دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
"سرخی لبانم از تو" نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رژ لب -نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

با اینکه ۱۳۰ سال از عمرش می‌گذرد، اما هیچکس مرگی را برایش متصور نیست. سخن از رژ لب یکی از محبوبترین لوازم آرایش در نزد زنان است که نمایشگاهی در ایالت زاکسن آنهالت آلمان تماما به آن اختصاص یافته است.

رژ لب

مارلنه دیتریش، ستاره افسونگر سینما، زمانی در این آینه‌ها به سرخی که این رژلب‌ها به لبانش می‌بخشیدند، نگاه می‌کرده است. در نمایشگاه شهر هاله در ایالت زاکسن آنهالت آلمان به مناسبت ۱۳۰ سالگی رژلب این لوازم آرایشی را که روزگاری به مارلنه دیتریش تعلق داشته، به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

رژلب‌هایی به جا مانده از دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۶۰ میلادی. این نمایشگاه به گفته "آنکه باخمن"، رئیس خانه هنر شهر هاله، نه تنها رژلب که نزدیک به ۴۵۰ قطعه لوازم آرایش تاریخی را در معرض دید عموم قرار داده است.

نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

همراه با لوازم آرایش مارلنه دیتریش‌، لباسی متعلق به وی نیز به نمایش گذاشته شده است. عروسکی که این لباس بر تنش نشانده شده، به طور دقیق از روی اندازه‌های این ستاره شهیر سینما ساخته شده است.

نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

رژلب در فرم امروزی آن برای نخستین بار در ماه مه سال ۱۸۸۳ در نمایشگاهی در آمستردام معرفی شد. در آن زمان دو عطرساز پاریسی قلم استوانه‌ای شکلی را پیچیده در پارچهای ابریشمی به اسم رژلب به عموم معرفی کردند. این قلم از چربی گوزن و موم زنبور عسل ساخته شده بود و با یک عملکرد کشویی ساده می‌شد آن را به درون و بیرون کشید.

نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

البته در آن زمان رژلب کالایی لوکس به شمار می‌آمد که تنها اغنیا توان خریدش را داشتند. هزینه گزاف به کنار، در ابتدا مشتریان این وسیله آرایشی رقاصه‌ها و زنان تن‌فروش بودند که همین شهرت منفی موجب دوری گزیدن دیگر زنان از رژلب شده بود. در آن سالها بخشیدن سرخی به لبان کاری گناه‌ و ممنوعه به شمار می‌آمد.

نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

سارا برنارد، هنرپیشه فرانسوی، پای رژلب را به سالن‌های مهمانی باز کرد. زنان به تقلید از این ستاره سینما که به رژلب لقب "قلم عشق" را داده بود، روی به استفاده از آن آوردند.

نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

با گسترش سینمای صامت در دهه ۱۹۲۰ و ستارگانی که یکی پس از دیگری با لبهایی تیره رنگ روی پرده ظاهر می‌شدند، رژلب جای خود را در دل‌ها و روی لبان زنان باز کرد.

نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

هر چند رنگ بخشیدن به لبها تا پیش از قرن ۱۹ میلادی نیز کاری رایج در میان زنان بود. زنان بانفوذ در مصر باستان نظیر نفرتیتی، همسر آخناتون فرعون مصر و کلئوپاترا مایعی قرمز رنگ را که درون شیشه‌هایی کوچک نگه داشته می‌شد با انگشت یا قلمو دور و روی لبهایشان می‌کشیدند.

نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

امروزه رژلب پرفروش‌ترین وسیله آرایشی در جهان است. طبق برآوردها فروش رژلب در جهان سالانه ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده میشود. تازه‌ترین آمارها در آلمان حاکی از آن هستند که از هر دو زن، یک نفر رژ به لب می‌زند.

نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

در سالهای جنگ جهانی دوم رژلب ماهیتی میهن‌پرستانه یافت. رژلب‌هایی با نام‌های "قرمز میهن‌پرستانه" یا "قرمز پیروز" در بازار آمریکا فروش چشمگیری پیدا کردند.

نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

ارتباط نقش پررنگ رژلب با بحرانهای اجتماعی نیز در خور توجه است. در زمان بحران مالی فراگیر سال ۱۹۲۹ فروش رژلب به طور قابل توجهی افزایش یافت. این پدیده آنگونه که "استی لادر" یکی از مارک‌های سرشناس تولید لوازم آرایشی گزارش داده است، در سال ۲۰۰۱ نیز تجربه شد. پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر میزان خرید رژلب به طور کم‌سابقه افزایش پیدا کرد.

نمایشگاهی برای ۱۳۰ سالگی رژ لب

سال ۲۰۱۲ در آلمان میزان فروش رژلب ۶۴ میلیون یورو بوده است که نشان از افزایش ۵/۶ درصدی نسبت به سال پیش از آن داشت. یک پژوهش جالب از سوی یک کمپانی تولیدکننده لوازم آرایشی نشان می‌دهد که زنان همچنین به خوردن رژی که روی لبهایشان زده‌اند، علاقه دارند. طبق پژوهش‌های انجام شده زنان در طول زندگی خود نزدیک به سه کیلو و نیم رژلب، چیزی در حدود ۸۷۵ عدد از این ماده آرایشی، را می‌خورند.

گردآوری : مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.9 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits