دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای داشتن خواب آرام
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
راه های مناسب برای داشتن خواب آرام:ساده ترین راهکارها برای یک خواب خوب و راحت/با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای داشتن یک راه خوب برای خوابیدن آرام آشنا شوید.

ساده ترین راهکارها برای یک خواب خوب و راحت

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای داشتن یک راه خوب برای خوابیدن آرام آشنا شوید.

()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()

راه های مناسب برای خوابی آرام و راحت

« اختلالات خواب به سه دسته تقسیم می شود یک بحث مشکلاتی است که فرد موقع ورود به خواب دارد و یا مشکلاتی که فرد حین خواب دارد و مشکلاتی که مربوط به لحظه بیداری فرد است.»

در طب سنتی چین خواب شب اهمیت بالایی دارد چرا که بدن حین خواب عمل بازسازی اش را انجام داده و همچنین برخی از ارگانهای بدن مانند کبد هم سم زدایی میکند.

عواملی مانند استرس، نگرانی و افسردگی ها بر روند خواب اثر گذاشته و در نتیجه باعث عدم تعادل در عملکرد مناسب قلب، کبد، طحال و مغز میشوند.

در طب چینی ۴ روش ذیل میتواند در جهت داشتن خوابی راحت کمک کننده باشد:

Acupressure

یکی از تکنیک های درمانی قدیمی است که در آن با نوک انگشتان به نقاط حساس و کلیدی بدن فشاری مناسب وارد میکنند که روند بهبود را تسریع میکند. در اینجا به دو نقطه حساس که با فشردنشان میتوانید خواب بهتری را تجربه کنید اشاره میکنیم

Inner Gate

ناحیه ای در راستای انگشت سوم سمت داخلی مچ دست چپ ما بین دو تاندون. با شست دست راستتان روی این ناحیه فشار اندکی وارد کرده ۵ دقیقه نگه دارید و نفس عمیق بکشید سپس این کار را روی دست مقابل تکرار کنید.

Inner gate

ناحیه ای واقع در وسط کف پا و زیر برآمدگی آن. با شست ابتدا ۳۰ ثانیه فشار وارد کرده ۵ دقیقه صبر کنید و مجددا ۵ دقیقه فشار وارد کنید.هر شب به مدت ۱۰ دقیقه این حرکات را انجام دهید.

()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()

راه های مناسب برای داشتن خوابی راحت و عالی

عناب، آرام بخش سنتی

در طب چینی از قلب به عنوان منزلگاه روح و روان یاد شده که هر گونه ضعف در آن، روان را نا آرام و خواب را دشوارتر میکند.

عناب موجب آرامش روحی، تقویت قلب و کمک به خواب عمیق میشود. عناب حاوی نوعی گلیکوزید به نام Saponin بوده که در کاهش اضطراب موثر است. مصرف روزانه کمی عناب توصیه شده است.

قبل از خواب افکار مزاحم را از ذهنتان دور کنید

فکر کردن قبل از خواب باعث متمرکز شدن انرژی در مغز میشود در حالی که باید به طور نرمال در طول شب این انرژی در اندامهای تحتانی بدن توزیع شود تا خواب با آرامشی داشته باشید. با کمک مدیتیشن قبل از خواب میتوان ذهن را آرام و افکار مزاحم را از آن دور کرده و آماده خواب عمیقی شوید.

نرمش های موثر در رفع بی خوابی

از نظر طب سنتی چین انجام این حرکات هر شب به مدت ۲ تا ۴ هفته در درمان بی خوابی های مزمن بسیار موثر است.

۴-۱ به پشت دراز کشیده و زانو ها را خم کنید به کمک دستهایتان زانو ها را به سمت سینه کشیده و نفس بکشید. این حالت را ۱تا ۲ دقیقه حفظ کرده و سپس به حالت درازکش اولیه بازگردید و دست ها را کنار بدن قرار دهید.

۴-۲ به همان حالت درازکش به پشت دم عمیقی کشیده بازوها را بالای سر دراز کنید با بازدم بازوها را پایین آورده و بدنتان را از قسمت سینه تا شکم ماساژ دهید سپس دستتان را کنار بدن گذاشته و دوباره حرکت را تکرار کنید. هر حرکت به مدت ۱ دقیقه.

۴-۳ همانطور به پشت بخوابید، دست ها را مشت کرده و هر مشت را در طرفین ستون فقرات قرار دهید تا جایی که میتوانید مشت ها را در نزدیکترین ناحیه به شانه ها قرار داده شروع به وارد کردن فشار نمایید. با هر فشار ۳ بار نفس عمیق بکشید و مشت ها را به سمت پایین حرکت دهید تا جایی که به کمر برسد، در این ناحیه ۵ بار نفس عمیق کشیده این بار مشت ها را دو طرف استخوان دنبالچه بگذارید و فشار وارد کنید و باز هم ۵ بار نفس عمیق بکشید.

۴-۴ این بار دمر خوابیده دست ها را زیر شکم گذاشته و با دم آهسته ای شکم و قفسه سینه را از هوا پر کرده و جریان انرژی را در کل بدنتان حس کنید سپس با یک بازدم خروج انرژی های منفی را از بدنتان تجسم کنید، بعد از هر بازدم کمی استراحت کرده و عضلات را شل کنید. این تمرین را به مدت ۱ دقیقه انجام دهید.

وضعیت خواب به حالت گوزن The Deer sleep posture :Taoist sleep position

بعد از انجام ۴ حرکت بالا، حین خواب وضعیت ذیل را داشته باشید:

به پهلوی راست دراز کشیده، بازوی راستتان را خم کنید به گونه ای که کف دست راست رو به سمت صورت باشد. بازوی چپ را روی ران قرار دهید و دستتان را به سمت شکم آویزان کنید. پای راست به طور نرمال صاف و پای چپ کمی خمیده است.

خیلی‌ها نمی‌دانند که ما واقعاً به چه مقدار خواب نیاز داریم. این سوال هیچ پاسخ مشخصی ندارد. هرچه رشد می‌کنیم و سنمان بالاتر می‌رود، مقدار خواب موردنیازمان متفاوت می‌شود و اینکه می‌گویند هر فرد به هشت ساعت خواب نیاز دارد یک باور غلط است.

بعضی افراد با شش یا هفت ساعت خواب راحت هستند، بعضی با نه تا ده ساعت. بدن هرکدام از ما از نظر بیولوژیکی متفاوت است و مهمترین چیز کیفیت خوابمان است و اینکه وقتی خسته هستیم بخوابیم.

این روزها افراد بیشتر و بیشتری دچار اختلالات خواب می‌شوند و راهکارهایی به جز دارو هم وجود دارد. در زیر به چند نکته درمورد مشکلات خواب اشاره می‌کنیم؛

فعالیت‌های روزانه اهمیت دارد

مصرف کافئین روزانه‌تان را محدود کنید و برای بیدار نگه داشتن خودتان از محرک استفاده نکنید، مخصوصاً در شب هنگام. بدن ما یک سیستم ظریف بیوریتمیک دارد و وقتی خودتان را مجبور به بیدار ماندن بیشتر از آن حدی که باید می‌کنید، در این چرخه مشکل ایجاد می‌شود و کم‌کم مشکلاتتان آغاز می‌شود. چیزهایی مثل نوشابه‌های انرژی‌زا فقط یک کمک موقتی هستند. در آخر از نوشیدنی‌هایی مثل این ضربه می‌خورید و حتی می‌توانند شدیداً اعتیادآور باشند.

خودتان را تقویت کنید

اگر در طول روز نیاز به تقویتی دارید، پیاده‌روی، تنفس عمیق، نوشیدن آب یا خوردن تنقلات سالم مثل آجیل را امتحان کنید. خیلی‌وقت‌ها که عصرها می‌خوابیم، بدنمان کم‌آب می‌شود و به آب یا هوای بیشتری نیاز پیدا می‌کند. به دنبال تنقلات شیرین و قندی نروید چون اینها هم می‌توانند مضر باشند. همچنین سعی کنید چرتتان خیلی طول نکشد چون همین هم باعث می‌شود شب نتوانید به‌موقع بخوابید.

()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()

نکته های ساده برای پیشگیری از اختلالات خواب


دکتر پورشریفی درباره راه های پیشگیری از بروز اختلالات خواب گفت:« گاهی مشکلات خواب افراد با مداخلات ساده ای قابل تغییر است به عنوان مثال با داشتن افکار منفی، مشاهده اخبار قبل از خواب، دیدن فیلم های نامناسب و مطالعه کتاب هایی که باعث بروز هیجان های منفی می شود احتمال بیشتری دارد فرد دچار اختلال خواب شود بنابراین لازم است فرد در طول روز بویژه قبل از خواب از داده هایی که بار منفی ایجاد می کند خودداری کند.»

  • اگر خوابتان نمی آید به رختخواب نروید


وی ادامه داد:« گاهی علت مشکلات خواب، شرطی سازی هایی است که به هنگام خواب رخ می دهد یعنی به هنگام گذاشتن سر بر روی بالش، افکار منفی به سراغ فرد می آید بنابراین بهتر است تا زمانی که فرد خواب آلوده نشده است به محل خواب مراجعه نکند.»

  • مصرف غذاهای محرک ممنوع


این روانشناس بالینی افزود:« از دیگر مسائلی که می توان با رعایت آن به سادگی از بروز اختلالات خواب جلوگیری کرد خودداری از مصرف غذاهایی است که هوشیاری را زیاد می کند مثل مصرف چای و نوشیدنی های حاوی کافئین و مواد محرک است. برخی از افراد با پیاده روی و یا نحوه خوردن شام اختلالات خواب خود را کنترل می کنند.»

  • برای خواب راحت، مسائل را حل کنید


وی گفت:« آنچه که بدان اشاره شد مداخلات رفتاری برای کنترل اختلالات خواب است اما اصل مداخلاتی است که در ذهن فرد و به عبارت روانشناسان "شناختی" باید اتفاق افتد. تا زمانی که فرد نتواند مسائل را حل کنند ممکن است اختلالات خواب داشته باشد.»
اگر فرد به تنهایی قادر به حل مشکلات خود نبوده و اختلالات خواب وی ادامه داشته باشد توصیه می شود مداخلات تخصصی را از متخصصان سلامت از جمله روانشناسان، روانپزشکان و مشاوران دریافت کنند.»

  • مصرف خودسرانه قرص های خواب آور ممنوع


وی در پاسخ به اینکه آیا مصرف خودسرانه قرص های خواب آور مجاز است گفت:« مصرف هر دارویی اگر بدون تجویز پزشک و مطابق با نیاز فرد نباشد ممکن است موجب بروز مشکلات و آثار جانبی برای فرد شود. از طرفی برخی از مشکلات افراد بویژه مشکل اختلالات خواب، ممکن است با یک مداخلات معمولی روانشناختی و مشاوره ای برطرف شود. طبیعتا استفاده از دارو مگر به حسب ضرورت و بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.»

  • از مصرف داروهای تجویزی نترسید


پورشریفی با بیان اینکه برخی از افراد از مراجعه به روانپزشک و مصرف داروهای تجویزی خودداری می کنند تاکید کرد:« نگرانی کلی افراد در مورد اینکه ممکن است با مصرف داروهای تجویزی پزشک دچار مشکلاتی شوند گاهی بزرگنمایی می شود و باید گفت فایده دارویی که برحسب نیاز فرد توسط پزشک تجویز شده است از عوارض آن حتما بیشتر است.»

()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()

هنوز نمی توانید بخوابید؟ به تغذیه‌تان توجه کنید

خواب مناسب و راحت

هنوز هم بااینکه کافئین را در برنامه‌غذایی‌تان کم کردید نمی‌توانید بخوابید؟ اجازه بدهید کمی درمورد تغذیه برایتان توضیح دهیم. اضافه کردن چیزهایی مثل ویتامین B، منیزیم، تریپتوفان و ملاتونین می‌تواند کمکتان کند. فقط دقت کنید که ویتامین‌های B را خیلی دیر مصرف نکنید چون ممکن است خوابتان را به هم بزنند. تریپتوفان آمینواسیدی است که برای ما ضروری است (یعنی خودمان نمی‌توانیم آن را بسازیم) و دریافت آن هم بسیار سخت است، مخصوصاً برای افراد گیاهخوار.

تریپتوفان، بعد از اینکه مدت‌ها مورد نکوهش بود، دوباره به بازار برگشت که ماده تشکیل دهنده HTP-5 است که به سروتونین تبدیل می‌شود، همان هورمونی که در مغز که به روحیه و خواب شما کمک می‌کند. ملاتونین هم ماده دیگری است که به طور طبیعی تولید می‌شود که مکمل‌غذایی آن را می‌توان برای کمک به خواب استفاده کرد. فقط دقت کنید که اگر داروهای SSRI مثل Prozac مصرف می‌کنید، تریپتوفان یا ملاتونین را امتحان نکنید.

خوب، حالا بعد از اینکه مصرف کافئین را قطع کردید و کمی ملاتونین به برنامه‌غذایی‌تان اضافه کردید، باز هم نمی‌توانید بخوابید؟

بگذارید کمی درمورد محیط خوابتان صحبت کنیم. دقت کنید که اتاق خوابتان کاملاً تاریک و آرام باشد. اگر محیط اطرافتان پرسروصدا است، می‌توانید از گوش‌گیر استفاده کنید. سعی کنید هیچ کار هیجان‌انگیزی قبل از خواب انجام ندهید، مثل ورزش شدید یا تماشای فیلم ترسناک (رابطه‌جنسی اشکالی ندارد).

