دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رودخانه‌ی باستانی - سیاره‌ مریخ - - عکس
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رودخانه‌ی باستانی - سیاره‌ مریخ - - عکس - تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که ۲۰۰ هزار سال-رودخانه-باستانی-سیاره-مریخ

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که ۲۰۰ هزار سال پیش در مریخ آب مایع جریان داشته است.

باشگاه خبرنگاران: تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که ۲۰۰ هزار سال پیش در مریخ آب مایع جریان داشته است.

به گفته ی کارشناسان تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که ۲۰۰ هزار سال پیش در مریخ آب مایع جریان داشته است. در یک خندق رسوب گذاری شده در یک دهانه‌ی جوان در نیمکره ی جنوبی سیاره‌ی سرخ و ویژگی های زمین شناسی این خندق نشان می دهد که توسط آب شکل گرفته است.

رودخانه‌ی باستانی - سیاره‌ مریخ - - عکس
در تحقیقات صورت گرفته بر نیمکره جنوبی این سیاره سرخ روشن شده که آب در این منطقه جاری بوده و وجود بستر نهرهایی این حقیقت را تأیید می‌کند.

دانشمندان اعلام کرده‌اند، شیارها و گودال‌های بزرگ و عمیق نشان از جاری شدن آب در مریخ دارد که این آثار با جریان آب در جزایر"اسوالبارد" نروژ در اقیانوس منجمد شمالی قابل مقایسه است. شیارها در دوره عصر یخ و در حدود ۴۰۰ هزار سال پیش در این جزایر شکل گرفته‌اند و به عقیده دانشمندان بسیار شبیه خندق‌ها و شیارهای جریان آب در مریخ هستند.

"آندریاس جانسون" محقق دانشگاه گوتنبرگ می‌گوید: حفره‌های موجود بر سطح مریخ نشان از جریان‌های آب دارد که نوعی فرسایش در بستر رودخانه‌ها را نشان می‌دهد.

وی افزود: سیاره مریخ در حال حاضر در اواسط عصر یخبندان قرار دارد، بنابراین آب به صورت مایع بر سطح آن جاری نیست، اما شواهد موجود حاکی است این سیاره در گذشته بسیار گرم‌تر و مرطوب‌تر از وضع حالا بوده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits