دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ضرب المثل مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه یعنی چی؟!
378
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مرغی که انجیر میخوره ، نوکش کجه :: کتاب (مناسب) بخوانیم !آیا میدونید معنی ضرب المثل مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه چیه!با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مفهوم این ضرب المثل آشنا شوید.

مرغی که انجیر میخوره ، نوکش کجه : کتاب (مناسب) بخوانیم !

آیا میدونید معنی ضرب المثل مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه چیه!با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مفهوم این ضرب المثل آشنا شوید.

مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه

مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه!

تعاریف و توضیحات مختلفی از ضرب المثل مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه طی سالیان سال مطرح شده ، ما تمامی آنها را برای شما در زیر فهرست کرده ایم. امیدواریم جواب سوال این کنجکاوی خود را بدست آورید !

طبق یکی از معتبر ترین تفاسیر برای این ضرب المثل آمده است : مرغی که انجیر می‌خوره نوکش کجه» به این معناست که از قیافه‌ و طرز رفتار طرف می‌شه فهمید که چه کاره است. با این توضیح که به نظر میاد در واقع کلمه‌ی صحیح (به جای انجیر) “نچیر” بوده به معنای گوشت. این کلمه هنوز هم در بعضی جاهای ایران استفاده می‌شه. یعنی عقاب که گوشت می‌خوره نوکش کجه و این رو از دو فرسخی می‎شه دید. بعد یک گنجشک اگر ادعا کنه که گوشت می‌خوره، به همون نوکش نگاه کنید، می‌فهمید که چی کاره‌ست.

divider

تعریف دوم برای مرغ انجیر خوار اینه که : انجیر جز خوراکی های مرغ نیست ، و اگر مرغ انجیر بخوره باید مخفیش کنه که کسی نبینه انجیر خورده ، در نتیجه این ضرب المثل مصداق کسانی است که ریاکاری می کنند و تظاهر به ریا در زندگی خود دارند.

مریدان، شیخی را پرسیدند: یا شیخ…، شیخ درجا حرف طرف را قطع کرد و گفت: پوووف باز شما‌ها پیدایتان شد!؟ باز می‌خواهید سوالات مسخره بپرسید و بعدش نعره بزنید و مزاحم همسایه‌ها شوید!؟

مریدان گفتند: نه یا شیخ، موضوع اشتغال و تولید و اقتصاد مقاومتی و اینهاست!

شیخ گفت: بنالید ببینم چه می‌گویید، کدامتان در این اقتصاد مقاومتی می‌بیند؟؟ بگوید تا ما اطلاع دهیم دولت مقاومتش را درهم بشکند.

مریدان گفتند: یا شیخ ما در خبرگزاری‌ها خوانده‌ایم که امسال ۷ میلیون دلار از سوئیس و دانمارک و آلمان و انگلستان و سنگاپور، سمعک وارد کشور شده است که نزدیک به ۶ تن است، آیا این حجم از مقاومت برای اقتصاد زیان‌آور نیست و کمرش خم نمی‌شود؟؟ ما نگرانیم یا شیخ!

شیخ کمی ریشش را خاراند و فکر کرد، سپس کمی سرش را خاراند و دوباره فکر کرد، سپس کمی پشتش را خاراند اما دستش به نقطۀ خارش پشت نرسید و از یکی از مریدان خواست که پشتش را بخاراند.مرید نیز پس از راهنمایی شیخ و آدرس‌های پیچ در پیچی که داد، به نقطۀ مورد نظر خارش دست یافته و چنگ در پشت شیخ انداخت، طوری که فریاد شیخ به آسمان رفت.

شیخ این مرید را بگفت: نمی‌خواهد، وحشی، مگر گربه‌ای؟، ناخن است یا چنگک!!؟ ببینم تو ترم چندم مریدی هستی؟ تو را تاکنون ندیده‌ام! کارت مریدی ات را ببینم!

مرید خجالت‌زده گفت: ترم اول مریدی هستم، هنوز آموزش کارت مریدی مرا نداده است، اما ورقه انتخاب دروس ترم اول مریدی و قبض واریز شهریه را دارم.

شیخ بگفت: از چه روی این قدر ناخن‌هایت به سان گربه‌سانان بلند است؟

مرید ترم اولی بگفت: شیخا! من گیتار می‌زنم.

شیخ با خشم به این مرید بگفت: ای ناقض امنیت ملی! ای از پشت چنگ زن! لابد دولت یک چیزی می‌داند که این‌ها را وارد می‌کند، بروید یکی از شما شماره وزیر صنعت را بگیرد به او بگوییم چند تن هم ناخن‌گیر وارد کند، اینجور گربه‌وار نباشید.

مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه

مریدان با دهان‌های باز شیخ را نگاه می‌کردند، شیخ بگفت: پیف! کدامتان سیر خورده است؟؟ بگوییم مسواک و خمیر دندان هم وارد کنند، خفه شدیم.

شیخ ادامه داد: وارد کردن این همه سمعک دو حالت دارد، یا تدبیر دولتی است برای اینکه شما جوانان صبح تا غروب کلاس را می‌پیچانید و درس نمی‌خوانید و به تکنولوژی تولید آن دست نمی‌یابید و یا ترفندی غیردولتی و اعتراض‌آمیز است برای اینکه بگویند گوش مسئولان سنگین است و صدای ناله‌های مردم را نمی‌شنوند، و یا هم که باز یک جای برجام نشتی داده و دولت مجبور به واردات این اقلام چپندر قیچی است.

مریدی گفت: عه شیخ، این که سه تا شد، شما گفتید دو حالت!!

شیخ گفت: خموش باش، تو چه می‌فهمی!!؟

مریدی دیگر پرسید: شیخا! اگر دولت حمایت کند، محیط کسب و کار و بازار فراهم باشد، مگر ما مرض داریم درس نخوانیم و برای یک سمعک پیش کشورهای دیگر گردن کج کنیم؟؟

شیخ بگفت: مرغی که انجیر می‌خوره نوکش کجه، حتماً باز یک آقازادۀ بیکار پیدا شده است که از روی ناچاری مجبور است نانش را از توی گوش‌های سنگین مردم در بیاورد، بروید خدا را شکر کنید که از کشور چین سمعک وارد نکرده است.مریدان تا این پاسخ شیخ را شنیدند قصد نعره داشتند که شیخ با پشت دست بر دهان سه‌چهارتایشان کوفت و بقیه بی‌سر و صدا به بیابان‌ها فرار کردند.

مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه!

شاید به این دلیل این ضرب المثل در فیلم گشت ارشاد 2 زیاد به کاربرده شده:که شخصیت های اصلی فیلم سینمایی گشت ارشاد 2 افرادی هستند که ظاهری خلاف اما دلی پاک دارند که هر جایی به دنبال یک لقمه نان هستند اما جامعه همه راه ها را به رویشان بسته و به خاطر ظاهر خلافشان و داشتن سابقه جامعه به آن ها به چشم سوء ظن نگاه میکند , این در حالی است که نقش اصلی فیلم می خواهد بگوید افراد که کلاهبرداری های بزرگ انجام میدهند مانند ما بیچاره نیستند و نوک کج (ابزار های قدرتمند دارند) اصطلاحا افراد با نفوذی هستند



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (378 رای)  

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسین | ۳ سال پیش
دیالوگ بی بی بود تو قصه های مجید، اونجا که مجید میخواست بره خونه معلمش میگو بخوره.
معنیشم این میشه که هرکسی رو واسه یه کاری ساختن.
4
8
مهدی | ۴ سال پیش
اصل ضرب تلمثل اینست مرغی که نخجیر (شکار) میکنه نوکش. کجه
9
5
پاسخ ها:
حامد | ۳ سال پیش
من از هر چیزی که کجه متنفرم،دسته کج،راهه کج،فکره کج حتی نوک کج،من به منار جمبان اصفحان که میگن کجه فکر نمیکنم اصلا دوست ندارم برم ببینمش،واسه چی میری دنبال یه چیزه خوشمزه که سفت شده نوک بهش میزنی تا نوکت کج بشه دیگه نتونی چیزه دیگه بوخوری و فقط دنبال انجیر میگردی چون خوشمزس،هر چیزی به امتحانش نمی ارزه ،مثال مواد مخدر ادمارو کجو کوج میکنه
31
4
علی تاجی | ۴ سال پیش
به نظرم معنیش این میتونه باشه که مرغه حتما مشکل داره که انجیر میخوره اگه بخوایم انسانیش رو بگیم اینه که طرف تا مشکلی نداشته باشه به کار اشتباهی رو نمیاره
7
13
بیتا | ۴ سال پیش
به نظر من اشتباه است
11
7
حامد | ۵ سال پیش
به نظرم متن اشتباه است
8
11
سعید | ۶ سال پیش
«مرغی که انجیر می‌خوره نوکش کجه»! بنابه گفته ای ضرب المثل درستی نیست چون پرندگانی مثل گنجشک هستند که نوکشون کج نیست اما انجیر میخورن، یا اینکه قرقی نوکش کجه اما گوشتخواره. بهتره گفته بشه «مرغ شکاری نوکش کجه»! اونوقت اگر کسی در مورد انجام کاری ادعایی داشته باشه و کاملا معلومه که از عهدش برنمیاد! بهش میگن: «مرغ شکاری نوکش کجه»!
9
13
پاسخ ها:
من | ۵ سال پیش
این دیالوگ معروف حمید فرخ نژاد تو گشت ارشاده یعنی هیچ مرغی انجیر نمیخوره ولی اگه یکیشون بخوره بعنی یه ریگی تو کفشش هست یا نوکش کجه
5
26

hits