشی از عمل جراحی و شیمی درمانی و نیز تهوع دوران بارداری شود. مطالعات نشان می دهد مصرف یک گرم پودر زنجبیل در جلوگیری از حالت تهوع بعد از عمل جراحی، به اندازه داروهای آرام‌بخش موثر است.
  4. هندوانه خواص بسیاری دارد، از جمله ضد استفراغ و ضد تهوع، مخصوصا برای افرادی که در تابستان دچار گرمازدگی می شوند، نوشیدن آب هندوانه با کمی گلاب می تواند مفید باشد.
  5. شاتوت یکی از انواع توت ها است. استفاده از جوشانده برگ های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده است.
  6. نعناع، دارای خاصیت خنک کنندگی، رفع گرفتگی عضلات و مسکن درد می باشد. پیشگیری از درد معده و روده ، ضد اسهال ، ضد تهوع ، ضد درد عادت ماهیانه و ضد سرفه از اثرات عصاره این گیاه ذکر شده است.
  7. زرشک، منقبض کننده طحال بوده و اثر ضد تهوع دارد، اما استفاده مقدار زیاد آن باعث اسهال و حتی فلج مرکز تنفسی می شود. مصرف زرشک به مقدار 2 گرم در طول روز و به مدت سه بار توصیه می شود و مصرف بیش از اندازه آن می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.
  8. پونه برای مقابله با حالت تهوع و استفراغ، مشکلات و ناراحتی های گوارشی موثر است، به طوری که از ترش کردن معده جلوگیری می کند و برای هضم غذا و برطرف کردن سکسکه مفید است.
  9. آب لیمو خاصیت ضد تهوع دارد و در درمان اسهال و یبوست به کار می رود.
  10. آلبالو ، ضد عفونی کننده قوی روده ها است. به درمان کم خونی ، تصلب شرایین ، خستگی، دیابت، نارسایی کبد، آرتریت (درد و التهاب مفاصل) ، نقرس و حالت تهوع کمک می کند.
  11. گوجه فرنگی برای برطرف کردن تهوع صبحگاهی در زنان باردار مفید است.
  12. تمبرهندی مثل یک ملین عمل می کند. این میوه، یک اشتها آور بوده و منبعی از آنتی اکسیدان ها نیز به حساب می آید. خوردنش به همراه غذا به هضم آن کمک می کند. به علاوه برای کاهش تهوع مفید است، بنابراین اضافه کردن آن به غذا به خصوص در وعده غذایی افرادی که مشکل گوارشی دارند، توصیه می شود.
  13. در طب سنتی چین از دارچین برای درمان سرماخوردگی، تهوع، اسهال و دردهای عادت ماهانه استفاده می شود.
  14. دم کرده پوست پرتقال اشتها را افزایش می دهد. باعث تقویت سیستم هاضمه شده و نفخ و حالت تهوع را از بین می برد. سیستم گردش خون را بهبود می بخشد. برای تهیه این دم کرده، حدود یک قاشق غذاخوری پوست خرد شده پرتقال را درون آب جوش بریزید و پس از 10 تا 15 دقیقه آن را میل کنید.
  15. رب انار برای بهبود کم اشتهایی ، تهوع ، ضعف عمومی ، تصفیه خون و میگرن بسیار مفید است.
  16. میوه سنجد از نظر طب سنتی، طبیعت سرد و خشک دارد و ضد تهوع و صفرا بر است.
  17. ویتامین B6 از جمله ویتامین های محلول در آب است که در رفع تهوع موثر است. این ویتامین در مواد غذایی زیر وجود دارد: گردو، بادام زمینی، لوبیا سفید، نخودفرنگی، سویا، اسفناج، گوجه فرنگی، ذرت، گندم کامل، سبوس گندم، جگر، قلوه، گوشت گاو، میگو، بوقلمون، تخم مرغ ، شیر، انگور، طالبی، آناناس، سیب، پرتقال، گلابی و هلو.

۱۶ روش درمان حالت تهوع و علت ایجاد آن

زمان مراجعه به پزشک

چنانچه حالت تهوع و استفراغ چند روز ادامه پیدا کرد باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه شود. همچنین اگر با درمان های معمول خانگی شرایط بیمار بهبود نیافت، احتمال کم شدن آب بدن وجود داشته یا آسیبی جدی به او وارد شده است نیز مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

توجه داشته باشید در مورد نوزادان و کودکان زیر ۶ سال باید بیشتر دقت کنید؛ اگر این حالات حتی تنها چند ساعت ادامه یافت نیز وقت را از دست نداده و به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر در استفراغ خون وجود دارد، سردرد شدید یا گرفتگی گردن، ضعف، گیجی یا کاهش هوشیاری نیز همراه با این حالات است سریع و به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنید.درد شدید در ناحیه شکم، تب و اسهال نیز می تواند از دیگر علائمی باشد که به مراجعه اورژانسی به مراکز درمانی نیاز دارد.

همچنین بخوانید:

علت سردرد همراه با حالت تهوع و چشم درد

درمان سریع تهوع در طول سفر

علت حالت تهوع در طول روز

برای درمان حالت تهوع از چه دارویی استفاده کنیم؟

چگونه حالت تهوع را از بین ببریم؟

درمان حالت تهوع

برای درمان استفراغ و حالت تهوع مایعات خالص بنوشید و به طور تدریجی مقدار آن را افزایش دهید. بهتر است تاوقتی حالت استفراغ خوب نشده از غذاهای جامد استفاده نشود. در صورتی که این حالت به دلیل بیماری خاص یا دارویی خاص ایجاد شده، نیز با نظر پزشک اقدامات لازم را انجام دهید.

