دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شیر را گرم میل کنید نه سرد
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شیر را گرم میل کنید نه سرد:شیر گرم بهتر است یا شیر سرد؟آیا خوردن شیر گرم مفید تر است؟ برای دانستن بیشتر خواص شیر گرم با دلگرم همراه باشید.

شیر گرم بهتر است یا شیر سرد؟

آیا خوردن شیر گرم مفید تر است؟ برای دانستن بیشتر خواص شیر گرم با دلگرم همراه باشید.

شیر را گرم بخوریم یا سرد؟

شیر را گرم بخوریم یا سرد؟

طب امروزی تاکید به خوردن فراوان شیر می کند، مخصوصاً در افراد پیر با پوکی استخوان و آرتروز، از طرفی افراد مسن عمدتاً از سردی مفاصل و سایر اعضا رنج می برند. برای این افراد بهترین روش مصرف شیر در منابع طب سنتی این است که شیر را با دارچین میل کنند تا هم سردی شیر را بگیرد و هم به این دلیل که دارچین مبدرق شیر است و شیر را تا مفاصل می برد.

این خاصیت ذاتی دارچین است که اگر همراه شیر خورده شود، خواص درمانی شیر را به مفاصل می رساند.

طریقه جوشاندن شیر به این ترتیب است که به‌اندازه یک‌چهارم شیر، ‌آب به آن اضافه کنید. سپس در حرارت ملایم بجوشانید تا آب اضافه شده، تبخیر شود.
یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به اسهال درکودکانی که نوشیدنی‌ سرد بویژه شیر می‌خورند، ‌ کاهش انرژی معده و اختلال در عملکرد این عضو است.
وقتی شیر را از یخچال درمی‌آورید و به کودک‌ می‌دهید و او بی‌وقفه می‌نوشد، حجم زیادی شیر سرد وارد معده می‌شود و معده پیش از آن که مشغول هضم و جذب شود، بخش زیادی از انرژی‌ را به دلیل سردی شیر از دست می‌دهد. پس انرژی کمتری برای هضم و جذب آن ذخیره می‌کند.

شیر را گرم بخوریم یا سرد؟

شیر سرد فواید بیشتری نسبت به شیر گرم دارد. چون شیر سرد خواص خود را به صورت طبیعی حفظ کرده و کمتر به بافت های گلو آسیب می زند.

از این رو شیر سرد سالم، کامل و خنک کننده است. خیلی از افراد بوی شیر را دوست ندارند در این صورت بهتر است از شربت گل رز و یا پودر کاکائو در شیرشان استفاده کنند و یا با میوه های دیگر به صورت مخلوط مصرف کنند البته شیر به شکل یخی و بستنی هم مورد استفاده قرار می گیرد. البته بهتر است با کمی کاکائو قبل از مصرف آن را طعم دار کرد.

کارشناسان تغذیه می گویند شیر پاستوریزه را نباید جوشاند و فقط به صورت ولرم باید آن را مصرف کرد . جوشاندن شیر پاستوریزه شده باعث از بین رفتن کیفیت آن می‌شود.

در پاستوریزه شدن شیر کلیه میکروب‌های بیماری زای این ماه از بین می‌رود، بنابراین نیازی به جوشاندن آن نیست، ضمن آن که جوشاندن مجدد شیر پس از پاستوریزه شدن باعث از بین رفتن برخی ویتامین‌های آن می‌شود. جوشاندن شير ضمن ايجاد تغييرات عمده در تركيبات شير و از بين بردن ويتامين‌هاي حساس به حرارت موجود درآن، باعث كاهش جذب ميزان كلسيم محلول در آن مي‌گردد.

شیر را گرم بخوریم یا سرد؟

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (8 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

کیمیا | ۷ سال پیش
من شیر رو گرم میکنم و میخورم
ایا فرقی با شیر سرد داره مثلا شیر سرد بهتره یا شیر گرم؟
0
0
مرضیه | ۷ سال پیش
باتشكر از مطالب خوبتون ولی در مورد جوشاندن شیر تازه هنگامی که شیر به نقطه جوش رسید 3 الی 5 دقیقه در حالت جوش باقی بماند کافیست تا هم باکتریهایی مثل بروسلا از بین بروند و هم ویتامینها و املاح شیر از بین نروند.
0
0

hits