دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیوگرافی جان پاول استیونز - دادستان دادگاه عالی آمریکا
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
جان پاول استیونز ، دادستان دادگاه عالی آمریکا، از سال 1975 تا 2010 بود.

جان پاول استیونز کیست؟

جان پاول استیونز در 20 آوریل 1920 در شیکاگو، ایلینویز به دنیا آمد. در سال 1970 او قاضی دادگاهی در دادگاه تجدید نظر ایالات متحده شد و در سال 1975 به دادگاه عالی آمریکا راه یافت. اگرچه انتظار می رفت او یک برقرار کننده عدالت محافظه کار در مورد بازماندگان دادگاه ارل وارن باشد، او به طرز مستقلی ذهنیت عدالت خواه به همراه جایگاهی نیمه آزادی خواه داشت.

زندگی نامه جان پاول استیونز

John Paul Stevens

سالهای ابتدایی زندگی

زاده 20 آوریل 1920، جان پاول استیونز در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21، به عنوان نیروی مهمی در دادگاه عالی ایلات متحده به حساب می آید. او به عنوان کوچکترین عضو از یک خانواده با سه برادر و در شیکاگو به دنیا آمد. استیونز از خانواده ای ثروتمند بود – به طوری که پدربزرگش کمپانی بیمه عمر ایلینویز را دایر نمود و پدرش هتل بزرگ استیونز را بنا نهاد. از طریق این هتل بود که، جان پاول استیونز ستارگانی چون آملیا ارهارت و چارلز لیندبرگ را ملاقات نمود.
در اواسط دوران نوجوانی خود، استیونز شانس خانواده خود را پس از دوران رکود شدید اقتصادی، چندان روشن نمیدید. پدرش محکوم به اختلاس جهت زنده نگه داشتن هتل شد. استیونز بعدها به نیویورک تایمز گفت که پدرش به اشتباه محکوم شد. تجربه مواجهه با سیستم عدالت، تاثیر خاصی بر روی او گذاشت.
در 1941، استیونز از دانشگاه شیکاگو فارغ التحصیل شد. او به سرعت در نیروی دریایی آمریکا ثبت نام و خدمت سربازی خود را در خلال جنگ جهانی دوم سپری نمود. به عنوان یک رمزنگار، مدال ستاره برنزی به دلیل سهم مهم تلاش های او در جنگ، به استیونز اعطا شد.

جان پاول استیونز
جان پاول استیونز

وکیل و قاضی

پس از جنگ، استیونز در دانشکده حقوق دانشگاه NorthWestern ثبت نام نمود. او دو سال بعد به عنوان شاگرد اول از دانشگاه فارغ التحصیل شد. پس از خدمتگزاری برای دادگاه عالی، وایلی ب.راتلج، پسر استیونز به شیکاگو بازگشت و به عنوان وکیل به کار مشغول شد.

در سال 1969، استیونز درخواست خدمت به عنوان یک مشاور عمومی در کمیسیون ویژه ای که مسئول بررسی ادعای فساد در مورد اعضای دادگاه عالی ایلینویز بودند، را داد. او به خاطر کارش، مورد تقدیر قرار گرفت، رئیس جمهور ریچادر نیکسون او را به حوزه هفتم دادگاه تجدید نظر در سال 1970 گماشت.

دادگاه عالی عدالت

پس از 5 سال نشستن بر کرسی قضاوت، استیونز برای مسندی قضایی، چه بسا بزرگتر انتخاب شد. در سال 1975 رئیس جمهور گرالد فورد، نام او را به عنوان جایگزینی برای خلل ایجاد شده از بازنشستگی ویلیام او. داگلاس به دیوان عالی معرفی نمود. در حالیکه به سیاست های محافظه کارانه جمهوری خواهان شناخته شده بود، زمانی که به دیوان عالی پیوست، روش مخصوص خود را در پیش گرفت.

با اینکه توسط برخی، مستقل و سرخود تلقی می شد، او از حقوق اشخاص در تصمیمات خود حمایت می نمود. او در پرونده هادسون وی. پالمر در سال 1984، اختلاف نظر داشت، که بر اساس اصلاحیه چهارم پرونده مذکور، سلول زندانی و محتویات آن را تحت پوشش قرار نمی داد.

استیونز نوشت که به عقیده وی، "با اندازه گیری شرایطی که در یک جامعه آزاد حاکم است، نه اموال و نه باقی مانده اندک حریم شخصی که یک زندانی می تواند در سلول خویش داشته باشد، می تواند بیشتر از حداقل ممکن باشد. از دیدگاه زندانی، به هر حال، این حداقل ها می تواند تفاوت بین بردگی و انسانیت را بروز دهد."

استیونز همچنین پس از سالها از حقوق سقط جنین نیز حمایت نمود. در یک مصاحبه با نیویورک تایمز، او اظهار داشت که حق سقط جنین باید در اختیار زن باشد، و نه قضات. استیونز فکر می کرد بهتر است که تصمیم گیری برای این دست مشکلات، توسط زن بهتر است و قضات و قانون گذاران نباید چنین تصمیمی بگیرند. در طول مدت زمان طولانی تصدی دیوان عالی، استیونز تبدیل به مخالفی علیه جریمه مرگ شد. او در سال 2008 اعلام نمود که تصور می کرد مجازات اعدام، در حقیقت بر خلاف قانون اساسی است.

جان پاول استیونز
جان پاول استیونز

اختلاف عقیده داشتن در مورد ماجرای بوش علیه گور (Bush v. Gore)

به عنوان عضوی از دادگاه، استیونز به خوبی دنیای سیاست را تحت تأثیر قرار داد. در سال 1997 او نظر اکثریت را نوشت که به وکلای پائولا جونز اجازه عزل رئیس جمهور بیل کلینتون را در خصوص شکایت او از رئیس جمهور در حالیکه همچنان بر مسند ریاست جمهوری بود، می داد. استیونز با قانونی محسوب کردن دادگاه سال 2000 در مورد پرونده بوش علیه گور مخالفت نمود. دادگاه، رأی دیوان عالی فلوریدا را در مورد بازشماری آرای اخذ شده این ایالت ، برگرداند. استیونز نوشت که "اگر چه ما هرگز نمی توانیم با یقین کامل، پی به هویت برنده انتخابات ریاست جمهوری امسال شویم، اما هویت بازنده آن کاملاً مشخص است. این اعتماد ملت به قاضی، به عنوان نگهبان بی طرف اجرای قانون است. من با کمال احترام، مخالف هستم." و دیوید اچ. سوتر، راث بیدر گینسبرگ و استفن بریر، به آن پیوستند.

استیونز در ژوئن 2010 در سن 90 سالگی از دیوان عالی بازنشسته شد. به افتخار او، در آخرین روزش در دادگاه، تمام هم قطارانش پاپیون زدند.
در اثبات اینکه او حتی در آخرین سال های 90 سالگی خود همچنان ذهنی تیز و دقیق داشت، استیونز در مارس 2018 در یکی از ستون های مقالهی روزنامه ی نیویورک تایمز متنی راجع به احتیاج به لغو قانون اصلاحیه ی دوم نوشت. بازتاب آن در راهپیمایی "برای زندگی هایمان" و کمپین موفق "NRA" به منظور محدود کردن آیین نامه ی فدرال در مورد سلاح گرم، چنین بروز نمود که او ادعا کرده لغو کامل این قانون بهترین راه برای ادامه دادن تاثیرات عالی NRA و محافظت از کودکان می باشد. این قسمت از ماجرا پاسخی آتشین در توئیتر از جانب رئیس جمهور را به همراه داشت که تشریح کرده بود قانون اصلاحیه ی دوم هرگز لغو نخواهد شد و تغییر در این وضعیت به عنوان فراخوانی ارتش علیه جمهوری خواهانی است که امیدوار به حفظ اکثریت در دیوان عالی هستند.

استیونز سه دختر از ازدواج اول خود با الیزابت جین شیرن دارد. این زوج همچنین یک پسر داشتند که در سال 1996 از دنیا رفت. در سال 1979 استیون برای دومین بار با همسر خود ماریان مال هلند سیمون ازدواج کرد.


اکنون که با بیوگرافی جان پاول استیونز آشنا شدید چه نظری درباره او دارید ؟ شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Amir | ۴ سال پیش
متن کامل و جالبی بود.
0
0

hits