دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دانستني هاي جالب از قوانين عجيب عربستان

دانستني هاي جالب از قوانين عجيب عربستان

دانستني هاي جالب از قوانين عجيب عربستان
34
زمان مطالعه: 8 دقیقه
دانستني هاي جالب از قوانين عجيب عربستان كشور عربستان قوانين كشور عربستان دانستني هاي جالب از عربستان كشور عربستان ژچگونه است قوانين عجيب دنيا قوانين عجيب دانستني هاي جالب خواندني هاي جالب

دانستنی های جالب از قوانین عجیب عربستان

دانستني هاي جالب از قوانين عجيب عربستان
دانستنیـهایی عجیـب درباره عربـستان سعـودی
ورود غیر مسلمان بنا به حرمت اماکن اسلامی، به مناطق حجاز (شهرهای مکه ومدینه) ممنوع است.
معمار بهترین هتل مکه (هتل هیلتون) که غیر مسلمان است، مجبور شد از طریق دوربین و بر روی یکی از تپه‌های اطراف شهر پروژه ساخت هتل را نظارت و پیگیری کند.
در عربستان مجازات اسلامی اجرا می‌شود که شامل حدود و قوانین تعزیراتی است بعنوان مثال، چهار انگشت فرد سارق بریده می‌شود. همچنین در بعضی موارد و برای قصاص اعضای دیگر بدن نیز بریده می‌شود.
در این کشور افراد مجرم در ملأ عام گردن زده می‌شوند.
تاکنون میلیونها کتاب مذهبی اقلیت مذهبی توقیف و آتش زده شده‌ است.
سالن سینما در عربستان وجود ندارد.
عکسبرداری در بیشتر اماکن عمومی ممنوع است.
فروش سگ و گربه در این کشور ممنوع است.
جادوگران گردن زده می‌شوند.
بعضی از علمای مذهبی عربستان خواهان قانونی شدن برده داری هستند.
در اماکن عمومی و غذاخوری‌ها جداسازی جنسیتی به شدت اجرا می‌شود.
بر اثر فشار بیش از حد بر روی زنان، آمار خودکشی زنان بالاست.
پس از چندین دهه بررسی و به دنبال به وجود آمدن مشکلات مربوط به هویت، وزارت کشور عربستان در آوریل ۲۰۰۵ با حق زنان سعودی برای داشتن کارت شناسایی در صورت درخواست خود آنها موافقت کرد. بسیاری از زنان تصمیم گرفتند از داشتن کارت شناسایی صرف نظر کنند نه به این دلیل که آنها نمی‌خواستند کارت شناسایی داشته باشند، بلکه این محرومیت به این دلیل بود که پدر، همسر یا برادر آن‌ها به دلیل چاپ عکس زنان بر روی کارت شناسایی، با اعطای کارت شناسایی به زنان مخالفت می‌کردند. این مخالفت با تکیه بر این اصل اسلامی که مردان سرپرست زنان هستند و در نتیجه آنها به داشتن هویت رسمی نیاز ندارند، توجیه می‌شد. واقعیت این است که بخش‌های دولتی بسیاری وجود دارند که کارت شناسایی را نمی‌پذیرند. این ادارات دولتی برای شناسایی فرد (زنان) کارت شناسایی خانوادگی یا دو شاهد برای تأیید هویت زنان درخواست می‌کنند.
رانندگی زنان در عربستان سعودی بر اساس فتوای مقامات مذهبی کشور ممنوع است.
در سال ۱۹۹۰میلادی چهار زن آلمانی الاصل مقیم سعودی با نادیده گرفتن این ممنوعیت اقدام به رانندگی در سطح شهر ریاض کردند که بلافاصله توسط پلیس دستگیر شدند. روزنامه‌های محلّی مطلب توهین آمیزی علیه آنان انتشار دادند و خواستار اخراج آن‌ها از شهر شدند.
علمای عربستان نیز بر حرام بودن رانندگی زنان به دلیل ایجاد فساد و آسیب رساندن به عفت پافشاری کردند.
دولت عربستان اعلام کرده که زنان نمی‌توانند در نخستین انتخابات سراسری این کشور که انتخابات شورای شهر است رای‌ دهند. رییس دولت اعلام کرد که زنان فاقد صلاحیت لازم برای قضاوت دربارهٔ کاندیداهای انتخاباتی هستند.
با این که دولت سعودی دختران را از آموزش منع نکرده‌ است و حتی آموزش رایگان نیز برای ایشان در نظر گرفته ‌است، حضور دختران در آموزشگاه‌ها و مدارس بسیار محدود است. طبق آمار رسمی دولت سعودی ۵۵ درصد دانش آموزان ابتدایی، ۷۹ درصد دانش آموزان متوسطه و ۸۱ درصد دانش آموزان دبیرستان پسر هستند.
دیدگاه‌های سنتی در عربستان باعث شده‌ است که بسیاری از دختران در سنین پایین مدرسه را ترک می‌گویند.
ورود زنان بدون همراهمی محرم به بسیاری از اماکن عمومی سعودی از جمله بانک‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها ممنوع است.
رستوران‌های سعودی معمولاً دو بخش جدا برای مجردها و خانواده‌ها دارند.
بخش خانوادگی رستوران‌ها به غرفه‌های کوچک تنظیم شده ‌است که زنان می‌توانند در آن نقاب را برداشته و غذا بخورند، بدون این که مرد نامحرمی وارد شود.
شرکت زنان در مجامع عمومی حتی در مساجد بسیار محدود است.
از زنان سعودی انتظار می‌رود هنگام خروج از خانه، حتماٌ با مرد محرم همراه باشند.
علمای حنبلی سفر زنان را بدون همراهی مردی از محارمش ممنوع می‌دانند. در عربستان سعودی این قانون به دقت اجرا می‌شود و به زنانی که محرم به همراه ندارند، اجازهٔ خروج داده نمی‌شود. این قانون هم در سفرهای درون کشور و هم در سفرهای برون کشوری صادق است.
پوشش زنان سعودی در مجامع عمومی چادر سیاه گشادی است که از سر تا پا را در بر می‌گیرد و عبایه گفته می‌شود. پوششی که صورت زنان سعودی را فرا می گیرد نقاب (روبنده) نام دارد.
پوشاندن دست‌ها و صورت برای تمام دخترانی که به بلوغ رسیده‌اند اجباری است. مدارس سعودی تمام دخترانی را که بیش از ده سال سن دارند مجبور به پوشیدن نقاب می‌کنند.
در سال ۲۰۰۳، پافشاری پلیس مذهبی عربستان دربارهٔ رعایت نقاب به مرگ پانزده دختر نوجوان در آتش سوزی یک مدرسهٔ راهنمایی دخترانه در مکّه انجامید. عوامل وابسته به دولت ریاض، در این سانحه، مانع از آن شدند که دخترانی که صورت خود را نپوشانده بودند، از کام آتش بگریزند.
در قوانین سعودی، اشتغال زنان به هر کاری جز تدریس و پرستاری ممنوع گشته‌ است.
گزارشی متفاوت از وضعیت کار زنان در عربستان سعودی
اما خبرگزاری آمریکایی تایمز گزارشی از وضعیت کار زنان در عربستان سعودی تهیه کرده است. این گزارش از یک شرکت خصوصی به نام روتانا که شرکتی چند رسانه است تهیه شده و روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفته است. این گزارش را با هم می خوانیم:
وارد یک شرکت خصوصی چندرسانه ای می شوم، خانم هایی با آرایش، کفش های پاشنه بلند، کت و دامن و چهره هایی که سعی می کنند آنرا با جذابیت بیشتر به نمایش بگذارند در کنار مردان در حال کار کردن هستند، همه چیز نشان از یک شرکت بین المللی دارد، اما اینجا نیویورک یا لندن نیست، اینجا شرکت روتانا در ریاض است، پایتخت عربستان سعودی ! جایی که حجاب سختگیرانه های برای زنان اعمال می شود و تنها چیزی که زنان می توانند به نمایش بگذارند چشمانشان است!
البته این عدم رعایت حجاب تنها چیزی نیست که بیننده را به تعجب وامی دارد، مهمتر از آن کار کردن زنان و مردان سعودی در کنار هم و دوشادوش یکدیگر است.
خانم سلطانا الروویلی، مسئول گزینش و منابع انسانی شرکت روتانا می گوید: "سعی ما بر این است که نیرویی استخدام کنیم که بتواند با محیط مختلط اینجا کنار بیاید، بسیاری از مردانی که برای کار به اینجا مراجعه می کنند، از اینکه یک زن با آنها مصاحبه می کند شگفت زده می شوند، بعضی می توانند کنار بیایند، برخی هم نه، عده ای نمی توانند اصلا با این موضوع کنار بیایند، برخی هم کنترل لازم را ندارند!"
دلیل اینکه این شرکت علیرغم عدم رعایت هنجارها توانسته در عربستان سعودی به کار خود ادامه دهد، پشتیبانی قوی ای است که توسط شاهزاده ولید بن طلال بن عبدالعزیز آل سعود به عمل می آید.
بهر حال در کشوری که زنان حق رانندگی نداشته و نمی توانند تنها به خرید بروند، وجود چنین شرکتهایی جالب و عجیب است. البته شاهزادگان سعودی بر اثر فشارهای سازمانهای حقوق زنان و همچنین تمایل خود، توانسته اند فضا را برای کار زنان در برخی بانکها و بیمارستان های خصوصی مهیا سازند.
نورا الملحوق، مسئول بیمارستان و مرکز تحقیقات فیصل، می گوید: "مردان معتقدند زن نباید کار کند و اصلا نیازی به پول ندارد اما باور این مطلب که زنان هم می توانند کار کنند برای آنها، غیر قابل باور است."
گفتنی است حکومت پادشاهی سعودی تاکنون با ادامه تحصیل زنان در دانشگاه و کار در برخی ادارات (با رعایت محدودیت ها) موافقت نموده است.
زنان عربستانی توانسته اند در مرحله ی اول به بیمارستانها راه پیدا کنند، بیمارستانهای خوب در شهرهایی
مانند ریاض و جده از دکتر زن استفاده می کنند و حتی در برخی از آنها زنان مسئولیت نیز دارند.
هر چند در عربستان سعودی هنگام نماز کار تعطیل می شود، اما در شرکت روتانا این قانون
وجود ندارد و هرکس بخواهد نماز می خواند و هر کس نخواهد نمی خواند!
سلطانا الرویلی، مدیر منابع انسانی شرکت روتانا در یک جلسه ی مختلط!
کارت زدن در پایان روز کاری. در اینجا روابط خانمها و آقایان آزادتر و راحت تر
از بیرون است، این را می توانید از چهره ی این آقا بخوانید!
کارمندان زن شرکت روتانا در آسانسور حجاب خود را به حالت اولیه بر می گردانند
تا در خارج از شرکت مشکلی برایشان پیش نیاید.
دانه ابو احمد، مدیر منابع اطلاعاتی شرکت روتانا در یک جلسه خصوصی
با همکاران مرد خود در مورد مسائل شرکت صحبت می کند.
جلسه ی هیات مدیره شرکت روتانا
اینجا سالن پذیرش شرکت روتانا است، هر چند خانمها برای کار کردن باید از پدر یا همسر
خود اجازه بگیرند، اما برای حجاب محدودیتی در این شرکت وجود ندارد.
با توجه به مواردی که در ابتدای این ایمیل ذکر شد، آنچه عجیب تر بنظر می رسد دوگانگی رفتار وهابیون عربستان
در مبحث بحث آزادی و حجاب زنان است و نه مسأله کارکردن آنها و نکته مورد نظر در مورد شرکت روتانا آزادی
مورد نظر به زنان شاغل در این شرکت بخاطر قدرت شاهزاده بن طلال از خاندان سلطنتی عربستان می باشد.

نويسنده:مهدي پويان

گردآوري:مجله اينترنتي دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (34 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سمیرا | ۶ ماه پیش
یکم از کره شمالی بهترن البته فقط یکم
0
0
🪐🤍 | ۹ ماه پیش
صد رحمت ب ایران
2
1

hits