کارهایی بکنید که ریلکس‌تان کند و شما را از مشغله روزتان دور کند، مثل خواندن یک کتاب غیرکاری و درسی، تماشای یک برنامه مفرح در تلویزیون، بازی کردن با حیوان خانگی‌تان، خوابیدن در وان حمام. در این ساعت باید روزتان را پشت سرتان بگذارید و استراحت کنید. شاید برای افراد پرمشغله و معتاد به کار سخت باشد اما مجبورید که برای داشتن خوابی راحت حواستان را از مشغله روزانه پرت کنید.

همچنین از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. شاید در ابتدا برایتان تسکین‌بخش باشد اما خوابتان را بر هم می‌زند و موجب کم آب شدن بدنتان هم می‌شود.

به نظر می‌رسد که ذهن ما بزرگترین مانع ما برای خوابیدن است. بیشتر وقت‌ها وقتی در تاریکی و خلوت دراز می‌کشیم، ذهنمان فضایی عالی برای طغیان پیدا می‌کند. به اتفاقات آن روز فکر می‌کنیم، نگران فردا می‌شویم، به این فکر می‌کنیم که فلان کاری که کرده بودیم درست بوده یا نه، درمورد انتخاب‌های آینده‌مان سوال می‌کنیم یا خیلی ساده دراز می‌کشیم و در فکرمان کار می‌کنیم. به برنامه روزانه‌مان فکر می‌کنیم و یا سعی می‌کنیم برای یکی از مشکلاتمان راه‌حل پیدا کنیم.

باید راهی برای بستن ذهنمان و ریلکس کردن پیدا کنیم. اما این سخت‌ترین مانع خوابیدن است زیرا ذهن می‌تواند مثل یک بچه خیلی شیطان باشد.

و زمان‌هایی هست که واقعاً یک عالمه کار داریم که باید انجامشان دهیم.

راه‌حل چیست؟

دو انتخاب دارید: ذهنتان را ببندید و بخوابید یا بیدار شوید و کار کنید.

بلند شدن و مشغول شدن به کارها فکر بدی نیست. اینکه ساعت‌ها دراز بکشید و درمورد چیزی فکر کنید کار بی‌هدف و بیهوده‌ای است. پس بلند شوید و کارتان را تمام کنید، مقاله‌تان را بنویسید، یک لیست از کارهای فردا تهیه کنید، حساب بانکی‌تان را چک کنید و از این قبیل. این کارها اگر انجامشان ندهید دیوانه‌تان می‌کنند. پس بلند شوید، آنها را انجام دهید و بعد به تختتان برگردید. یا اینکه فقط بلند شوید و حواس خودتان را با کاری مثل کتاب خواندن، نگاه کردن تلویزیون یا حل جدول پرت کنید.

  • در یک لحظه فقط به یک چیز می‌توان فکر کرد

پس اگر به چیزی منفی یا مربوط به کار فکر می‌کنید، آن را به فکری دیگر تغییر دهید. برای همین بوده که از قدیم می‌گفتند برای اینکه خوابتان ببرد شروع به شمردن کنید. چون حواس ذهن را از افکار تکراری پرت می‌کند.

  • ارتباط ذهن-جسم واقعی است

ارتباط ذهن-جسم و اینکه ما رئیس هر دو آنها هستیم را به خاطر آورید.
در آخر بعضی گیاهان و درمان‌های خانگی را برایتان پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید قبل از اینکه برای گرفتن یک نسخه پیش دکتر بروید، اینها را امتحان کنید. چای‌های گیاهی و گیاهانی مثل اسطوخودوس، بابونه و ریشه سنبل‌الطیب برای خواب عالی هستند. ممکن است مجبور شوید روش‌های مختلفی را امتحان کنید تا روشی مناسب خودتان پیدا کنید اما حتماً اینکار را بکنید. خواب خوبی داشته باشید!

()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۴ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    رویا | ۷ سال پیش
    دوغ مصرف کنید با نعناع
    0
    0
    آرمیتا | ۷ سال پیش
    اگه میخواین راحت بخوابین. فقط کافیه چندتا از آهنگای چاووشی ره گوش کنین تا هم گریه کنین . خوب بخوابین ،..
    0
    0
    فرزاد | ۷ سال پیش
    لطفا از بی خوابی مضمن و علاج ان بنویسید و محدوده سن را برای راهکاری که نشان می دهید مشخص کنید .
    0
    0
    نسیم | ۷ سال پیش
    خوب بود.ممنون
    0
    0
    
    hits