پیشگیری از حالت تهوع

از آنجا که تهوع و استفراغ مشکلاتی ناراحت کننده است، بهتر است از بروز آن پیشگیری کنیم. این کار هم با شیوه هایی ساده ممکن است. به عنوان مثال شاید بهتر باشد به جای ۳ وعده غذا با حجم زیاد، وعده هایی کوچک تر و در دفعات بیشتر انتخاب کرده و به آهستگی آنها را بخوریم. همچنین غذاهایی که هضمشان سخت است نیز بهتر است کمتر استفاده شوند.

حالت تهوع بدون استفراغ

زمانی که احساس کردید این حالت به شما دست داده است، می توانید از استفراغ پس از آن پیشگیری کنید. به عنوان مثال می توانید مقدار کمی از مایعات شیرین و ملایم مانند آبمیوه هایی که البته اسیدی نباشند بنوشید.

همچنین خوب است در این شرایط در حالت نشسته یا دراز کشیده ـ اما در موقعیت صحیح ـ کمی استراحت کنید. چون فعالیت داشتن حالت تهوع را بدتر کرده و می تواند منجر به استفراغ شود.در نهایت بهتر است در صورت ادامه یافتن چنین حالاتی مراجعه به پزشک را نادیده نگیرید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (77 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

عسل | ۴ سال پیش
سلام من ۱۴ سالمه و مدام درگیر حالت تهوع میشم ولی استفراغ ندارم ... این حال واقعا اذیتم میکنه خسته شدم دیگه از این حال خواهش میکنم کمکم کنید. بعد تو این چند وقته بیشتر اینطوری میشم و نمیتونم غذا بخورم .. تنگی نفس میگیرم و قلبم تند میزنه بعد اینم بگم که وقتی حالت تهوع میگیرم نمی تونم چیزی بخورم که در متن بالا است .. خیلی ام از استفراغ میترسم و دوست ندارم دچارش شم ..‌‌ اگه لطف کنید خیلی سریع جواب بدین ممنون
0
11
مجتبی | ۵ سال پیش
با سلام به همه دوستان
من هم همینجوری هستم
بهترین چیز برای بهم نخوردن حال
خوردن ( گوشت بلدرچین ) هست .
امتحان کنید عالیه.
انشا... زود خوب بشید.
0
0
حجت | ۶ سال پیش
سلام مصرف زیاد گوجه فرنگی در دوران بارداری باعث نقص ژنتیکی جنین می شود
0
1
زهرا | ۶ سال پیش
باسلام من حدودادو سه ماهی شه که همش هرچی میخورم بعد از 1ساعت بر میگردونم و12سال بیشتر سن ندارم میشه خواهش کنم بگید باید چه کار کنم
1
0
مرضیه | ۶ سال پیش
سلام دوستان منم خیلی حالت تهوع دارم از چیه؟
1
2
ن میهن دار | ۶ سال پیش
باسلام
ازبوی غذا بخصوص گوشت حالت تهوع می گیرم ونمی تونم بخورم یکسال این مشکل رادارم ولی یکی دوماه بیشتر شده
1
1
پریا | ۶ سال پیش
سلام ، من 10 ساله تهوع دارم
همه جور دکترم رفتم
بهترین متخصص های گوارش تهران ، روان پزشک و ...
ولی هیچ فایده ای نداره
نمیدونم چیکار کنم
0
1
پاسخ ها:
علی | ۵ سال پیش
سلام منم همینطوری هستم
0
3
اناهیتا | ۵ سال پیش
منم دقیقا شبیه شمام ده سال شایدم بیشتر هر دکتری بگی رفتم آندوسکوپی دکتر اعصاب فقط از استرسه به محض اینکه چیزی نگرانم کنه یا ذهنم درگیر باشه اینطوری میشم و غذا کوفتم میشه
0
0
منم همینطوری هستم | ۵ سال پیش
منم دقیقا همینطوری هستم اگه راهی پیدا کردید مثل عمل جراحی منم بی خبر گذارید
0
1
کاظم | ۷ سال پیش
سلام من دوماه که فشارم شدیدا میاد پایین حالت تهوع دارم ولی استفراغ نمیکنم مدام سرم زدم از بوی همه چی بدم میاد حالم به هم میخوره از غذا ته حلقم ابم قورت میدم حالم بهم میخوره
0
3
پاسخ ها:
Dr | ۴ سال پیش
باسلام
برای درمان به پزشکان طب سنتی مراجعه کنید
0
0
نرجس | ۷ سال پیش
سلام همسرم دوسالی میشه بعضی وقتا حالش هم میخوره ...حتی اگه سرفه زیاد بکنه ..اینو هم بگم که پارسال رفت دکتر گفت عفونت معده داری یک تکه معدش زرد بوده ایا بده؟؟
0
1
نگین | ۷ سال پیش
سلام. من از صبح ک بیدارشدم تهوع دارم خیلی هم بالا اوردم دکتر هم رفتم گفت عفونت ویروسیه. اب هم ک بخورم بالا میارم . احساس سوزش تو گلوم حس میکنم ک فک کنم از بس بالا اوردم اینجو ی شد. میشه کمکم کنید چطور بهتر بشم؟؟
2
3
صبا | ۷ سال پیش
سلام دختر من ٨ ساله هست از دیروز دچار تهوع شده ـ دیشب اصلا نخوابیده کمی زنجبیل با نبات داغ دادیم بهش اکنون باید چه کنیم ؟
0
1

hits