دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیوگرافی سوزان رایس
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سخن معروف سوزان رایس :"بخاطر داشته باشید که هرگز نباید چیزی را که میدانید بد می باشد و به آن اعتقاد ندارید انجام دهید، همچنین نباید همیشه کاری را که همه از شما انتظار دارند را انجام دهید."

زندگی نامه سوزان رایس (Susan Rice Biography)
نام: سوزان رایس
اشتغال: دیپلمات
تاریخ تولد: 17 نوامبر 1964 (53 ساله)
تحصیلات: مدرسه کلیسای جامع ملی، دانشگاه استفورد، دانشگاه آکسفورد
محل تولد: ایالت واشنگتون

سوزان رایس در کابینه ریاست جمهوری با راک اوباما بعنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد و همچنین بعنوان مشاور در امنیت ملی خدمت کرده است. سوزان رایس متولد 17 نوامبر 1964 در ایالت واشنگتون می باشد. رشته تحصیلی و مورد علاقه ی وی، امور بین المللی بوده و در دو دانشگاه بزرگ آکسفورد و استفورد تحصیل کرده است. وی با رئیس جمهور "بیل کلینتون" بعنوان بخشی از شورای امنیت ملی مرتبط با مسائل آفریقا کار کرده و سپس در انیستیتو بروکینگز مشغول شد. در سال 2009، به کابینه ریاست جمهوری باراک اوباما پیوست و بعنوان سفیر سازمان ملل متحد انتخاب شد. بعد ها نیز بعنوان مشاور امنیت ملی در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما خدمت کرد.

زندگی نامه سوزان رایس

Susan Rice

سوزان رایس
سوزان رایس


دوران اولیه زندگی سوزان رایس


سوزان رایس در واشنگتون متولد شد و والدین وی نیز لوئیس دیکسون فیت و امت جی رایس بوده اند. خانواده رایس در ایالت واشنگتون بعنوان خانواده ای نخبه شناخته می شوند زیرا امت که پدر سوزان باشد، استاد اقتصاد در دانشگاه کورنل و فرماندار پیشین سیستم رزرواسیون فدرال است، و مادر وی نیز یک محقق آموزشی - سیاسی و محقق مهمان در اینستیتو بروکینگز است. سوزان بیاد می آورد که همیشه سر میز شام، مباحث ساسی مطرح می گردیده است. مادرش همیشه دوستانش را به خانه می آورد که یکی از آنها مادلین آلبرایت بود که بعداً تبدیل به یک شخصیت تاثیر گذار در زندگی شخصی و حرفه ای رایس در بزگسالی شد. سوزان رایس دوران کودکی خویش را در مدرسه کلیسای جامع ایالت واشنگتون گذرانده است و نمرات عالی ای را کسب کرده بود که بتدریج نماینده کلاس نیز شد و توانایی های خویش بعنوان رئیس شورای دانش آموزی در استفاده از استراتژی های سیاسی را نشان داد.
وی همچنین علاقه شدید به ورزش داشت و سه نوع ورزش متفاوت را دنبال می کرد، همچنین در تیم بسکتبال تبدیل به ستاره شد. پس از فارغ التحصیلی، وی به دانشگاه استفورد در پالوآلتو کالیفرنیا رفت. وی خود را مجبور به بهترین بودن می کرد. وی نه تنها باعث افتخار دپارتمان و سر بلندی دانشگاه شد بلکه تبدیل به محقق انجمن Harrys Trumen و کسب جایزه "فی بتا کاپا" و بورس تحصیلی شد. صندوق دانشگاه حاضر به پرداخت بورسیه تحصیلی بود اما وی حاضر به دریافت آن نشد زیرا فهمیده بود که کمیته دانشگاه بر روی شرکت های تجاری واقع در آفریقا سرمایه گذاری کرده است، پس وی کمیته را مجبور به توقف سرمایه گذاری و اتمام آپارتاید کرد.


علاقه به سیاست


سوزان رایس پس از دریافت مدرک لیسانس در سال 1986 به دانشگاه آکسفورد در آکسفورد شایر رفت. در این دانشگاه وی توانست مدارک D.Phil و M.Phil را در زمینه سیاست بین الملل بدست آورده و تز دکترای خویش را با عنوان "نقل و انتقالات Rhodesia’s با توجه به قانون سفید" بدهد. تز دکترای وی برنده جایزه "رفاه عمومی والتر فرون" در انجمن برجسته تحقیقات مرتبط با تاریخ کشورهای مشترک المنافع شد و همچنین نائل به دریافت جایزه انجمن مطالعات کاتهام انگلستان در زمینه روابط بین الملل شد.
وی تحصیلات خویش را در سال 1990 به پایان رساند و کار خود را بعنوان یک مشاور مدریت روابط بین المللی در Mckinsey & Company آغاز کرد. در 12 سپتامبر سال 1992 وی با ایان کامرون که تهیه کننده برنامه های تلویزیونی در تورنتو کانادا می باشد، وارد روابط عاشقانه و در آخر ازدواج شد. این دو زوج تا سال 1993 یعنی قبل از اینکه سوزان وارد شورای امنیت ملی در واشنگتون شود، در تورنتو زندگی می کردند. سوزان بعنوان مدیر سازمان های بین المللی و حفظ صلح NSC نیز کار می کرد. مهمترین تجربه وی زمانی بود که از "رواندا" دیدن کرد و شاهد نسل کشی بود. وی تجربه خویش را این گونه شرح داد: "من اجساد صد ها نه هزاران نفر را دیدم، اجسادی که درون و بیرون کلیسا را پر کرده بودند. وحشتناک ترین صحنه هایی بود که در تمام طول عمر دیده بودم و تمام آنها مرا دیوانه می کرد. این موضوع باعث شد که بدانم اگر تنها یک صدا برای اعتراض و حق وجود داشته باشد، باید فریاد بزند." وی پس از این تجربه، بعنوان دستیار اول رئیس جمهور و مدیر ارشد امور آفریقا در سال 1995 انتخاب شد.

سوزان رایس
سوزان رایس و اوباما


انتصابات دولتی


در حقیقت دوست صمیمی وی یعنی مادلین آلبرایت به وی پیشنهادی داد که بعنوان دستیار وزیر امور خارجه در امور آفریقا در سال 1997 وارد کار شود و سوزان رایس جوانترین دستیار وزیر امور خارجه وارد شد. بسیار از سیاستمداران بزرگ با انتصاب رایس در این مقام مخالف بودند و معتقد بودند که وی آمادگی لازم برای مقابله با بزرگان آقریقا را ندارد، اما رایس خیلی زود خود را ثابت کرد. وی گفت: "آنها چاره ای جز بر قراری تعهد با ما ندارند. من نماینده ایالات متحده آمریکا هستم، ممکنست ابتدا از ما باج بخواهند، اما پس از آن موظف به گوش دادن به حرف ما هستند و شاهد اینکه ما چگونه عمل خواهیم کرد." وی در طول ریاستش، با اقدامات گروه افراطی القاعده کاملاً آشنا شد و دیپلماسی قدرتمند خویش را در طول بمب گذاری تروریستی سال 1998 در سفارتخانه های تانزانیا و کنیا به همگان نشان داد. ظهور و دخالت های سیاسی رایس در امور آفریقا، شبیه کانداولیزا رایس وزیر امور خارجه رئیس جمهور جورج بوش بود. هر دو زن، دو رگه آمریکایی-آفریقایی و فارغ التحصیلان روابط بین المللی از دانشگاه استنفورد هستند اما در دو جبهه متفاوت خدمت می کنند. بطوری که دموکرات ها می گویند: "آنها رایس خود را دارند و ما نیز رایس خود را داریم."


انیستیتیو بروکینگز و سفیر U.N


سوزان رایس در سال 2002 به عضو ارشد سیاست های خارجه برای انیستیتیو بروکینگز در واشنگتون تبدیل شد. وی مأمور آن بود که در مورد مسائل متفاوت بین الملل بصورت مستقل تحقیق کند و به دولت آمریکا مشاوره دهد. وی در مورد مسائلی همچون پیامد های فقر جهانی، تهدیدات امنیتی فرا ملی و دولت های ضعیف تحقیق می کرده است.
وی در سال 2008 از انیستیتو بروکینگز خارج شد تا بتواند بعنوان مشاور ارشد سیاست های خارجی در کابینه ریاست جمهوری باراک اوباما خدمت کند. پس از انتخابات موفق به نفع باراک اوباما، وی نیز بعنوان اولین زن آمریکایی-آفریقایی تبار ایالات متحده آمریکا توانست بعنوان سفیر آمریکا خدمت کند.
سوزان رایس در اغلب موارد موضع مداخله آمیزی در تلاش برای کسب تاییدیه U.S برای تحریم علیه ایران، کره شمالی و اقدام نظامی در لیبی اختیار کرد و همچنین پس از حمله سپتامبر سال 2012 به دو تانک آمریکایی در لیبی انتقاد کرد، هر چند بعد ها مشخص شد که کار گروهک های افراطی بوده است.

سوزان رایس
سوزان رایس


مشاور امنیت ملی


در ماه ژوئن سال 2013، سوزان رایس بعنوان مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری باراک اوباما بجای تام دانیلون انتخاب شد. بر اساس NBCNews، سوزان رایس بطور مستقیم اعلام کرد: "من عمیقاً به مقامی که گمارده شده ام، افتخار می کنم و امیدوارم که بتونم بعنوان مشاور امنیت ملی به بهترین شکل ممکن خدمت کنم."
وی در طول خدمت در این منصوب، به جنگ مداوم با ISIS در خاورمیانه نظارت داشته و همینطور به جنگ های داخلی سوریه، افزایش تهاجمات روسیه توسط Crimea و تبدیل شدن کشور چین به ابر قدرت جهانی نیز نظارت داشته است. وی در مورد تصمیم استقرار نیرو های نظامی در مقیاسی بزرگ از خاورمیانه و تمرکز بر مهار انرژی هسته ای ایران نیز شرکت داشته است.
گرچه در اوایل سال 2017، بعنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده به تحقیقات پیوسته ای در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 پرداخت.
در ماه اوریل دونالد ترامپ، ریاست جمهوری باراک اوباما را به حذف اطلاعات شخصی و هویت افراد آمریکایی که با کشور های خارجی در ارتباط بودند، متهم کرد. سوزان رایس این اتهام را رد کرده و اصرار داشت که کار بطور کامل تحت نظارت مشاور امنیت ملی بوده و اطلاعات تنها برای اهداف سیاسی به نفع ایالات متحده آمریکا استفاده می شده است.


انجمن Netfix


در ماه مارس سال 2018، شرکت بزرگ Netflix اعلام کرد که سوزان رایس به زودی عضو هیئت مدیره این شرکت خواهد شد. موسس و مدیر عامل این شرکت اعلام کرد که از این موضوع بسیار خوشحال است، زیرا وی برای چند دهه با مسائل دشوار و پیچیده جهانی درگیر بوده و با آنها مقابله کرده است، ما منتظریم تا از تجارب ایشان استفاده کنیم.
اعلامیه ای چند وقت پیش منتشر شد مبنی بر اینکه بزودی برنامه ای توسط سوزان رایس تولید خواهد شد.
سوزان رایس بهمراه شوهر و دو فرزندش در ایالت واشنگتون زندگی می کند.

سوزان رایس و کاندولیزا رایس

سوزان رایس
سوزان رایس و کاندولیزا رایس

سوزان رایس : توافق هسته ای برای تامین امنیت اسرائیل بود



امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با سوزان رایس آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits