دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیوگرافی اولیویا دی هاویلند - ستاره 102 ساله فیلم بر باد رفته
17
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اولیویا دی هاویلند، بازیگر مشهور ملاانی در فیلم «بر باد رفته»، جایزه اسکار را برای ایفای نقش در «به هر یک از خود» و «وارث» به دست آورد.

اولیویا دی هاویلند کیست؟

اولیویا دی هاویلند در سال 1916 در توکیو، ژاپن متولد شد. او در سال 1935 با برادران وارنر همکاری کرد و در سال 1939 به فیلم های "به هر یک از خود" و "وارث" پیوست. او اکنون در پاریس، فرانسه زندگی می کند.

آغاز کار

او پس از جدایی والدینش با مادر و خواهر جوانش، جون، به ژاپن رفت. دی هاویلند در سال 1933 با فرصت بزرگ نقش هرمیا در تولید ماکس راینهارت رویای شب وحشت نیمه تابستان ویلیام شکسپیر در هالیوود به شهرت رسید.
او همچنین قراردادی 7 ساله با برادران وارنر امضا کرد. استودیو به زودی او را با یکی از ستارگان، ارل فلین، هم بازی کرد و برای اولین بار در داستان کاپیتان خون در سال 1935 ظاهر شد.

اولیویا دی هاویلاند
اولیویا دی هاویلند

اولیویا دی هاویلند برباد رفته

بر باد رفته اولیویا دی هاویلند

دی هاویلند به کار با Errol Flynn ادامه داد و آنها ثابت کردند که یک زن و شوهر محبوب بر روی صفحه نمایش هستند. او در سال 1938 در "ماجراهای رابین هود" به عنوان خانم ماریان ایفای نقش کرد. در حالی که این فیلم ها سرگرم کننده بودند، آنها توانستند استعدادهای دی هاویلند را در نقش جدی هم نشان دهند.

با فیلم بر باد رفته در سال 1939، مخاطبان فیلم اولین تجربه واقعی بازی دی هاویلند به عنوان نقش مکمل را داشتند. "این دوره" درام جنگ داخلی، بر اساس رمان مارگارت میچل، ثابت کرد که یکی از فیلم های برتر سال است و از زمان انتشار آن، از محبوبیت فراوانی برخوردار است. دی هاویلند به عنوان کاراکترهای مهربان بازی کرد و مانند Melanie Hamilton در مقابل Scarlett O'Hara بازی کرد. هر دو کاراکتر برای عشق اشلی ویلک (لسلی هاوارد) و Melanie قلب او را به دست آوردند. اسکارلت در نهایت با رشت باتلر (Clark Gable) بهم رسیدند.

دی هاویلند نامزد جایزه اسکار را برای بهترین بازی نقش مکمل زن در نقش Melanie به دست آورد، اما او همکاری خود را با Hattie McDaniel از دست داد. McDaniel اولین آفریقایی آمریکایی بود که برنده جایزه اسکار شد. دو سال بعد، دی هاویلند نامزد دیگر جایزه اسکار را برای نقش خود در نمایشنامه Hold On The Dawn 1941 ، با چارلز بوئر - این بار به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن، به دست آورد. در این زمان، دی هاویلند خواهرش جوآن فونتین را از دست داد.

نبرد قانونی با استودیو

در طول سالها، دی هاویلند از بودن در بین برادران وارنر ناامید شد. او زمانی که قراردادش را با استودیو در پایان سال 1943 قطع کرد، به ارامش رسید. با این حال برادران وارنر، زمانی که زمان قرارداد او تعلیق شده بود، ادعا کردند که او آن موقع به آنها مدیون بوده است. دی هاویلند به جای آن، با برادران وارنر در دادگاه مقابله کرد.

پرونده به دادگاه عالی کالیفرنیا در سال 1945 رسيد و حکم دادگاه به نفع دی هاویلند تصويب شد. در طی سالهای دور از قاب نقره ای، دی هاویلند خود را در رادیو انجام می داد و به بیمارستان های نظامی مراجعه کرد تا حمایت خود را از سربازانی که در جنگ جهانی دوم جنگیدند نشان دهد.

تولد دوباره یک ستاره

پس از تعطیلات، دی هاویلند به سرعت به فیلم "به هر یک از خود" بازگشت. اولیویا دی هاویلند به عنوان یک مادر بی رحم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را کسب کرد.

در یک عملکرد چشمگیر دیگر، دی هاویلند در فیلم چاله مار در سال 1948 اجرای نقش کرد. این فیلم یکی از اولین مواردی بود که مسائل مربوط به سلامت روان را مورد بررسی قرار می داد و دی هاویلند به عنوان یک خانم مضطرب و یک پناهنده دیوانه بازی می کرد.

در فیلم وارث (1949)، دی هاویلند به عنوان یک زن جوان ثروتمند بین عشق خود (Montgomery Clift) و پدرش (رالف ریچاردسون) قرار گرفته بود. این اقتباس از داستان هنری جیمز، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و همچنین گلدن گلوب شد. اما در دهه 1950 کار فیلم دی هاویلند افت کرد.

اولیویا دی هاویلند فیلم ها

اولیویا دی هاویلاند
اولیویا دی هاویلند

کار های بعدی

شارلوت شیرین در سال 1965 یکی از نقشهای قابل توجه دی هاویلند بود. او با استفاده از بت دیویس در این هیجان روان شناختی تحسین آمیز، یک فیلم افسانه ای دیگری را به اشتراک گذاشت. در دهه 1970، دی هاویلند در فیلم محبوب فرودگاه '77 و فیلم ترسناک زنبور عسل سال 1978 ظاهر شد.

روی صفحه نمایش کوچک، اولیویا دی هاویلند به عنوان مهمان در برنامه هایی مانند The Danny، Thomas Hour و The Love Boat ظاهر شد. او نقش هایی را در مینی سریال های محبوب مانند ریشه های نسل های بعدی (1979) و شمال و جنوب به دست آورد. همچنین در سال 1986، نقش حمایتی در فیلم تلویزیونی "آناستازیا: رمز و راز آنا" داشت که جایزه گلدن گلوب را به دست آورد.

در قرن جدید، دی هاویلند موج دیگری از کار را دریافت کرد. در سال 2006، آکادمی هنر و علوم نقاشی به طور خاص به ایشان ادای احترام کرد. دو سال بعد، پرزیدنت جورج دبلیو بوش به دی هاویلند مدال هنر ملی اعطا کرد. او جایزه لژیون هورن را از نیکلاس سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در سال 2010 دریافت کرد.

زندگی شخصی اولیویا دی هاویلند

اولیویا دی هاویلند در پاریس، فرانسه زندگی می کند، جایی که از اواسط دهه 1950 اقامت داشته است. قبل از ازدواج، دی هاویلند از هوارد هیوز، بازیگر جیمز استوارت و مدیر جان هاستون، یاد می کند. او دو بار ازدواج کرده است که اولین بار با نویسنده مارکوس گودریچ و بعد از آن با ویراستار پاریسی و روزنامه نگار "پییر گالانته" ازدواج کرده است. هر دو با طلاق به پایان رسید. با گودریچ، دی هاویلند یک پسر به نام بنجامین داشت. بنجامین در سال 1991 درگذشت. دخترش، جیزل، از ازدواج با گالانته متولد شد که به عنوان روزنامه نگار در فرانسه کار می کند.

اولیویا دی هاویلند میگوید :

خواهر من یک شیر بود، من یک ببر بودم، و در قوانین جنگل، آنها هرگز دوست نیستند

در طی سالها، دی هاویلند در یکی از سخت ترین دوره های هالیوود شرکت داشت. گزارش شده است که او و خواهرش، جوآن فونتین بعد از مرگ مادرشان در دهه 1970 با یکدیگر صحبت نکرده بودند. پس از مرگ جوآن فونتین در سال 2013، دی هاویلند بیانیه زیر را صادر کرد: "من از فوت خواهرم، جوآن فونتین و خواهرزاده ام، دبورا، متأثر شدم، و از همدردی های شما قدردانی میکنم."

در سال 2017، کاترین زتا جونز به عنوان دی هاویلند در سری فاکس Feud: بت و جوآن بازی کرد، که یکی دیگر از فانتزی های هالیوود را بین بت دیویس و جوآن کرافورد به نمایش گذاشت. تصویر لذت بخشی نداشت، دی هاویلند پس از آن به FX شکایت کرد که او را "در نور کاذب، با بی توجهی عمدی یا نادیده گرفتن حقیقت" به تصویر کشیده اند.

بکه ادعا کرد که ویژگی های آنها از بازیگر دقیق بوده است و با سخنرانی آزاد از ان حمایت می کند. تیم حقوقی دی هاویلند مخالفت کرد که نشان داد که این خلق بازیگر بر اساس شخصیت واقعی اش نیست و حقوق تبلیغاتی وی را نقض کرده اند.
اگر چه FX در ابتدا در پرونده شکست خورد، در ماه مارس 2018 یک دادگاه تجدیدنظر توافق کرد که تصویر نمایشی دی هاویلند توسط اولین اصلاحیه حمایت شده و شکایت را رد کرده اند.

اولیویا دی هاویلاند
اولیویا دی هاویلند

قد اولیویا دی هاویلند ؟

قد وی 1.6 متر است.


امیدوارم از بیوگرافی اولیویا دی هاویلند لذت برده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (17 رای)  

    ۲ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    ghasem | ۳ سال پیش
    خدا رحمتش کنه! ولی عجب عمری کرد با اینکه بالای یک قرن عمرش بوده قیافش باورنکردنی زیر ۱۰۰ سال نشون میداد!
    0
    1
    پرنیاز | ۵ سال پیش
    اولیویا دی هاویلند واقعا یه اسطوره ست
    0
    1
    
    hits