دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زندگینامه آقای خاص فوتبال جهان ژوزه مورینیو
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
مورینیو یکی از مشهور ترین مربیان حال حاضر جهان است و هم اکنون هدایت تیم فوتبال چلسی در لیگ برتر انگلستان را عهده دار است. با هم بیوگرافی آقای خاص فوتبال جهان ژوزه مورینیو را میخوانیم.

ژوزه مورینیو کیست ؟

ژوزه ماریو دوس سانتوس فلیکس مورینیو (به پرتغالی: José Mário dos Santos Félix Mourinho، ‏آی‌پی‌ای: [ʒuˈzɛ moˈɾiɲu]) زادهٔ ۲۶ ژانویهٔ ۱۹۶۳ در ستوبالِ پرتغال، سرمربی مشهور اهل کشور پرتغال است.

مشخصات کامل ژوزه مورینیو

  1. نام کامل: ژوزه ماریو دوسانتوس مورینیو فلیکس
  2. نام: ژوزه
  3. نام خانوادگی: مورینیو
  4. لقب: آقای خاص، زی ماریو
  5. تاریخ تولد: 1963/7/26
  6. محل تولد: ستوبال
  7. قد: 80 1متر
  8. وزن: 74 کیلو گرم
  9. وضیت تاهل: متاهل
  10. تحصیلات: لیسانس تربیت بدنی
  11. پدر: فلیکس مورینیو
  12. مادر: ماریا جولیا
  13. همسر: ماتیلد فاریا (تامی)
  14. تعداد فرزند: یک دختر و یک پسر ، ماتیلدا و خوزه جونیر
  15. تاریخ ازدواج: 1989
  16. تیم فعلی: چلسی
  17. مارک تجاری: جورجیو آرمانی
  18. غذای مورد علاقه: ماهی
  19. رنگ مورد علاقه: رنگ های تیره

به گفته بسیاری ها ژوزه مورینیو یکی از برترین مربیان فوتبال در جهان است. وی توانسته بسیاری از تیم های اروپایی را به قهرمانی و افتخار برساند. ژوزه مورینیو به خاطر استایل خاص رفتاری و گفتاری و همچنین شخصیت جنجالی و با اعتماد به نفسی که دارد نیز بسیار شناخته شده است و به همین دلیل به او لقب "آقای خاص" را داده اند.
مورینیو کارنامه ای درخشان دارد اما در سال های گذشته با نتایج ضعیفی که در چلسی و منچستر یونایتد گرفته، سوابق او کمی خدشه دار شده است.
مدتی است که به او میگویند "مربی سه فصله" چراکه معمولا در 3 سال اول کاری خود در هر باشگاهی موفق است اما در سال چهارم عملکرد او افت چشمگیری پیدا میکند.

بیوگرافی ژوزه مورینیو

سرمربیگری ژوزه مورینیو

ژوزه دوران سرمربیگری خود را با دوره‌های کوتاه اما موفق در تیم‌های پرتغالی بنفیکا و لییرا آغاز کرد. سپس در سال ۲۰۰۲، مجدداً به پورتو بازگشت اما این‌بار به عنوان سرمربی، راهی پورتو شد. ژوزه دورانی رؤیایی با پورتو داشت و از همان زمان خود را به عنوان مربی بزرگ شناساند. وی در سال دوم حضورش موفق شد با پورتو سه جام به‌دست‌آورد. اعضای پورتو در آن سال، قهرمان لیگ پرتغال، قهرمان جام حذفی پرتغال و قهرمان جام یوفا شدند. در سال بعد نیز مورینیوی جوان دوران بسیار خوبی داشت و توانست پورتو را برای دومین سال، قهرمان پرتغال کند اما اوج کار وی، رسیدن به اوج افتخار در معتبرترین رقابت اروپایی و قهرمان کردن پورتو در لیگ قهرمانان اروپا بود.

در ادامهٔ همان سال، مورینیو که در ابتدای راه مربیگریش بود، به لیگ برتر در انگلیس رفت و سرمربی چلسی شد. چلسی در طی دو سال بعد موفق شد دو بار متوالی و بعد از ۵۰ سال قهرمان لیگ شود. مورینیو در طی همین دو سال به عنوان بهترین مربی سال از طرف فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال انتخاب شد.

پس از درگیریش با مدیریت باشگاه چلسی، مورینیو این‌بار ایتالیا را انتخاب کرد و در اوایل سال ۲۰۰۸ و با امضای قراردادی ۳ ساله، به عنوان سرمربی اینترمیلان انتخاب شد. در کمتر از ۳ ماه، مورینیو اولین جام خود را با اینتر کسب کرد و توانست سوپر جام ایتالیا را فتح کند و فصل اولش در ایتالیا را با قهرمانی در سری آ کامل کرد. اما در سال بعد مورینیو اینتر را سه‌جامه کرد تا این تیم اولین تیم در تاریخ ایتالیا شود که موفق به چنین کاری می‌شود.

اینتری‌ها موفق شدند قهرمان سری آ و جام حذفی ایتالیا شوند اما از همه مهم‌تر، آن‌ها توانستند زیرنظر مورینیو، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شوند. مورینیو نیز با این کار به سومین مربی در تاریخ و پس از ارنست هاپل و اوتمار هیتسفلد بدل شد که با ۲ تیم مختلف، قهرمان رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا شده‌است. این افتخارات باعث شد تا وی مجدداً از طریق فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال به عنوان بهترین سرمربی سال ۲۰۱۰ انتخاب شود. علاوه بر آن مورینیو توانست در این سال جایزهٔ توپ طلا بهترین مربی سال فیفا را که برای اولین بار اهدا شد، دریافت کند. در ۲۸ مهٔ سال ۲۰۱۰ نیز مورینیو با امضای قراردادی ۴ ساله به لیگ اسپانیا رفت و سرمربیگری تیم رئال مادرید را به عهده گرفت.

وی در انگلیس یک‌بار خود را «خاص» نامید و از آن زمان به بعد، مطبوعات انگلیس به وی لقب «آقای خاص» دادند. مورینیو همیشه مورد تحسین برترین مربیان فوتبال بوده‌است.

ژوزه مورینیو کیست

ژوزه مورینیو و همسرش

مورینیو همسرش (ماتیلدا فاریا) که متولد آنگولاست، را در ستوبال پرتغال و در زمانی که نوجوان بود، دید. این دو در سال 1989 با هم ازدواج کردند. نخستین فرزندشان، یک دختر بود که در سال 1996 به دنیا آمد و مورینیو به رسم مذهبی خود، نامش را از روی نام همسرش انتخاب کرد و ماتیلدا نهاد. فرزند دوم این زوج نیز در سال 2000 به دنیا آمد و مورینیو، نام خود را بر روی وی گذاشت. ژوزه ماریو جونیور (ژوزه ماریوِ کوچک). با وجود آنکه مورینیو زندگی خود را وقف فوتبال کرده است، خانواده اش را بخش اصلی و مرکزی زندگی اش می داند.

زندگینامه آقای خاص فوتبال جهان

پسر دروازه بان پرتغالی «ژوزه فلیکس مورینیو»، کارش را به عنوان یک فوتبالیست آغاز کرد اما وقتی دید توانایی چندانی در آن ندارد، به مربیگری روی آورد. در اوایل دههٔ 90 به عنوان دستیار مربی و سرمربی تیم های پایه، کار خود را آغاز کرد تا اینکه به عنوان مترجم بابی رابسون، مربی مشهور انگلیسی، انتخاب شد. ژوزهٔ جوان، در آن زمان که مترجم رابسون در باشگاه های پرتغالی اسپورتینگ لیسبون و پورتو بود، از مربی کهنه کار انگلیسی درس های زیادی گرفت تا اینکه به عنوان مترجم به همراه رابسون به لیگ اسپانیا و بارسلونا رفت و در بارسلونا مترجم بود.

سرمربی گری در لیگ های پرتغال

ژوزه دوران سرمربیگری خود را با دوره های کوتاه اما موفق در تیم های پرتغالی بنفیکا و لییرا آغاز کرد. سپس در سال 2002، مجدداً به پورتو بازگشت اما این بار به عنوان سرمربی، راهی پورتو شد. ژوزه دورانی رؤیایی با پورتو داشت و از همان زمان خود را به عنوان مربی بزرگ شناساند.

ژوزه مورینیو در سال دوم حضورش موفق شد با پورتو سه جام به دست آورد. اعضای پورتو در آن سال، قهرمان لیگ پرتغال، قهرمان جام حذفی پرتغال و قهرمان جام یوفا شدند. در سال بعد نیز مورینیوی جوان دوران بسیار خوبی داشت و توانست پورتو را برای دومین سال، قهرمان پرتغال کند اما اوج کار وی، رسیدن به اوج افتخار در معتبرترین رقابت اروپایی و قهرمان کردن پورتو در لیگ قهرمانان اروپا بود.

بیوگرافی ژوزه مورینیو

قهرمانی چلسی با مورینیو

در ادامهٔ همان سال، مورینیو که در ابتدای راه مربیگریش بود، به لیگ برتر در انگلیس رفت و سرمربی چلسی شد. چلسی در طی دو سال بعد موفق شد دوبار متوالی و بعد از 50 سال قهرمان لیگ شود. مورینیو در طی همین دو سال به عنوان بهترین مربی سال از طرف فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال انتخاب شد.

قهرمانی سه گانه مورینیو با اینتر

پس از درگیریش با مدیریت باشگاه چلسی، مورینیو این بار ایتالیا را انتخاب کرد و در اوایل سال 2008 و با امضای قراردادی 3 ساله، به عنوان سرمربی اینترمیلان انتخاب شد. در کمتر از 3 ماه، مورینیو اولین جام خود را با اینتر کسب کرد و توانست سوپر جام ایتالیا را فتح کند و فصل اولش در ایتالیا را با قهرمانی در سری آ کامل کرد. اما در سال بعد مورینیو اینتر را سه جامه کرد تا این تیم اولین تیم در تاریخ ایتالیا شود که موفق به چنین کاری می شود. اینتری ها موفق شدند قهرمان سری آ و جام حذفی ایتالیا شوند اما از همه مهم تر، آن ها توانستند زیرنظر مورینیو، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شوند. مورینیو نیز با این کار به سومین مربی در تاریخ و پس از ارنست هاپل و اوتمار هیتسفلد بدل شد که با 2 تیم مختلف، قهرمان رقابت های لیگ قهرمانان اروپا شده است. این افتخارات باعث شد تا وی مجدداً از طریق فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال به عنوان بهترین سرمربی سال 2010 انتخاب شود.

ژوزه مورینیو

سرمربی گری رئال مادرید برای سه فصل متوالی

مورینیو در سال 2010 با پرداخت غرامت سنگین توسط باشگاه رئال مادرید به اینتر میلان به کهکشانی ها پیوست و برای سه فصل متوالی توانست در این تیم مقام سرمربی را داشته باشد.

افتخارات ژوزه مورینیو به عنوان مربی

  1. مربی سال پرتغال:2 بار | 04–2003–03–2002
  2. مربی سال انگلیس:2 بار | 06–2005–05–2004
  3. مربی ماه انگلیس:3 بار | نوامبر 2004 – ژانویه 2005 – مارس 2007
  4. مربی سال ایتالیا:2 بار | 2010 – 2009
  5. مربی سال یوفا:2 بار | 04–2003–03–2002
  6. تیم منتخب سال یوفا (بهترین مربی سال): 4 بار | 2010 - 2005 - 2004 - 2003
  7. شخصیت ورزشی سال بی بی سی (بهترین مربی): 1 بار | 2005
  8. مرد سال روزنامه لازتا دلا اسپورت: 1 بار | 2010
  9. مربی سال روزنامه اونز:1بار | 2005
  10. توپ طلا فیفا (بهترین مربی سال):1 بار | 2010
  11. بهترین مربی فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال: 3 بار | 2004 - 2005 - 2010
  12. بهترین مربی سال مجله ورلد ساکر: 3 بار | 2004 - 2005 - 2010
  13. بهترین مربی اتحادیه بین المللی ورزش ها | 1 بار:2010
  14. بهترین مربی پرتغالی شاغل در خارج از پرتغال | 2 بار | 10–2009–09–2008

افتخارات مورینیو در باشگاه های بزرگ جهان

پورتو - 2003

  1. لیگ پرتغال
  2. جام حذفی فوتبال
  3. سوپر جام پرتغال
  4. جام یوفا

پورتو - 2004

  1. لیگ پرتغال
  2. لیگ قهرمانان اروپا

چلسی - 2005

  1. لیگ برتر انگلستان
  2. کارلینگ کاپ
  3. جام خیریه انگلیس

چلسی - 2007 -2006

  1. لیگ برتر انگلستان
  2. جام اتحادیه

میلان - 2008

  1. سوپر جام ایتالیا
  2. میلان - 2009

سری آ

میلان - 2010

  1. سری آ
  2. سوپر جام ایتالیا
  3. جام حذفی ایتالیا

رئال مادرید - 2011

  1. کوپا دل ری
  2. رئال مادرید - 2012
  3. لالیگا
  4. سوپرجام اسپانیا

بیوگرافی ژوزه مورینیو

یادگیری و تحصیل ژوزه مورینیو

فوتبال بخشی از زندگی ژوزه شده بود و وی همیشه مشتاق دیدن بازی پدرش بود. وی آخر هر هفته، برای دیدن بازی پدرش به شهرهای مختلف می‌رفت تا اطلاعاتش را از فوتبال، افزایش دهد. سپس زمانیکه فلیکس پدر، دوران بازیگریش تمام شد و مربی شده بود، ژوزه به یک دانشجوی ورزش تبدیل شده بود. وی تمرینات تیم را با دقت نگاه می‌کرد و در مواقع لازم، بازی تیم‌های رقیب را زیر نظر می‌گرفت و آنها را آنالیز می‌کرد.

ژوزه می‌خواست جا پای پدر بگذارد و فوتبالیست شود و برای همین بود که به تیم پایه بلنسسه پیوست. سپس به تیم اصلی «ریو اوه» راه پیدا کرد و زیر نظر پدرش که سرمربی تیم بود، به بازی پرداخت. بعد از آن، به تیم‌های «بلننسه» و «سسیمبرا» پیوست اما گذشت زمان نشان داد که وی قدرت و سرعت لازم را برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه‌ای، ندارد. به همین دلیل بود که وی تصمیم گرفت تا به یک سرمربی حرفه‌ای تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

بیوگرافی خاص و خواندنی زین الدین زیدان

بیوگرافی کریستیانو رونالدو - میزان دستمزد و دوست دختر او

از سیر تا پیاز زندگی علیرضا بیرانوند، دروازبان تیم ملی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits